Gå til innhold

Hvordan bytter man bank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått boliglån i en bank nå - en annen enn bank enn jeg har nå, og de krever at jeg blir totalkunde der. Hvordan går man egentlig fram for å bytte bank? Jeg har nå opprettet kundeforhold på nett i den nye banken, men hvordan kommer pengene seg over dit, og hvordan avsluttes min nåværende bank? Er det den nye banken som tar seg av alt dette, eller gjør jeg det manuelt selv? Andre tips mottas med takk. 

Anonymkode: 10d7b...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må vel bare opprette en lønnskonto. 

Banken min, DnB, krevde det samme. Så opprettet de en konto, og gav meg et par bankkort. Jeg har aldri brukt kontoen, eller kortene. 

Så de er ikke så veldig strenge på det. 

Men om du vil bruke banken, ber du bare arbeidsgiver om å betale lønna til den nye kontoen. 

Det er egentlig det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å avslutte kundeforholdet helt i den gamle banken tar du kontakt med de så hjelper de deg med dette. Strengt tatt ikke nødvendig da du kan være kunde i så mange banker du vil.

For å få pengene til den nye banken må du gi ditt nye kontonummer til de som sender deg penger eller bare overføre pengene til den nye kontoen.

Anonymkode: cc366...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å bytte, jeg ble også "totalkunde" i begge bankene jeg har hatt boliglån i, men det betydde jo bare at jeg fikk en konto med et bankkort der.... brukte den aldri.

Om du faktisk ønsker å bytte så må du selv overføre pengene, og deretter avslutte kundeforholdet i den første banken ved å kontakte dem, det kan sikkert avsluttes via nettbanken.

Men du trenger altså ikke, det går fint an å ha flere enn 1 bank.

Anonymkode: 5c2d8...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytter man lånebank forresten så pleier den banken man flytter lånet til å ordne utbetaling av det forrige lånet. 

Feks om jeg har 2 millioner i boliglån i Sbanken og bytter til Nordea, så vil jeg få et nytt lån i Nordea på 2 millioner, og de betaler ut lånet i Sbanken så det er avsluttet og ferdig betalt. 

Men har jeg 20000kr på bankkonto i Sbanken og vil bytte til Nordea så må jeg selv overføre de pengene til mitt nye kontonummer.

Anonymkode: 5c2d8...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må be arbeidsgiver begynne å sette inn penger på den nye kontoen, og sørge for at avtalegiroer blir overført. Det er mulig banken har et system for det, spør dem hvis ikke du finner instruksjoner. Pengene kan du overføre selv ved å betale fra den gamle til den nye kontoen.

Anonymkode: 10775...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...