Gå til innhold

Er jeg den kjipe moren i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg er den kjipe moren i barnehagen. Jeg er over gjennomsnittet hysterisk og er nøye på det meste. Lurer på om jeg er alke barnehageansattes «mareritt» 

Jeg spør alltid om hvordan dagen til barnet mitt har vært. Men er selvsagt innom barnehagen og henter lenge før stengetid. 

Jeg er litt rigid på at han ikke skal sove mer enn 1,5 timer. i barnehagen. Hvis ikke ødelegger det døgnrytmen hans. De gangene han har gjort det har jeg sagt ifra og krevd en forklaring på hvorfor det skjedde. Etter 2-3 ganger så ble de flinkere til å forholde seg til dette. 

Jeg spør hvis barnet mitt har skadet seg, og vil gjerne ha en forklaring på hvordan det skjedde. Det er heldigvis bare småskader (bitt fra andre barn, skrubbsår osv) 

Men jeg tror jeg er flinkest til å holde barnet mitt med riktig utsyr til enhver tid, han har aldri manglet noe, hverken klær, sko, matpakke eller annet. Har aldri hentet for seint. Har alltid husket alle markeringsdager og aldri gått glipp av et foreldremøte ;) 

Flere som meg der ute? Er jeg fryktelig kjip eller vanlig? Grunnen til at jeg spør så mye er fordi mitt barn ikke kan fortelle om dagen sin enda han er bare 17 måneder. 

Anonymkode: 865d9...990

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er en av de kjipe. 

Anonymkode: 1a14e...942

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er en sånn mor som krever oppmerksomhet på bekostning av de andre barna i barnehagen, så er det ikke helt heldig nei. 

Anonymkode: 230d9...dfa

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Kan kjenne meg igjen, bortsett fra jeg ville ikke sagt jeg er flinkest til å ha riktig klær og utstyr. Man skal bomme grovt med klær for å ikke være flink med sånt. Men ja, jeg var veldig kritisk til barnehagen og viste det med all tydelighet. Det funka dårlig. De ansatte er hyggeligere når jeg ihvertfall later som jeg syns de er flinke. 

Anonymkode: b2455...a1d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alt det der normalt da? Skjønner ikke helt hva du kunne latt være å spørre om?

Anonymkode: 19b61...4ff

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ha en forklaring på hvert eneste skrubbsår? Det virker litt voldsomt. Resten av det du skriver synes jeg er helt greit.

Barnet mitt fikk skrubbsår hele tiden i barnehagen. Om han var skitten og hadde skrubbsår og blåmerker tenkte jeg bare at da har han nok vært aktiv og hatt det gøy. :)

Anonymkode: 58096...7ed

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Syntes du høres ut som standardforelderen, jeg. Bortsett fra det med skrubbsår for der er de fleste mer sånn: jaja, slikt skjer! 

hilsen pedagogisk leder

Anonymkode: 83a1c...dca

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Synes da det høres helt normalt ut.

Her har barnehagen spurt ang hvor lenge barnet skal sove og skrevet opp det på liste. 

Hvis ikke personalet sier noe selv, så spør jeg alltid om hvordan dagen har vært. 

Jeg forventer og få vite hvis barnet skader seg, og det har jeg aldri måtte sagt, dethar de selv uoppfordret fortalt da jeg kommer. 

Det er da helt normale ting synes jeg. 

Anonymkode: 6174b...a3e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som skrev posten over, jeg har aldri spurt om skrubbsår eller blåmerker selvfølgelig. 

Anonymkode: 6174b...a3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det med skrubbsår og blåmerker er litt i overkant. Barn slår seg. 

Anonymkode: ae125...32c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg synes var kjipt her var å «kreve forklaring» på hvorfor barnet sov mer enn 1,5 time. Barnet var vel trøtt da? 

Jeg har selv en på 18 mnd i barnehagen, og stiller ikke i nærheten av så mange spørsmål, men så har aldri barnet mitt kommet hjem med skrubbsår eller noe sånt enda. Tror det er ganske normalt å ønske en oppdatering på barnets dag. 

Anonymkode: 28b8b...a8b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da er vi enige her. 
Skrubbsår lar vi gå, på resten er du helt vanlig Ts. Og det med klær og utstyr, det skal MYE til før det reangered på det, så du er ikke unik det, heller mer helt vanlig

Anonymkode: 19b61...4ff

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på om jeg er den kjipe moren i barnehagen. Jeg er over gjennomsnittet hysterisk og er nøye på det meste. Lurer på om jeg er alke barnehageansattes «mareritt» 

Jeg spør alltid om hvordan dagen til barnet mitt har vært. Men er selvsagt innom barnehagen og henter lenge før stengetid. 

Jeg er litt rigid på at han ikke skal sove mer enn 1,5 timer. i barnehagen. Hvis ikke ødelegger det døgnrytmen hans. De gangene han har gjort det har jeg sagt ifra og krevd en forklaring på hvorfor det skjedde. Etter 2-3 ganger så ble de flinkere til å forholde seg til dette. 

Jeg spør hvis barnet mitt har skadet seg, og vil gjerne ha en forklaring på hvordan det skjedde. Det er heldigvis bare småskader (bitt fra andre barn, skrubbsår osv) 

Men jeg tror jeg er flinkest til å holde barnet mitt med riktig utsyr til enhver tid, han har aldri manglet noe, hverken klær, sko, matpakke eller annet. Har aldri hentet for seint. Har alltid husket alle markeringsdager og aldri gått glipp av et foreldremøte ;) 

Flere som meg der ute? Er jeg fryktelig kjip eller vanlig? Grunnen til at jeg spør så mye er fordi mitt barn ikke kan fortelle om dagen sin enda han er bare 17 måneder. 

Anonymkode: 865d9...990

Det høres nesten som at du er litt stolt over at du "krever og forlanger," men alt dette er helt normale ting som personale orienterer om, og som er en del av jobben deres. Så slike forklaringer for nok alle de andre foreldrene også, du, uten at det er noen som stusser over at det skulle være "kjipt"  ,det er vanlig at en snakker om soving, rutiner, småskader og hendelser. Selv om du kanskje er litt overrasket over at andre foreldre gjør det samme som deg, og personalet gjør det samme i forhold til alle andre? Men det er klart, noen foreldre er jo kanskje mer usympatiske i dialogen enn andre. 

• Liker 27
Skrevet

Du høres helt normal ut. Jeg ville ikke forventet annerledes hadde jeg jobbet i barnehage.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det med at barnet ditt er 17mnd og at du ikke har glemt noe, eller kommet for sent ennå, barnet ditt har vel bare gått i bhg i et halvår ish? 

Anonymkode: bcc6f...098

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

"krever forklaring" synes jeg hørtes litt frekt og anklagende ut, både når det gjelder søvn og skrubbsår. 

Anonymkode: e8317...cb6

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Å ville ha svar på hvordan absolutt alle blåmerker og skrubbsår har oppstått er hysterisk. Nå som vi er i skogen sklir barna rundt på småstein, røtter, kvister osv og det er faktisk ikke mulig å vite hvordan alt har oppstått. Noen barn, når de er i en lek de elsker, merker ikke at de slår seg, og da er det umulig å vite. Vi ser jo om barn slår seg veldig, krangler etc, men ethvert blåmerke vet vi ikke hvordan har oppstått. Husk at de kan få blåmerker av å kaste seg ned sklia f.eks., og de gråter sjeldent av det og vi kan ikke sjekke hver gang de sklir liksom...

Helt greit å spørre om hvordan dagen har vært og samarbeide om sovingen. Men som nevnt tidligere i tråden, det har mye å si hvordan du formidler budskapene dine. :) Vær hyggelig.

Husk at hvis du vil vite alt om barnets dag så må en ansatt stå og snakke med deg istedenfor å ta seg av de barna som er igjen på avdelingen. Ikke bli sur hvis den ansatte ikke sier så mye dersom den er i lek med andre barn eller leser bok, de andre barna må være i fokus. Det er de dårlige ansatte som etterlater de andre barna til seg selv når det kommer foreldre og henter. Synd foreldre ikke tenker over dette.

Anonymkode: 72100...cf7

• Liker 12
Skrevet (endret)

Som andre beskriver så har fremtoning mye å si. Å «kreve forklaring» høres veldig voldsomt ut. Dette er ikke dine personlige «handmaides», de er profesjonelle ansatte. Og normale barn får skrubbsår. Kunne aldri falt meg inn å tatt opp i ettertid at «Vilde har et skrubbsår på kneet på størrelse med en tiøre, jeg KREVER forklaring på hva som har skjedd»!! Noe annet om barnet mangler ei tann når det kommer hjem, men små sår..? Ja, da er du litt overhysterisk.

Når det gjelder søvn ville jeg faktisk spurt personalet hva de synes. Er barnet ditt veldig trøtt og kanskje utilpass når det skal vekkes, så ville jeg heller prioritert at barnet fikk litt ekstra søvn i barnehagen slik at barnehagedagen ble bra, enn å «tvinge» barnet opp, også får kanskje barnet en dårlig dag. Så hadde jeg lempet en time eller to på legging om kvelden.  Det går også an å sette grense for hvor sent barnet kan sove, altså «ikke sove etter klokka 14.00», da må barnet heller legges ned litt før. (For eksempel)

Det er flott at du har ting på stell når det gjelder klær og utstyr, men husk at dette ikke er en konkurranse. 

Tenk litt på hvordan du behandler barnehagepersonalet. For meg har det vært viktig å gjøre mitt ytterste for å sikre et godt samarbeid. Barnehageansatte gjør en fantastisk jobb! De fortjener skryt og ros, ikke mistanke og anklage. Jeg tenker også sånn at personale som trives på jobb gjør høyst sannsynlig en bedre jobb enn motsatt. Og da er det til mine barns interesse at jeg bidrar så mye som jeg kan for å gjøre arbeidsdagen deres hyggelig, jeg også :) 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...