AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Jeg har en kattunge på 3 mnd (hankatt) som skal kastreres om en måned eller to. Men jeg har en 10 kgs sekk med mat for kattunger, og den tar en stund å spise opp. Den kommer til å være halvfull når han blir sterilisert. Er anbefalt å bytte fôr på steriliserte/kastrerte katter, men kattunger skal jo også ha kattungemat. Så er forvirret. Kan han fortsette å spise av kattungematen sin til det er tomt? Anonymkode: 57bbb...ec2
Tvist Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Han kan fortsette med kattungematen, men den er veldig kaloririk. Så om han blir tykk bør dere bytte. Kattungefor anbefales ofte til tynne katter. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, Tvist said: Han kan fortsette med kattungematen, men den er veldig kaloririk. Så om han blir tykk bør dere bytte. Kattungefor anbefales ofte til tynne katter. Han er sykt aktiv foreløpig da. Spretter som en jojo rundt her bortsett fra når han er i koma av søvn. Så håper han får brent av litt på den måten og ikke blir overvektig. Anonymkode: 57bbb...ec2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Det kan vel neppe skade å gi ferdig den sekken du har og så bytte til annen type. Anonymkode: 92654...cd3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Bruk den du har det gjør ingen skade Anonymkode: 5aa7c...08f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Så bra! 😄 Da får han spise den opp. Men, nytt fôrspm i samme slengen: Jeg har også en eldre katt som går på seniorfôr for steriliserte katter. Kattungen snasker så klart av denne maten også -.- Kattungen er et aktivt matvrak 😛Er det "farlig"? (altså dumt. Og i såfall, hva skal jeg gjøre?) Anonymkode: 57bbb...ec2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 Bruk opp kattungemat, så gå over til kastrerte unge katter fôr. Det er ikke farlig å knaske på annen type kattemat, alt er jo kattemat Bare ved spesielle sykdommer og fôringsregimer satt opp av veterinær ville jeg vært nøye med dette. Og mengde ved overvekt så klart. Vår ble kjapt tjukk som kastrert kattunge 😂 Anonymkode: e1486...ec9 2
Tvist Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra! 😄 Da får han spise den opp. Men, nytt fôrspm i samme slengen: Jeg har også en eldre katt som går på seniorfôr for steriliserte katter. Kattungen snasker så klart av denne maten også -.- Kattungen er et aktivt matvrak 😛Er det "farlig"? (altså dumt. Og i såfall, hva skal jeg gjøre?) Anonymkode: 57bbb...ec2 Det går helt fint, man må ikke holde seg 100% til det som står på foret. Mine katter har 2-3 forskjellige fortype så de kan spise det de foretrekker. Bare om en er tynn/tykk/har allergi eller andre plager kan det være viktig å holde seg til en fortype. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 Jeg har begynt å gi katten min Royal kanin-for for steriliserte kattunger. Hun hadde den vanlige «kitten»-foret før hun ble kastrert. Anonymkode: 0df47...748
Minya Skrevet 6. juni 2020 #10 Skrevet 6. juni 2020 Kattunger trenger litt ekstra mens de vokser, så du kan fortsette å gi kattungefór frem til han nærmer seg ett år, da kan du bytte til fór for steriliserte voksne katter. Siden du har en sekk med kattungefór stående, bruk den opp, og se om du finner fór for steriliserte kattunger etter det. Hvis ikke, kan du bruke Kitten fór frem til han nærmer seg ett år. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #11 Skrevet 6. juni 2020 Ikke noe problem å bruke opp kattunge-foret, men vær litt obs på kaloriinnholdet. Følg med på at katten ikke legger for mye på seg etter at den blir kastrert. Anonymkode: 04a45...e81
Blålilla Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 Jeg fikk beskjed om å blande 50/50 kattungefor og for til sterilisert ungkatt. Gikk fint og hun vokste uten å bli tjukk. Var 5 mnd ved sterilisering.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 En ung katt i vekst trenger mer av enkelte næringsstoffer enn voksne katter, det er derfor det finnes eget for for kattunger. Så om den er sterilisert/kastrert eller ikke vil ikke endre på disse behovene Jeg ville derfor fortsatt å gi katten dette foret til den er voksen, og kan gå over på fòr for voksne katter Unge dyr er også mer aktive enn voksne og de bruker energi på vokse-prosessen, og legger dermed gjerne ikke på seg på samme måten som når de er ferdig vokst Anonymkode: b62aa...0f8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå