AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #81 Skrevet 7. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da absolutt ikke sikkert! Jeg er ikke noe sånn utpreget "hippie"-menneske som mener at tankenes kraft og alt det der er nok, men uten at det var planlagt fødet jeg med kun 1 paracet innabords. Gjør det gjerne 100 ganger til Og vi er MANGE med en slik naturlig positiv opplevelse. Så slutt å skremme livredde gravide Anonymkode: 8667e...beb Jeg er 100 prosent sikker på at en Paracet hjelper noe som helst på den intense smerten. Heller ikke akupunktur. Ikke bevist at det har noen som helst effekt Anonymkode: 2943d...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #82 Skrevet 7. juni 2020 Mulig jeg banner i kirka nå. Jeg er overbevist om at en paracet, akupunktur og denslags ikke hjelper det grann mot den type smerter. Det er så intenst og vondt, og ja, så ille. Da kan du like godt ta em drops. Det er en så intens smerte som ikke likner noe annet jeg har kjent. Det kan ikke sammenliknes med noe. Da jeg skulle ha første hadde jeg et nokså "romatisert" syn på fødsel. Jeg skulle ikke ha epidural, kunne strekke meg til lystgass. Det ødela hele fødselsopplevelsen min, og på 5 cm fikk jeg epidural og ting ble mye bedre. Jeg hadde med nr. 2 kjempe fødselsangst pga. Det og fikk derfor, etter avtale med jordmor, epidural før det ble uutholdelig. Det var en mye bedre fødselsopplevelse. Men alle fødsler og kvinner er ulike. Mitt beste råd er å ikke bestemme deg for noe før du står i det. Ta det som det kommer, for du aner virkelig ikke hva du går til som førstegangs.. Anonymkode: 8304a...0c8 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #83 Skrevet 7. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mulig jeg banner i kirka nå. Jeg er overbevist om at en paracet, akupunktur og denslags ikke hjelper det grann mot den type smerter. Det er så intenst og vondt, og ja, så ille. Da kan du like godt ta em drops. Det er en så intens smerte som ikke likner noe annet jeg har kjent. Det kan ikke sammenliknes med noe. Da jeg skulle ha første hadde jeg et nokså "romatisert" syn på fødsel. Jeg skulle ikke ha epidural, kunne strekke meg til lystgass. Det ødela hele fødselsopplevelsen min, og på 5 cm fikk jeg epidural og ting ble mye bedre. Jeg hadde med nr. 2 kjempe fødselsangst pga. Det og fikk derfor, etter avtale med jordmor, epidural før det ble uutholdelig. Det var en mye bedre fødselsopplevelse. Men alle fødsler og kvinner er ulike. Mitt beste råd er å ikke bestemme deg for noe før du står i det. Ta det som det kommer, for du aner virkelig ikke hva du går til som førstegangs.. Anonymkode: 8304a...0c8 Amen! Det er så sykt vondt. Jeg hadde lyst å hoppe ut av vinduet Anonymkode: 2943d...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #84 Skrevet 7. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Amen! Det er så sykt vondt. Jeg hadde lyst å hoppe ut av vinduet Anonymkode: 2943d...b6f 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg banner i kirka nå. Jeg er overbevist om at en paracet, akupunktur og denslags ikke hjelper det grann mot den type smerter. Det er så intenst og vondt, og ja, så ille. Da kan du like godt ta em drops. Det er en så intens smerte som ikke likner noe annet jeg har kjent. Det kan ikke sammenliknes med noe. Da jeg skulle ha første hadde jeg et nokså "romatisert" syn på fødsel. Jeg skulle ikke ha epidural, kunne strekke meg til lystgass. Det ødela hele fødselsopplevelsen min, og på 5 cm fikk jeg epidural og ting ble mye bedre. Jeg hadde med nr. 2 kjempe fødselsangst pga. Det og fikk derfor, etter avtale med jordmor, epidural før det ble uutholdelig. Det var en mye bedre fødselsopplevelse. Men alle fødsler og kvinner er ulike. Mitt beste råd er å ikke bestemme deg for noe før du står i det. Ta det som det kommer, for du aner virkelig ikke hva du går til som førstegangs.. Anonymkode: 8304a...0c8 Selve tiden opp mot 8cm var absolutt fint overkommelig for meg som førstegangs uten epidural. Var som sterke menssmerter. Hadde riene vært like vonde som fra 8-10 cm så hadde det vært noe annet. Har full forståelse for de som velger epidural ved sånne smerter. Der er kroppene våre bygd ulikt. Jeg hadde omtrent ingen pause mellom riene, så kanskje det var på medium styrke igjennom hele, mens andre har kraftigere tak som er fryktelige? Har jo bare min ene erfaring med meg. 🙂 Prøvde ikke Paracet (tror jeg), men mulig det hadde hjulpet litt for min del. Det pleier jo å hjelpe på mensensmerter 😆. Anonymkode: 8fadd...c36
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #85 Skrevet 7. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: ..var det virkelig sååå ille og nødvendig eller har dere i etterkant tenkt at dere egentlig kunne klart dere uten? Førstegangsfødende her som helst ikke vil ha epidural, og heller ikke lystgass og alt det der. Vil gjerne ha akupunktur og en Paracet og sånn har jeg ikke noe imot. Skal ikke skrive at jeg er helt imot Epidural i fødebrev, men vil helst føde «naturlig».🤔 Anonymkode: e27a6...794 Jeg hadde nøyaktig samme tanker som du, ville føde naturlig uten annet enn lystgass muligens. Vel, endte opp med epidural da jeg var helt utslitt av rier som var sammenhengende i ca 22 timer. Det ble en fantastisk slutt på et mareritt av en fødsel, de to siste timene husker jeg med glede. Det var ikke noe problem å presse, og jeg var helt smertefri de to timene etter at jeg fikk epidural. Skulle bare ønske jeg hadde fått det mye før, men anestilegen var opptatt. Anonymkode: a2301...633
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #86 Skrevet 7. juni 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her: Jeg ønsker å oppleve naturlig fødsel fordi jeg lever i den tro at vi kvinner er skapt for å gjøre det, og kan ikke forstå at det da skal være nødvendig for alle å ta epidural. Dessuten har jeg hørt jordmødre og leger fraråde det, samt flere som sier at det hemmer pressrier og at de opplevde å få en bedre opplevelse uten (av de som har prøvd med og uten). Jeg vil gjerne kunne oppleve å jobbe med kroppen min fremfor at baby skal måtte dras ut med sugekopp fordi jeg ikke klarer å presse.. Anonymkode: e27a6...794 Tja, en god del av oss, meg selv inkludert, er «skapt for å dø under fødsel.» jordmødre og leger generelt, fraråder ikke epidural, hvor har du det fra? Anonymkode: d301a...204 8
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #87 Skrevet 7. juni 2020 Fikk epidural, virket kanskje to timer som den skulle, så virket den bare på ei side, og da ba jeg om at den ble tatt bort. Fikk jo to times hvile fra rier, men det stoppet litt opp. Jeg hadde ikke tatt en gang til om jeg skulle føde. Syns lystgass fungerte bedre på smertene. Anonymkode: e300f...47e
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #88 Skrevet 7. juni 2020 Ta det som det kommer. Jeg har hatt en fødsel med lystgass, epidural og til slutt keisersnitt. Og en fødsel uten smertelindring. Den siste var jo best. Men det var jo fordi det var en svært lett og ganske rask fødsel. I fødsel nr1 hadde det ikke gått uten alt av legemidler og hjelpemidler, da hadde minst en av oss omkommet. Anonymkode: f2639...d1b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #89 Skrevet 7. juni 2020 Jeg hadde veldig negativ erfaring med epidural under første fødsel, og to påfølgende fantastiske fødsler uten smertelindring. Jeg brukte mye tid på å forberede meg til fødsel nr to for å klare meg uten epidural, men finne egne måter å lindre smerten på. Alle fødsler er ulike, så jeg tror nok om jeg opplevde en fødsel som den første igjen, igangsatt og uten riepauser, hadde jeg likevel gått for epidural på nytt. Jeg anbefaler å forberede seg, selv om man aldri vet hva som kommer. F.eks; Under første fødsel følte jeg meg låst på ryggen i senga. Men for meg virker bevegelse under riene smertelindrende. Det er greit å kjenne alternativene man har😊 Anonymkode: 450a0...e4a
Fru Uperfekt Skrevet 7. juni 2020 #90 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen i Norge har blitt lam av epidural i forbindelse med fødsel. Så dette tror jeg fint lite på. Man får fortsatt morfin. Det du sier stemmer ikke. Du får klare å vise til noen kilder om du mener noe annet. At du liksom har hørt det fra en jordmor er ikke bra nok. Jeg har nemlig hørt fra to overleger på føden at det har absolutt ingen sammenheng. Anonymkode: 02c24...9fd Som sagt så spurte jeg deg først så ser at det du er blitt fortalt er det motsatte av det jeg er blitt fortalt
Fru Uperfekt Skrevet 7. juni 2020 #91 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen i Norge har blitt lam av epidural i forbindelse med fødsel. Så dette tror jeg fint lite på. Man får fortsatt morfin. Det du sier stemmer ikke. Du får klare å vise til noen kilder om du mener noe annet. At du liksom har hørt det fra en jordmor er ikke bra nok. Jeg har nemlig hørt fra to overleger på føden at det har absolutt ingen sammenheng. Anonymkode: 02c24...9fd Ikke i forbindelse med fødsel, men epidural https://www.klikk.no/helse/doktoronline/birgit-22-ble-lam-etter-epidural-2498538
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #92 Skrevet 7. juni 2020 Det eneste jeg hadde bestemt meg for på forhånd, var at jeg skulle føde på en avdeling hvor epidural var tilgjengelig. Ble anbefalt epidural av jordmødrene. Var skeptisk, men vi ble enige om og starte med en lav dose. Det var hele tiden jordmor som justerte dosen etter mitt samtykke, jeg ba aldri om høyere dose. Hun så hvor smertepåvirket jeg var og anbefalte da høyere dose. Lite søvn hele uken før fødselen og en lang fødsel gjorde at dette var nødvendig. Smerten mot slutten var også helt hinsides selv med epidural, så jeg tror ikke jeg hadde taklet det uten (ble igangsatt med drypp og da kan riene bli ekstremt intense fikk jeg beskjed om). Anonymkode: d6d08...2e0
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #93 Skrevet 7. juni 2020 52 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Ikke i forbindelse med fødsel, men epidural https://www.klikk.no/helse/doktoronline/birgit-22-ble-lam-etter-epidural-2498538 Nettopp derfor jeg nevnte i forbindelse med fødsel. Ett tilfelle i Norge og tviler på at det er hun som sitter og skriver her. Så det innlegget var nok kun ment for å skremme. 55 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Som sagt så spurte jeg deg først så ser at det du er blitt fortalt er det motsatte av det jeg er blitt fortalt Var ikke meg du spurte. Du kom med en påstand først, da er det opp til deg å underbygge den. Anonymkode: 02c24...9fd 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #94 Skrevet 7. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Amen! Det er så sykt vondt. Jeg hadde lyst å hoppe ut av vinduet Anonymkode: 2943d...b6f Jeg også. Tittet bort på det og vurderte det seriøst i perioder. Anonymkode: 524bd...c42 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #95 Skrevet 7. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Selve tiden opp mot 8cm var absolutt fint overkommelig for meg som førstegangs uten epidural. Var som sterke menssmerter. Hadde riene vært like vonde som fra 8-10 cm så hadde det vært noe annet. Har full forståelse for de som velger epidural ved sånne smerter. Der er kroppene våre bygd ulikt. Jeg hadde omtrent ingen pause mellom riene, så kanskje det var på medium styrke igjennom hele, mens andre har kraftigere tak som er fryktelige? Har jo bare min ene erfaring med meg. 🙂 Prøvde ikke Paracet (tror jeg), men mulig det hadde hjulpet litt for min del. Det pleier jo å hjelpe på mensensmerter 😆. Anonymkode: 8fadd...c36 Mens jeg vrælte av smerter fra 4 cm 😅 Vi er så forskjellige, best å se det an. Jeg holdt ut med lystgass i åtte timer, men etter det ba jeg pent om noe sterkere 😄 Anonymkode: 06e89...832 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #96 Skrevet 7. juni 2020 Satte ekstremt stor pris på epiduralen og pausen av smerter + 2 timer sårt trengt søvn. Men den fine fremgangen jeg hadde hatt stoppet veldig opp, fikk riesvekkelse og endte til slutt med tangforløsning. Skal ikke si at det var kun pga epiduralen, men har følt veldig på det, for ting stoppa virkelig opp etter det. Hadde vel ca 6 cm da epiduralen ble satt, og tok derfra 10 timer før han var ute. Så dersom det blir ny fødsel er jeg ikke like sikker, for fødselsopplevelsen endte med å bli ganske dårlig. Anonymkode: 5ce7a...f1f
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #97 Skrevet 7. juni 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså helt ærlig... jeg som ikke har født enda (TS her) blir bare j irritert på alle skrekkhistoriene. Det samme gjelder egentlig svangerskapet og tiden etter. De som har LETT svangerskap, fødsel og barseltid holder jo kjeft og tør ikke si noe. De andre skriker drit høyt. Jeg gidder faktisk ikke forberede meg på det verste, noe som kanskje aldri kommer. Det er søren meg snakk om noen TIMER av mitt liv. Hva enn som kommer, så blir det ikke BEDRE av at man er redd, forbereder seg på grusomme smerter og verste scenarioer. Det blir ikke mindre vondt av den grunn. Anonymkode: e27a6...794 Heilt einig! Eg vil anbefale deg å ligge unna KG og resten av internett, TS! Det gjorde eg da eg venta på fødselen. Sidan du ønsker erfaringar frå fødande som har tatt epidural, har eg ikkje svart i tråden før, men må berre svare på det du skriv over her. For meg var naturlig fødsel eit innlysande val. Ikkje fordi eg føler meg betre enn dei som får smertelindring, men fordi eg føler sterkt ubehag ved sprøyter, sjukehus og medisinsk utstyr. Epidural virka for skummelt for meg (sjølv om eg veit det er ekstremt sjelden at det går galt) Eg besvimte nesten da eg var på omvisning på fødeavdelinga med gjengen frå svangerskapskurset. Så for meg var det eit lett val at eg ville føde i eit rom som minner mindre om sjukehus. Fødde på Storken i Bergen, og hadde ei kjempefin oppleving. Klart det var vondt, men absolutt overkommelig. Glad eg hadde badekar. Det hjalp veldig! Kunne tenkt meg å prøve lystgass, men der var ikkje tilbod om dette. Eg ville heilt klart valt fødsel utan bedøvelse om eg skulle føde igjen (viss det ikkje var seteleie, tvillingar...) , men eg er nok for gammal til få fleire barn. Forstår likevel godt at andre ønsker epidural. Ikkje alle er like heldige og føder like greitt som det eg gjorde. Det er jo veldig slitsomt viss fødselen varer lenge. Anonymkode: 31d6f...0d7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #98 Skrevet 7. juni 2020 Riene mine startet brått og brutalt, og tok bare 15 min fra første rie til jeg hadde 1-2 minutter mellom hver rie og det hadde vært ett mareritt dersom jeg ikke hadde fått epidural. Fikk ca to timer med smertefrie rier umiddelbart etter epiduralen, og når smertene fra riene startet igjen var de jævlig vonde MEN, jeg klarte å jobbe MED riene og ikke imot. Ønsker å prøve en fødsel uten epidural også, men ikke til enhver pris 😅 Anonymkode: e033e...5eb
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #99 Skrevet 8. juni 2020 On 6/6/2020 at 6:00 PM, AnonymBruker said: Du fikk akkurat som fortjent med andre ord. Å dømme noen opp og ned uten å vite hva det handler om, og med den viten at det er forskjellig for alle, er det mest patetiske jeg vet om. Jeg elsker karma da. Anonymkode: 58617...34e Elsker ironien i at dere som ønsker epidural ikke vil fordømmes av fødekvinner som ønsker naturlig fødsel, men andre veien er det visst lov å kaste både eder og galle. Anonymkode: 314ff...72f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #100 Skrevet 8. juni 2020 Hadde nok klart meg uten (hva er alternativet, man kan liksom ikke bare avslutte å gå hjem heller...), men FY SØREN jeg er glad jeg fikk epidural! Jeg fikk helt panikk av hvor vondt det var, er sikker på at jeg hadde blitt traumatisert uten effektiv smertelinding. Tror ikke en paracet hadde hjulpet, for å si det sånn. Anonymkode: 90928...fd6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå