Gå til innhold

Hva tenker du om pasta?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om pasta? Tenker du det er sunt og greit å inkludere i kostholdet? 

Anonymkode: b9264...0d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yummy

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg tenker det er godt, men ikke så veldig sunt. 

Skrevet

Pastaretter er sykt godt og er med i et godt og normalt kosthold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pasta (da fersk) smaker veldig godt. Men jeg må spise mye for å bli mett, så derfor er det ikke hverdagskost men til spesielle anledninger.

Hvit pasta er vel ernæringsmessig på linje med loff?

Anonymkode: 46721...efc

AnonymBruker
Skrevet

Kan være helt ok som energibrensel om du løper mye og ellers spiser sunt og fint

For en sofasliter er det mye, tomme kalorier og gir ikke kroppen noe den trenger, sådan. Men å spise det en gang i uka går selvsagt helt fint. Ville ikke spist det hver dag

Så kan det alltids være at det finnes pastatyper som har mer næring enn den typiske "hvite". Jeg spiser kun den hvite, så vet ikke no om det

Anonymkode: b6bc9...a21

AnonymBruker
Skrevet

Hvitmelspasta er helgemat og ikke hverdagsmat. Godt, men ikke veldig sunt.

Anonymkode: 2b623...135

AnonymBruker
Skrevet

Elsker pasta, og begrenser det derfor litt. Kunne spist nesten daglig ;) Men nå er det nok en gang i måneden. Blir bare sånn, men har litt mer planlagt for de neste to ukene ❤️ 

Anonymkode: 1d1cb...2da

AnonymBruker
Skrevet

Unngår det, men vil ikke bannlyse det. Er jo godt, men ville virkelig ikke spist det hver dag.

Anonymkode: 76eb2...57f

Skrevet

Akkurat som veldig mye annet avhenger det av mengden og hva man spiser på/sammen med pastaen. Mye pasta med for eksempel fløtebasert saus og bacon er jo ikke hverdagsmat, men litt pasta med en saus bestående av grønnsaker og en salat som for- eller siderett er ikke noe problem. 

Skrevet

Tenker at jeg ikke kan leve uten. Nam nam nam. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig kaloririkt og ikke næringsrikt, så da spiser jeg heller en vanlig middag med ris eller potet som tilbehør, og foretrekker potet pga god metthetsfølelse og lite kcal. Merker at kroppen min ikke liker det når jeg spiser pastaretter da jeg blir skrubbsulten igjen bare en time etter jeg har spist pga at det er så mye raske karbohydrater. Har det på samme måte med pannekaker og sånt også. Derfor unngår jeg det som regel, men spiser innimellom et pastamåltid med mye kjøtt til når jeg føler for det. 

Anonymkode: a8616...856

Skrevet

Pasta er livet! 😍 Og spesielt carbonara (italian style, ikke sånn du får på norske restauranter..)

• Liker 1
Skrevet

Altså. Pasta i seg selv er ikke særlig sunt. Men med salater og kylling og annet sunt tilbehør og ingredienser er det jo helt ok tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er meningsløst å isolere enkelte matgrupper på den måten, man må se på helheten i kostholdet sitt og hva som funker for deg som person. "Sunt" er til en viss grad relativt.

Jeg spiser en god del pasta, og synes det er lettere å holde vekta på den måten. Ja, det inneholder en del kalorier, men det er også noe jeg synes er tilfredsstillende å spise. Jeg får dekket behovet for nytelse/matglede og har ikke noe behov for å fråtse i potetgull senere på kvelden. Om jeg bare spiser fullkornsris og laksefilet så har jeg mye lettere for å gå på en smell og kjøpe en pizza, fordi den type kjedelig mat ikke gir meg noen livsglede. Jeg faller fort av lasset og orker ikke vedlikeholde dietten. 

Man kan for øvrig spise pasta med mye forskjellig til. En av mine favoritter er tagliatelle med varmrøykt laks, brokkoli, fløte og sitron. Kaloririkt, men også mettende og med mye næring.

Anonymkode: 5bed8...076

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig kaloririkt og ikke næringsrikt, så da spiser jeg heller en vanlig middag med ris eller potet som tilbehør, og foretrekker potet pga god metthetsfølelse og lite kcal. Merker at kroppen min ikke liker det når jeg spiser pastaretter da jeg blir skrubbsulten igjen bare en time etter jeg har spist pga at det er så mye raske karbohydrater. Har det på samme måte med pannekaker og sånt også. Derfor unngår jeg det som regel, men spiser innimellom et pastamåltid med mye kjøtt til når jeg føler for det. 

Anonymkode: a8616...856

Pasta har faktisk lav glykemisk index

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig godt, men også veldig usunt. Det får blodsukkeret til å stige til værs, dessverre. Mye raske karbohydrater.

Anonymkode: ed729...1d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pasta har faktisk lav glykemisk index

Det stemmer nok ikke. Det er jo laget av enten hvetemel eller durumhvete. Sistnevnte har en lavere GI, men det inneholder like mye karbohydrater som hvetemel, noe som gjør at insulinet stiger til værs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok ikke. Det er jo laget av enten hvetemel eller durumhvete. Sistnevnte har en lavere GI, men det inneholder like mye karbohydrater som hvetemel, noe som gjør at insulinet stiger til værs.

Det er ikke så ille som folk skal ha det til faktisk. 

Anonymkode: 8293f...088

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...