Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Kan jeg søke gjeldsordning nå og om 6 måneder bli samboer uten å involvere hun?

Anonymkode: c3f0a...b5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Din samboer vil bli involvert i den forstand at du vil få noe redusert livsoppholdssats.

Hadde du bodd alene hadde du fått kr 8 874,00 pr måned til å dekke mat klær osv.

Når du får samboer blir din livsoppholdssats redusert til kr 7 513,00.

Grunnen til dette er at dere nå vil være to stykker til å dele alle fellesutgifter.

I tillegg får du dekket rimelig husleie, eventuelt utgifter til samvær, SFO og barnehage, og utgifter i forbindelse med varig sykdom

Hun må derfor oppgi all informasjon om sin økonomi, inntekter, utgifter, formue og gjeld.

Hun vil IKKE være med på å betale på din gjeldsordning.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, TBergh skrev:

Hei.

Din samboer vil bli involvert i den forstand at du vil få noe redusert livsoppholdssats.

Hadde du bodd alene hadde du fått kr 8 874,00 pr måned til å dekke mat klær osv.

Når du får samboer blir din livsoppholdssats redusert til kr 7 513,00.

Grunnen til dette er at dere nå vil være to stykker til å dele alle fellesutgifter.

I tillegg får du dekket rimelig husleie, eventuelt utgifter til samvær, SFO og barnehage, og utgifter i forbindelse med varig sykdom

Hun må derfor oppgi all informasjon om sin økonomi, inntekter, utgifter, formue og gjeld.

Hun vil IKKE være med på å betale på din gjeldsordning.

Med vennlig hilsen

TBergh

Men om jeg søker når jeg ikke er samboer men blir det underveis i prosessen? Vi er ikke folkeregisteret på samme adresse tidligst om 6 mnd.

Anonymkode: c3f0a...b5e

Skrevet

Hei.

Når du blir samboer varsler dere namsmannen. Men du bør si i fra samtidig med at du søker om gjeldsforhandlinger.

Noen gjeldsforhandlinger drar ut i tid. Maksimal tid du kan drive med gjeldsforhandlinger er tilsammen 12 mnd.

Vanlig søknadstid er 4 - fire mnd. Namsmannen kan forlenge til 5 - fem måneder hvis de ser at det blir nødvendig.

Det viktigste er at du informerer namsmannen om alt. Ikke hold noen opplysninger tilbake.

Jeg antyder ikke at du vil holde opplysninger tilbake, men en god del ganger blir enkelte opplysninger "tilbakeholdt" da søker ikke skjønner at enkelte opplysninger er relevante for saken, og av den grunn ikke opplyser om forholdet.

Ellers ønsker jeg deg ykke til

Følg nøye med på hva som skjer, og spør til du forstår hva som skjer.

Du er nemlig helt og holdent ansvarlig for hele gjeldsordninge.

Med vennlig hilsen

TBergh

Skrevet

Fra en skyldner søker (innleverer en fullstendig utfylt søknad om gjeldsordning) kan det ta noe tid før saken realitetsbehandles. Søker kan nå pålegges å tilføye utfyllende opplysninger før den anses som tilstrekkelig belyst, nok til at Namsmann anser alle søknadskriteriene er oppfylt og søknad innvilges.  Denne perioden ble på over et år for meg før de innvilget «åpning av gjeldsforhandling» med kopi av brev og vedleggene som gikk med brevpost til alle kreditorer.  Særlig nystiftet gjeld (under to år) - selv om søknad tar over et år kan forkaste en søknad.  Det er søknadstidspunktet som avgjør, tror dette er den datoen det tildeles saksnummer hos Namsmannen. I praksis når søknaden er komplett; alle vedlegg, dokumenter og annet forespurt inngår i søknaden.  Ikke dagen man postlegger sin søknad altså.. 

Det er beregnet opptil 4 måneder på å få en signert løsning etter «åpning av gjeldsforhandling». Man ønsker å komme frem til en «frivillig gjeldsordning» som alle parter finner akseptabel. Men om en av partene nekter å gå med på dette vil saken da begjæres avsluttet i tingretten, og ytterligere TO måneder legges til saken for å fastsette det som nå blir en «tvungen gjeldsordning». 

Dato for åpning av gjeldsforhandling er også dato gjeldsordningen anses for å ha startet, ikke fem år etter  signert avtale; så om det trekker litt ut betyr lite så lenge det ender i en gjeldsordning.

Tilbakeholdte opplysninger, svik eller andre grunner kan forkaste hele prosessen. Man må starte på nytt, ny søknad og ny ventetid om noe viser seg å være feil i opplysningene gitt Namsmann. Da det tar år å få søknad igangsatt er det lite fornuftig å ikke gjøre sitt ytterste for å opplyse om «alt» undervegs i prosessen, særlig korrekt sivilstatus betyr noe for betalingsevnen (og viljen) - anses som svikefullt å ikke oppgi nøyaktige opplysninger om dette.

Det blir helt umulig å være under gjeldsordning uten at samboer ikke er/blir kjent med dette da denne også skal fremvise lønnslipper og skattemeldinger om det kreves etter årsoppgjør selv om skyldner aldri ikke krevde underhold for samboer.  Statens Lånekasse forlangte min samboers lønnslipper/skattemeldinger (tre siste) fra meg nå i februar -20 etter oppgjøret for 2019.  Selv om hun har vanlig jobb og egentlig separat økonomi fra min - det er mer henne som støtter meg enn motsatt. De øvrige praktiserte stille aksept. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...