AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Jeg er i uke 23 og har allerde gått opp 10-11 kg. Hadde en BMI 25,7 når jeg ble gravid, altså såvidt bikket overvektig. Ønsker å bremse vektøkningen, da jeg er lite interessert i å bli over 100 kg. ( Er 86 kg nå) Hvordan kan jeg unngå å legge på meg fett, men samtidig sørge for at babyen får i seg alt den skal? Kan jeg feks spise rundt 2000 kcal daglig? Er nokså aktiv på jobb og går mye tur med hund, så ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg rundt 2500 kcal daglig. Eller bør jeg bare unngå småspising og usunn mat og ikke telle kalorier? Anonymkode: 1dafe...645
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Du var overvektig fra før og har lagt på deg en del mer enn det som er anbefalt for uke 23. Denne kalkulatoren gir en god indikasjon på hva du minst og maksimalt bør veie i de ulike ukene av svangerskapet: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet Det er nok ikke noe problem å spise 2000 kcal for en som i utgangspunktet har normal vekt, det er ikke lite i det hele tatt. Jeg vet ikke helt hvor mye du som overvektig bør spise. Jeg som er normalvektig går opp i vekt når jeg spiser 2000 kcal, med mindre jeg er veldig aktiv. Jeg er ute og går litt og må gå litt mye fram og tilbake på jobb, men det er ikke nok til å forbrenne 2000 kcal i løpet av en dag, i følge pulsklokken min. Nå snakker jeg riktignok om før jeg ble gravid, men i uke 23 skal man kun spise 300 kcal ekstra om dagen, og det tilsvarer egentlig ikke så mye. De 2500 kcal du forbrenner er inkludert grunnforbrenningen din, forøvrig. Vi er også laget slik at babyen får næring først, og hvis det er noe til overs, får vi også. Du vil altså merke det på egen kropp før det går utover babyen. Vet du sånn ca. hvor mange kalorier du spiser hver dag nå? Du bør i noen dager spise som du pleier og loggføre dette for å få en oversikt. Husk å regne med både drikke, smør og olje også. Aller helst bør du rådføre deg med lege og/eller jordmor om dette, men det er i hvert fall ingen tvil om at du spiser for mye nå. Anonymkode: 92765...b8e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Gå meir tur i kupert terreng. Enkel og grei oppskrift. Anonymkode: 3d63c...9af
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Du spiser sunt og variert - og er aktiv. Jeg var også litt overvektig før svangerskapet, men la om både kosthold og livsstil da jeg ble gravid mtp babyen. Spiste meg mett til alle måltid hver dag, men spiste sunne og «rene» matvarer. Byttet sjokolade mot melon, byttet pizza mot en god kyllingsalat feks. La på meg 5 kg i svangerskapet, fødte en stor og frisk unge til termin. 6 uker etter fødsel var jeg ca 10 kg lettere enn før svangerskapet. Jeg «slanket» altså meg selv samtidig som ungen fikk alt den trengte. Det viktigste i svangerskapet er å spise sunt, variert og spise seg mett. Så lenge man holder seg unna strenge dietter, sulting osv er det ingenting i veien for å bedre livsstilen og kostholdet som gravid! Snarere tvert i mot. Anonymkode: 1e385...0c9 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du spiser sunt og variert - og er aktiv. Det viktigste i svangerskapet er å spise sunt, variert og spise seg mett. Så lenge man holder seg unna strenge dietter, sulting osv er det ingenting i veien for å bedre livsstilen og kostholdet som gravid! Snarere tvert i mot. Anonymkode: 1e385...0c9 Mulig Ts spiser sunt og variert, MEN hun spiser alt for mye eller spiser mye søtsaker i tillegg. Hun er såvidt passert halvveis og har lagt på seg på grensen til maksimum av hva en overvektig person bør legge på seg i svangerskapet. De som har BMI fra 25-29,9 er kun anbefalt å gå opp 7-11,5 kg, Ts har allerede gått opp 10-11 kg. Babyen veier på dette tidspunktet bare en halv kilo. Dette er jo ganske urovekkende og noe som bør tas tak i så fort som mulig. Jeg er enig i det siste du skriver. Anonymkode: 92765...b8e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i uke 23 og har allerde gått opp 10-11 kg. Hadde en BMI 25,7 når jeg ble gravid, altså såvidt bikket overvektig. Ønsker å bremse vektøkningen, da jeg er lite interessert i å bli over 100 kg. ( Er 86 kg nå) Hvordan kan jeg unngå å legge på meg fett, men samtidig sørge for at babyen får i seg alt den skal? Kan jeg feks spise rundt 2000 kcal daglig? Er nokså aktiv på jobb og går mye tur med hund, så ifølge pulsklokka mi forbrenner jeg rundt 2500 kcal daglig. Eller bør jeg bare unngå småspising og usunn mat og ikke telle kalorier? Anonymkode: 1dafe...645 Ville aldri stolt på pulsklokka. De fleste overestimerer kcal ut. Dessuten spiser du mer enn nødvendig siden vektøkningen er på 10-11 kg. Ville satset på heller spise intuitivt og følge med på vekten. Med ditt utgangspunkt så burde du maksimalt ligge på 0,2-0,3 kg i uken. Går du opp mer så kan du redusere inntaket. Nå har det seg sånn at de fleste underestimerer eget inntak også, så med mindre du veier all mat og teller alle kcal vet du ikke om du ligger på 2000 eller 2500. Skriver også under på at 2000 er mer enn nok, som noen over skrev. Jeg hadde BMI på 21 da jeg ble gravid, er bare 165 høy og går opp i vekt av alt over 2000 - og jeg trener jevnlig og hardt. Kan gi et eksempel på ca hvordan jeg spiser om det hjelper. Er i uke 32 og har gått opp 9 kg. frokost: 2 brødskiver med gulost eller 1 ts peanøttsmør, 5-6 svisker (for tarmen hehe) lunsj: 1 brødskive med pålegg som over, 1 lite beger yoghurt eller proteinpudding, og frukt (går fort 1/4 vannmelon ned her) 😅 unner meg ofte 15-20 gram mørk sjokolade her og (har alltid 100 grams plate i kjøleskapet)☺️ middag: stekt ytrefilet/kyllingfilet/laks/torsk, 1/2 pose kokt ris, mye friske grønnsaker kvelds: 1 yoghurt og 1 knekkebrød, og ikke umulig at jeg tar enda 20 g mørk sjokolade 🙈 Anonymkode: 08a56...7ac
tussi84 Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Jeg undrer meg litt på hva du har spist Ts som har klart å gå opp så mye fram til uke 23. Jeg er i uke 21 og start bmi min før svangerskapet var på 33 (så mye høyere). Foreløbig har jeg lagt på meg litt i underkant av 1 kg. Og mye av grunnen til at det har blitt med den ene kiloen foreløbig, er nok fordi jeg gjør følgende: - Spiser 3-4 måltider om dagen, sjelden noen form for mellomspising - Holder meg unna sukker mest mulig på hverdagene, kun litt snop/boller/kaker osv i helgen eller ved spesielle annledninger - Spiser heller melon feks enn sjokolade om jeg blir sulten mellom måltidene. - Lager middag fra bunnen stort sett, lite med halvfabrikita.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 Tusen takk for svar! Jeg spiser nok sunt og variert ja, men har spist alt for mye. Mye av vekten la jeg på meg i 1. trimester pga. kvalme når jeg ble sulten (noe jeg var 24/7) og småspising pga. snusslutt. Men har nok spist mye ekstra i 2.trimester også. Har liksom sluttet å tenke på hva jeg putter i meg av kalorier.. men har lyst å skjerpe meg å begrense inntaket nå, derfor jeg spør om råd!! Jeg er nok en av de heldige overvektige som ikke ser veldig overvektig ut. Brukte S/M i klær før graviditeten, og bruker fortsatt en del av det.. føler selv at jeg ikke ser så mye større ut selv med 10+ kg.. føler det er mest magen som er synlig.. men man ser seg kanskje blind på det selv.🤔 Anonymkode: 1dafe...645
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 Synes noen av kommentarene her var i overkant krasse. Tenker det beste er å ta kontakt med jordmor som kan rådgi deg videre. Anonymkode: a9b28...e75 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå