AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Jeg er 28år gammel og har spart opp til 350 000 på superspar. Har forstått lenge at det ikke lønner seg å ha pengene der. Men hvor bør man sette de? Hvor plasserer du pengene dine? Fond, akskjer? Om du inviesterer i fond eller aksjer, hvor setter du de? Jeg er veldig blank på dette, men ønsker ikke å tape på å ha pengene i banken... (noe jeg har forstått at jeg gjør). Kan legge til at jeg eier hus og har nedbetalt boliglånet. Ingen planer om å flytte til noe dyrere. Har bil som også er nedbetalt. To små barn. Har en dårlig betalt jobb, ca. 420 000 i året. Anonymkode: 0e024...4ec
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Min mening; sett av en pott på høyrentekonto som buffer. Kjøp deg deretter inn i et globalt indeksfond månedlig over det neste året. størrelsen på bufferen avhenger av hvor trygg jobb du har, hvor gammelt huset er, hvor gammel bilen er etc. Anonymkode: e83ee...989
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min mening; sett av en pott på høyrentekonto som buffer. Kjøp deg deretter inn i et globalt indeksfond månedlig over det neste året. størrelsen på bufferen avhenger av hvor trygg jobb du har, hvor gammelt huset er, hvor gammel bilen er etc. Anonymkode: e83ee...989 Hvor stor pott bør være der da? Huset er fra 2010. Bilen fra 2017. Jobben er i høyeste grad trygg. Anonymkode: 0e024...4ec
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #4 Skrevet 6. juni 2020 Ganske så nytt hus så sansynligvis blir det ingen store utgifter de neste ti årene. Nesten ny bil så sansynligvis ikke de store reparasjonene de neste årene. Lav sansynlighet for å miste jobben eller bli permittert. Jeg ville nok tatt utgangspunkt i en buffer på ca 3 ganger netto månedslønn. Det blir vel rundt 75 000 kroner? Med de resterende pengene ville jeg kjøpt månedlig for 20 000 - 25 000 kroner i et globalt indeksfond f.eks. KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar. Anonymkode: e83ee...989
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #5 Skrevet 6. juni 2020 Jeg invester i global indeks og utleie eiendommer, samt noe valuta spekulasjon. Global indeks krever litt mindre arbeid, så i utgangspunktet ville jeg anbefalt det. Kjøper også noe individuelle aksjer, men det er mest for interessene skyld, så heller ikke noe jeg anbefaler. Finnes god info inne på de ulike fondene sine hjemmesider, så det kan være et godt sted å starte:) og vurder ting som risikovillighet og tidshorisont. Personlig er jeg også tilhenger av å ha en buffer stående på høyrente konto (men jeg har utrygg jobb). Anonymkode: f4e92...cff
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #6 Skrevet 6. juni 2020 Takk for svar dere! Nå har jeg satt inn litt i DNB global indeks fond, håper det er bra? Anonymkode: 0e024...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere! Nå har jeg satt inn litt i DNB global indeks fond, håper det er bra? Anonymkode: 0e024...4ec Siden dette er et indeksfond, følger det den globale indeksen og er like bra som et hvilket som helst annet globalt indeksfond. Dette er en god start. Lykke til videre. Anonymkode: e83ee...989 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå