Gjest Glossy utlogget Skrevet 30. juni 2005 #1 Skrevet 30. juni 2005 Jeg har fått tilbud om en liten stillingprosent i en ny jobb. Er fremdeles i perminsjon, men lurer på om jeg kan kombinere dette?? Kan jeg jobbe og få lønn derifra, mens trygdekontoret betaler resten??? Skjønner ikke så mye av sidene deres.... Noen som vet??
Gjest 4569 Skrevet 30. juni 2005 #2 Skrevet 30. juni 2005 Jeg har fått tilbud om en liten stillingprosent i en ny jobb. Er fremdeles i perminsjon, men lurer på om jeg kan kombinere dette?? Kan jeg jobbe og få lønn derifra, mens trygdekontoret betaler resten??? Skjønner ikke så mye av sidene deres.... Noen som vet?? Ta en tlf. Da får du det rette svar!!!!!!!!!!!!!!
Glossy Skrevet 30. juni 2005 #3 Skrevet 30. juni 2005 Jada klar over det, men de er ikke åpen før i morgen og jeg skal gi svar i morgen. Så hadde vært litt greit å vite om noen hadde peiling. Hadde fått litt mer tid å tenke på da!
Gjest bankboks Skrevet 30. juni 2005 #4 Skrevet 30. juni 2005 Sjefen min hadde tidskonto. Først hadde hun fulltidspermisjon i 6 mnd, og det neste året jobbet hun 1/2 stilling og fikk da resten av permisjonen "fordelt"
monja Skrevet 30. juni 2005 #5 Skrevet 30. juni 2005 Søskenbarnet mitt fikk en sønn i februar og hun er i permisjon. Hun jobber litt og trygdekontoret tekker timene hun jobber fra stønaden de gir henne. Så du kan nok jobbe litt ja. Men det beste er jo å spørre dem da.
Glossy Skrevet 30. juni 2005 #6 Skrevet 30. juni 2005 Søskenbarnet mitt fikk en sønn i februar og hun er i permisjon. Hun jobber litt og trygdekontoret tekker timene hun jobber fra stønaden de gir henne. Så du kan nok jobbe litt ja. Men det beste er jo å spørre dem da. Tusen takk!! Det var det jeg tenkte. Har ikke lyst på tidskonto for jeg har ikke lyst å forlenge permisjonen. Så dette var bedre. Har hørt om at det muligens kunne gjøres sånn. Flere som har hørt det?
smilla1 Skrevet 30. juni 2005 #7 Skrevet 30. juni 2005 Hei! Dette sier loven om å ta opp igjen arbeid før permisjone er gått ut: § 14-4 Sjette ledd - Fravær fra arbeidet [Endret 8/99, 9/00, 6/02, 6/03] Vilkåret om fravær i denne bestemmelsen, gjelder tidsrom både før og/eller etter fødselen. Gjenopptar moren arbeidet etter fødselen, faller retten til fødselspenger bort, dersom fødselspengene ikke utbetales til faren, jf. § 14-9. Slutter hun i arbeidet igjen før stønadsperioden er over, vil fødselspenger på nytt kunne ytes, men fødselspengeperioden utsettes ikke. Vilkårene for å utsette perioden fremgår av § 14-7 fjerde og femte ledd. Dersom moren delvis gjenopptar arbeidet etter fødselen, før stønadstiden for fødselspenger er utløpt, kan det ytes reduserte fødselspenger, eventuelt i kombinasjon med reduserte fødselspenger til faren. Det samme gjelder dersom moren begynner i en annen deltidsjobb, tar noen ekstravakter, har betalt styreverv e.l. Eksempler: a) Moren har opptjent rett til fødselpenger i en 53 % stilling. Etter å ha mottatt fødselspenger i fem måneder gjenopptar hun arbeidet, nå i en 70 % stilling. Hun arbeider nå mer enn hun gjorde før fødselen og må anses for å ha gjenopptatt arbeidet fullt ut. Retten til fødselspenger faller dermed bort. B) Før fødselen hadde moren to stillinger, hvorav en i 100% og en i 20%. Fødselspengene er beregnet i forhold til begge stillingene. Etter fødselen ønsker moren å gjenoppta 20% stillingen. Fødselspengene blir da gradert tilsvarende stillingsprosenten på 20%. c) Mor og far har begge opparbeidet seg rett til fødselspenger i 100% stillinger. Etter en periode med fulle fødselspenger til mor, ønsker foreldrene å dele på stønadsperioden en tid. Dette skal gjøres ved at moren arbeider 40% og faren 60%. Moren kan få 60% i fødselspenger og faren 40% i fødselspenger. Når det gjelder andre typer inntekter i form av for eksempel utbytte, etterlønn eller lignende som vedkommende ikke fysisk har arbeidet for, anses ikke dette som arbeid og fødselspengene reduseres ikke. Det som er sagt over må ses adskilt fra tidskonto-ordningen etter §§ 14-21 til 14-28, som kan gi foreldrene et forlenget fødselspengeuttak i kombinasjon med delvis gjenopptak av arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå