AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Planen er tegne et enkelt konstruert hus selv på ca. 100m2, få gratis hjelp til grave ut og støpe, bygge selve huset og legge det elektriske. Huset vil bli bygd på en tomt der det ikke er lagt vann og avløp fra før, så dette må også gjøres. Nærmeste nabo er ca 100m unna dersom det har noe å si for det elektriske +vann og avløp? Anonymkode: f7cfc...3ea
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Før du i det hele tatt har startet på huset så kan du velge regne med en 600 000 i rør og alt som skal legges opp til huset Anonymkode: 9817f...187 1
Gjest Mask Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Har du beregnet hvor mye tomten vil koste eller har du allerede betalt? en tomt pleier å ligge mellom en halv million og en million sånn ca, kommer an på hvor lang avstand det er i fra byen / sentrum.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Planen er tegne et enkelt konstruert hus selv på ca. 100m2, få gratis hjelp til grave ut og støpe, bygge selve huset og legge det elektriske. Huset vil bli bygd på en tomt der det ikke er lagt vann og avløp fra før, så dette må også gjøres. Nærmeste nabo er ca 100m unna dersom det har noe å si for det elektriske +vann og avløp? Anonymkode: f7cfc...3ea 1Har du gratis rettigheter til vei, vann og avløp? En ting er «rettigheter» (ergo lov til å benytte naboens vei, vann og kloakk) en annen ting er hva naboen bil kreve du betaler for å koble deg på. Flere hundre tusen er ikke en urimelig sum bare for å får bruke veien (og så må du selv forlenge den bort til din tomt) og din andel av anleggskostnaden er ikke urimelig for vann og avløp (altså 1/2 om det bare er du og naboen på ledningen. Vann + avløp koster fra 4000 kroner meteren og opp. Vei noe mer. Den summen (600 000 virker rimelig om du treffer på ok terreng) kommer i tillegg til det naboen altså krever for å bruke de eksisterende rørene og veien. Så kan du begynne på fundamentet. Her er spørsmålet myr (eventuelt behov for pæling) eller fjell (sprenging) eller en helt ideell byggegrop som et fåtall treffer på, men som er ganske enkelt og likefrem. Min kompis bygde et helt kurant hus til 5 mill. Det inkluderte egeninnsats som elektriker, egen prosjektering av vei og tung dugnadsinnsats. Du kan sikkert bygge billigere, men hus koster penger, og han bygde ikke et ekstravagant luksusbygg. Anonymkode: 7f7dc...55b
Gjest Mask Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Det dyreste vil nok være å legge vann, avløp og strøm til huset.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1Har du gratis rettigheter til vei, vann og avløp? En ting er «rettigheter» (ergo lov til å benytte naboens vei, vann og kloakk) en annen ting er hva naboen bil kreve du betaler for å koble deg på. Flere hundre tusen er ikke en urimelig sum bare for å får bruke veien (og så må du selv forlenge den bort til din tomt) og din andel av anleggskostnaden er ikke urimelig for vann og avløp (altså 1/2 om det bare er du og naboen på ledningen. Vann + avløp koster fra 4000 kroner meteren og opp. Vei noe mer. Den summen (600 000 virker rimelig om du treffer på ok terreng) kommer i tillegg til det naboen altså krever for å bruke de eksisterende rørene og veien. Så kan du begynne på fundamentet. Her er spørsmålet myr (eventuelt behov for pæling) eller fjell (sprenging) eller en helt ideell byggegrop som et fåtall treffer på, men som er ganske enkelt og likefrem. Min kompis bygde et helt kurant hus til 5 mill. Det inkluderte egeninnsats som elektriker, egen prosjektering av vei og tung dugnadsinnsats. Du kan sikkert bygge billigere, men hus koster penger, og han bygde ikke et ekstravagant luksusbygg. Anonymkode: 7f7dc...55b Hva er grunnen til at naboen kan kreve penger for at de kobler seg på deres kloakk og vann? Eier naboen koaksystemet? Anonymkode: 7bd3a...da3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 11 minutter siden, Mask skrev: Har du beregnet hvor mye tomten vil koste eller har du allerede betalt? en tomt pleier å ligge mellom en halv million og en million sånn ca, kommer an på hvor lang avstand det er i fra byen / sentrum. 500k-1m? Wow. Hvor bor du? Og hvorfor så påståelig om at det er det en tomt koster? Her må vi ut med 3-5mill for en tomt på 400-500kvm. Anonymkode: f7a34...875 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 15 minutter siden, Mask skrev: Har du beregnet hvor mye tomten vil koste eller har du allerede betalt? en tomt pleier å ligge mellom en halv million og en million sånn ca, kommer an på hvor lang avstand det er i fra byen / sentrum. Tomt har jeg. Anonymkode: f7cfc...3ea
Gjest Mask Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: 500k-1m? Wow. Hvor bor du? Og hvorfor så påståelig om at det er det en tomt koster? Her må vi ut med 3-5mill for en tomt på 400-500kvm. Anonymkode: f7a34...875 Wops, så ikke at jeg skrev halv million, mente 1 million til 5 og en halv million. Takk for tips, yiikes 😄 Endret 5. juni 2020 av Mask
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1Har du gratis rettigheter til vei, vann og avløp? En ting er «rettigheter» (ergo lov til å benytte naboens vei, vann og kloakk) en annen ting er hva naboen bil kreve du betaler for å koble deg på. Flere hundre tusen er ikke en urimelig sum bare for å får bruke veien (og så må du selv forlenge den bort til din tomt) og din andel av anleggskostnaden er ikke urimelig for vann og avløp (altså 1/2 om det bare er du og naboen på ledningen. Vann + avløp koster fra 4000 kroner meteren og opp. Vei noe mer. Den summen (600 000 virker rimelig om du treffer på ok terreng) kommer i tillegg til det naboen altså krever for å bruke de eksisterende rørene og veien. Så kan du begynne på fundamentet. Her er spørsmålet myr (eventuelt behov for pæling) eller fjell (sprenging) eller en helt ideell byggegrop som et fåtall treffer på, men som er ganske enkelt og likefrem. Min kompis bygde et helt kurant hus til 5 mill. Det inkluderte egeninnsats som elektriker, egen prosjektering av vei og tung dugnadsinnsats. Du kan sikkert bygge billigere, men hus koster penger, og han bygde ikke et ekstravagant luksusbygg. Anonymkode: 7f7dc...55b Området tomten er på er i familien og jeg har gratis tilgang på vei, trenger kun gruse opp innkjørsel. Naboen/familien vil ikke kreve noe for å koble meg på vannet, men jeg er usikker på avløpet. Jeg tror den nærmeste naboen har avløp som går rett i havet, noe som ikke lenger er godkjent for nye bygg såvidt jeg har forstått + egen septiktank. Det er ikke behov for sprengning, men kanskje pæling, dette tror jeg jeg kunne fått hjelp til gratis, men jeg er litt usikker. Anonymkode: f7cfc...3ea
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Har dere noen som stiller med ansvarsrett for dere, eller kan dere søke det selv? Dersom dere har behov for pæling, må dere ha noen som har pælerigg. Pæling er generelt dyrt. Anonymkode: 05953...46a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #12 Skrevet 6. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere noen som stiller med ansvarsrett for dere, eller kan dere søke det selv? Dersom dere har behov for pæling, må dere ha noen som har pælerigg. Pæling er generelt dyrt. Anonymkode: 05953...46a Kan søke om dette selv. Ok, hvis det blir behov for det må jeg nok leie inn hjelp. Anonymkode: f7cfc...3ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå