Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
Skrevet
På 6.6.2020 den 14.03, Trimsi skrev:

Det er ikke helt ok at tusenvis av demonstranter flokker seg sammen i Oslo. Men jeg sier at jeg kan forstå et dette føles så viktig for mange at de ser bort fra noen av smitteverns rådene som gjelder nå.

Du er klar over at dagens situasjon er veldig annerledes enn for 2 måneder siden? Disse demonstrasjonene ville aldri vært tillatt f eks den 25 mars.

Jeg har gjennom jobben vært tett opptil smitteråd og de store forandringene vi har vært gjennom disse månedene, og har selv 3 barn som har hatt hjemmeskole. Jeg måtte utsette meg for tett kontakt med andre i de verste ukene, og har følt på uro og engstelse i forhold til å kunne overføre smitte til andre i risikogrupper.

Nå i ettertid vet vi at stenging av barnehage og skoler sannsynligvis ikke var nødvendig så lenge vi hadde fulgt strenge regler om distanse og hygiene. Hvis smitten i samfunnet blusser opp igjen sitter vi med mye mer kunnskap om viruset og nødvendig smittevern, og vil forhåpentligvis kunne takle å "gå tilbake" til strengere tilstander. Da må du sikkert tilbake på hjemmekontor, men ungene dine vil nok gå på skolen og jeg må jobbe tett på andre mennesker igjen..

Du glemmer de andre konsekvensene. Flere permittert, flere bedrifter går konkurs, nedstegning av virksomheter som ikke er samfunnskritiske, flere konkurser, folk som dør, folk som mister sine kjære, eldre som ikke får se familie, fødende som må føde alene, psykisk og fysisk syke som ikke får den hjelpen de trenger etc. Akkurat som om vi ikke har nok nå!

Det er godt mulig du takler det helt fint, men ikke alle er så heldig som deg. 

En annen ting du sier at de synes det er så viktig at det går over smittevern. Dette SKJEDDE og skjer i USA!! For å vise sin solidaritet over det som har skjedd, kunne det blitt gjort på ufattelig mange andre måter. Er det rasismen i Norge de ønsker å demonstrere mot, kan dette gjøres på et senere tidspunkt. 

De fleste andre har også hatt viktige ting som også i bunn og grunn burde gå over smittevern som er legitimt, som eks kunne si hade til sin døende mann, besteforeldre, begravelser etc. Det setter ting i litt perspektiv.

Tror mange av disse demonstrantene ikke forstår hverken hva som egentlig skjedde og skjer i USA samt kompleksiteten i det, hvordan folk har blitt rammet av tiltakene vi har i Norge, og potensielt konsekvenser og evnen til å tenke utenfor sin egen lille verden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 5.6.2020 den 19.41, Trimsi skrev:

Av og til er en sak viktigere enn smittevern. På samme måte som jeg nå velger å la min gamle enslige mor med diabetes møte oss, få gå på cafe og handle litt, synes jeg denne demonstrasjonen er så viktig, at smittevern kommer i andre rekke. Demonstrantene har blitt bedt om å bli hjemme hvis de har symtomer på sykdom, ha på munnbind hvis de har og forsøke å holde avstand. På samme måte ber jeg min mor vaske hendene og holde avstand til andre når hun er ute. Koronasmitten er lav ute i samfunnet nå, og vi må alle fortsette med dugnaden. Men noen ganger bør man vike fra anbefalingene.

Jeg kan komme på veldig mange andre måter å fremme denne saken på som er mye mer virkningsfullt en demonstrering. Bare ved å gå kjapt inn på Amnesy.no så finner du minst fem ting du kan gjøre, som utgjør en mye større forskjell enn å poste et svart bilde, og bryte smittevernsreglene for å samle hele krenka-generasjonen på et sted uten noe mer mål enn å se og bli sett. 

Hvorfor demonstrere i Oslo for en sak som skjedde i USA egentlig? Tror vi at guvernøren i Minnesota får nyss om det og tenker at hvis det demonstreres om dette i lille Oslo, ja da må han hvertfall gjøre noe? Eller er det rasistene i Norge dere prøver å nå ut til? 60 år gamle rasistiske Kjell fra Flå får bare blod på tann når raddisene i Oslo demonstrerer mot rasisme. Det skaper bare større avstander. Rasismen i Norge må nok bare dø ut, med Kjell og Knut og Reidun sin generasjon, de som vokste opp uten mangfoldet vi nå har. Det er stort sett disse som står for rasismen og netthetsen enkelte opplever. Det viktigste arbeidet vi gjør mot rasisme er å oppdra de kommende generasjonene til å sette pris på mangfold og fremme solidaritet og behandle alle mennesker godt, uavhengig av rase, kjønn, legning, funksjonshemming osv.

Så de som kritiserte meg for å ikke legge ut et svart bilde og møte opp på den idiotiske demonstrasjonen kan tenkeboble dette: jeg jobber hver dag med å påvirke kommende generasjoner til blant annet å få antirasistiske holdninger, fordi jeg jobber med barn. Tror det på sikt er litt viktigere en det svarte bildet ditt. Som by the way bidro til å ødelegge hashtaggen blacklivesmatter. 

Ja rasisme er et stort problem, ikke minst i USA. Men det største problemet i Floyd-saken er politivold. Politivold er handlinger, og handlinger er lettere å gjøre noe med enn holdninger (som rasisme er) USA bør gå bort fra at utdanningen for politi er et våpenkurs og noen uker med teorikurs, og heller ha en flerårig utdanning og skikkethetsvurdering (for å prøve å plukke bort sosiopatene som dette yrket tiltrekker).

Men i stedet blir dette budskapet utvannet og ødelagt av krenka-generasjonen, som vil rope høyt, shame andre som ikke roper like høyt, shame kjendiser for å ikke gjøre nok, vise at de er kule som er på «riktig side» i en sak som egentlig bare er trendy for tiden. Influenserene må vise på Instagram at de støtter saken, ellers blir de hetset. 

Det er synd at så viktige ting blir utvannet, misforstått og polarisert fordi en gjeng med mennesker vil være kule og støtte en trendy sak. Det samme skjedde med metoo-saken. I utgangspunktet var det en viktig sak som det var på høy tid å gjøre noe med, men det utviklet seg til en heksejakt på menn med dårlige sjekkereplikker og litt lav sosial kompetanse. Det skulle jo egentlig være en sak om kjønnsdiskriminering i arbeidslivet. 

og nå blir denne tragiske politivold-saken, borte i rasisme-bråker. Folk utnytter situasjonen for å kunne bli krenka, og poste på sosiale medier hvor krenka de er, og sole seg i glansen og beundringen til resten av krenka-generasjonen. Hva faen hjelper det Floyd-saken at du poster et fint svart-hvitt bilde av deg og en kul person som holder er plakat? Nada. Men det hjelper deg ikke sant? Til å få flere følgere og til å få likes og støtte fra de andre kule krenka-folka.

• Liker 9
Skrevet
På 6.6.2020 den 0.46, Jajariktigriktig skrev:

Demonstrasjonen er viktigere. 

Virkelig? 

Har flest svarte i USA dødd av coronavirus eller av politivold skal tro? 

• Liker 1
Skrevet
På 6.6.2020 den 14.27, Tovalova skrev:

Demonstrasjonen handler om så mye mer enn George Floyd og om dere ikke klarer å se det så er dere mest sannsynlig vite nordmenn med majoriteten av vite venner og familie. Retten til å demonstrere er fastsatt i grunnloven og grunnloven står sterkere mot smittevernråd. Det er lite smitte i samfunnet nå og denne demonstrasjonen vil ikke skape katastrofale situasjoner med flere tusen smittede. Det er i dag viktigere å demonstrere mot den urett og rasismen som folk med annen hudfarge opplever HVER dag enn den lille risikoen mot å bli smittet med korona. 

Men klarer du ikke å se at smittevernsreglene er med på å redde liv, selv om det er lav smitte nå, så kan det likevel være at bestemoren til noen som deltok i demonstrasjonen dør fordi barnebarnet fikk med seg smitte fra sidemannen i demonstrasjonen. 
Mens demonstrasjonen i Oslo var ganske meningsløs. Ja demonstrasjoner er viktige og virkningsfulle når de er på rett sted og blir sett og hørt av de det gjelder. Denne demonstrasjonen tror jeg skapte mer splid og hat i vårt samfunn, enn den påvirket de menneskene som kan gjøre noe fra eller til. Prinsippet ditt om at retten til å demonstrere er nedfelt i grunnloven, er helt feilplassert i denne diskusjonen. Jeg har rett til å ferdes hvor jeg vil jeg og, men jeg står ikke utenfor døra til bestemoren din og hoster på henne. Om noe så fører denne demonstrasjonen til å ødelegge saken.

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Jeio skrev:

Jeg kan komme på veldig mange andre måter å fremme denne saken på som er mye mer virkningsfullt en demonstrering. Bare ved å gå kjapt inn på Amnesy.no så finner du minst fem ting du kan gjøre, som utgjør en mye større forskjell enn å poste et svart bilde, og bryte smittevernsreglene for å samle hele krenka-generasjonen på et sted uten noe mer mål enn å se og bli sett. 

Hvorfor demonstrere i Oslo for en sak som skjedde i USA egentlig? Tror vi at guvernøren i Minnesota får nyss om det og tenker at hvis det demonstreres om dette i lille Oslo, ja da må han hvertfall gjøre noe? Eller er det rasistene i Norge dere prøver å nå ut til? 60 år gamle rasistiske Kjell fra Flå får bare blod på tann når raddisene i Oslo demonstrerer mot rasisme. Det skaper bare større avstander. Rasismen i Norge må nok bare dø ut, med Kjell og Knut og Reidun sin generasjon, de som vokste opp uten mangfoldet vi nå har. Det er stort sett disse som står for rasismen og netthetsen enkelte opplever. Det viktigste arbeidet vi gjør mot rasisme er å oppdra de kommende generasjonene til å sette pris på mangfold og fremme solidaritet og behandle alle mennesker godt, uavhengig av rase, kjønn, legning, funksjonshemming osv.

Så de som kritiserte meg for å ikke legge ut et svart bilde og møte opp på den idiotiske demonstrasjonen kan tenkeboble dette: jeg jobber hver dag med å påvirke kommende generasjoner til blant annet å få antirasistiske holdninger, fordi jeg jobber med barn. Tror det på sikt er litt viktigere en det svarte bildet ditt. Som by the way bidro til å ødelegge hashtaggen blacklivesmatter. 

Ja rasisme er et stort problem, ikke minst i USA. Men det største problemet i Floyd-saken er politivold. Politivold er handlinger, og handlinger er lettere å gjøre noe med enn holdninger (som rasisme er) USA bør gå bort fra at utdanningen for politi er et våpenkurs og noen uker med teorikurs, og heller ha en flerårig utdanning og skikkethetsvurdering (for å prøve å plukke bort sosiopatene som dette yrket tiltrekker).

Men i stedet blir dette budskapet utvannet og ødelagt av krenka-generasjonen, som vil rope høyt, shame andre som ikke roper like høyt, shame kjendiser for å ikke gjøre nok, vise at de er kule som er på «riktig side» i en sak som egentlig bare er trendy for tiden. Influenserene må vise på Instagram at de støtter saken, ellers blir de hetset. 

Det er synd at så viktige ting blir utvannet, misforstått og polarisert fordi en gjeng med mennesker vil være kule og støtte en trendy sak. Det samme skjedde med metoo-saken. I utgangspunktet var det en viktig sak som det var på høy tid å gjøre noe med, men det utviklet seg til en heksejakt på menn med dårlige sjekkereplikker og litt lav sosial kompetanse. Det skulle jo egentlig være en sak om kjønnsdiskriminering i arbeidslivet. 

og nå blir denne tragiske politivold-saken, borte i rasisme-bråker. Folk utnytter situasjonen for å kunne bli krenka, og poste på sosiale medier hvor krenka de er, og sole seg i glansen og beundringen til resten av krenka-generasjonen. Hva faen hjelper det Floyd-saken at du poster et fint svart-hvitt bilde av deg og en kul person som holder er plakat? Nada. Men det hjelper deg ikke sant? Til å få flere følgere og til å få likes og støtte fra de andre kule krenka-folka.

Takk!

21 minutter siden, velociraptor skrev:

Virkelig? 

Har flest svarte i USA dødd av coronavirus eller av politivold skal tro? 

Politivold tror jeg, men jeg vil ikke si det er poenget. Hadde denne demonstrasjonen kunne stoppet politivold i USA skulle jeg gjerne vært med, men jeg tror ikke det har så mye å si og tror andre ting forenelig med hensyn til smittevern er bedre.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, EEØm skrev:

Takk!

Politivold tror jeg, men jeg vil ikke si det er poenget. Hadde denne demonstrasjonen kunne stoppet politivold i USA skulle jeg gjerne vært med, men jeg tror ikke det har så mye å si og tror andre ting forenelig med hensyn til smittevern er bedre.

Du tuller? Over 20 000 afroamerikanere døde i USA av corona så langt. Du tror ikke at det er flere enn det som død av politivold?

Her er noen tall - som du ser vil det ta over 80 år med fortsatt like mye politivold for å komme opp i samme dødstall for svarte som corona-dødsfallene hittil.

La meg presisere at jeg på ingen måte bagatelliserer politivold, at politiet der dreper tusen mennesker hvert år er bare sinnsykt. Det er kun ment som et perspektiv for de som mener saken trumfer smittevernet.

B60F46C3-7B4E-43DC-8038-1F8415DCAA1D.jpeg

Skrevet
4 timer siden, velociraptor skrev:

Du tuller? Over 20 000 afroamerikanere døde i USA av corona så langt. Du tror ikke at det er flere enn det som død av politivold?

Her er noen tall - som du ser vil det ta over 80 år med fortsatt like mye politivold for å komme opp i samme dødstall for svarte som corona-dødsfallene hittil.

La meg presisere at jeg på ingen måte bagatelliserer politivold, at politiet der dreper tusen mennesker hvert år er bare sinnsykt. Det er kun ment som et perspektiv for de som mener saken trumfer smittevernet.

B60F46C3-7B4E-43DC-8038-1F8415DCAA1D.jpeg

Jeg tenkte totalt gjennom tidene av begge deler, men jeg aner jo ikke hvordan tallene på dette var for f.eks. 50 år siden. La oss håpe at begge deler går nedover fremover. 

Skrevet

Rasisme er viktig å jobbe mot, men jeg som kundebehandler blir ukentlig kalt rasist fordi  jeg gir ett vel begrunnet avslag .... 

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, Jeio skrev:

Håper og tror at mange av demonstrantene i Oslo også er medlem i Amnesty og støtter kampanjene de har gående.

Det har vært støttedemonstrasjoner mot politivold i over 100 byer på alle verdens kontinenter. Og ja, jeg tror dette blir lagt merke til av myndighetene i USA.

Det at jeg som hvit, norsk, voksen kvinne i Norge kan føle et slikt sinne, en frustrasjon, avmakt og sorg over en hendelsen i Minneapolis (og mange lignende), gjør at jeg forstår at mange engasjerte yngre mennesker gikk ut i gatene i Oslo i solidaritet og for å vise sin avsky mot systematisk rasisme i politi og rettsvesen i USA. Men også for å vise sin motstand mot rasisme generelt, i både Norge og i resten av verden.

Rasisme og segregering av svarte i USA er selvfølgelig på et helt annet nivå enn her i Norge. Men den daglige "hverdagsrasismen" lever som du vet i beste velgående. Jeg har en mørkhudet nevø som er adoptert, han blir gjentatte ganger fotfulgt av ansatte når han kommer inn i en butikk eller en kiosk. De hvite kompisene hans bryr de seg lite om. Jeg vet at dette føles tungt for en 14 åring, selv om det ofte er vennene hans som reagerer mest. Vi vet også at navnet du har spiller en stor rolle om du får en jobb eller ikke. Har du et muslimsk eller afrikansk navn kan du se lenge etter å få komme på et intervjue.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "det svarte bildet mitt" men jeg også jobber med barn hver dag. Og jeg er som deg overbevist om at det er den innsatsen vi gjør daglig som til slutt fører til forandringer i Norge. Jeg har barn selv og er bevist mitt ansvar for å gi de kunnskap og gode holdninger. Allikevel må enkelte ting gjøres politisk, og alt fra bedre integrering til å satse på vanskeligstilte barn og ungdom vil bidra.  

Du drar inn mee too kampanjen og "krenkefolka" her? Vet ikke helt hvorfor, men jeg er veldig enig med deg i de få utspillene/sukkene du kommer med. Det har skjedd my på den fronten de siste årene. En dobbeltmoral når det gjelder kropp og kjønn, der det er ok å spille på nakenhet og sex, men der man ikke tåler at en mann kommer med en uskyldig kommentar. Der alle føler seg krenket (av de rareste ting) og må bli hørt og forstått og helst få en unnskyldning. Der man ikke kan touche religion eller fleipe om utlendinger. Og når det gjelder utbrettingen av intetsigende og kjedelige influensere som skal mene og synse om alt mulig, tror jeg ikke jeg orker å gå inn på en gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...