Gå til innhold

Løfte tungt som gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Opplever stadig at kollegaer tilbyr/overtar mine arbeidsoppgaver som innebærer tunge løft (jobber i helsevesenet). Holder også på å flytte nå å både kjæresten, familien og svigerfamilien sier at jeg ikke skal løfte tungt pga. graviditeten. 

Jeg merker at jeg synes de overdriver, da jeg stadig hører at man bør trene styrketrening som gravid og det er iallefall tungt? 

Er ikke veldig trent og sterk i utgangspunktet, mer gjennomsnittlig til svak. 

Hva tenker dere andre gravide om det å løfte tungt? Og hvorfor skal man unngå det?

Anonymkode: d93c8...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er dame og jobber som håndtverker og husker jeg fikk masse kjeft av en gammel dame pga jeg løftet på en industristøvsuger. Jeg var ikke gravid altså, men hun hadde løftet tungt og livmora hadde falt ned eller noe sa hun 😮 Usikker på om hun var gravid da dette skjedde eller om hun hadde født, men skal visst være forsiktig uansett

Anonymkode: 61fd3...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplever stadig at kollegaer tilbyr/overtar mine arbeidsoppgaver som innebærer tunge løft (jobber i helsevesenet). Holder også på å flytte nå å både kjæresten, familien og svigerfamilien sier at jeg ikke skal løfte tungt pga. graviditeten. 

Jeg merker at jeg synes de overdriver, da jeg stadig hører at man bør trene styrketrening som gravid og det er iallefall tungt? 

Er ikke veldig trent og sterk i utgangspunktet, mer gjennomsnittlig til svak. 

Hva tenker dere andre gravide om det å løfte tungt? Og hvorfor skal man unngå det?

Anonymkode: d93c8...0c2

Det er ikke farlig å trene styrke i svangerskapet, men du skal da gjerne fortsette på det nivået du er. Ikke starte opp med tung styrketrening om du aldri har drevet med det før. Man skal såklart helst unngå tunge løft om mulig under graviditeten. Er fort gjort å løfte feil, glemme holding og det kan skje ting. 

Jeg fikk hjelp av gutta på jobb når jeg var gravid til de tunge tingene😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk ikke løfte mer enn 4 kg pga hematom og truende abort.

Anonymkode: 8ccfe...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed om å løfte max 10 kilo, men jeg har tatt IVF og har risikosvangerskap.

Anonymkode: fba7c...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre det er risikosvangerskap, kan man løfte akkurat som man pleier. Man skal ikke prøve å perse, men det er helt ok å fortsette å løfte på jobb som vanlig, løfte vekter som vanlig, osv, som gravid. 

Det var i gamledager man trodde løfting var farlig. 

Anonymkode: 99203...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med mindre det er risikosvangerskap, kan man løfte akkurat som man pleier. Man skal ikke prøve å perse, men det er helt ok å fortsette å løfte på jobb som vanlig, løfte vekter som vanlig, osv, som gravid. 

Det var i gamledager man trodde løfting var farlig. 

Jeg lever i den tro om at det er rett det du skriver, så har store planer om å dukke opp på sats med en gang de åpner og løfte langt mer enn de 10 kg folk over skriver. Gleder meg som en unge. Hilsen en som er vant til å trene med frivekter.

Anonymkode: 82c10...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg løfta slik eg pleier fram til ca uke 33, begynt å gløyme ting. Men stort sett heile svangerskapet var det ikkje noko problem å f.eks løfta ein eitåring i barnehagen. Mot slutten tok eg det litt meir med ro pga kynnere. Eg gjekk ikkje inn for å løfta tungt og trena styrke, men såg ikkje svangerskapet som begrensing av vanlig aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lever i den tro om at det er rett det du skriver, så har store planer om å dukke opp på sats med en gang de åpner og løfte langt mer enn de 10 kg folk over skriver. Gleder meg som en unge. Hilsen en som er vant til å trene med frivekter.

Jeg tok markløft og knebøy med vanlig vekt til bekkenløsning og kynnere og magen i veien  tvang meg til alternative øvelser. Bare lytt til kroppen, og tren og kos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg hatt en ultralyd først for å sjekke at alt er OK. Man kjenner jo ikke selv at det er et risikosvangerskap, så det kan man ha uten å vite det.

Anonymkode: 8ccfe...7a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...