Gå til innhold

Barnet mitt på 1 år og 4 mnd begynner på avdeling 0-6 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit det, men som mor så bekymrer meg jo litt over at det skal bli for "mye" 

Håpte egentlig på at hun skulle havne på en småbarnsavdeling menmen. Noen med erfaringer rundt det? 

Anonymkode: ca280...36e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De minste blir ofte skjermet litt fra de store i frilek, det er viktig for at det skal fungere optimalt for de minste :)

Vi er kjempe fornøyd med søskeninndelt avdeling. Da får søsken spise sammen og man slipper å levere på flere plasser. 

Jeg ser lite negativt med blandet gruppe, tenk så mye positivt de små lærer fra de store! Marerittet mitt er an avdeling med 10 1åringer som bare kryper på gulvet og drar hverandre i håret 🤣 

Anonymkode: 3c0da...ce0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min gikk på 0-6 avdeling. Har hatt både henne og de andre barna på småbarn og storbarn også. Faktisk var det roligst på 0-6. De var mye delt i aldersgrupper likevel, og de store var veldig flinke til å ta vare på de små. Etter min erfaring er 0-6 det beste for alle aldre. 

Anonymkode: 05828...f06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det en liten familiebarnehage? Der det er totalt få barn og nok bemanning til å kunne dele barn i flere forskjellige grupper?
Vel, fordi undersøkelser viser at 0-6 blandete grupper er verst for barn. Alle barn. Både minste og store. Minste opplever mobbing. Største mangler stimuli og kjeder seg. Men, det kan jo allikevel funke, det kommer an på hvor mange ansatte, og hvor flinke ansatte er til å dele opp barna.

Greia med de minste er jo at de har sovetider som må opprettholdes, og mobilitetsproblemer. :) Som gjør at de er vanskelige å ta med på lengre turer. De eldste barn derimot, de 4-6 år, de har det bare bedre av mer fysiske utfordringer i hverdagen, så for den gruppen, jo mer de går på tur, jo mer nytt de får se og oppleve, og hvor mye ute de er, mer er bare bedre. Mens for de minste er de trygge rammer og rutiner viktigst, det inkl. også omgivelsene. Derfor blir det litt vrient å finne på noe sammen for en gruppe som er så forskjellig i alder. 

Anonymkode: 73b6e...f8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike avdelinger er fantastisk for de små, for de blir tatt vare på av både de voksne og de eldste barna. Da er det verre med de eldste. Har en snart skolestarter selv på en slik avdeling. På grunn av mange små i alder 1-2 år, er alt arbeidet redusert til en småbarnsavdeling. Dagene handler om sandkasse, synging, klappeleker, pekebøker etc. De små lærer mye mer enn de hadde gjort på større avd, mens de store settes tilbake og utvikler seg ingenting. Dessuten blir alle turer lagt opp ettee de smås behov. «Kan ikke gå langt, for det orker ikke de små. Kan ikke være ute lenge, for det orker ikke de små. Kan ikke gå fra bordet etter at de er ferdige, for de må vente på de små (som bruker laaang tid på å gjøre seg ferdig. Kan ikke få hjelp, for de små må ha bleie, trøst, hjelp, fang. 

nei, ikke bekymre deg- nå ihvertfall. Mitt barn har ikke lært noen ting i år, men de små- de er full av nye ord og nye ferdigheter....

Anonymkode: 04587...b40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dårlig erfaring med det, men det spørs jo hvordan barnehagen organiserer det. 

Mitt inntrykk er at de minste barna ble veldig passive i innetiden fordi de store barna tok mer plass og generelt så virket lokalene mer tilpasset de store. Flere ganger når jeg var og henta var babyene plassert i en krok mens det pågikk en større aktivitet der de store barne brukte mesteparten av plassen. Har også inntrykk av at de stresset seg gjennom måltidene. Datteren min var i alle fall alltid sulten når jeg hentet, selv om jeg stort sett hentet rett etter det største måltidet. Fikk ofte kommentarer på at hun «ville ikke spise opp matpakken sin», men hun var alltid skrubbsulten når jeg hentet henne. Hun bruker jo naturligvis lengre tid på å spise enn 5-6 åringene da finmotorikken ikke var på plass.

Byttet barnehage og til småbarnsavdeling da hun fylte 2 og det var en helt annen verden! Mye bedre tilpassede lokaler, alle planene vi fikk var tydelig tilpasset slik at min datter kunne være med på alt som var beskrevet og hun ble med en gang myye mer knyttet til de ansatte, spiste mer og virket generelt gladere. 😍

Anonymkode: 70e88...82e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har vært på 0-6 kohorter nå under koronatida. Og det har vært helt fantastisk.  Både for 6åringen min, og for 2åringen.

De store har fått vekslet mellom å leke med jevnaldrende og det å vise omsorg - som de ikke får vist skikkelig når de kun er med likesinnede. Og småbarna har fått blitt med på masse kjekk lek, de har fått blitt med de store, og de har lekt med jevnaldrende.  

Som i all barnehage så er det de voksne som er det eneste som betyr noe. Er personalet kjærlig og varmt, så blir det bra. Uavhengig av om barna er med jevnaldrende eller mer spredt i alder. 

Anonymkode: ae17b...f36

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit det, men som mor så bekymrer meg jo litt over at det skal bli for "mye" 

Håpte egentlig på at hun skulle havne på en småbarnsavdeling menmen. Noen med erfaringer rundt det? 

De deler ofte inn barna i grupper slik at de minste blir litt skjerma vi har flere barn i samme bh og de ser hverandre kun under måltidene

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dårlig erfaring med det, men det spørs jo hvordan barnehagen organiserer det. 

Mitt inntrykk er at de minste barna ble veldig passive i innetiden fordi de store barna tok mer plass og generelt så virket lokalene mer tilpasset de store. Flere ganger når jeg var og henta var babyene plassert i en krok mens det pågikk en større aktivitet der de store barne brukte mesteparten av plassen. Har også inntrykk av at de stresset seg gjennom måltidene. Datteren min var i alle fall alltid sulten når jeg hentet, selv om jeg stort sett hentet rett etter det største måltidet. Fikk ofte kommentarer på at hun «ville ikke spise opp matpakken sin», men hun var alltid skrubbsulten når jeg hentet henne. Hun bruker jo naturligvis lengre tid på å spise enn 5-6 åringene da finmotorikken ikke var på plass.

Byttet barnehage og til småbarnsavdeling da hun fylte 2 og det var en helt annen verden! Mye bedre tilpassede lokaler, alle planene vi fikk var tydelig tilpasset slik at min datter kunne være med på alt som var beskrevet og hun ble med en gang myye mer knyttet til de ansatte, spiste mer og virket generelt gladere. 😍

Anonymkode: 70e88...82e

Åh håper ikke det blir sånn her :(

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine barn har gått på 0-6års avdeling, og ville ikke hatt de på småbarnsavdelingen. Mange grunner til det, ikke minst at de har mange større barn å se opp til/lære av/strekke seg etter. Også har de sluppet å bytte avdeling når de på småbarn må det.

Det skal sies at barnehagen er flink til å skjerme de minste og dele opp gruppen. De minste er ute på formiddagen (alle sammen fra levering til 9.30) da de eldste har frilek/opplegg inne. De møtes inne til felles formiddagsmat, og når de små deretter sover inne, er de store ute. Så møtes de til fruktmåltidet kl.14 inne. Etter måltidet har da de største hviling, og de små får ha frilek i ro og fred inne en stund, før alle er sammen på slutten av dagen og frem til henting (enten inne eller ute avhengig av vær). De minste møter da alle små fra andre avdelingene når de er ute på formiddagen.

Både små og store er jo også sammen på diverse felles samlinger, i overganger, enkelte turer osv. Synes de har en veldig fin flyt og rutine på dagene.

Anonymkode: 366a6...273

• Liker 2
Skrevet

Min startet på 0-6 årsbhg da han var drøyt et år, og gikk der i to år. Jeg hadde ikke noe å utsette på denne ordningen, mange av de store brna var veldig flinke til å ta seg av de små. Det var bare to ettåringer på avdelingen i det kullet, så de fikk kanskje en ekstra myk start. Tror det var 2 ganger i uken at årskullene ble samlet på tvers av avdelingene, med tilpasset aktivitet. 

Jeg har ikke hatt barn på småbarn, så jeg har ikke sammenligningsgrunnlag der. 

Skrevet

Min sønn gikk i samme avd fra han var 1 år til han begynte på skole. Vi var veldig fornøyd, de store ble opplært til å passe litt på og ta hensyn til de små. De små så veldig opp til de store og lærte mye av de. Min sønn sluttet bla med bleie tidlig og lærte seg å gå på do, for det gjorde de store. 

Skrevet (endret)

Våre gikk i en privat barnehage hvor alle var fra 2-6 år. Det fungerte veldig bra. De små ble ofte skjermet, hadde egne grupper når det var ulike oppgaver og sånt. De store var vanligvis veldig omsorgsfulle overfor de små. Jeg mener det var veldig positivt å blande aldre på den måten. De lærer mye positivt av hverandre. :) 

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...