AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 Vi har ei datter som skal over på storebarns-avdeling i barnehagen til høsten. Hun er vårt eneste barn, og dette blir nytt for oss. I går fikk vi mail fra avdelingen med "krav" om hva de forventer av barna når de begynner, og jeg ble skremt over hva de forventer at så små barn skal klare. Kjenner jeg gruer meg allerede, de forventer også at vi skal bruke sommerferien til å øve på disse tingene hvis barna ikke allerede kan det. Ble helt sjokkert, jeg! De de krever at barna skal kunne/lære seg i sommerferien er: - Ta på skoene selv, og etter hvert ta på utedress og andre klær - Spise og drikke selv uten hjelp, de har ikke tutekopp visstnok, og forventer til og med at de skal klare å smøre på skiva selv! - Helst slutte med bleie, selv om de skriver at de forstår at barn er forskjellige på dette, så forventer de at vi øver på det hjemme, fordi det letter jobben deres om vi starter med dette hjemme i stedet for at de skal ha hele jobben i barnehagen. -Ikke sove i vogn, da de ikke har plass til dette. Barna kan sove på en madrass. Virker jo som de vil ha minst mulig jobb i barnehagen bare, så vi må gjøre alt selv hjemme. Anonymkode: 5ba84...9ed
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Det er ganske vanlig og normalt at barn som starter på storbarnsavdeling er 2,5-3 år. Da klarer de ofte mye av påkledning selv, de klarer å smøre brødskive selv (ikke perfekt nei, men bra nok), og tutekopo skulle man da slutter med for lenge siden... Store barn på madrass er tryggere enn store barn i vogn. Og bleieslutt er i hovedsak foreldrenes ansvar, så det skulle bare mangle at dere selv tok hovedjobben der. Husk at barnehagen har ca 6 barn pr voksen på storbarn, da må barna lære seg å være mer selvstendige. Og det er også dere foreldre som er hovedansvarlige for dette Anonymkode: 97106...a53 46
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Dette er da helt vanlige ting å forvente av en treåring. De hjelper selvfølgelig barna med å smøre og kle på men det er viktig at barna øver på dette, både hjemme og i barnehagen. Å mestre disse tingene vil gi barnet ditt selvtillit som du ikke bør ta fra barnet ved å behandle den som en baby. Tutekopp på storebarnsavdeling?😂 At barna bør slutte å sove er fordi avdelingen får større frihet til å legge opp dagen til fordel for flertallet, dra på turer, gjennomføre pedagogisk opplegg osv. Hvis ditt barn trenger å fortsette å sove så kan de legge til rette for det men da vil barnet kanskje gå glipp av utetiden for eksempel. Ikke se på listen som et absolutt krav om hva barnet skal klare men som et mål og strekke seg til. Anonymkode: c0318...7ac 25
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Jobber på storbarnsavdeling. Vi har aldri sendt ut en slik liste, men det er helt vanlige ting vi ser at 2,3-3 åringer kan. De får selvsagt hjelp, men de prøver selv. Og tutekopp?? Anonymkode: c8bd8...780 19
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 På en storbarnsavdeling er det typisk 3 voksne på 18 barn. Store deler av dagen er det bare 2 voksne! Selvfølgelig forventes det at en 3 åring skal kunne smøre pålegg på brødmat og ta på sko og dress selv. Og tutekopp på stor avdeling høres helt merkelig ut. Anonymkode: 07e60...4c4 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har ei datter som skal over på storebarns-avdeling i barnehagen til høsten. Hun er vårt eneste barn, og dette blir nytt for oss. I går fikk vi mail fra avdelingen med "krav" om hva de forventer av barna når de begynner, og jeg ble skremt over hva de forventer at så små barn skal klare. Kjenner jeg gruer meg allerede, de forventer også at vi skal bruke sommerferien til å øve på disse tingene hvis barna ikke allerede kan det. Ble helt sjokkert, jeg! De de krever at barna skal kunne/lære seg i sommerferien er: - Ta på skoene selv, og etter hvert ta på utedress og andre klær - Spise og drikke selv uten hjelp, de har ikke tutekopp visstnok, og forventer til og med at de skal klare å smøre på skiva selv! - Helst slutte med bleie, selv om de skriver at de forstår at barn er forskjellige på dette, så forventer de at vi øver på det hjemme, fordi det letter jobben deres om vi starter med dette hjemme i stedet for at de skal ha hele jobben i barnehagen. -Ikke sove i vogn, da de ikke har plass til dette. Barna kan sove på en madrass. Virker jo som de vil ha minst mulig jobb i barnehagen bare, så vi må gjøre alt selv hjemme. Anonymkode: 5ba84...9ed Mmm.. dere forventet at barnehagen skulle lære barnet å slutte med bleie, lære å spise. Og kle på seg? dette er selvfølgelig foreldres ansvar. Det er ikke slik at barnet blir helt overalt til seg selv, de får jo hjelp. Men de skal klare å meste selv, med hjelp Anonymkode: 00ae8...d98 17
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Tutekopp på en treåring?? Å kle på seg og smøre selv (ikke perfekt men dog) er da helt vanlig å øve seg på etter fylte 2 år. Og det er helt vanlig å øve på bleieslutt sommeren før småbarnsavdeling selv om det ofte er noen få hvert år som ikke er ferdig med bleie, men prosessen er som oftest i gang. Dette er ikke "for mye" for et barn å lære seg når de skal over på storavdeling, de fleste har jo allerede øvd lenge på dette på småavdeling og hjemme. Anonymkode: e7fbc...5cb 9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ei datter som skal over på storebarns-avdeling i barnehagen til høsten. Hun er vårt eneste barn, og dette blir nytt for oss. I går fikk vi mail fra avdelingen med "krav" om hva de forventer av barna når de begynner, og jeg ble skremt over hva de forventer at så små barn skal klare. Kjenner jeg gruer meg allerede, de forventer også at vi skal bruke sommerferien til å øve på disse tingene hvis barna ikke allerede kan det. Ble helt sjokkert, jeg! De de krever at barna skal kunne/lære seg i sommerferien er: - Ta på skoene selv, og etter hvert ta på utedress og andre klær - Spise og drikke selv uten hjelp, de har ikke tutekopp visstnok, og forventer til og med at de skal klare å smøre på skiva selv! - Helst slutte med bleie, selv om de skriver at de forstår at barn er forskjellige på dette, så forventer de at vi øver på det hjemme, fordi det letter jobben deres om vi starter med dette hjemme i stedet for at de skal ha hele jobben i barnehagen. -Ikke sove i vogn, da de ikke har plass til dette. Barna kan sove på en madrass. Virker jo som de vil ha minst mulig jobb i barnehagen bare, så vi må gjøre alt selv hjemme. Anonymkode: 5ba84...9ed I hvilken verden er det barnehageansatte sin jobb å lære barnet ditt alt det trenger å lære? Anonymkode: 977b4...1a1 34
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 Ungen min ble flyttet til storbarnavdeling uten at vi fikk noen liste, eller definitive krav. Han kan ikke kle på seg selv alt, og vi smører mat for han. Han er visst mye mer selvstendig i barnehagen enn hjemme... Anonymkode: 96ab7...d73
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 36 minutter siden, AnonymBruker said: Virker jo som de vil ha minst mulig jobb i barnehagen bare, så vi må gjøre alt selv hjemme. Hva tenker du egentlig er barnehagens oppgave? Det er jo dere som må lære barna dette her, noe som for øvrig er helt normalt å lære seg i den alderen hvor det er vanlig å gå til stor avdeling. Forstår ikke hvordan du får dette til å bli til at barnehagen/de ansatte skal ha minst mulig jobb, jeg tror de stort sett har mer enn nok å pusle med. Bleietrening, søvnvaner, spising og øvrig oppdragelse er faktisk foreldrenes jobb og ansvar, eller mener du dette er noe barnehagen må lære barnet ditt? Ev. tenker du at det ikke skal være slike krav? I så fall vil jeg tro barnehagen trenger flere ansatte. Anonymkode: 84345...dff 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Syntes da ikke det hørtes så voldsomt ut...? Jenta mi er 22 mnd og kan disse tingene! Anonymkode: cd997...d5d 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ungen min ble flyttet til storbarnavdeling uten at vi fikk noen liste, eller definitive krav. Han kan ikke kle på seg selv alt, og vi smører mat for han. Han er visst mye mer selvstendig i barnehagen enn hjemme... Anonymkode: 96ab7...d73 Hehe, barna lærer tidlig å utnytte de ulike situasjonene rundt seg. De er rimelig utspekulerte når det kommer til snarveier 😄 Synes det er herlig å se jeg, men det er jo klart noe å være bevisst på. Det er helt normalt at barna lever opp til andre krav enn hva de gjør med foreldrene, som de ofte har rimelig god kontroll på ❤️ Anonymkode: 84345...dff 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 Ikke bekymre deg. Det er uvant og rart og kanskje litt skummelt det å tenke på at lille barnet deres skal begynne på stor avdeling. Det er et stort skritt. Men det er det ofte foreldrene som gruer seg mest til, ikke barna. Barnet ditt gleder seg nok masse, og det blir fort tydelig for barnet at på stor avdeling er det masse gøy som foregår, og det er fler å leke med, flere turer og mer selvstendighet. Tenk å få lov å gå på badet og vasker hender helt selv! Det er helt vanlig at alle barna smører egen mat, og det klarer de helt fint. Om smøret er litt i klumper eller leverposteien ikke er smurt helt ut i kantene, er det ingen barn som bryr seg om. Det de får er en ordentlig mestringsfølelse. Det å kle på seg selv klarer de også helt fint. De ansatte legger ut dressen så den er lett å hopp rett inn i, og de får hjelp til å trekke dressen over skoa og ta på votter. Å drikke av tutekopp gjør ingen på stor avdeling, og de ansatte regner med at det blir litt søl her og der. Sånn er det bare. Ofte drikker ikke de eldste av barna på liten avdeling av tutekopp heller, det er forbeholdt ettåringene. Det med bleieslutt anbefales å starte med på sommeren, derfor oppmuntrer de ansatte det til å begynne på sommeren før stor avdeling, da det er lettere for foreldrene å la barnet gå ute på varme sommerdager i bare truse. Det er da lett å skifte truse, og lettere å vaske uhell. Dette er IKKE et krav, man skifter da absolutt bleier på stor avdeling. Det er ikke ment slik at de ansatte skal få minst mulig å gjøre som noen over meg antyder. Det er bare lettere å slutte med bleie på sommeren, for det er kjedelig å få vinterdresser og støvler tissa ut flere ganger om dagen. Kjedelig for barnet, og dumt at klær og sko blir ødelagt. Men bleieslutt er opp til barnet, og alle barn er klare når de er klare. Dere kan oppmuntre, men ikke presse. Det kommer til slutt. Jeg tror dere bekymrer dere unødvendig mye over dette. Slapp helt av. Øv og kos dere med disse "oppgavene" i sommer, og ikke tenk på barnet ditt som en liten baby. Barnet ditt klarer mye mer enn dere tror, og dere gjør barnet en bjørnetjeneste ved å hjelpe til meg alt som feks påkledning og la barnet drikke av tutekopp. Dere vil nok oppleve trass og sinne fra barnet når dere plutselig ikke skal hjelpe barnet med enkle ting, da det kanskje er vant til å få hjelp til alt. Beregn 15 min ekstra om morgenen slik at dere er forberedt på at ting tar lenger tid, og at dere ikke ender opp med å gjøre alt for barnet fordi dere må skynde dere. Lykke til. Dette går fint! Hilsen barnehagelærer. Anonymkode: 4b3b8...28c 11
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 (endret) Det er jo ikke slik at dere skal stresse med alt dette. Men jeg er ganske sikker på at barnet ditt allerede kan kle seg selv og smøre ei skive. Men trenger ikke å gjøre det hjemme og det er jo mer behagelig. Jeg liker også når noen smører ei skive til meg... Bleieslutt er jo veldig individuelt, men det er jo veldig lurt å prøve på det på sommeren. Både fordi man har fri og fordi man trenger lite klær. Så anbefaler at dere prøver nå i sommer. Ikke stress med det men er greit å prøve. Reagerte på at de ikke får lov til å sove i vogn da. De har vel plass ute til et par vogner? Hørtes rart ut. Endret 6. juni 2020 av solmåneogstjerner 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 Mange av de tingene bør jo en 2-3 åring allerede kunnet. Bleieslutt kan dere jo øve på i sommer. Anonymkode: 3216d...fc5 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #16 Skrevet 6. juni 2020 Henger barnet ditt litt etter? Isåfall kan det vente et år med å bli flyttet til neste avdeling. På småbarnsavdelingen kan hun sitte med tutekoppen sin. Anonymkode: fa42a...c5e 7
Ulrikke Skrevet 6. juni 2020 #17 Skrevet 6. juni 2020 Tutekopp bruker man vel ikke til "vanlige" unger etter at de har bikket 2? Vanlig glass/kopp, evt vanlig drikkeflaske på tur/ha stående på terrassen osv? Å ta på skoene? Ja! SÅ mye enklere for barna å kunne det selv (enkle sko å ta av og på, altså med god åpning, og med borrelås. Mange klarer å kle på seg dressen også før de fyller to, så lenge den voksne feks legger den åpen ned på gulvet. De får selvsagt hjelp til glidelåsen osv! Bleieslutt begynner vel de fleste med den sommeren ungen er mellom 2 og 3, evt 3, avhengig av når på året de er født? Smøre brødskiva er kjempestas for dem! Blir det en klump med smør midt på så spiller ikke det noen rolle for dem ofte, for de har gjort det selv! Når dette er sagt: man lærer jo ikke barna dette fordi barnehagen ber en om det! Man lærer barna det, gradvis, gjennom å gi dem mer og mer ansvar selv, be dem prøve før de får hjelp, oppmuntre dem og gjøre dem rett og slett mer selvstendige og selvhjulpne. Det betyr ikke at 3-åringer skal klare alt selv, men at man starter prosessen med å gjøre dem selvhjulpne! Rett og slett for deres egen skyld! Det er ikke til barnets beste å bli behandlet som baby til de er 4-5! Tvert i mot, det er til barnets beste å bli stilt krav til, at man har forventninger til dem - innenfor hva barnet kan klare, selvfølgelig! Tenk så trist om ingen har tro på deg, ingen tror at du kan få til noe og ingen stiller krav til deg om hva du kan mestre, hva du kan få til, og du opplever at du får det til selv om det var vanskelig på veien! Ingenting gir bedre følelse av livsmestring enn slike ting, og det er det man må hjelpe barnet med å oppnå! Ved å koste veien for dem uansett hvor de går, eller hjelpe dem med alle mulige småting, gjør at man kan få passive barn som ikke tror de kan få til noe selv. Jeg har jobbet MANGE år i barnehage, og det er VELDIG tydelig hvilke barn som har gjort ting selv og hvem som sitter passivt og venter på at en voksen skal ta initiativet. Ikke se på dette som en liste med krav fra barnehagen, men kanskje en liten påminnelse om hva barnet kan begynne å kunne i den alderen! 13
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #18 Skrevet 6. juni 2020 Eneste jeg tenker er litt for mye forventet er ta på sko selv. Av, ja, men ikke på. At man i alle fall trener på bleieslutt den sommeren før de skal på storebarnsavdelig er helt ok, og de elsker jo å smøre sin egen skive, så det tenker jeg går fint. Tutekopp er helt unødvendig for en 3 åring. Anonymkode: df4ac...8d1 3
Alice123 Skrevet 6. juni 2020 #19 Skrevet 6. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: (...) Virker jo som de vil ha minst mulig jobb i barnehagen bare, så vi må gjøre alt selv hjemme. Anonymkode: 5ba84...9ed Dette kalles "å oppdra barnet ditt" og er en av hovedoppgavene til deg som forelder. 16
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 For en merkelig liste å sende ut. Kravene er jo grei for all del Anonymkode: 91adc...8ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå