Gå til innhold

Demonstranter i Oslo i dag bryr seg ikke om 50 personer regelen og smittevern.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingen brudd. De har satt begrensninger på arrangementet med opptil 50 stykker i lukkede omgivelser. Sånn de har satt regelverket nå, kan de ikke nekte folk vekk fra gatene.  

Anonymkode: 446dd...edd

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-arrangementer/id2703876/

Sitat

Vi ønsker å ha et arrangement på offentlig sted, men kommunen og politiet stiller strengere krav enn forskriften. Kan de det?

Kommunen kan etter smittevernloven § 4-1 vurdere om det er nødvendig å stille vilkår eller nekte gjennomføring av arrangementet, også for arrangementer som oppfyller de nasjonale forskriftene.

Per nå er det 50 pers i et arrangement på offentlig sted. Så jo, de bryter smittevernlovens §4-1

De hadde også fått tillatelse til å ha en demonstrasjon med en begrensning på 50 pers. Da har de søkt, fått godkjennelse for 50 pers. men velger å drite i det. Igjen et brudd på tillatelser som er gitt og igjen da brudd på §4-1 i smittevernloven.

Anonymkode: 65fce...5a3

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grunnloven står heldigvis over smittevernloven. Begynner vi å bryte grunnloven i Norge har vi et alvorlig problem.

Anonymkode: f23a0...0cf

INGEN har noensinne snakket om at disse demonstrantene ikke har rett til å ytre seg. Men de kan da for f... følge smittevernreglene likevel? Protestere i mindre grupper, protestere digitalt, donere penger, skrive debattinnlegg, underskriftskampanjer etc.

Hva med å vise litt solidaritet med alle de tusener av mennesker i Norge som er permittert pga smittevernreglene? Fordi det ikke er lov å arrangere teater for flere enn 50, restriksjoner på antallet besøkende på museer, biblioteker etc.

Anonymkode: 26f0e...f5a

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Demonstrasjon mot hendelse i USA. Hva vil de oppnå? Samle horder av mennesker til smittefest mens barn fortsatt ikke får den undervisningen de har krav på. Kan ikke fatte og begripe at det er lov. Har ikke arrangøren for dette arrangementet ansvar for å overholde smitteversreglene? Skal vedkommende bøtelegges?

Anonymkode: 51a6c...4ba

Folk har tydeigvis ingen evne til å tenke litt selv lenger. Alt bare slukes opp av det mainstream media skriver.

De har like mye skyld i de sensasjonelle overskriftene som dem hele tiden bruker for å få mest mulig opptøy og clicks.

Nope, kan ikke tro dette.

Anonymkode: 3f5ca...aad

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Media er tydeligvis helt ok med dette.

JEG SKAL FLYTTTE FRA DETTE DRITTLANDET.

FUCK NROGe.

Hvor skal du flytte? Vi er en av de landene i verden med minst befolkning på stort areal. Blir vanskelig å finne et annet land med like stort areal pr innbygger.

Anonymkode: 07dce...33e

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, Vhgj skrev:

Og hvilke lover bryter dem? De kan vel ikke akkurat nekte folk å oppholde seg ute i gatene. 

Smittevernsloven! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnloven står heldigvis over smittevernloven. Begynner vi å bryte grunnloven i Norge har vi et alvorlig problem.

Anonymkode: f23a0...0cf

Det har vi hatt veldig mange eksempler på de siste tre månedene. Alle begrunnet med svittevernhensyn.

Godt å se folk våkner da, har prøvd å få folk her inne til å forstå konsekvensene av brudd på grunnloven og menneskerettighetene lenge jeg, men det ser ikke ut til at folk vil forstå før det er noe som angår dem selv. Merkelige greier det der.

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, deedee_ said:

Voksne mennesker må da få lov til å demonstrere om de vil det, så lenge de tar nødvendige forholdsregler. 

ja, la oss gi total F i barn og mødre som er sårbare for viruset, som faktisk dør hvis de får viruset.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

INGEN har noensinne snakket om at disse demonstrantene ikke har rett til å ytre seg. Men de kan da for f... følge smittevernreglene likevel? Protestere i mindre grupper, protestere digitalt, donere penger, skrive debattinnlegg, underskriftskampanjer etc.

Hva med å vise litt solidaritet med alle de tusener av mennesker i Norge som er permittert pga smittevernreglene? Fordi det ikke er lov å arrangere teater for flere enn 50, restriksjoner på antallet besøkende på museer, biblioteker etc.

Anonymkode: 26f0e...f5a

Riktig. Det mest naturlige i en slik sak som gjelder et annet land er å vise sin støtte gjennom digitalt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-arrangementer/id2703876/

Per nå er det 50 pers i et arrangement på offentlig sted. Så jo, de bryter smittevernlovens §4-1

De hadde også fått tillatelse til å ha en demonstrasjon med en begrensning på 50 pers. Da har de søkt, fått godkjennelse for 50 pers. men velger å drite i det. Igjen et brudd på tillatelser som er gitt og igjen da brudd på §4-1 i smittevernloven.

Igjen, jeg ser ingen lovbrudd. Hvis meg hvor det er ulovlig å opptre i gatene. 

Jeg ser at arrangementet strider med smittevernloven til en viss grad, men jeg ser ingen lovbrudd. Sånn de har skrevet smittevernloven kan de ikke kaste folk vekk fra gatene ettersom det vil stride med ytringsfriheten. 

At de ikke fikk godkjent betyr fortsatt ikke at det er lovbrudd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på dette med rasisme og multikulturisme.

Er man rasist dersom man er imot multikulturisme? fordi det virker som det bringer mer problemer enn fordeler på dette tidspunktet.

Ingen blir fornøyd, og det oppstår stadig nye problemer med dette ''utopiet'' som venstre lover alle.

Fordi det er vanskelig å se hvorfor disse antirasistene holder opp skilt som ''white silence is violoence'' som om dem hater hvite mennesker og vesten, hvis disse folkene hater dem så mye, hvorfor kan dem ikke flytte til et sted der hvite mennesker ikke er majoriteten? Eller skal man bare ha denne evige offerollen?

Og, jeg støtter at de politibetjente såklart blir straffet, men dette rammet en person... I USA. som ikke har noe med oss å gjøre.

Tror dere folk kommer til å bli positiv til dette, når folk driter i smittevern og Olga sitt liv, kreftpasienter som er under cellebehandling, folk med immunsykdommer osv... Dere påstår dere er for menneskerettigheter og retten til å leve, men det ser VIRKELIG IKKE SÅNN UT...

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen, jeg ser ingen lovbrudd. Hvis meg hvor det er ulovlig å opptre i gatene. 

Jeg ser at arrangementet strider med smittevernloven til en viss grad, men jeg ser ingen lovbrudd. Sånn de har skrevet smittevernloven kan de ikke kaste folk vekk fra gatene ettersom det vil stride med ytringsfriheten. 

At de ikke fikk godkjent betyr fortsatt ikke at det er lovbrudd.

Sitat

Når det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller for å motvirke at den blir overført, kan kommunestyret vedta

a) forbud mot møter og sammenkomster eller påbud om andre begrensninger i den sosiale omgangen overalt der mennesker er samlet,

Sånn lyder paragrafen. Dersom du fortsatt ikke klarer å se at denne demonstrasjonen er et brudd på denne så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Klarere kan det ikke skrives. 

Det som er konsekvensen av brudd på denne loven har hittil vært bøter på 20,000 kr. Det er vel det som burde vært reaksjonen her også, dersom de skulle velge å gi en reaksjon.

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, Jajajane skrev:

Smittevernsloven! 

Feil.

Sitat

Så lenge kommunen eller de statlige helsemyndigheter ikke konkret har nedlagt forbud mot demonstrasjonene, så er de lovlige uten hensyn til den alminnelige begrensingen til 50 personer. Som ved enhver annen demonstrasjon, kan det delta så mange som demonstrasjonene klarer å samle. Så lenge det ikke er nedlagt noe forbud eller gitt noe konkret pålegg, kan ikke myndighetene gripe inn, selv om demonstrasjonene skulle samle mange mennesker som ikke overholder avstandskravene eller andre smittevernkrav. Det er da utidig av helseministeren å fraråde dem. Dette skaper usikkerhet om lovlighet og om myndighetenes rolle, og er en innblanding i andre menneskers ytringsfrihet. En annen sak er at helsemyndighetene kan oppfordre til å sørge for smitteverntiltak under demonstrasjonen. Dette er innenfor helsemyndighetenes rolle og noe som ansvarlige demonstranter sikkert ikke har noe imot, så lenge de får utøve sin grunnlovfestede rett til å demonstrere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligheten for at en av de som er med er smittet, er veldig liten.

En av tusenvis?

Skrevet (endret)

Veldig gøy å se på for de som eier restauranter, treningssentere, hoteller osv, at de bare gir F.

Da synes jeg helseministeren kan gå ut og si at alt kan åpne I DAG. Ellers er det ulikhet for loven.

Tipper noen deltar som også mente at hyttefolket var en gjeng sabotører og mordere som ville dra på hytta.

Endret av Betasuppe
  • Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har vi hatt veldig mange eksempler på de siste tre månedene. Alle begrunnet med svittevernhensyn.

Godt å se folk våkner da, har prøvd å få folk her inne til å forstå konsekvensene av brudd på grunnloven og menneskerettighetene lenge jeg, men det ser ikke ut til at folk vil forstå før det er noe som angår dem selv. Merkelige greier det der.

Men her er det ingen å skylde på. Det må smake ganske bittert? Ikke kan du legge skylden på brudd på menneskerettigheter på politikere, staten, Norge eller noen andre, eller jo, du kan skylde på noen få kinsere og våtmarkedet for at viruset ble et faktum, men det er kanskje ikke like gøy og tøft? Ingen har skylda, det er ingen du kan rette sinnet ditt mot for "brudd på menneskerettighetene". De fleste land har gjort sitt beste for situasjonen på jordkloden. Viruset og naturen bryr seg ikke om menneskerettigheter eller brudd på grunnloven.

Det er nesten litt søtt å se på alle de bedreviterne som skal begynne å lage opprør og hvor raskt de har glemt situasjonen i f.eks Italia/Østerrike og hvordan det kunne blitt. Det blir nesten litt som punker-Tormod fra lyckliga gatan. "Bare ute og sier fra litt og lager opprør" 😂

Anonymkode: 4e68e...6e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vhgj skrev:

Feil.

https://vartoslo.no/african-students-association-arise-bydel-vestre-aker/oslo-kommune-forbyr-ikke-stor-stottedemonstrasjon-for-george-floyd-fredag/241173

Leser her at Oslo kommune, Politiet, Helse- og Omsorgsdepartementet og helsedirektoratet går mot smittevernoverlegen, FHI og andre som mener at dette er en dum ide og velger å ikke forby akkurat denne demonstrasjonen.
Så da kan vi vel konkludere med at det generelle rådet angående 50 personer er rimelig dumt og vi fremover kan benytte oss av kollektivtransport, restauranter, idrettsarrangement og andre ting som vanlig?

• Liker 6
Skrevet

Jeg støtter deres grunnlovsfestede rett til å gjøre det. 

Samtidig er det potensielt PR-katastrofe av dimensjoner om dette fører til stor økning i smitte i Oslo og Norge. Da vil saken, tape på det. Skylda vil bli lagt på innvandrere og ytre venstre. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kan du legge skylden på brudd på menneskerettigheter på politikere, staten, Norge eller noen andre,

Selvfølgelig kan jeg det, det er jo de som har innført disse begrensningene som er på kant med menneskerettighetene og også år egen grunnlov. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Funker ansiktsmasker igjen?🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Jeg støtter deres grunnlovsfestede rett til å gjøre det. 

Samtidig er det potensielt PR-katastrofe av dimensjoner om dette fører til stor økning i smitte i Oslo og Norge. Da vil saken, tape på det. Skylda vil bli lagt på innvandrere og ytre venstre. 

Jepp! 
Selv om mine svar i denne tråden kan vitne om at jeg ikke støtter deres rett til å demonstrere så kunne det ikke være lengre fra sannheten. Jeg er helt for at de har denne retten. At de velger å være så dumme får stå for deres egen regning, men støtter absolutt deres rett til å gjøre det. 

• Liker 3
  • Opprett ny...