Gå til innhold

Hver vinter i utlandet med barna, men om vi fortsetter gjør vi kanskje noe ulovelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Kan man ta med barn i skolealder til utlandet tre måneder i året?

Mannen min og jeg har to små barn. Den eldste begynner på skolen om litt over ett år. Jobben min gjør at jeg arbeider i utlandet to-tre måneder på vinteren, som har vært perfekt for oss. Men kan jeg fortsette å gjøre dette når barna begynner på skolen? Da med hjemmeskole? Eller at de går på skole der så lenge vi er der? Eller vil dette bli umulig?

Anonymkode: 1edfb...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå med pandemi vil det nok bli vanskelig.

Anonymkode: 37c82...26b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke heldig for barna. De er i skolepliktig alder, og skal følge pensum. Om de skal bo i utlandet 3 mnd hvert år må de gå på en skole der borte, og følge det norske pensumet. 
du bør vurdere å skifte jobb, da dette ødelegger skolegangen til barna dine. Barna får heller ikke innvilget fri i 3 mnd I året 

Anonymkode: 66ab2...115

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes muligheter. Barna kan skrives ut av skolen for perioden, og gis hjemmeskole eller på annen måte følge opplæring. Det er opplæringsplikt i Norge, ikke skoleplikt.

Med det sagt tenker jeg at det vil være uheldig å stadig skulle dras ut av skolemiljøet og så mange skifter. 

Anonymkode: a5ddb...a41

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke greit ut i forhold til skole. Og har de i det hele tatt mulighet til å gå på skole der du arbeider og følge norsk pensum? Det er dessuten ikke bra i forhold til etablering av venner på skolen. Kan den andre forelderen blir værende i Norge med barna hadde jeg valgt denne løsningen. Hvis ikke hadde jeg byttet jobb.

Anonymkode: 916ae...dab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes egentlig ikke så greit ut i forhold til barnehage for litt eldre barn heller. Barnet blir jo revet ut av hverdagen sin og det sosiale miljøet. 

Det sagt, så får dere det sikkert til. Eneste er at barnet vil ikke ha krav på å begynne i samme klasse når hen kommer tilbake, og det er jo kjipt. 

Anonymkode: d28d9...792

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes egentlig ikke så greit ut i forhold til barnehage for litt eldre barn heller. Barnet blir jo revet ut av hverdagen sin og det sosiale miljøet. 

Det sagt, så får dere det sikkert til. Eneste er at barnet vil ikke ha krav på å begynne i samme klasse når hen kommer tilbake, og det er jo kjipt. 

Hallo i luken, det er jeg helt uenig i! Barn har utrolig godt av å ha litt tid sammen med foreldrene sine, og de har godt av å oppleve noe nytt. 

Faktisk langt bedre å være tre måneder i et annet land, enn å dra hit og dit og frem og tilbake i sommerferien, slik mange gjør. 

Anonymkode: 7f3ae...b72

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Tenker å prøve å få det første året bare i Norge og så se hvordan det går med eldstebarnet. Se hvordan det går med miljøet osv. Det kan hende jeg kan kutte ned tiden, altså kanskje 1-2 måneder i utlandet isteden. Tror dere det hadde vært mulig? Om barna havner i nye klasser kan vi ikke dette, det går jo ikke i lengden. Aller helst vil jeg at vi alle fire skal holde sammen, da skifter jeg heller jobb, men vil helst unngå det. Elsker jobben min og gjør det virkelig bra. 

Er også klar over at det er koronapandemi nå, vi får se hvordan ting er om en stund, men dette landet jeg årspendler til har fått full kontroll, er i Asia. Jeg snakker om et lengre perspektiv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De mister skoleplassen etter 14 dager. 

Anonymkode: 87948...115

• Liker 4
Skrevet

Det kommer nok mye an på barnas personlighet, og om skolen er samarbeidsvillig. I veldig populære skolekretser kan de miste skoleplassen, bor man mer perifert er det kanskje uansett bare en aktuell skole. 

Noen barn vil takle overgangene bra og få noe ut av å ha et ekstra hjemland, mens noen er mer sårbare sosialt og faglig og vil tape på å miste kontinuiteten.

• Liker 3
Skrevet

Hva med internasjonal skole? Jeg mener det er likt pensum, nettopp sånn at man kan flytte frem og tilbake. Mange på min tidligere arbeidplass var expat’s og hadde barna der, og var veldig fornøyd. Jeg tenker at vårt barn skal det og når den tid kommer:)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Thea82 said:

Hva med internasjonal skole? Jeg mener det er likt pensum, nettopp sånn at man kan flytte frem og tilbake. Mange på min tidligere arbeidplass var expat’s og hadde barna der, og var veldig fornøyd. Jeg tenker at vårt barn skal det og når den tid kommer:)

God idé! Skal sjekke det ut!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke vil at barna skal bli skrevet ut av skolen kan dere søke om to uker fri og ta resten i forbindelse med juleferien- da før dere 3-4 uker. Det er imidlertid ikke gitt at dere får innvilget 14 dagers permisjon hvert år. 

Anonymkode: 3ae08...141

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt kommer til å skrives ut av skolen ved så langt fravær. Grensen er vel på 14 dager. Da er det ikke sikkert at det er plass til barnet på samme skole og i samme klasse når dere kommer tilbake.

Anonymkode: 423ae...124

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De mister skoleplassen etter 14 dager. 

Anonymkode: 87948...115

Ikke om det er avklart på forhånd nei. Man kan søke permisjon om det er for en periode og få ukrsplan og lekseplan tilsendt. Man kan også søke om lengre permisjon fra skolen og hjemneskole i perioden. 

Anonymkode: d3868...856

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk langt bedre å være tre måneder i et annet land, enn å dra hit og dit og frem og tilbake i sommerferien, slik mange gjør. 

Hæ? Det er det mest søkte argumentet jeg har sett på en stund. Mener du virkelig at det er bedre å skrives ut av skolen, operere med lange permisjoner og fragmentert undervisning hvert år, heller enn å holde seg til den ordinære ferien?

TS kan kanskje få til en løsning i småskolen, hvis de er kreative og har flaks med lærere og rektor. Senere blir det nok nesten umulig, uansett hvor forståelsesfull skoleledelse de har.

Anonymkode: 8b9a7...1ff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo i luken, det er jeg helt uenig i! Barn har utrolig godt av å ha litt tid sammen med foreldrene sine, og de har godt av å oppleve noe nytt. 

Selvsagt har de det, men 3 måneders avbrudd fra barnehagen, for så å komme tilbake er ikke en god måte å «få tid med barna sine på». Barna kommer da tilbake til venner som har fått seg nye venner/glemt dem. De har glemt rutiner, noen barn vil trenge en ny tilvenningsperiode, og dette skal skje igjen og igjen...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hør med skolen du

Anonymkode: 2c089...45a

Skrevet

Det er undervisningsplikt og ikke skoleplikt, så det kan skje hjemme av dere, privatlærer eller skole i utlandet. God tur😀

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke om det er avklart på forhånd nei. Man kan søke permisjon om det er for en periode og få ukrsplan og lekseplan tilsendt. Man kan også søke om lengre permisjon fra skolen og hjemneskole i perioden. 

Anonymkode: d3868...856

Nei, skolen kan ikke gjøre unntak, de kan bare gi permisjon i 14 dager. Etter det skrives eleven ut av skolen. Så kan eleven skrives inn igjen når de er tilbake. Om eleven har mye fravær vil dette komme på vitnemål og gjør at eleven mangler grunnlag for karakter, på ungdomsskole. På barneskolen vil også fravær føres og barnevern kontaktes om fraværet er så stort at elevens rett til skolegang ikke fylles.

Ved hjemmeskole søker man til kommunen og må dokumentere at eleven får undervisning han eller hun har krav på.

Anonymkode: 53884...109

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...