AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #21 Skrevet 6. juni 2020 Skjønner ikke helt hvorfor det ikke er greit med babynest i senga (noe barnepleier på barsel også sa, de har jo til og med et slags nest i form av kluter i plastboksen babyene ligger i)! Rart de gjør det hvis det er så farlig 🤷♀️ Derimot kommer det frem i flere tråder at mange sover med babyene mellom seg med samme dyne osv, noe som værtfall er betenkelig med tanke på overoppheting! Hentet fra LUB sine sider: Babynest og sengeslange (innretninger til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter). Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest eller sengeslange grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av slike innretninger i barnesengen aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen. De hverken anbefaler eller fraråder altså. Ingen sannhet. Anonymkode: bfc81...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #22 Skrevet 6. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du velger å sltive et innlegg i så nedlstende tone bør du i det minste ha riktig informasjon. LUBs retningslinjer for trygg damdoving dreier seg virkelig ikke om bedside crib. Det kommer fra forhandlerne, ikke fra faglige autoriteter. https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-forsvarlig-samsoving Samsoving kan være trygt for barnet dersom man følger gjeldende råd: At mor/far er ikke røyker eller snuser* At barnet ikke er født for tidlig At mor/far ikke er påvirket av alkohol, andre rusmidler eller sløvende medikamenter. At foreldresengen er bred og har en fast madrass Barnet må ha egen liten og lett barnedyne (unngå pute mm) Sørg for at barnet ikke kan trille ut eller falle ned i en sprekk Spedbarnet må ikke sove i mageleie på mors (eller fars) bryst mens hun (han) sover. Den økte risikoen for krybbedød som oppstår når spedbarn sover på magen, gjelder også i denne situasjonen. Anonymkode: 167df...a7b Min kilde er babyverden takk! Nettopp hørt på pod om søvn der jordmor presiserte nettopp det. Slutt å være drit frekk. Har DU problemer? Anonymkode: 7ae95...15e
asterix Skrevet 6. juni 2020 #23 Skrevet 6. juni 2020 Har aldri hatt babynest og har aldri savnet det.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #24 Skrevet 6. juni 2020 Vi har en fra hust & claire. Litt større enn mange andre, så passer godt for de med større babyer Anonymkode: 569ae...699
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #25 Skrevet 6. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Min kilde er babyverden takk! Nettopp hørt på pod om søvn der jordmor presiserte nettopp det. Slutt å være drit frekk. Har DU problemer? Anonymkode: 7ae95...15e Altså babyverden har artikler som motsier hverandre, så de fungerer dårlig som kilde uten kildekritisk tenking. Men samsoving kan fint foregå i seng med foreldre. Anonymkode: 0ab50...7de 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #26 Skrevet 6. juni 2020 Kjøp et der du kan ta ut både madrassen og kanten inni før du vasker trekket. Vi fikk en gulpebaby og vasket vårt ofte, kunne bare ta ut madrassen så kanten rundt ble veldig klumpete etterhvert. Anonymkode: 307d9...a82
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #27 Skrevet 6. juni 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså babyverden har artikler som motsier hverandre, så de fungerer dårlig som kilde uten kildekritisk tenking. Men samsoving kan fint foregå i seng med foreldre. Anonymkode: 0ab50...7de Det var ikke artikkel men podcasten om søvn. Der sa jordmor det rett ut. Har også snakket med min egen jordmor om det, og hun bekreftet det. Kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å forstå at voksne mennesker på hhv 60 og 80 kg ikke skal ligge i samme seng som et 3-kilos spedbarn... Anonymkode: 7ae95...15e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #28 Skrevet 6. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså babyverden har artikler som motsier hverandre, så de fungerer dårlig som kilde uten kildekritisk tenking. Men samsoving kan fint foregå i seng med foreldre. Anonymkode: 0ab50...7de Samsoving er greit, men da skal baby ligge på en av sidene, ikke mellom foreldrene. Det er ihvertfall det vi ble opplyst om på helsestasjon. Anonymkode: 7fdbc...503 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #29 Skrevet 6. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke artikkel men podcasten om søvn. Der sa jordmor det rett ut. Har også snakket med min egen jordmor om det, og hun bekreftet det. Kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å forstå at voksne mennesker på hhv 60 og 80 kg ikke skal ligge i samme seng som et 3-kilos spedbarn... Anonymkode: 7ae95...15e Og hvorfor mener du at en tilfeldig jordmor er en bedre kilde hva angår krybbedød enn Landsforeningen for uventet barnedød?? Anonymkode: 436e9...7ce 5
Gjest Albbas Skrevet 6. juni 2020 #30 Skrevet 6. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Min kilde er babyverden takk! Nettopp hørt på pod om søvn der jordmor presiserte nettopp det. Slutt å være drit frekk. Har DU problemer? Anonymkode: 7ae95...15e Landsforeningen for Uventet Barnedød vs jordmor som ikke har vitenskapelig kompetanse om krybbedød... Tjaaa, hvem stoler vi mest på mon tro? Du må gjerne ty til kommersielle podcaster i din innhenting av info men... 🙄
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #31 Skrevet 6. juni 2020 Vi brukte Sleepyhead deluxe i sofaen de første månedene, og det var gull! Rent design og uten for mye flufg og dill, og uten bløte kanter ungen kan smyge seg inn i. Og lett å flytte rundt på. Også veldig greit å vaske. Anonymkode: 5d923...a90
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #32 Skrevet 6. juni 2020 Og så kan man få en baby som KUN sover når den er helt inntil deg... vår baby hylte hvis han ikke kunne sove inntil oss, fra dag en. Og de første par månedene. Så da har vi klart oss godt uten babynest og bedside crib. Babyen vår sov også midt mellom oss i dobbeltsenga, helst helt inntil en av oss (meg). Og lever i beste velgående. Anonymkode: 35e49...bb3 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #33 Skrevet 6. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var ikke artikkel men podcasten om søvn. Der sa jordmor det rett ut. Har også snakket med min egen jordmor om det, og hun bekreftet det. Kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å forstå at voksne mennesker på hhv 60 og 80 kg ikke skal ligge i samme seng som et 3-kilos spedbarn... Anonymkode: 7ae95...15e Kan ikke skjønne at det er så vanskelig å skjønne at det ikke er farlig. På barsel ble vi oppfordret til å dele seng med baby om vi ønsket. De var da jordmødre også. For all del, jeg prøvde å få min eldste til å sove alene. Hva tror du er farligst? Å sove sammen og få søvn, eller at man sovner utslitt på sengekanten mens man ammer? Anonymkode: 0ab50...7de 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #34 Skrevet 6. juni 2020 1 hour ago, Albbas said: Landsforeningen for Uventet Barnedød vs jordmor som ikke har vitenskapelig kompetanse om krybbedød... Tjaaa, hvem stoler vi mest på mon tro? Du må gjerne ty til kommersielle podcaster i din innhenting av info men... 🙄 🌺🌺 Anonymkode: 0ab50...7de
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 6. juni 2020 #35 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke artikkel men podcasten om søvn. Der sa jordmor det rett ut. Har også snakket med min egen jordmor om det, og hun bekreftet det. Kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å forstå at voksne mennesker på hhv 60 og 80 kg ikke skal ligge i samme seng som et 3-kilos spedbarn... Anonymkode: 7ae95...15e Jordmoren min sa det var nordsjøolje i babyoljen og at det var dårlig for rumpa til baby. Ærlig talt.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #36 Skrevet 6. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min kilde er babyverden takk! Nettopp hørt på pod om søvn der jordmor presiserte nettopp det. Slutt å være drit frekk. Har DU problemer? Anonymkode: 7ae95...15e Men da er de ikke godt nok informert; så lenge man følger de anbefalingene til LUB som er sitert tidligere, så går det fint å samsove. Anonymkode: 1d28f...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #37 Skrevet 7. juni 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Min kilde er babyverden takk! Nettopp hørt på pod om søvn der jordmor presiserte nettopp det. Slutt å være drit frekk. Har DU problemer? Anonymkode: 7ae95...15e Haha, og så babyverden da gitt... Hadde det vært helsenorge eller fhi hadde jeg skjønt at du var så bastant, men random jordmor på babyverden holder ikke. Jordmor på sykehuset her sa at jeg ikke måtte drikke farris, for da blir det kullsyre i morsmelken... for alt vi vet har hun blitt intervjuet av babyverden. Her er forresten et sitat fra fhi: "Forskning har ikke vist noen sammenheng mellom samsoving og økt risiko for krybbedød blant spedbarn over åtte uker." https://www.fhi.no/publ/eldre/samsoving-smokk-amming-og-krybbedod--finnes-det-en-sammenheng/ (FHI står for folkehelseinstituttet forresten.) Anonymkode: f9de6...c2c 1
Gjest Trynefaktor Skrevet 7. juni 2020 #38 Skrevet 7. juni 2020 Jeg kjøpte en av en dame som syr nest. Baby sov bare i det på dagtid,det og en moseskurv. Hun roet seg veldig i nest, likte nok følelsen av å ligge litt trangt. Jeg rullet helsetepper i en pølse rundt hodet og rundt kroppen de første ukene i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #39 Skrevet 7. juni 2020 Vi har fra my1personaltoy, og er superfornøyde 😍 Anonymkode: 1d6a9...5ab
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #40 Skrevet 7. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, og så babyverden da gitt... Hadde det vært helsenorge eller fhi hadde jeg skjønt at du var så bastant, men random jordmor på babyverden holder ikke. Jordmor på sykehuset her sa at jeg ikke måtte drikke farris, for da blir det kullsyre i morsmelken... for alt vi vet har hun blitt intervjuet av babyverden. Her er forresten et sitat fra fhi: "Forskning har ikke vist noen sammenheng mellom samsoving og økt risiko for krybbedød blant spedbarn over åtte uker." https://www.fhi.no/publ/eldre/samsoving-smokk-amming-og-krybbedod--finnes-det-en-sammenheng/ (FHI står for folkehelseinstituttet forresten.) Anonymkode: f9de6...c2c Under 8 uker er 9 av 10 som dør barn som samsover hørte jeg i en podcast. Se om jeg finner kilde Anonymkode: 9ce25...a5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå