bentemora Skrevet 30. juni 2005 #1 Skrevet 30. juni 2005 Ser at d e få (eller ingen..) her på KG som skriv på dialekt,,, å lure på koffer e d sånn.... Kan no ikke bare være mæ som skriv på dialekt ?? Eller ??? Like bæst å skriv sånn æ prate,, (prøve no så godt æ kan.. ) Å tru no at ingen bli støtt a d..... :-) eller??
Kakemonster Skrevet 30. juni 2005 #2 Skrevet 30. juni 2005 Vært masse klaging på at det er vanskelig å lese dialekt. Og det er det jo.
monja Skrevet 30. juni 2005 #3 Skrevet 30. juni 2005 Denne diskusjonen har vært oppe her før og konklusjonen ble vel at det ikke er så lett å forstå dialekt. Jeg synes det er flott at folk bruker dialekten sin, men akkurat her inne synes jeg det er best å lese bokmål.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juni 2005 #4 Skrevet 30. juni 2005 Synes ikke det er nødvendig å finne opp flere skriftspråk, det holder med to.
Gjest lurven Skrevet 30. juni 2005 #5 Skrevet 30. juni 2005 synes det er skikkli teit å skrive på dialekt. ikke vanskelig å skrive på bokmål, hvis man har gått på skole hvertfall
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. juni 2005 #6 Skrevet 30. juni 2005 De færreste skriver på dialekt fordi det blir så mye skrivefeil av sånt.
Brunhilde Skrevet 30. juni 2005 #7 Skrevet 30. juni 2005 Jeg er veldig glad at ikke mange skriver på dialekt - jeg syns det er slitsomt å lese!
Nella Skrevet 30. juni 2005 #8 Skrevet 30. juni 2005 Jeg er veldig glad at ikke mange skriver på dialekt - jeg syns det er slitsomt å lese!
Gjest Bellatrix Skrevet 30. juni 2005 #9 Skrevet 30. juni 2005 Vi har to skriftspråk. Bokmål og nynorsk. Dialekt et talemål.
Gjest bankboks Skrevet 30. juni 2005 #10 Skrevet 30. juni 2005 Vi har to skriftspråk. Bokmål og nynorsk. Dialekt et talemål. Nettopp!!! Jeg er stor fan av å bruke dialekten sin, men dialekt er IKKE et skriftspråk! OK å bruke enkeltord fra dialekten (som ikke finnes i bokmål el nynorsk) i spesielle sammenhenger, men man bør unngå dialekt dersom man vil bli forstått..
sixx Skrevet 30. juni 2005 #11 Skrevet 30. juni 2005 Nettopp!!! Jeg er stor fan av å bruke dialekten sin, men dialekt er IKKE et skriftspråk! OK å bruke enkeltord fra dialekten (som ikke finnes i bokmål el nynorsk) i spesielle sammenhenger, men man bør unngå dialekt dersom man vil bli forstått..Signerer. Hvis emnet ikke er veldig interessant....så dropper jeg de innleggene som er skrevt på dialekt. Muntlig dialekt blir derimot noe helt annet.
MorningStar Skrevet 30. juni 2005 #12 Skrevet 30. juni 2005 Jeg må ærlig si at dialekt i tekst er noe av det styggeste som kan ses. Forresten er det ofte uforståelig. [irony]Vi har nynorsk i landet allerede, ikke gjør det enda verre a.[/irony]
birgitte242 Skrevet 30. juni 2005 #13 Skrevet 30. juni 2005 Jeg må nok også innrømme at jeg lett hopper over innlegg på dialekt - rett og slett fordi det er vanskelig å lese.
Gjest neeei Skrevet 30. juni 2005 #14 Skrevet 30. juni 2005 Enig i alle svarene her. Jeg synes det er kjempefint at folk SNAKKER dialekt, alle slags, men det er faktisk nesten helt umulig å LESE skrevne dialekter. Om en først skal skrive dialekt bør en strengt tatt bruke fonetiske tegn..?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 30. juni 2005 #15 Skrevet 30. juni 2005 Dialekt er helt supert. Muntlig. Skriftlig er det forferdelig å lese fordi en først må lese innlegget en gang for å finne ut hvilken dialekt det faktisk er skrevet på og så en gang til for å forsøke å forstå innholdet. Dialekt skriftlig fungerer kanskje på et lokalt/internt forum, men dårlig på et nasjonalt forum som her, synes jeg. Jeg hopper stort sett over innlegget skrevet på dialekt.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 30. juni 2005 #16 Skrevet 30. juni 2005 Sier meg enig i at dialekt passer best muntlig. Om vi alle skulle skrive våre respektive dialekter her inne tror jeg det hadde blitt et salig virvar. De' e' ikkje sekkert de' hadd bidd så bra nei.
nallemaja Skrevet 30. juni 2005 #17 Skrevet 30. juni 2005 Jeg hater at folk skriver på dialekt i diskusjonene her inne! Det er av og til umulig å forstå, og de som er lette å forstå er uansett tungvite å lese. Hopper gjerne over innlegg som er skrevet på dialekt. Men på private meldinger derimot går det bra med dialekt, særlig om man kommer fra samme eller omtrent samme sted. Det syns jeg er morsomt. Liker egentlig godt å skrive på dialekt, men prøver å skåne folk fra andre steder for en slik måte å skrive på.
Gjest neeei Skrevet 1. juli 2005 #18 Skrevet 1. juli 2005 Men på private meldinger derimot går det bra med dialekt, særlig om man kommer fra samme eller omtrent samme sted. Det syns jeg er morsomt. Liker egentlig godt å skrive på dialekt, men prøver å skåne folk fra andre steder for en slik måte å skrive på. Enig i dette også. Skjønner at folk synes det er morsomt å "prate" dialekt med sambygdinger o.l:) Selv er jeg fra Oslo og kunne vel skrevet noe sånt som Jæ væitkke vorr i Oschlo du finner frågnnerparkken. (men jeg vet det egentlig, da)
Gjest Purple Skrevet 1. juli 2005 #20 Skrevet 1. juli 2005 Jeg syns det er grusomt å lese dialekt. Snakke dialekt er bra, det gjør jeg selv, men skrive? Nei!!! Hvis alle skal begynne å skrive på dialekt hele tida, vil jo det norske skriftspråket forsvinne. Skal vi ha en salig blanding av alt mulig liksom? Nei, jeg er mot skriftlig dialekt (og sms-språk, men det er en annen diskusjon ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå