Gå til innhold

Demonstranter i Oslo i dag bryr seg ikke om 50 personer regelen og smittevern.

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, youcancallmejune said:

De må i karantene og kan nektes sykmelding når de jobber med utsatte mennesker og bevisst har brutt smittevernloven. 

Tror du noen av disse jobber? :P

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Vhgj skrev:

Det er ulovlig å nekte personer i å delta på demonstrasjon. Og nei, det bryter ikke smittevernloven. 

Demonstrasjon er godkjent av staten, kommunen og politiet.

Det finnes et eget regelverk for helsepersonell. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, youcancallmejune skrev:

Det finnes et eget regelverk for helsepersonell. 

Du må gjerne vise meg det regelverket som lar helsepersonell miste en av sine viktigste rettigheter som menneske. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå bør det innføres karantene fra Oslo ihvertfall..

Kanskje Bergen også, men såg ikke like ille ut der?

Anonymkode: 3f5ca...aad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Vhgj skrev:

Det er ulovlig å nekte personer i å delta på demonstrasjon. Og nei, det bryter ikke smittevernloven. 

Hvor har du det fra at den var godkjent? Link? De fikk jo ikke dispensasjon til å ha flere enn 50 personer, og de er nå flere tusener, så tviler på at den er godkjent med såpass mange mennesker. 

"Fikk ikke dispensasjon

Arrangørene i Oslo besluttet torsdag at demonstrasjonen mot politivold og rasisme kun skal bestå av 50 personer. I tillegg skal det organiseres enn menneskelig kjede av 750 personer som har meldt seg på arrangementet.

– Vi har fått beskjed fra kommunen om at uten en dispensasjon fra Helsedirektoratet kan vi ikke samle flere enn 50 på ett sted, sa Rawha Yohaness da til Klassekampen."

https://www.tv2.no/nyheter/11484120/

Anonymkode: ff36f...83b

• Liker 5
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at den var godkjent? Link? De fikk jo ikke dispensasjon til å ha flere enn 50 personer, og de er nå flere tusener, så tviler på at den er godkjent med såpass mange mennesker. 

"Fikk ikke dispensasjon

Arrangørene i Oslo besluttet torsdag at demonstrasjonen mot politivold og rasisme kun skal bestå av 50 personer. I tillegg skal det organiseres enn menneskelig kjede av 750 personer som har meldt seg på arrangementet.

– Vi har fått beskjed fra kommunen om at uten en dispensasjon fra Helsedirektoratet kan vi ikke samle flere enn 50 på ett sted, sa Rawha Yohaness da til Klassekampen."

https://www.tv2.no/nyheter/11484120/

Det var en stor misforståelse. Oslo kommune nektet aldri.

Sitat

Halvannen time etter at saken er publisert ringer Caroline Bremer, fra helseetaten i Oslo kommune, og sier at de ikke forbyr en demonstrasjon med flere enn 50 mennesker til stede.

– Assisterende smittevernoverlege Frode Hagen er litt ny i stillingen og det gikk litt fort i svingene. Oslo kommune har ikke fattet noe vedtak om å forby flere enn 50 mennesker i en demonstrasjon. Vi fraråder det, sier Bremer.

https://vartoslo.no/african-students-association-arise-bydel-vestre-aker/oslo-kommune-forbyr-ikke-stor-stottedemonstrasjon-for-george-floyd-fredag/241173

Kommunen (eller stat) må også gjøre et vedtak for at demonstrasjoner skal være ulovlig. De kan ikke bare si "nei". "Nei" er ikke et vedtak. Et vedtak må omfatte alle demonstrasjoner, og ikke en demonstrasjon.   

Endret av Vhgj
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Vhgj said:

Og hvilke lover bryter dem? De kan vel ikke akkurat nekte folk å oppholde seg ute i gatene. 

2 hours ago, Vhgj said:

Vi har aldri hatt høy smitte. Dødsfallene har vært latterlig lave hele tiden. 

"Eksperter" sier mye rart. 

1 hour ago, Vhgj said:

De gjør en bra jobb ettersom de gjør det de skal. 50 personer gjelder ikke demonstrasjoner. 

45 minutter siden, Vhgj said:

Nei, det er ikke snakk om "akkurat denne demonstrasjonen".

Enten må de ha forbud mot demonstrasjoner eller velge å ikke ha forbud.

35 minutter siden, Vhgj said:

32 minutter siden, Vhgj said:

Du må gjerne vise meg det regelverket som lar helsepersonell miste en av sine viktigste rettigheter som menneske. 

Tenker du og de som gikk den demonstrasjonen i dag på alle de som kan bli smittet, alle de som kan miste foreldre, de alvorlig syke som endelig kunne se lyset i tunnelen om å endelig bevege seg ut igjen etter at millioner av mennesker har holdt en internasjonal dugnad etter å ha tatt forholdsregler og forholdt seg til restriksjoner i lang tid? Tenker du og de som gikk i dag at ytringsfriheten deres og grunnloven akkurat nå er viktigere enn folk som må holde seg inne, de i risikogruppa, ja, hele Norge som ser frem til å leve som normalt igjen etter å ha sittet hjemme i flere måneder? Tror du folk som har mistet jobben, er permitterte og slitt økonomisk, og holdt seg hjemme, helsepersonell som har jobbet ræva av seg, bedrifter, reiseselskap og festivaler som har gått konkurs for at det skulle bli en markering akkurat nå der flere tusen skulle stå tett i tett? Mener du fortsatt at det var helt greit dersom en du holder nært blir alvorlig syk?

Tenker du og dere som var der i dag eller støttet demonstrasjonen at din ytringsfrihet står over alle andre samfunnet og det alle har stått i for at det har blitt så åpent som det har blitt? Ingen av de som stilte opp i dag er helter! Om ett år? Ja, da hadde de vært det, da hadde man samlet seg for en god og viktig sak, men nå? Langt i fra.  Etter i dag så er det et mirakel om ingen blir alvorlig syke eller dør for det var en smittefest fra en annen verden! Hva faen skjer med folk? Er massesuggesjon så sterk at alt av vett går rett ut av vinduet for en markering for å redde liv? Hører du ikke hvor ironisk det er? Hva med livet til alle andre de valgte å sjanse på i dag? Tilfellene fra Italia og Østerrike og hvordan viruset utviklet seg blant folkemengder er tydeligvis blitt en fjern drøm for veldig mange nå.

Det er veldig mye som ikke er ulovlig, men som man unngår å gjøre av sunn fornuft.

Endret av Nebel86
  • Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, han asylsøkeren som kappet av hodet på sin etnisk svenske tenårings kjæreste for kort tid siden, hadde man fått lov å bryte retningslinjer for korona da og? Misforstå meg rett, jeg ble fysisk kvalm av den videoen av Floyd og syns det var helt forferdelig. Men er det bare rasisme en vei som er godkjent grunn for å øke koronadødsfall?

Anonymkode: 912be...57d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med det. Koronaen har plutselig på «forsvunnet.» Jeg venter bare på at det skal bli økt smittende... Men bra mange er engasjerte når det kommer til at rasisme ikke er greit i det hele tatt. Jeg synes egentlig at det burde ha foregått digitalt demonstrasjon. Gi penger til organisasjoner osv. Funnet på andre alternativer til å bidra på. 

Bare synd at nå kommer de fleste til å ta koronaen på «gitt.» Siden det ikke er mange som bryr seg.. 

Anonymkode: 4c9d7...2d9

Hvorfor må alle være dumme fordi om noen er dumme? 

Anonymkode: 8eac8...a34

Skrevet
5 minutter siden, Nebel86 skrev:

Tenker du og de som gikk den demonstrasjonen i dag på alle de som kan bli smittet, alle de som kan miste foreldre, de alvorlig syke som endelig kunne se lyset i tunnelen om å endelig bevege seg ut igjen etter at millioner av mennesker har holdt en internasjonal dugnad etter å ha tatt forholdsregler og forholdt seg til restriksjoner? Tenker du at ytringsfriheten din akkurat nå er viktigere enn folk som må holde seg inne, de i risikogruppa, de som har gått konkurs, ja, hele Norge som ser frem til å leve som normalt igjen etter å ha sittet hjemme i flere måneder? Tror du folk som har mistet jobben, gått konkurs, og har holdt seg hjemme gjorde det for at det skulle bli en markering akkurat nå der fllere tusen skulle stå tett i tett? Mener du fortsatt at det var helt greit dersom en du holder nært blir alvorlig syk?

Tenker du og dere som var der i dag eller støttet demonstrasjonen at din ytringsfrihet står over alle andre samfunnet og det alle har stått i for at det har blitt så åpent som det har blitt? Ingen av de som stilte opp i dag er helter! Om ett år? Ja, da hadde de vært det, da hadde man samlet seg for en god og viktig sak, men nå? Langt i fra.  Etter i dag så er det et mirakel om ingen blir alvorlig syke eller dør for det var en smittefest fra en annen verden! Hva faen skjer med folk? Er massesuggesjon så sterk at alt av vett går rett ut av vinduet for en markering for å redde liv? Hører du ikke hvor ironisk det er?

Jeg prøver ikke å beskytte demonstrasjonen, jeg sier bare at det er ingen lovbrudd som har blitt begått. Så ikke kom her og pek fingeren på meg. 

Det er ikke jeg som har skrevet de norske lovene, har gått i demonstrasjonstog eller har godkjent demonstrasjonen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gamling slått ned av politiet i USA, liggende blødende på gata mens en flokk politifolk vandrer videre.

Klar for demonstrasjon mot politivold mot eldre?

Anonymkode: 51a6c...4ba

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ytringsfriheten er viktig, kamp mot rasisme er viktig, men vi er fortsatt i en spesiell situasjon i landet! Jeg jobber med smittevern i Oslo og frykter at det blir mye å gjøre den neste uka! Så at mange brukte munnbind, men langt fra alle, og de stod tett lenge! Jeg er delt; ytringsfriheten og saken er viktig, men kunne det vært bedre planlagt? Hvorfor skal andre overholde reglene nå? 

Anonymkode: bc36d...49f

• Liker 16
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gamling slått ned av politiet i USA, liggende blødende på gata mens en flokk politifolk vandrer videre.

Feil hudfarge. :P

Just now, AnonymBruker said:

Ytringsfriheten er viktig, kamp mot rasisme er viktig, men vi er fortsatt i en spesiell situasjon i landet! Jeg jobber med smittevern i Oslo og frykter at det blir mye å gjøre den neste uka! Så at mange brukte munnbind, men langt fra alle, og de stod tett lenge! Jeg er delt; ytringsfriheten og saken er viktig, men kunne det vært bedre planlagt? Hvorfor skal andre overholde reglene nå? 

Anonymkode: bc36d...49f

Det som hadde vært typisk nå, er at landet må forlenge nedstengingen fordi Oslo ikke kunne oppføre seg.

Endret av Betasuppe
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er kun voldelige/kriminelle afroamerikanere man skal bry seg om, gamlingene er det ikke så viktig å bry seg med. 

Anonymkode: 9f972...3a7

• Liker 16
Skrevet
32 minutter siden, Vhgj skrev:

De mister selvsagt  ikke retten til å demonstrere, men de mister sykepengerettighetene hvis de må i karantene på grunn av et slikt frivillig valg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er kun voldelige/kriminelle afroamerikanere man skal bry seg om, gamlingene er det ikke så viktig å bry seg med. 

Anonymkode: 9f972...3a7

Det viser jo en problematikk som vi ikke har her i Norge, USA må gjøre noe med politiutdannelsen. Dette kan ikke norske demonstranter eller politikere gjøre noe med. Norske antirasister må gjerne demonstrere mot rasisme! - Når pandemien er over!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Vhgj skrev:

Du skrev:

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på godkjent og ikke nekte. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, youcancallmejune skrev:

De mister selvsagt  ikke retten til å demonstrere, men de mister sykepengerettighetene hvis de må i karantene på grunn av et slikt frivillig valg.

Igjen, har du noen kilde på det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil estimere at kanskje 60% av de som har demonstrert i Norge i dag er unge mennesker mellom 15 og 30 år. De tar ikke korona alvorlig fordi de ikke har ikke vært syk selv eller ikke kjenner noen som har vært smittet. 

Min sønn er russ og de har gitt beng i hele koronaen og oppført seg som normalt. Jeg har ikke gitt han en klem på flere måneder... 

Anonymkode: 7020e...ad6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at det ikke blir mer enn 200 som får se Kaptein Sabeltann-show i sommer.

Anonymkode: 48691...490

• Liker 12
  • Opprett ny...