AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #1 Skrevet 6. juni 2020 ..var det virkelig sååå ille og nødvendig eller har dere i etterkant tenkt at dere egentlig kunne klart dere uten? Førstegangsfødende her som helst ikke vil ha epidural, og heller ikke lystgass og alt det der. Vil gjerne ha akupunktur og en Paracet og sånn har jeg ikke noe imot. Skal ikke skrive at jeg er helt imot Epidural i fødebrev, men vil helst føde «naturlig».🤔 Anonymkode: e27a6...794
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #2 Skrevet 6. juni 2020 Jeg hadde, og det tror jeg csr nødvendig. Jeg var allerede sliten og synes alt var fælt når jeg fikk den, og fikk endelig kommet meg litt og jobbet mer med kroppen. Den virket bra i begynnelsen og mistet litt effekten etterhvert, men ville valgt epidural igjen i samme situasjon. Anonymkode: 524bd...c42 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #3 Skrevet 6. juni 2020 Epidural fungerte ikke på meg. Fikk det veldig sent, det er kanskje grunnen. Har tatt det en gang. Lystgass har jeg brukt hver gang, det har jeg veldig god erfaring med. Du styrer det selv og virkningen er bare der noen sekunder. Men altså, du trenger ikke være redd for at de pusher på deg verken det ene eller det andre. Er heller motsatt. Så bare vent og se hva du føler for der og da. (Det er ikke alle sykehus som tilbyr lystgass eller akupunktur heller) Anonymkode: aa7b8...1ea 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Det var det beste som noen gang har skjedd meg 😂 Fikk i meg mat og summet meg litt. Det var helt magisk når den begynte å virke!! Anonymkode: 2b48f...91f 17
Saltsild Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 (endret) Første fødsel hadde jeg epidural, og det var ganske nødvendig. Kjempe sliten. Fikk slappe av litt og ikke ha så vondt. Fødselen var veldig intens og jeg fikk ikke slappe av fra riene fordi de hadde 30 sek mellomrom mellom seg. Det var faktisk helt jævlig. Andre fødsel gikk mye fortere og var veldig mye mer overkommelig for min del. Der hadde jeg ikke epidural, og det var også helt fint. Endret 6. juni 2020 av Saltsild
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 Nå spør jeg sikkert dumt (førstegangs), men bestemmer man det selv? Jeg trodde helsefaglig personell styrte det/ga veiledning? Anonymkode: 93631...9c9
Jessic_a Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Epidural uten tvil! Har hatt fødsel uten og det skal aldri skje igjen ! 1
Gjest Humbro Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 (endret) Jeg ønsket epidural, og fikk det også. Hele tre ganger. Men jeg er blant de få den ikke virker på. Fødselen endte opp med keisersnitt pga mange komplikasjoner. Er det en ting jeg har lært, så er det at det beste er å ikke legge så mange føringer/planer for hvordan du vil ha det. For fødselen kan arte seg helt annerledes enn du hadde «planlagt» eller forutsett. Ca ingenting gikk som planlagt for meg, men det viktigste var å få babyen ut, og at det gikk bra med både baby og meg. Og når alt kommer til alt, så er det det som betyr noe. Alt annet er underordnet. Helt seriøst. Endret 6. juni 2020 av Humbro
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 En Paracet? Tro meg, du vil ha morfin 😅 Anonymkode: 02c24...9fd 27
Saltsild Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå spør jeg sikkert dumt (førstegangs), men bestemmer man det selv? Jeg trodde helsefaglig personell styrte det/ga veiledning? Anonymkode: 93631...9c9 Jeg hadde medisinsk årsak til det, jeg blir dårlig av feks stress. Og jeg vil si at en fødsel var stressende for min del. Det gikk i hvert fall kjempe fint for min del, men jeg hadde hatt samtale med sykehuset på forhånd og de var klar over sykdom. 😊
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Jeg ga beskjed da jeg kom inn at jeg ønsket epidural. Det var helt greit, og vi ble enige om tidspunktet for når de skulle sette. Kom raskt når jeg hadde fått nok. Anonymkode: 6fa07...f51 1
Wiley Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 Hadde planer om naturlig fødsel uten og for å si det sånn angret jeg helt vilt ganske fort. Men i fødebrevet sto det naturlig og jeg spurte ikke heller så det ble aldri noe epidural og det gikk jo helt greit det også. Fikk bruke TENS maskin, det hjalp litt men ikke så mye mot slutten. Hadde fødselen min vart lenge så tror jeg nok jeg hadde takket ja til epidural etterhvert. Tror det er greit å ha høyde for det meste, du vet aldri hvordan det blir for deg og hvordan du opplever smertene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 Skulle ikke ha det, men endte opp med å hyle etter det. På andremann så rakk jeg ikke å få det og jeg blir ennå fysisk kvalm av å tenke på smertene 2 år etter fødsel. For meg er det helt absurd at man kan oppleve så intens smerte uten at det dreper deg. Anonymkode: c8d5d...1a9 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 Førstegangs. Når jordmor spurte om smertelindring sa jeg at jeg i utgangspunktet ønsket å unngå epidural, men om det ble anbefalt av medisinske årsaker så skulle jeg selvfølgelig ta imot. 1,5 time senere var ungen ute etter styrtfødsel. Det var egentlig helt greit å håndtere smertene, og det som virkelig var vondt var når hodet stod i åpningen - men da er ungen ute om et par rier. Mitt tips; stol på deg selv og egen kropp. Ta det som det kommer. Les mye om hva du skal igjennom når du skal føde. Forbered deg på at det vil gjøre vondt - men det er jo ikke så rart når en baby skal presses ut. Anonymkode: 61cf2...e53 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 Mitt råd er å møte med et åpent sinn, uten å ha så bestemte meninger på forhånd at annet blir et "nederlag"! En fødsel er en bragd uansett, og du kan ikke vite forløpet før det er der. Jeg fikk epidural etter 30 timer med førstemann. Han ble til slutt tatt med både tang og vakuum, og jeg var så utslitt at jeg føler jeg ikke hadde maktet det uten epiduralen! De to andre fødslene gikk raskt og greit uten noen form for smertelindring. Jeg var mye sprekere etter disse fødslene, og var på en helt annen måte "med" på det som skjedde. Med epiduralen mistet jeg kontakten med det som skjedde i kroppen. Likevel var det rett i den sammenhengen, og jeg har ikke angret en dag! Anonymkode: 5eaf0...b28 6
Ginny Skrevet 6. juni 2020 #16 Skrevet 6. juni 2020 Epidural ❤️ Etter ~30 timer med rier gav den meg en sårt trengt pause. Hadde jeg hatt en kortere fødsel hadde jeg nok klart meg uten, men når det dro ut så lenge og jeg ikke hadde sovet på veldig lenge, så var den helt super. Ha et åpent sinn, jeg ville og ha en så naturlig fødsel som mulig, men sånn ble det ikke. Det ble fremdeles en veldig bra opplevelse 😊 Og den paraceten kan du egentlig bare glemme, om du så hadde tatt en hel neve hadde det ikke hatt noen effekt 😛 Men det går bra likevel 😃 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #17 Skrevet 6. juni 2020 Min innstilling var at jeg tok det som det kom, men ville helst føde med så lite medikamenter som mulig. Jeg har hatt to fødsler, begge med epidural. Begge ble igangsatt, og jeg fikk drypp for å få igang riene. Med første fødsel fikk jeg heftige stormrier (rier uten pause), jeg kasta opp av smertene og endte til slutt med å ligge i fødesenga og bare ville dø eller besvime. Prøvde å puste så mye lystgass at jeg kunne besvime, men det fungerte ikke. Fikk til slutt epidural, og det var fantastisk. Endelig fikk jeg en pause der jeg klarte å puste igjen og spise uten å kaste opp. Fødselen og spesielt pressfasen ble likevel lang, og jeg vet ikke om jeg hadde klart å fullføre fødselen uten. Med andremann ble jeg satt i gang, ting gikk sakte og jeg måtte vente på ledig fødestue til ni-ti på kvelden (og da hadde jeg allerede vært våken siden halv sju om morgenen). Igjen ble det drypp en stund før riene kom og ble svært heftige. Jordmor foreslo epidural, noe jeg takket ja til. Etter hvert var jeg rimelig utslitt, og takket være epiduralen fikk jeg sove et par timer før ungen raskt ble presset ut. Kort oppsummert, så er ikke kroppen min spesielt god til å føde på egen hånd, og epidural har gjort at jeg kom meg gjennom det. Epiduralen tar bort de verste smertene fra riene, men i trykkefasen skrus epiduralen av, så smertefritt blir det aldri. Anonymkode: 12521...7d5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #18 Skrevet 6. juni 2020 Ta det som det kommer, en fødsel kan ikke planlegges. Jeg var veldig for alt av smertelindring på forhånd - men endte opp med å føde raskt og greit uten noe. Trengte det ikke. Jeg bad om epidural én gang i løpet av fødselen, det var i overgangsfasen like før pressingen (altså var jeg omtrent ferdig på det tidspunktet). Andre har andre forutsetninger, andre fødsler, lengre fødsler osvosv som gjør at de trenger det. Du kan ikke vite hvilken fødsel du får - så hvorfor ikke ha et åpent sinn? Anonymkode: 23c38...ac4 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #19 Skrevet 6. juni 2020 Jeg pleier å anbefale mine venner å bestille epidural så snart som mulig. Hvis man skal se det an kan man ende opp med å vente for lenge slik at man ikke får. I tillegg kan de hende anestesilegen er/blir opptatt med et hastekeisersnitt for eks. Få den før det er for sent. Jeg vil heller daue enn å føde uten😅 Anonymkode: 44e97...4f8 5
Sinsiew Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 Epidural! Fødselen, og pressfasen med epidural, var så sinnsykt mye bedre enn den uten selv om det var over like fort. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå