Gå til innhold

Når rasister demonstrerer mot rasisme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som anvender en bred definisjon på rasisme inkluderer i tillegg til etnisitet både kultur, religion, sedvaner og væremåte tilknyttet grupperinger. Rasisme innenfor denne tankerekken vil på den måten inkludere islamofobi og antisemittisme. 

Skal man proargumentere for at etnosentrisme med rangsystem, og komparativ nedvurdering med sterk grad av generalisering og stereotypifisering alltid er rasisme, så innebefatter dette i prinsippet også eldre og syke. 

De blir knyttet til et konglomerat av essensialiserende fordommer i kraft av å være en del av sin gruppe. Eldre er både ditt og datt mener mange. De har levd lenge og deres død trivialiseres, for hvem bryr seg om en 80 åring lever eller dør? De har en helt egen eldrekultur og den er noe dritt. De yngres behov skal gå på bekostning av de eldre dersom interessekonflikt oppstår. 

De er en egen kulturell gruppering, de verdivurderes på bakgrunn av tilhørighet til denne gruppen. De tenker likt, og reduseres til en homogen gruppering. 

Slik jeg ser det svarer demonstrantene på rasisme ved selv å utvise rasisme. Rasisme er mer enn etnisitet. De som mener at islamofobi er rasisme må med nødvendighet åpne for at også eldre kan utsettes for dette. 

Etter mitt syn blir man løpende å jage egen hale når man demonstrerer slik vi så igår. Rasister hele gjengen!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget var et langt og kronglete "jeg er ikke er ikke rasist, men..."

Anonymkode: ac4e7...a0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kritikk av religion er ikke det samme som rasisme. Folk må lære seg å se forskjell.

Anonymkode: f8c95...596

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget var et langt og kronglete "jeg er ikke er ikke rasist, men..."

Anonymkode: ac4e7...a0a

Snarere tvert imot! Alle kan i prinsippet rammes av den rasismedefinisjonen venstresiden anvender for å kvele islamkritikere. Denne definisjonen er stadig mer utbredt innen akademia. 

Rasisme går dessuten flere veier. Jeg vet om mange svarte som ser med forakt og nedlatenhet på hvite, og vesten generelt. Går vi i tog av den grunn?? 

Hverdagsrasisme er en essensiell del av den menneskelig tilværelsen. Noen misliker enkelte grupperinger, generaliserer og nedvurderer alle som tilhører denne gruppen. 

Det vi må bekjempe er systemisk rasisme. Dette er rasisme som rammer systematisk innenfor en samfunnsstruktur slik som ubegrunnede arveidsavslag, arrestasjoner osv. 

Hvem er "vi"? og hvem er "dem"? Slike spørsmål har blitt stilt til alle tider, og vi trolig fortsette å bli stilt. Det er så grenseløst naivt å tro at alle former for rasisme vil bli borte. Asiater misliker sorte og hvite, hvite utøver rasisme mot sorte og sorte ser ned på hverandre. Jeg har hørt flere ganger tidligere at svarte mennesker reagerer med forrakt når noen tror de kommer fra et annet land enn de kommer fra. "Hallo! Jeg er ikke fra Somalia liksom!!! Jeg er fra Elfenbenskysten, og er ikke som Somaliere! 

Etnosentrismens motsats er kulturrelativisme og det er jo bare åndsvak skrivebordsteori. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Snarere tvert imot! Alle kan i prinsippet rammes av den rasismedefinisjonen venstresiden anvender for å kvele islamkritikere. Denne definisjonen er stadig mer utbredt innen akademia. 

Rasisme går dessuten flere veier. Jeg vet om mange svarte som ser med forakt og nedlatenhet på hvite, og vesten generelt. Går vi i tog av den grunn?? 

Hverdagsrasisme er en essensiell del av den menneskelig tilværelsen. Noen misliker enkelte grupperinger, generaliserer og nedvurderer alle som tilhører denne gruppen. 

Det vi må bekjempe er systemisk rasisme. Dette er rasisme som rammer systematisk innenfor en samfunnsstruktur slik som ubegrunnede arveidsavslag, arrestasjoner osv. 

Hvem er "vi"? og hvem er "dem"? Slike spørsmål har blitt stilt til alle tider, og vi trolig fortsette å bli stilt. Det er så grenseløst naivt å tro at alle former for rasisme vil bli borte. Asiater misliker sorte og hvite, hvite utøver rasisme mot sorte og sorte ser ned på hverandre. Jeg har hørt flere ganger tidligere at svarte mennesker reagerer med forrakt når noen tror de kommer fra et annet land enn de kommer fra. "Hallo! Jeg er ikke fra Somalia liksom!!! Jeg er fra Elfenbenskysten, og er ikke som Somaliere! 

Etnosentrismens motsats er kulturrelativisme og det er jo bare åndsvak skrivebordsteori. 

Hadde folk forstått dette. Men de fleste mangler sunn fornuft og evne til å ha 2 tanker i hode på samme tid.

Anonymkode: b750d...c79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Jo, noen gode poeng her. og ser at media mener rasismen bare går en vei, og dette er ofte skrevet av journalister som er privligerte selv og drukner i skyldfølelse og selvhat, og mener at alle med samme hudfarge som dem er like privligerte.

Skjønte ikke helt den siste setningen kan noen forklare?

Anonymkode: d2e48...ec4

• Liker 2
  • Opprett ny...