Gå til innhold

Intensivkurs på førerkortet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med intensivkurs på lappen eller vet om steder som tilbyr dette. Jeg har kjørt veldig mye og har lappen fra utlandet, men det er ikke gyldig i Norge. Nå trenger jeg lappen raskt, grunnet jobb avstanden til barnehagen. Vesla fikk barnehageplass et godt stykke unna både jobben og der vi bor. Alle kjøreskolene her i Oslo-området har lange ventelister. Jeg har ferien min til å ta lappen, kan fint dra til en annen del av landet for å gjennomføre det. 

Tips til kjøreskoler som tilbyr intensivkurs? Jeg har søkt litt på nettet, men finner bare en på Nordfjordeid, men der fikk jeg ikke tak i noen. Har dere noen tips? Noen lokale kjøreskoler litt ut på landet som tilbyr intensivkurs? 

Budsjettet er ikke noe problem, men vi har ikke så mye tid til rådighet. 

Anonymkode: 785e2...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må du ikke bare ta teori og oppkjøring hvis du har lappen fra utlandet?

Anonymkode: 54d3b...569

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring en skole eller statens vegvesen og hør hva som kreves! Er ikke sikkert du trenger så mye før du kan kjøre opp!

Anonymkode: 12f49...cbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på noe av det samme, TS. Noen som vet, hvis man bare trenger oppkjøring, hvor kan man ta oppkjøring? Bor i Asker men det er umulig nå i Bærum/Asker/Oslo, fordi vegvesen har gigantisk kø av de som var påmeldt men ikke kunne ta eksamen pga korona. Jeg var ikke påmeldt.. 

jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Ringe alle kjøreskoler i hele landet? 

Anonymkode: a370a...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må igjennom ganske mye obligatorisk kjøreopplæring før oppkjøring som langkjøring, landevegskjøring, trinnvurderinger og sikkerhetskurs. Det blir nok fort 20.000 bare på det obligatoriske vil jeg tro.

Det finnes en rekke kjøreskoler som får deg igjennom alt du trenger på et par uker, blant annet en i Drammen

Anonymkode: ace16...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du si nøyaktig hvilken i drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førekort kan byttes inn uten noe som helst fra EU (EØS også sikkert?). Fra USA, Japan, Kanada og noen andre land kreves ny opppkjøring (vær obs på at hvis du stryker trenger du det meste av det obligatoriske og teoriprøve) og mørkedemo og førstehjelp. Se listen her

På grunn av korona får du kun lov å kjøre opp på trafikkstasjoner der du har "geografisk tilhørighet". Så du risikerer problem hvis du ikke bor eller jobber der.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor en skole ikke skulle tilbydt intensiv opplæring, men ikke alle kaller det intensivkurs. Jeg kan kjøre en elev ferdig på ca 14 dager hvis de kan kjøre (klarer det på en uke hvis jeg får forvarsel og vet at de kan kjøre). Ring alle aktuelle skoler og spør. Noen skoler er håpløse da.

Jeg ville bedt om å få 4x 45 minutter isteden for 2x45 for å bli ferdig fortere. 

Det er noen trafikkstasjoner helt uten ventetid nå. 

Vær også obs på at veldig mange med amerikansk førekort (eller andre) ikke har i nærheten det nivået som kreves for å bestå føreprøve i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, ajarRun said:

På grunn av korona får du kun lov å kjøre opp på trafikkstasjoner der du har "geografisk tilhørighet". Så du risikerer problem hvis du ikke bor eller jobber der.

Vêr du, den nærmeste eller to nærmeste? Jeg bor i Asker, Billingstad stasjon er helt full. Kan jeg prøve å kjøre opp i Drammen? Kjenner jo ikke veier der da. Men kanskje finner jeg en ledig tid og skole der. Jeg er ikke TS, men har noe likende problem. Jeg er ferdig med alt obligatoriske men får ikke verken oppkjøring eller kjøretimer hos skolen, pga kø etter stor pågang etter korona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vêr du, den nærmeste eller to nærmeste? Jeg bor i Asker, Billingstad stasjon er helt full. Kan jeg prøve å kjøre opp i Drammen? Kjenner jo ikke veier der da. Men kanskje finner jeg en ledig tid og skole der. Jeg er ikke TS, men har noe likende problem. Jeg er ferdig med alt obligatoriske men får ikke verken oppkjøring eller kjøretimer hos skolen, pga kø etter stor pågang etter korona. 

Det er forskjell mellom praksis og hva de sier. Men hvis en trafikkskole melder deg opp er det nok gode muligheter for at det går gjennom.

Spør alle skolene, virker rart at de fortsatt skal ha så mye kø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde oppkjøring for noen uker siden og ble prioritert av kjøreskolen siden jeg opprinnelig skulle kjørt opp rett etter at vegvesenet stengte ned. Jeg ble fortalt at kjøreskolene blir tildelt et vist antall oppkjøringstimer hver uke(Man kan ikke bestille oppkjøring selv for tiden). Så hvis du kontakter kjøreskolen din og maser litt så får du kanskje tildelt en time om ikke så altfor lenge

Anonymkode: ace16...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, dere. Spurte skolen i dag igjen, får oppkjøring i juli, jippi. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, dere. Spurte skolen i dag igjen, får oppkjøring i juli, jippi. :) 

Bytt skole, du har fått en jatte-med-skole. Ingen skoler kan garantere julioppkjøring i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligg langt unna den skolen i Nordfjordeid. Driver han på enda altså? Trodde han måtte være pensjonist nå. 

Jeg var elev for en del år siden. Helt på trynet dustete opplegg, du får to-tre kjøretimer om dagen men det kan gjerne være åtte timer dødtid mellom dem. SÅ spennende er det ikke å henge i Nordfjordeid, altså. Du kan lese teori.. 

Selve kjøretimene bare raser man i gjennom. Du får noe forklart en gang eller to, så prøver du selv. Hvis du klarte det, fint, hvis ikke, synd for deg. Neste time er det nytt tema. Null repetisjon. 

Jeg besto faktisk oppkjøring på første forsøk, men ikke pokker om du blir noen trygg sjåfør av det opplegget der. Vil ikke anbefale det til noen

Anonymkode: 2fbd9...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...