BenDawes Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Fant en få av disse suckers i baderommet om kveldes. Kan noen hjelpe meg å identifisere den nøyaktige arten/typen? Sølvkre, skjeggkre (mitt gjett), annet? Og hvor alvorlige/farlige blir de (til helse of bygninga)?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Sølvkre. Ikke farlige for verken helse eller hus, men kan være et tegn på fukt. Anonymkode: fe622...026 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Dette er nok skjeggkre da den ikke er sølvalktig/lys. har slike på jobben. selve insektet er ikke skadelig, bare veldig ekle. Anonymkode: fbc66...489
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Hvis du har en så stor finnes det nok mye mer i boligen da de vokser seint Anonymkode: fbc66...489
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok skjeggkre da den ikke er sølvalktig/lys. har slike på jobben. selve insektet er ikke skadelig, bare veldig ekle. Anonymkode: fbc66...489 Jeg mener den er klart sølvaktig. Det trenger ikke være lyst for å være et sølvkre. Anonymkode: 94669...bae 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Sølvkre, det er jo helt glatt og sølvaktig?Skjeggkre sine haletråder er lenger ift lengden på kroppen, ca halvparten. Anonymkode: f949c...e17 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 Det kan være begge. Skjeggkre likner veldig mye på sølvkre i endel an vekststadiene. Anonymkode: 03c89...7b7
Vhgj Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er nok skjeggkre da den ikke er sølvalktig/lys. har slike på jobben. selve insektet er ikke skadelig, bare veldig ekle. Anonymkode: fbc66...489 Det er sølvkre. Du ser det på beina bak: Her er skjeggkre Hos skjeggkre stikker bakbeina ut fra samme punkt, mens hos sølvkre stikker hjørnebeina føre ut: 2
Gjest Tamsi Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 Sånn jeg har skjønt det sammenlignes de med å ha fluer hjemme. Skjeggkre kan spise papir, så det kan i verste fall gå ut over eventuell tapet. Ellers går det bare på psyken. Noe som er ille nok i seg selv, jeg sliter med å bare se på bilder av dem Men jeg tviler på at du får identifisert dem her, disse trådene pleier å ende opp med mye skråsikkerhet i begge retninger. Jeg ville gjettet skjeggkre - etter det lille jeg klarer å se på dem før jeg grøsser meg ihjel. De ser så svære ut, sølv er vel ganske små?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 Sølvkre - se på farge, samt «bakbeina» og disses innbyrdes vinkel. Send inn til FHI for artsbestemmelse hvis du er i tvil Anonymkode: fe317...139
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Også ganske sikker på at det er sølvkre - skjeggkre skal ha mer hår og lengre hår bak. Tenker også siden du finner den på badet hvor det vel er forh. vanlig med sølvkre. Hvis du ikke har gjort det på en stund så rens sluken og ellers vask ned skikkelig. Jeg har fått sølvkre på et annet rom via utefra og har brukt gift permetrin og skal tette igjen sprekker de har kommet inn , men vet ikke om gift er løsningen på et bad. Vet ikke om det er det du har brukt men man bruker limfeller for å fange de,så det kan du jo også fortsette litt med. Jeg erfarte at sølvkre ikke direkte er dekket av forsikring , de kommer av fukt og da må man fikse evnt. fuktproblemer først - det vil jo uansett ikke gjelde på et bad hvor det jo vil være fukt. Anonymkode: 82487...144
Durinur Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 Det er enten sølvkre eller skjeggkre ja. Litt vanskelig å se forskjellen fra bildene, men du bør finne ut av det ettersom det er litt ulik fremgangsmåte for å kvitte deg med dem. Her har du noen tips for å skille sølvkre og skjeggkre, samt tips for hvordan du blir kvitt dem. Det kan være krevende å skulle kvitte seg helt med dem, men for de fleste går det fint hvis man legger mye innsats i det!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 Rimelig sikker på at det der er sølvkre👍🏻 Anonymkode: 739a0...504 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå