Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg først si, den nedlatende tonen i resten av innlegget ditt gjør at du ikke høres spesielt oppriktig ut.

Jeg skal likevel svare. Jeg har født to ganger uten epidural; ingen av grunnene du nevner var relevante for meg. Jeg ønsket ikke epidural fordi jeg har stort ubehag med all slags medisinske inngrep, jeg tok min første blodprøve etter at jeg var 30. Jeg er mye mer redd for hva andre gjør med kroppen min enn smerter. Hadde personalet anbefalt noe annet enn det du kaller å føde naturlig hadde jeg stolt på dem, men da jeg fikk velge selv var det ganske enkelt. Jeg har aldri angret på at jeg ikke fikk epidural.

Og hvordan du kan mene at noen framstiller det som det eneste noble er å føde naturlig er ganske underlig. Jeg kjenner ikke et eneste menneske som mener noe sånt og jeg ser ikke at noen gjør det i denne tråden heller. Og når du skriver noe sånt virker det som om du av uviss grunn prøver å konstruere en debatt som ikke finnes.

Anonymkode: 72fd8...199

Tro meg, de finnes. Både på KG og der ute. Det finnes de som mener at kvinner som velger epidural er sveklinger, pysete, for opptatt av komfort eller til og med ikke ønsker det beste for barnet sitt pga den (lille) risikoen som finnes ved epidural. 

Anonymkode: 99dd7...2df

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Humbro
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg først si, den nedlatende tonen i resten av innlegget ditt gjør at du ikke høres spesielt oppriktig ut.

Jeg skal likevel svare. Jeg har født to ganger uten epidural; ingen av grunnene du nevner var relevante for meg. Jeg ønsket ikke epidural fordi jeg har stort ubehag med all slags medisinske inngrep, jeg tok min første blodprøve etter at jeg var 30. Jeg er mye mer redd for hva andre gjør med kroppen min enn smerter. Hadde personalet anbefalt noe annet enn det du kaller å føde naturlig hadde jeg stolt på dem, men da jeg fikk velge selv var det ganske enkelt. Jeg har aldri angret på at jeg ikke fikk epidural.

Og hvordan du kan mene at noen framstiller det som det eneste noble er å føde naturlig er ganske underlig. Jeg kjenner ikke et eneste menneske som mener noe sånt og jeg ser ikke at noen gjør det i denne tråden heller. Og når du skriver noe sånt virker det som om du av uviss grunn prøver å konstruere en debatt som ikke finnes.

Anonymkode: 72fd8...199

Det var ikke min intensjon å være nedlatende. Det var heller ikke meningen at noen skulle føle seg truffet. Som jeg åpnet innlegget med, så er det gjerne en digresjon,ja. Og det er faktisk ikke meningen å starte en ny diskusjon i denne tråden. 
For meg spiller det INGEN rolle om folk velger en fødsel med eller uten bedøvelse. Folk må velge det som er best for seg selv. Men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvorfor enkelte mener at en fødsel uten smertestillende er det eneste rette. For de finnes, selv om du nødvendigvis ikke er en  av dem jeg tenker på. Du har dine erfaringer, og jeg har også mine. Jeg har fått høre mitt fordi jeg «fikk» keisersnitt, selv om det var livsnødvendig for både meg og baby. 
Da jeg gikk gravid, møtte jeg flere som på forhånd sa de overhode ikke skulle ha smertestillende under fødselen, og det virket dom de så litt ned på de som hadde valgt smertestillende. Akkurat som de hadde en hellig form for overbevisning om at «dette er det eneste rette, fordi.....». Da mener jeg begrunnelser UTENOM personlige grunner som dine. 
Denne tråden fikk meg til å tenke tilbake på disse menneskene, og om de alle faktisk gjennomførte det de på forhånd hadde satt seg som mål. Og igjen, HVORFOR er det et mål. 

Skrevet

Jeg har født 2 ganger uten epidural. Men lystgass ble min venn selv om jeg var ganske skeptisk til den og. Dusjen lindret godt under første fødsel. Fikk dessverre ikke badekar siden jeg hadde risikofødsel og måtte monitoreres begge gangene. Ellers tror jeg det hadde vært fint. Ønskes også naturlig og ville unngå epidural hvis jeg kunne pga. Komplikasjonene som det kan medføre.

Hvis du vil føde naturlig kan jeg si at min erfaring er at riene mine var like vonde mellom 4cm - 9 cm. Den siste cm tok det seg opp og det var ganske vondt, men det er fordi det er mye annet som skjer da med press. Overgangsriene heter det. Men det varte ikke så lenge. Så kommer pressriene og da er smerten over, til hodet er ved åpningen 😬👌

Jeg har 4 venninner som har født uten epidural, og syntes det gikk fint, så det ga meg endel styrke. Siden de klarte det så skulle vel jeg og. Har også noen venninner som har født første med epidural, men fødte nr 2 og evt. 3 uten. De har foretrukket uten, men de har kanskje. vært uheldige. Har også noen som bare har født en foreløpig og har hatt god effekt av epidural.

Jeg vil anbefale deg å ha et åpent sinn. Det kan skje ting under fødsel som gjør at helsepersonell vil anbefale epidural, slik at du er forberedt på at det kan gå den veien også ☺️ 

Lykke til! 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

..var det virkelig sååå ille og nødvendig eller har dere i etterkant tenkt at dere egentlig kunne klart dere uten?

Førstegangsfødende her som helst ikke vil ha epidural, og heller ikke lystgass og alt det der. Vil gjerne ha akupunktur og en Paracet og sånn har jeg ikke noe imot. Skal ikke skrive at jeg er helt imot Epidural i fødebrev, men vil helst føde «naturlig».🤔

Anonymkode: e27a6...794

Jeg fødte første uten, det var fullt på føden så jeg havnet ganske ufrivillig på storken (kk bergen) og det var det jævligste eg har vært med på... fikk med andre, men da hadde jeg så høyt blodtrykk at jeg måtte ha pga det... Skal eg ha fler skal eg definitivt ha epidural 😄 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

..var det virkelig sååå ille og nødvendig eller har dere i etterkant tenkt at dere egentlig kunne klart dere uten?

Førstegangsfødende her som helst ikke vil ha epidural, og heller ikke lystgass og alt det der. Vil gjerne ha akupunktur og en Paracet og sånn har jeg ikke noe imot. Skal ikke skrive at jeg er helt imot Epidural i fødebrev, men vil helst føde «naturlig».🤔

Hør med din mor, du kan ta utgangspunkt i det for å vite hvordan din blir.

Skrevet

Bor i utlandet, og ble spurt i forkant av legen om jeg ville ha bedøvelse eller ikke. Gikk igjennom argumenter for og i mot med legen, og endte opp med å be om epidural. Ble satt i gang ettersom jeg var godt på overtid, fikk epiduralen med én gang, og fødselen var unnagjort på null komma niks. Det å sette epiduralen var litt vondt, men til gjengjeld var fødselen helt uproblematisk, kjente jo ikke noe som helst jo...! Noen sier at det er vanskelig å «pushe» når man er bedøvet, men jeg pushet 11 ganger og vips var lillemann ute. 

Hadde altså en veldig fin opplevelse med epidural, og ser ingen grunn til å lide meg gjennom noe som kan gjøres helt smertefritt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har født to ganger uten epidural. Grunnen til det var at jeg ønsket å kjenne hvordan en fødsel var uten noe form for smertestillende. Jeg har og vært bekymret for spinalhodepine ( som kan være en bivirkning) og at ammingen skulla bli vanskeligere. 

Hvis jeg skal føde igjen, så ønsker jeg å føde med epidural. Jeg vet nå hvordan det er å føde uten smertestillende, og ønsker ikke den opplevelsen igjen 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble lam, og sitter nå i rullestol pga. epidural. Jeg anbefaler det ikke. 

Anonymkode: ec367...a70

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født både med og uten epidural. Den ene fødselen var det helt nødvendig, ble igangsatt og riene kom tett over veldig mange timer. Var helt utslitt, så epidural var himmelen. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle ha epidural for jeg ville føde så naturlig så mulig, men etter mange timer med rier følte jeg bare at jeg kom til å dø og da gidde jeg en god f så lenge ungen kom ut. 

Neste mann fødet jeg uten, fødsel var rask og ukomplisert så det var ikke nødvendig med smertelindring. 

Jeg er gravid igjen nå, gidder ikke å planlegge fødselen slik jeg har gjort tidligere. Tar det heller som det kommer 🙂

Anonymkode: 72eed...a91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke greid meg uten, det var dritvondt i 20 timer selv med lystgass og epidural. Da jeg fikk sistnevnte roet smertene seg i en liten stund, jeg hadde ikke orket resten av fødselen om det ikke var for den.

Jeg ville tatt det som det kommer. Det er kjedelig å bestemme seg på å ikke ha og oppleve det som et nederlag dersom du trenger det.

Anonymkode: 06e89...832

Skrevet
1 hour ago, Humbro said:

Mulig det er en digresjon, men hvorfor er det så viktig for enkelte å føde uten bedøvelse? For å føle urkvinnen inni seg? For å vise andre at man har høy smerteterskel/er så tøff/flink at man gjør noe av det vondeste i verden uten smertestillende? Jeg undrer meg helt oppriktig, for jeg forstår virkelig ikke tankegangen. Kan man ikke velge bort bedøvelse hos tannlegen for eksempel, og bevise det samme?🤷‍♀️
Og er det INGEN som tenker på at fødsler er ulike?! Det er stor forskjell på setefødsel som har tatt 30 timer og en ordinær, grei fødsel for eksempel. Derfor bør vi ikke sammenligne eller planlegge noe som helst. Man kan ØNSKE at fødselen skal bli vakker, fin og relativt uproblematisk, men det vet man ikke. Kanskje man får en fødsel man ikke kunne forestilt seg i sine verste mareritt. Hvorfor ikke ta bedøvelse da? Hvis det kan gjøre godt for mor? Hvorfor fremstår det noen ganger som at det eneste rette/noble/naturlige er å føde naturlig?

Det er jo et ganske stort spenn mellom at det er viktig å føde uten for noen og at det blir fremstilt som det eneste rette, det er vel ganske mange som ønsker seg naturlig fødsel selv uten at de trer over hodet på andre at det bør være viktig for de også. Jeg fødte uten smertestillende men har all verdens forståelse for alle som velger noe annet akkurat fordi fødsler og mennesker er forskjellige. For min del handlet det virkelig ikke om et romantisk ideal om urkvinnen som skulle frem, men heller etter langvarig ivf prosess ville jeg faktisk at kroppen min skulle klare noe på egenhånd. Og litt sånne praktiske årsaker som at man kan komme seg litt raskere og at det er noen negative sider ved epidural også. Men når det sto på så ønsket jeg meg egentlig alle drugsa jeg kunne få, det ble bare aldri noe av, men jeg skjønner såklart at mange vil ha. Hadde aldri i livet valgt bort bedøvelse hos tannlegen da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha epidural. Både fordi jeg ikke ønsket medisinsk intervensjon med de komplikasjonene det kan føre til (større sjangs for å måtte på riestimulerende drypp, større sjangs for å måtte bruke vakuum eller tang, begrenset hvilke fødestillinger man kan velge, kan ikke føde i basseng, mer stress for babyen). Og fordi jeg synes det er patetisk å ikke takle smerte som ikke er farlig.

Meeeen, så fikk jeg uproduktive stormrier. Rakk knapt å kaste i meg pusten mellom rier, kunne ikke kommunisere, fikk etterhvert mer og mer panikk, begynte å slå hodet hardt i badekarkanten for å få besvime og gjerne drukne for å slippe unna (det føltes som en konstruktiv løsning der og da). Var helt i vranglås ang smertelindring, og var overbevist om at løsningen var å dø, ikke å få epidural. Det ble bare ikke mer enn en cm åpning til tross for de endeløse kraftige riene, og etter litt over 24 timer bestemte mannen og jordmor seg for at det må epidural til enten hun vil eller ei. I det epiduralen satt slappet hele kroppen av, 10 minutter senere var det 10 cm åpning. Jeg har tydeligvis så stusselig psyke at jeg klarte å stoppe hele fødselen med angstanfall, eller noe sånt. 

Så, vel. Epidural kan visst være bra likevel. Men jeg er fortsatt overbevist om at neste gang, da er jeg bedre forberedt - DA skal jeg klare å puste ut babyen på en verdig og grasiøs måte. 

Anonymkode: 5d4c8...242

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha epidural. Både fordi jeg ikke ønsket medisinsk intervensjon med de komplikasjonene det kan føre til (større sjangs for å måtte på riestimulerende drypp, større sjangs for å måtte bruke vakuum eller tang, begrenset hvilke fødestillinger man kan velge, kan ikke føde i basseng, mer stress for babyen). Og fordi jeg synes det er patetisk å ikke takle smerte som ikke er farlig.

Meeeen, så fikk jeg uproduktive stormrier. Rakk knapt å kaste i meg pusten mellom rier, kunne ikke kommunisere, fikk etterhvert mer og mer panikk, begynte å slå hodet hardt i badekarkanten for å få besvime og gjerne drukne for å slippe unna (det føltes som en konstruktiv løsning der og da). Var helt i vranglås ang smertelindring, og var overbevist om at løsningen var å dø, ikke å få epidural. Det ble bare ikke mer enn en cm åpning til tross for de endeløse kraftige riene, og etter litt over 24 timer bestemte mannen og jordmor seg for at det må epidural til enten hun vil eller ei. I det epiduralen satt slappet hele kroppen av, 10 minutter senere var det 10 cm åpning. Jeg har tydeligvis så stusselig psyke at jeg klarte å stoppe hele fødselen med angstanfall, eller noe sånt. 

Så, vel. Epidural kan visst være bra likevel. Men jeg er fortsatt overbevist om at neste gang, da er jeg bedre forberedt - DA skal jeg klare å puste ut babyen på en verdig og grasiøs måte. 

Anonymkode: 5d4c8...242

Du fikk akkurat som fortjent med andre ord. Å dømme noen opp og ned uten å vite hva det handler om, og med den viten at det er forskjellig for alle, er det mest patetiske jeg vet om. 

Jeg elsker karma da. 

Anonymkode: 58617...34e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Humbro skrev:

Mulig det er en digresjon, men hvorfor er det så viktig for enkelte å føde uten bedøvelse? For å føle urkvinnen inni seg? For å vise andre at man har høy smerteterskel/er så tøff/flink at man gjør noe av det vondeste i verden uten smertestillende? Jeg undrer meg helt oppriktig, for jeg forstår virkelig ikke tankegangen. Kan man ikke velge bort bedøvelse hos tannlegen for eksempel, og bevise det samme?🤷‍♀️
Og er det INGEN som tenker på at fødsler er ulike?! Det er stor forskjell på setefødsel som har tatt 30 timer og en ordinær, grei fødsel for eksempel. Derfor bør vi ikke sammenligne eller planlegge noe som helst. Man kan ØNSKE at fødselen skal bli vakker, fin og relativt uproblematisk, men det vet man ikke. Kanskje man får en fødsel man ikke kunne forestilt seg i sine verste mareritt. Hvorfor ikke ta bedøvelse da? Hvis det kan gjøre godt for mor? Hvorfor fremstår det noen ganger som at det eneste rette/noble/naturlige er å føde naturlig?

TS her:

Jeg ønsker å oppleve naturlig fødsel fordi jeg lever i den tro at vi kvinner er skapt for å gjøre det, og kan ikke forstå at det da skal være nødvendig for alle å ta epidural. Dessuten har jeg hørt jordmødre og leger fraråde det, samt flere som sier at det hemmer pressrier og at de opplevde å få en bedre opplevelse uten (av de som har prøvd med og uten). Jeg vil gjerne kunne oppleve å jobbe med kroppen min fremfor at baby skal måtte dras ut med sugekopp fordi jeg ikke klarer å presse..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hør med din mor, du kan ta utgangspunkt i det for å vite hvordan din blir.

Mamma fødte på sent 80-tallet og er nærmest ukjent med epidural-begrepet. Hun mente jeg ikke trenger det og synes det er rart at så mange velger det i dag.🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også på forhånd bestemt for at jeg ikke ville ha det men etter 24 timer uten søvn, jeg kastet opp alt jeg spiste og kroppen var sliten, så sa jeg ja. Det fungerte hos meg og glad for at jeg fikk valget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips! Hold mulighetene for alt oppe. For fødsel blir sjelden som planlagt. Jeg fikk epidural med nr 1. Og det var som å komme til himmelen etter 33 timer med rier. 

Anonymkode: 2943d...b6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma fødte på sent 80-tallet og er nærmest ukjent med epidural-begrepet. Hun mente jeg ikke trenger det og synes det er rart at så mange velger det i dag.🤷🏻‍♀️

På 80- taller fikk mange fødende morfin underveis, noe som ikke var bra for barnet. Så at folk var noen helgener før var altså ikke tilfellet 

Anonymkode: 2943d...b6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet ikke ha, men sa at jordmor visste best og skulle veilede meg. Etter 36 timer med rier og jeg var helt utslitt så sa jordmor at det var på tide. Så glad for det for fødselen varte enda 14 timer. Da fikk jeg sovet og spist litt. Hadde fødselen vært over på få timer tror jeg at jeg hadde klart meg, men den trakk sånt ut at jeg ikke hadde klart meg uten. Neste fødsel skal jeg be om det tidlig i forløpet for for meg gav det en mye bedre fødselsopplevelse.

Anonymkode: a5447...835

Skrevet

Epidural uteb tvil. 2 fødsler og andre gang valgte jeg det selv og fødselen gikk fort. Jeg fikk slappet av. Med nr 1 hadde jeg ikke valg pga høyt blodtrykk måtte jeg ta det. Epidural får man vist lavere blodtrykk av. 
 Som flere her sier så ta det som det kommer ikke bestem deg for det ene eller andre. Det er så mye som skjer under en fødsel og så mye de må passe på. Jeg var også imot epidural,men når de sa at jeg bør ta det oga blodtrykket mitt er farlig for baby da var det ingen tvil at jeg skulle ta det. 

Husk også at den største jobben utpressingen må man ha energi til,det er da du virkelig må jobbe. Med rier som blir sterkere og sterkere trenger man å få slappet av litt. Jeg hadde tatt epidural igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...