Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En Paracet? Tro meg, du vil ha morfin 😅

Anonymkode: 02c24...9fd

🙈🙈🤷🏻‍♀️

Anonymkode: e27a6...794

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville igrunn føde så naturlig som mulig, men det kunne jeg bare glemme. Etter 24 timer og smerter som var så intense uten noen pause så ble jordmor og jeg enige om at epidural var lurt, med tanke på at det nok var en stund til ungen var ute. Tror ikke jeg hadde overlevd uten 😅 på slutten hadde jeg riedrypp og ingen epidural og det var helt forferdelig! Når jeg endelig kunne presse var det som en drøm. 

Blir å se ann i evt ny fødsel også. Første fødsel varte i over 30timer. Andregangs fødende bruker som regel litt mindre tid enn det. Men er behovet der for epidural så takk ja! 

Hadde sett for meg smerter, men en fødsel er ubeskrivelig vondt, jeg klarte ingenting og ville vel dø en titalls ganger i løpet av de timene det varte. 😩

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt råd er å møte med et åpent sinn, uten å ha så bestemte meninger på forhånd at annet blir et "nederlag"! En fødsel er en bragd uansett, og du kan ikke vite forløpet før det er der. Jeg fikk epidural etter 30 timer med førstemann. Han ble til slutt tatt med både tang og vakuum, og jeg var så utslitt at jeg føler jeg ikke hadde maktet det uten epiduralen! De to andre fødslene gikk raskt og greit uten noen form for smertelindring. Jeg var mye sprekere etter disse fødslene, og var på en helt annen måte "med" på det som skjedde. Med epiduralen mistet jeg kontakten med det som skjedde i kroppen. Likevel var det rett i den sammenhengen, og jeg har ikke angret en dag! 

Anonymkode: 5eaf0...b28

Vet man i etterkant grunnen til hvorfor det for noen tar så lang tid? Leste her om dagen om hun skjønnhetsbloggeren i Elle (tror jeg), som hadde 54 timers fødsel.. altså er det helt tilfeldig eller er det kanskje fordi man gjør noe galt selv? Har lest at man feks han jobbe mot kroppen ved å stramme for mye osv. Aner virkelig ikke. 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Skulle egentlig føde på en fødestue, så epidural var aldri noe alternativ for meg så jeg tenkte lite over det. Så gikk vannet men lite skjedde, så jeg måtte til et sykehus med fødeavdeling og på vei dit tok riene seg opp (hadde også en sjekk før avgang, det satte nok i gang litt greier) og når vi kom frem og var blitt undersøkt så ble jeg spurt om jeg ønsket epidural. Jeg gadd ikke tenke noe spesielt over det, så jeg sa ja, og det var himmelsk. Det var ikke så ille å sette den som noen skal ha det til, det verste er jo å ikke bevege seg når/om rier kommer mens anestesilegen holder på. 

Men så måtte jeg ha drypp, og epiduralen sluttet å funke på den ene siden og smertene der ble jo ekstra intense da. I tillegg fikk jeg en intens klør over hele kroppen som jeg bare måtte kjenne, for ingenting funket. Og når riene ble skikkelig heftige, for meg var det når pressriene startet, så ble den jo skrudd av! Og jeg var så utmattet at jeg taklet smertene veldig dårlig. 

Som førstegangs hadde jeg nok igjen valgt epidural, men som en fremtidig andregangs vil jeg nok heller prøve å føde naturlig. Være i aktivitet under åpningsrier, bruke dusj (eller badekar om vannet ikke går først igjen) og massasje osv. Slappe masse av og prøve å få sove, som førstegangs var jeg jo full av adrenalin når vannet gikk og det var ikke sjans i havet om søvn 😅 Så var våken i bortimot 2.5 døgn uten søvn før barnet var ute, ikke rart smertene tok overhånd. 

Anonymkode: 2944e...0e0

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet man i etterkant grunnen til hvorfor det for noen tar så lang tid? Leste her om dagen om hun skjønnhetsbloggeren i Elle (tror jeg), som hadde 54 timers fødsel.. altså er det helt tilfeldig eller er det kanskje fordi man gjør noe galt selv? Har lest at man feks han jobbe mot kroppen ved å stramme for mye osv. Aner virkelig ikke. 🤣

Nei. Selvsagt kan det fort ta lenger tid om man spenner seg og jobber mot kroppen - men kvinner er også bare ulike. Jeg fødte min første på 4,5 timer, men tror ikke jeg gjorde noe «riktig» for det 🤷🏽‍♀️ Jeg satt bare der og klamret meg fast og prøvde å overleve 😂

TS: ha et åpent sinn! Hvis du ikke trenger det, er det jo ingen som presser det på deg. Hvis du trenger det er da det slett ikke noe nederlag - man har ulike behov :) Hvis du plutselig får en fødsel med stormrier eller en veldig langdryg fødsel er det bedre å være åpen om at epidural er greit - i stede for å føle som om du har «tapt». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke epidural med mitt første barn, og sett i ettertid burde jeg hatt det. Hadde pressrier fra 4 cm og en smerte som ikke lignet grisen. Husker lite fra fødselen og øyeblikket barnet kom. Klarte ikke nyte det, og var bare glad jeg overlevde.

Med neste barn fikk jeg epidural, og det var en HELT annen opplevelse. Smertereaksjoner også vondt, men jeg var mye mer tilstede mentalt og fikk selv kjenne når hodet kom osv. 

Jeg hadde i utgangspunkt for begge fødslene ønsker om naturlig fødsel i vannbad, ikke epidural osv. Men, når man nærmest får traumer av fødsel og ikke husker noe, sier det seg selv at epidural bør revurderes om smertene blir for ille.

Anonymkode: ff38d...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn med et åpent sinn, ingen fødsler er like. Jeg hadde en lang og vond latensfase, så når jeg endelig kom over i aktiv fødsel hadde jeg hatt rier i over 30 timer allerede. Var i tillegg risikofødsel pga seteleie og jeg kunne ikke bruke badekar o.l siden de overvåket babyen kontinuerlig. Det var jordmor som foreslo epidural når lystgassen ikke tok smertetoppene lengre, og det ga meg en sårt trengt pause så jeg fikk slappet av og spist litt. Ikke i tvil om at det var en riktig beslutning. Kjente godt pressriene og pressfasen varte under 20 minutter.

Anonymkode: cbf94...d5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel hadde jeg epidural og det var helt nødvendig. 
Andre fødsel hadde jeg ingen smertelindring og det var heller ikke nødvendig. 
Se det an under fødselen, vær åpen for alt :)

Anonymkode: 6b7d8...be3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

epidural! førstegangsfødene her, null smerter i aktiv fase så fikk en veldig god epidural. sov og slappet av før jeg plutselig måtte presse, da tok de epiduralen av. det er ikke på alle sykehus de tar den av når pressriene kommer, men hadde fortsatt effekt av epiduralen til hun var ute 🙂 

Anonymkode: b5d93...791

AnonymBruker
Skrevet

Hadde epidural med førstemann - ikke valgfritt - pga høyt blodtrykk.

Den ble satt ved ca. 6 cm åpning tror jeg. (Igangsatt fødsel på totalt 10 timer)

Kjente ikke noe når den ble satt og hadde en lett og smertefri fødsel til tross for både klipp og vakuum. Hadde ikke visst at jeg hadde rier hadde det ikke vært for at de viste på  ctg-registreringen.

Nærmer meg nå fødsel med andremann og er usikker på om jeg vil ha epidural om jeg får velge selv denne gangen. Sikkert litt snål, men kjenner litt på at jeg har lyst å se hva kroppen tåler på egenhånd da riene før epiduralen ble satt aldri var mer enn ubehagelige.

Anonymkode: 75396...61c

• Liker 1
Skrevet

Det var såååå ille og helt nødvendig. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å anbefale mine venner å bestille epidural så snart som mulig. Hvis man skal se det an kan man ende opp med å vente for lenge slik at man ikke får.  I tillegg kan de hende anestesilegen er/blir opptatt med et hastekeisersnitt for eks. Få den før det er for sent. Jeg vil heller daue enn å føde uten😅

Anonymkode: 44e97...4f8

Enig. Man kan få satt inn epiduralkateteret når som helst, så er det bare å skru det på ved behov. Da vet man at man ikke er «for sen» for epidural når man virkelig trenger den. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å unngå epidural hele fødselen, men etter 12 timer så var det veldig godt å få den. Var supersliten og smertene var uutholdelige, det var den lille pausen som skulle til for at jeg endelig fikk ungen ut 😊 hadde lystgass også i starten, men det virket ikke på meg, ble bare kvalm

Anonymkode: a9d39...4ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte første gang uten, og andre gang med. Ja, det var SÅ ille, og ja, jeg kan virkelig anbefale epidural, og ser ingen grunn til at man skulle ønske å ikke få det, hvis helsepersonellet foreslår det. 

Jeg tenker det var helt nødvendig, og egentlig var det vel så nødvendig første gang, da jeg ikke fikk det selvom jeg ba om det. 

Anonymkode: 4c202...148

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

..var det virkelig sååå ille og nødvendig eller har dere i etterkant tenkt at dere egentlig kunne klart dere uten?

Førstegangsfødende her som helst ikke vil ha epidural, og heller ikke lystgass og alt det der. Vil gjerne ha akupunktur og en Paracet og sånn har jeg ikke noe imot. Skal ikke skrive at jeg er helt imot Epidural i fødebrev, men vil helst føde «naturlig».🤔

Du kan jo prøve og se hvordan det går. Noen ganger om det drar ut så anbefaler DE epidural. Andre ganger går det sikkert fint uten. Varierer. Jeg var bestemt på at jeg ville ha epidural fra start og er usikker på om jeg hadde klart det uten, for mens jeg venta på å få det så føltes det uutholdelig selv da. Og ved pressriene. Så ja. Folk er forskjellige. Og kan jo være akupunktur fungerer bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva slags fødsel man får, så jeg ville stilt med åpent sinn. I mine fødsler var det høyst nødvendig med epidural ja. Første fødsel var stormrier så kraftige at jeg klarte hverken snakke eller jobbe med kroppen. Epiduralen var som å komme rett til himmelen og jeg fikk endelig hentet meg litt inn og jobbe med kroppen for å få dette barnet ut. I min andre fødsel virket ikke epiduralen og det ble såpass traumatisk at jeg har utviklet heftig fødselsangst. Jeg kunne aldri aldri født igjen nå, særlig fordi jeg har opplevd at smertestillende ikke fungerte og da var det ingen hjelp å få. Jeg blir fortsatt fysisk dårlig av å tenke på den fødselen. 

Anonymkode: 99dd7...2df

Gjest Humbro
Skrevet

Mulig det er en digresjon, men hvorfor er det så viktig for enkelte å føde uten bedøvelse? For å føle urkvinnen inni seg? For å vise andre at man har høy smerteterskel/er så tøff/flink at man gjør noe av det vondeste i verden uten smertestillende? Jeg undrer meg helt oppriktig, for jeg forstår virkelig ikke tankegangen. Kan man ikke velge bort bedøvelse hos tannlegen for eksempel, og bevise det samme?🤷‍♀️
Og er det INGEN som tenker på at fødsler er ulike?! Det er stor forskjell på setefødsel som har tatt 30 timer og en ordinær, grei fødsel for eksempel. Derfor bør vi ikke sammenligne eller planlegge noe som helst. Man kan ØNSKE at fødselen skal bli vakker, fin og relativt uproblematisk, men det vet man ikke. Kanskje man får en fødsel man ikke kunne forestilt seg i sine verste mareritt. Hvorfor ikke ta bedøvelse da? Hvis det kan gjøre godt for mor? Hvorfor fremstår det noen ganger som at det eneste rette/noble/naturlige er å føde naturlig?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sprøyteskrekk, så tanken på epidural var nesten mer skremmende enn fødsel. Ga klar beskjed om at jeg ikke skulle ha det. Men når fødselen var igang ombestemte jeg meg gitt😅 Rett og slett himmelsk å få den! Så neste gang blir det epidural igjen uten tvil. 

Anonymkode: 16d7d...571

AnonymBruker
Skrevet

Første fødsel: trengte ikke

Andre fødsel: Gikk mye fortere å føde og riene var jævlige. Fikk epidural som ikke hjalp. Nedtur gitt..

Anonymkode: cc417...510

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Humbro skrev:

Mulig det er en digresjon, men hvorfor er det så viktig for enkelte å føde uten bedøvelse? For å føle urkvinnen inni seg? For å vise andre at man har høy smerteterskel/er så tøff/flink at man gjør noe av det vondeste i verden uten smertestillende? Jeg undrer meg helt oppriktig, for jeg forstår virkelig ikke tankegangen. Kan man ikke velge bort bedøvelse hos tannlegen for eksempel, og bevise det samme?🤷‍♀️
Og er det INGEN som tenker på at fødsler er ulike?! Det er stor forskjell på setefødsel som har tatt 30 timer og en ordinær, grei fødsel for eksempel. Derfor bør vi ikke sammenligne eller planlegge noe som helst. Man kan ØNSKE at fødselen skal bli vakker, fin og relativt uproblematisk, men det vet man ikke. Kanskje man får en fødsel man ikke kunne forestilt seg i sine verste mareritt. Hvorfor ikke ta bedøvelse da? Hvis det kan gjøre godt for mor? Hvorfor fremstår det noen ganger som at det eneste rette/noble/naturlige er å føde naturlig?

La meg først si, den nedlatende tonen i resten av innlegget ditt gjør at du ikke høres spesielt oppriktig ut.

Jeg skal likevel svare. Jeg har født to ganger uten epidural; ingen av grunnene du nevner var relevante for meg. Jeg ønsket ikke epidural fordi jeg har stort ubehag med all slags medisinske inngrep, jeg tok min første blodprøve etter at jeg var 30. Jeg er mye mer redd for hva andre gjør med kroppen min enn smerter. Hadde personalet anbefalt noe annet enn det du kaller å føde naturlig hadde jeg stolt på dem, men da jeg fikk velge selv var det ganske enkelt. Jeg har aldri angret på at jeg ikke fikk epidural.

Og hvordan du kan mene at noen framstiller det som det eneste noble er å føde naturlig er ganske underlig. Jeg kjenner ikke et eneste menneske som mener noe sånt og jeg ser ikke at noen gjør det i denne tråden heller. Og når du skriver noe sånt virker det som om du av uviss grunn prøver å konstruere en debatt som ikke finnes.

Anonymkode: 72fd8...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...