norw Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 1. Vi vet at mange har gitt blaffen i smittefaren i lang tid, men gud bedre. Det er lov å tenke seg om før man deltar på slikt. Smittefare trumfer det å demonstrere. Fatter dere ikke det? 2. Ønsker vi kaotiske tilstander i Oslo/Norge? Nei, overhodet ikke. Det er bare å demonstrere, men det må gå fredelig for seg, man må holde god avstand og dette kaoset kan ikke føre til kaos i trafikken eller andre ulemper av en viss betydning. Får i det minste håpe at politiet står klare til å stoppe dette om nødvendig. 31
Humas Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Hvorfor er ikke flere opptatt av Korona ifb dette. Politiet roser demonstrantene for å være rolige. Men ved Stortinget er det samlet opp mot 15.000 nå, tett i tett! Jeg var i nærheten og så et vanvittig folkehav. Bør ikke aksjonen oppløses selv om det ikke begås hærverk eller vold mot politiet? Så ihvertfall ca 10 militærbiler og utallige politibiler og -sykler. Stopp nå- gå hjem.. Jeg ønsker ikke ny nedstenging av Norge! 21
Tarmegenbolle Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Disse demonstranteme er ikke akkurat verdens smarteste mennesker. 30
Tiara07 Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Utrolig dum avgjørelse å være med på dette! Arrangørene burde fått megabøter!!! Politiet kan heller ikke avbryte dette, for da bryter "helvete" løs...... Synd at det finnes såpass mange egoister ute i samfunnet 24
Labbene Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Synes det er utrolig egoistisk, at de arrangerer noe slikt nå. Det er mange kronisk syke og eldre personer som kan komme til å slite med dette. Feigt at ikke media eller politikere er kritiske. 22
Trimsi Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Av og til er en sak viktigere enn smittevern. På samme måte som jeg nå velger å la min gamle enslige mor med diabetes møte oss, få gå på cafe og handle litt, synes jeg denne demonstrasjonen er så viktig, at smittevern kommer i andre rekke. Demonstrantene har blitt bedt om å bli hjemme hvis de har symtomer på sykdom, ha på munnbind hvis de har og forsøke å holde avstand. På samme måte ber jeg min mor vaske hendene og holde avstand til andre når hun er ute. Koronasmitten er lav ute i samfunnet nå, og vi må alle fortsette med dugnaden. Men noen ganger bør man vike fra anbefalingene. 22
Jr.Garcon Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 2 timer siden, norw skrev: 1. Vi vet at mange har gitt blaffen i smittefaren i lang tid, men gud bedre. Det er lov å tenke seg om før man deltar på slikt. Smittefare trumfer det å demonstrere. Fatter dere ikke det? 2. Ønsker vi kaotiske tilstander i Oslo/Norge? Nei, overhodet ikke. Det er bare å demonstrere, men det må gå fredelig for seg, man må holde god avstand og dette kaoset kan ikke føre til kaos i trafikken eller andre ulemper av en viss betydning. Får i det minste håpe at politiet står klare til å stoppe dette om nødvendig. Det er bare helt utrolig provoserende. Det er kun et ord for slike folk som demonstrerer 15,000 stykk midt i en jævla pandemi. De samme ....................... kommer til å renne ned intensiven å forlange hjelp om de blir syke, og er selvsagt ansvarlig for enhver uskyldig faen som de risikerer å smitte og ta livet av. NEI, ingenting av det som foregår i USA er grunn god nok til at DU direkte/indirekte skal risikere livet til andre i Norges befolkning. Da er du i alle fall per definisjon en fare og fiende for meg, og alle andre jeg er glad i din .................! Endret 5. juni 2020 av Jr.Garcon 16
Fredelig Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 Måtte karma/korona ta demonstrantene. Jeg blir rasende av å se dem. Tenk om vi nå får oppblomstring av smitte? Min forakt for demonstrantene har ingen sammenheng med hva demonstrasjonen er rettet mot. Poenget er at man ikke kan tillate seg å legge opp til ansamling av mengder av mennesker 😡 18
CAPS LOCK Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 4 timer siden, Trimsi skrev: Av og til er en sak viktigere enn smittevern. På samme måte som jeg nå velger å la min gamle enslige mor med diabetes møte oss, få gå på cafe og handle litt, synes jeg denne demonstrasjonen er så viktig, at smittevern kommer i andre rekke. På hvilken måte er denne demonstrasjonen viktigere enn smittevernet? 18
CAPS LOCK Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, Jajariktigriktig skrev: Demonstrasjonen er viktigere. Hvorfor? 9
Jajariktigriktig Skrevet 5. juni 2020 #12 Skrevet 5. juni 2020 Jeg synes at det er viktigere nå å markere denne bevegelsen kraft for at verden skal bli bedre for alle. Det kan skape forandring. Jeg er ikke overhode bekymret for corona eller at noen jeg kjenner skal få det. Les statistikk.Noen sjangser må man ta. 7
CAPS LOCK Skrevet 5. juni 2020 #13 Skrevet 5. juni 2020 10 minutter siden, Jajariktigriktig skrev: Jeg synes at det er viktigere nå å markere denne bevegelsen kraft for at verden skal bli bedre for alle. Det kommer ikke til å bli mindre politivold i USA av at vi demonstrerer i Norge, for de kommer ikke til å få vite om demonstrasjonen en gang i USA. Demonstrasjonen handler om å vise at man tilhører "de gode" 28
Trimsi Skrevet 5. juni 2020 #14 Skrevet 5. juni 2020 59 minutter siden, CAPS LOCK skrev: På hvilken måte er denne demonstrasjonen viktigere enn smittevernet? Jeg er sikker på at de aller fleste som var med på denne demonstrasjonen er opptatt av å følge myndighetenes veileder for smittevern. Men så kan det oppstå situasjoner som betyr så mye for den enkelte person, at de velger å gå bort fra noen av disse. Jeg har både på jobb og privat opplevd dette selv, det tror jeg fleste av oss har i større eller mindre grad. Hva som er "viktig" nok er opp til hver og en av oss. Men jeg skjønner at mange synes det var viktig å markere George Floyd hendelsen og demonstrere mot rasisme i gatene i dag. 7
Jr.Garcon Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, Trimsi skrev: Jeg er sikker på at de aller fleste som var med på denne demonstrasjonen er opptatt av å følge myndighetenes veileder for smittevern. Men så kan det oppstå situasjoner som betyr så mye for den enkelte person, at de velger å gå bort fra noen av disse. Jeg har både på jobb og privat opplevd dette selv, det tror jeg fleste av oss har i større eller mindre grad. Hva som er "viktig" nok er opp til hver og en av oss. Men jeg skjønner at mange synes det var viktig å markere George Floyd hendelsen og demonstrere mot rasisme i gatene i dag. Det at disse 15,000 menneskene setter sin egen vilje foran fellesskapet, og med viten og vilje risikerer å ta livet av titalls?hundretalls? tusentalls? mennesker, kan selvfølgelig ikke forsvares på noe nivå. Vi feiret ikke engang 17.mai, men et drap i USA, DET må man ta til gatene for.... Jeg lurer på hvor mange av de som bar " I cant breath" plakater som selv vil kjenne på den følelsen om en uke eller to? Hvor mange andre mennesker som vil kjenne på den følelsen ene og alene 100% takket være deres innsats? 23
Ritter Skrevet 6. juni 2020 #16 Skrevet 6. juni 2020 Ja, det er ganske utrolig at vi, som hittil har vært ekstremt forsiktige og klart å holde smitten på et minimum, skal utsettes for dette. Det er ufattelig egoistisk og tankeløst. Hadde politiet grepet inn ville det kommet beskyldninger om at norsk politi er på nivå med amerikanerne, går ut fra at enkelte håpet på det, siden de holdt på lenge etter at appellene var avsluttet. Dette er en tragisk hendelse som skjedde i USA, og ikke her. Likevel må man på død og liv marsjere rundt og skape en situasjon som kan sette mange mennesker i livsfare. Da er det visst ikke så nøye om noen skulle stryke med. 21
Fredelig Skrevet 6. juni 2020 #17 Skrevet 6. juni 2020 8 timer siden, Trimsi skrev: Jeg er sikker på at de aller fleste som var med på denne demonstrasjonen er opptatt av å følge myndighetenes veileder for smittevern. Men så kan det oppstå situasjoner som betyr så mye for den enkelte person, at de velger å gå bort fra noen av disse. Jeg har både på jobb og privat opplevd dette selv, det tror jeg fleste av oss har i større eller mindre grad. Hva som er "viktig" nok er opp til hver og en av oss. Men jeg skjønner at mange synes det var viktig å markere George Floyd hendelsen og demonstrere mot rasisme i gatene i dag. Hvordan kan du være sikker på at de fleste demonstrantene var opptatt av å følge smittevernråd? Bildene viser jo det stikk motsatte. Mengder av mennesker som står tett i tett... Leser akkurat i lokalavisen at tradisjonsrik St.hansfeiring avlyses. Om jeg ikke husker feil, var mine barn hjemme i to måneder pga stengte skoler. Og jeg mener også å huske at 17. maitog ble avlyst. Og sannelig hadde jeg også hjemmekontor i et par måneder, om jeg husker rett. Men at tusenvis av mennesker flokker seg sammen i Oslo, se det er helt ok? 15
FrittgåendeBurugle Skrevet 6. juni 2020 #18 Skrevet 6. juni 2020 10 timer siden, Jajariktigriktig skrev: Jeg synes at det er viktigere nå å markere denne bevegelsen kraft for at verden skal bli bedre for alle. Det kan skape forandring. Jeg er ikke overhode bekymret for corona eller at noen jeg kjenner skal få det. Les statistikk.Noen sjangser må man ta. Du står fritt til å ta de sjansene du vil på egenhånd. Problemet er at du med dette velger å sjangse på andres vegne, og det er ekstremt usolidarisk mot dine medborgere som har isolert og karantert seg, holdt seg unna familiemedlemmer og venner i flere måneder, kanskje har mistet jobben - alt for å kunne vise seg frem i demonstrasjoner, og slippe å gå glipp av "Det som skjer". Fear of missing out. 9 timer siden, Trimsi skrev: Jeg er sikker på at de aller fleste som var med på denne demonstrasjonen er opptatt av å følge myndighetenes veileder for smittevern. Men så kan det oppstå situasjoner som betyr så mye for den enkelte person, at de velger å gå bort fra noen av disse. Jeg har både på jobb og privat opplevd dette selv, det tror jeg fleste av oss har i større eller mindre grad. Hva som er "viktig" nok er opp til hver og en av oss. Men jeg skjønner at mange synes det var viktig å markere George Floyd hendelsen og demonstrere mot rasisme i gatene i dag. De er jo ikke opptatt av å følge myndighetenes smittevernsveileder når de stuer seg sammen i tusenvis og roper så spyttet sprer seg i flere meters omkrets. --- Jeg har også problemer med å se hva som er poenget med demonstrasjonen. Mener de Stortinget skal gjøre noe? Ringe USA og si at vi nordmenn syns det et litt dumt med politivold og sånn? Stiller demonstrantene noen form for konkrete krav eller oppfordring til våre politikere? De aller aller fleste i landet ønsker hverken rasisme eller politivold, vi trenger ikke ta til gatene for at politikerne skjønner det. 15
kvinneguide Skrevet 6. juni 2020 #19 Skrevet 6. juni 2020 (endret) 17 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev: Du står fritt til å ta de sjansene du vil på egenhånd. Problemet er at du med dette velger å sjangse på andres vegne, og det er ekstremt usolidarisk mot dine medborgere som har isolert og karantert seg, holdt seg unna familiemedlemmer og venner i flere måneder, kanskje har mistet jobben - alt for å kunne vise seg frem i demonstrasjoner, og slippe å gå glipp av "Det som skjer". Fear of missing out. De er jo ikke opptatt av å følge myndighetenes smittevernsveileder når de stuer seg sammen i tusenvis og roper så spyttet sprer seg i flere meters omkrets. --- Jeg har også problemer med å se hva som er poenget med demonstrasjonen. Mener de Stortinget skal gjøre noe? Ringe USA og si at vi nordmenn syns det et litt dumt med politivold og sånn? Stiller demonstrantene noen form for konkrete krav eller oppfordring til våre politikere? De aller aller fleste i landet ønsker hverken rasisme eller politivold, vi trenger ikke ta til gatene for at politikerne skjønner det. Hvis de henvendte seg til stortinget trengte de ikke hatt plakater med engelsk tekst og ropt på engelsk. De ønsket internasjonal oppmerksomhet. -Og eventuelt personlig anerkjennelse og beruselsen av å være en del av noe større. Endret 6. juni 2020 av kvinneguide 5
Lofotfrøken Skrevet 6. juni 2020 #20 Skrevet 6. juni 2020 Greit nok det kan være viktig. Men om valget står mellom å holde en demonstrasjon og folks helse, burde svaret allerede stå ganske klart. Det er ikke bare din egen helse man skal tenke på. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå