Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Humbro
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Jeg ønsker å oppleve naturlig fødsel fordi jeg lever i den tro at vi kvinner er skapt for å gjøre det, og kan ikke forstå at det da skal være nødvendig for alle å ta epidural. Dessuten har jeg hørt jordmødre og leger fraråde det, samt flere som sier at det hemmer pressrier og at de opplevde å få en bedre opplevelse uten (av de som har prøvd med og uten). Jeg vil gjerne kunne oppleve å jobbe med kroppen min fremfor at baby skal måtte dras ut med sugekopp fordi jeg ikke klarer å presse..

Anonymkode: e27a6...794

Tusen takk for konstruktivt og godt svar😊 Ikke meningen å ødelegge tråden din. Lykke til med fødsel, og ikke minst gled deg til å få baby i armene dine❤️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født to stykker uten smertestillende. Nummer en måtte tas med tang da hun kom ut med skulderen helt feil og satt fast like ved åpningen, og nummer to kom susende helt uten problemer. Begge fødslene var overstått på tre timer fra første tegn. 

Anonymkode: 90909...9dd

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma fødte på sent 80-tallet og er nærmest ukjent med epidural-begrepet. Hun mente jeg ikke trenger det og synes det er rart at så mange velger det i dag.🤷🏻‍♀️

Tenkte på fødselsopplevelsen.

F.eks min mor hadde kun styrtfødsler, samme for meg med unntak av når jeg har valgt KS

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Tenkte på fødselsopplevelsen.

F.eks min mor hadde kun styrtfødsler, samme for meg med unntak av når jeg har valgt KS

Sjelden noen sammenheng mellom mors og datters fødsler, så det gir ikke noen spesiell pekepinn. Selv samme kvinne kan ha vidt forskjellige fødsler. 

Anonymkode: 99dd7...2df

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjelden noen sammenheng mellom mors og datters fødsler, så det gir ikke noen spesiell pekepinn. Selv samme kvinne kan ha vidt forskjellige fødsler. 

Merkelig da at det du sier her er stikk motsatt av hva de jordmødre jeg kjenner og ellers har snakket med oppover sier noe annet.

Ja det kan forekomme variasjoner, og for samme kvinne men det er ikke normalen.

AnonymBruker
Skrevet

TS, du høres ut som meg. Jeg tenkte akkurat sånn før jeg nylig fødte mitt første bsrn. Jeg "kjøpte" hele pakka, om at kvinner er skapt til dette, at det er naturlig,  og noe man kan puste seg gjennom. 

Men, jeg lå bare og venta på at jeg kunne få epidural. Lystgass hjalp en del i starten. På meg funka epidural perfekt, jeg kjente at kroppen jobba, men hadde ikke vondt. Og jeg kjente pressriene. Kjente også ungen komme gjennom åpninga. Tro meg.

Nå skjønner jeg ikke alt maset om naturlig fødsel, når det finnes ting som hjelper...😄

Anonymkode: ece06...b7e

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her:

Jeg ønsker å oppleve naturlig fødsel fordi jeg lever i den tro at vi kvinner er skapt for å gjøre det, og kan ikke forstå at det da skal være nødvendig for alle å ta epidural. Dessuten har jeg hørt jordmødre og leger fraråde det, samt flere som sier at det hemmer pressrier og at de opplevde å få en bedre opplevelse uten (av de som har prøvd med og uten). Jeg vil gjerne kunne oppleve å jobbe med kroppen min fremfor at baby skal måtte dras ut med sugekopp fordi jeg ikke klarer å presse..

Ja, vi er faktisk så skapt for å føde at uten sykehus hadde mange av oss(enten mor eller baby, eller i verste tilfelle begge) dødd. 

Heia naturen! 

Endret av Sinsiew
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Ja, vi er faktisk så skapt for å føde at uten sykehus hadde mange av oss dødd. 

Og fremdeles dør. 

Anonymkode: c8d5d...1a9

Skrevet

Og fremdeles dør. 

Stemmer det. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En Paracet? Tro meg, du vil ha morfin 😅

Anonymkode: 02c24...9fd

Det er da absolutt ikke sikkert! Jeg er ikke noe sånn utpreget "hippie"-menneske som mener at tankenes kraft og alt det der er nok, men uten at det var planlagt fødet jeg med kun 1 paracet innabords. Gjør det gjerne 100 ganger til :) Og vi er MANGE med en slik naturlig positiv opplevelse. Så slutt å skremme livredde gravide

Anonymkode: 8667e...beb

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Merkelig da at det du sier her er stikk motsatt av hva de jordmødre jeg kjenner og ellers har snakket med oppover sier noe annet.

For tidlig fødsel kan være arvelig, samme med setefødsel (men her spiller fars gener like stor rolle), man ser også en viss arvelighet hva gjelder svangerskapsforgiftning. Men fødselen i seg selv avhenger av mye mer enn genetikk på morssiden. Man kan ikke si at normalen er at man får en lik fødsel som sin mor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da absolutt ikke sikkert! Jeg er ikke noe sånn utpreget "hippie"-menneske som mener at tankenes kraft og alt det der er nok, men uten at det var planlagt fødet jeg med kun 1 paracet innabords. Gjør det gjerne 100 ganger til :) Og vi er MANGE med en slik naturlig positiv opplevelse. Så slutt å skremme livredde gravide

En smule edruelighet er likevel lurt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vi er plenty som trodde vi ville dø av smertene. Sånne som deg gjør at kvinner føler at de feiler om de ikke har en superlett fødsel. La folk forberede seg og heller bli positivt overrasket. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For tidlig fødsel kan være arvelig, samme med setefødsel (men her spiller fars gener like stor rolle), man ser også en viss arvelighet hva gjelder svangerskapsforgiftning. Men fødselen i seg selv avhenger av mye mer enn genetikk på morssiden. Man kan ikke si at normalen er at man får en lik fødsel som sin mor. 

Link siden det du sier strider imot det jeg har hørt siden jeg fikk #1 på 90 tallet

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vi er plenty som trodde vi ville dø av smertene. Sånne som deg gjør at kvinner føler at de feiler om de ikke har en superlett fødsel. La folk forberede seg og heller bli positivt overrasket. 

Altså helt ærlig... jeg som ikke har født enda (TS her) blir bare j irritert på alle skrekkhistoriene. Det samme gjelder egentlig svangerskapet og tiden etter. De som har LETT svangerskap, fødsel og barseltid holder jo kjeft og tør ikke si noe. De andre skriker drit høyt. Jeg gidder faktisk ikke forberede meg på det verste, noe som kanskje aldri kommer. Det er søren meg snakk om noen TIMER av mitt liv. Hva enn som kommer, så blir det ikke BEDRE av at man er redd, forbereder seg på grusomme smerter og verste scenarioer. Det blir ikke mindre vondt av den grunn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså helt ærlig... jeg som ikke har født enda (TS her) blir bare j irritert på alle skrekkhistoriene. Det samme gjelder egentlig svangerskapet og tiden etter. De som har LETT svangerskap, fødsel og barseltid holder jo kjeft og tør ikke si noe. De andre skriker drit høyt. Jeg gidder faktisk ikke forberede meg på det verste, noe som kanskje aldri kommer. Det er søren meg snakk om noen TIMER av mitt liv. Hva enn som kommer, så blir det ikke BEDRE av at man er redd, forbereder seg på grusomme smerter og verste scenarioer. Det blir ikke mindre vondt av den grunn. 

Les innlegget ditt en gang til. Du spør rett ut om det virkelig var så jævlig at det måtte epidural til. Selvfølgelig er noen folk da ærlige og sier at ja, det var det faktisk. Ingen fødsel er lik, så spør man om fødselsopplevelser må man være forberedt på å få hundre ulike svar.. alt fra "jeg trodde jeg skulle dø" til "det gikk strålende, ingen smerte!". Hvis man hater skrekkhistorier så lar man være å lese og spørre om fødselserfaringer. 

Hvis du allerede har bestemt deg for å ta dette som det kommer og ikke la deg skremme, hvorfor bli irritert på de som forteller om sin opplevelse (selv om den var helt pyton) når det er DU som spør??

Anonymkode: 89543...495

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke vil høre negative opplevelser er det vel ikke så lurt å spørre om noen syns det var så forferdelig å føde at de trengte epidural. Noen vil jo svare ja på det.

Anonymkode: 90909...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare født uten epidural, så det er egentlig ikke meg du spør. Men jeg anbefaler også å gå inn i det med en åpen innstilling.

Jeg kjente også at jeg ønsket at det skulle være en "naturlig fødsel", og var litt redd for at jeg bare var teit og kom til å le av de tankene i ettertid. Men det kommer helt an på hva slags fødsel du får. Min første føltes ikke naturlig og fin, fordi babyen fikk lav hjertelyd og det var mye stress og styr underveis. Det gjorde nok at smertene ble mer overveldende også. Det nyttet ikke å fokusere på pusten når jeg var livredd for babyen. Likevel var det egentlig en ukomplisert fødsel, og basert på det jeg erfarte da, tenkte jeg at den beste smertelindringen ville være å få fred og ro og å ligge på siden for min del hvis neste fødsel lignet på første. Med nr. to tålte babyen riene godt, og opplevelsen ble en helt annen. Med mine fødsler tror jeg nesten at epidural ville føltes mer styrete og plagsomt. Første gang hadde det ikke hjulpet babyen uansett, så jeg hadde vært like redd. Jeg ville bare være helt i fred, og det var godt med noen oppmuntrende ord fra jordmor underveis. Men får man en veldig lang fødsel, eller komplikasjoner av ulike typer, kan det bli noe helt annet. 

Jeg fødte ikke uten smertelindring fordi jeg er spesielt tøff. Jeg ønsket det, og hadde lette fødsler. Fødsel nr. to var en fantastisk opplevelse selv om det gjorde voldsomt vondt. 

Lykke til! 

Anonymkode: 48c4f...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klart meg uten. Skulle ønske jeg ikke fikk! De målte ikke åpning før de satt, og da var jeg 10cm. Fikk pressrier mens de satt epiduralen. 

Epiduralen ødela antagelig riene mine på slutten der. Hadde hatt en flott fremgang frem til jeg fikk den.. endte med 1 time med pressrier og sugekopp. 

Anonymkode: 8fadd...c36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble lam, og sitter nå i rullestol pga. epidural. Jeg anbefaler det ikke. 

Anonymkode: ec367...a70

Ingen i Norge har blitt lam av epidural i forbindelse med fødsel. Så dette tror jeg fint lite på. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

På 80- taller fikk mange fødende morfin underveis, noe som ikke var bra for barnet. Så at folk var noen helgener før var altså ikke tilfellet 

Anonymkode: 2943d...b6f

Man får fortsatt morfin. 

10 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Det du sier stemmer ikke. Du får klare å vise til noen kilder om du mener noe annet. At du liksom har hørt det fra en jordmor er ikke bra nok. Jeg har nemlig hørt fra to overleger på føden at det har absolutt ingen sammenheng. 

Anonymkode: 02c24...9fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...