AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #421 Skrevet 7. juni 2020 12 minutter siden, jabx skrev: Hva mener du hovedbudskapet hennes er? At demonstrasjonen som samlet så mange mennesker ikke burde funnet sted i covid19-tiden. Anonymkode: 26f0e...f5a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #422 Skrevet 7. juni 2020 22 minutter siden, Søgni skrev: Det som er interessant for meg akkurat nå, er hva det egentlig er som skjer med debatten rundt denne demonstrasjonen? Har vi fått det slik at de som bruker smittevern som argument mot en slik forsamling nå, bruker det som vikarierende argument mot "saken"? Og er det slik at hvis man setter smittevernhensyn foran det å kunne samles fysisk til demonstrasjon nå, så er man udemokratisk, og dessuten i mangel på perspektiv og kunnskap om rasisme? For å dra en sammenligning,faktisk en ganske god en, så gikk Independent Living-festivalen, årets største markering for funksjonshemmedes frihet og likestilling her i landet, av stabelen digitalt 5.-6. juni. Man kan selvsagt argumentere med at dette er et arrangement som er helt ulikt på den måten at det var planlagt i god tid, men jeg har ikke sett en eneste funksjonshemmet (og jeg har kjennskap til mange!) som hevder at dette var undertrykkende, eller som ikke gikk med på smitteargumentet. Men kanskje er det en urettferdig sammenligning uansett, da de fleste med funksjonsnedsettelse er vante til å sette argumenter om fellesskapet foran sin egen frihet til å delta i demokrati, samfunn og alt annet daglig, uansett korona eller ikke. Og hvis noen tror det ikke er mye å kjempe for og at det derfor ikke er "like viktig" om man vil gå ned den gata, så er det greit, men da blir det ganske dobbeltmoralsk å mene at en type frihetskamp er legitim og viktig for demokratiet mens en annen ikke er det, med samme argumentasjon. Sammenligningen er både god og ikke god. For hvem andre enn folk med funksjonsnedsettelser og deres nære, har hørt om den festivalen? Kanskje det at den ble gjennomført digitalt, gjorde den usynlig? Anonymkode: 26f0e...f5a 2
Drizzt Skrevet 7. juni 2020 #423 Skrevet 7. juni 2020 46 minutter siden, Søgni skrev: Det som er interessant for meg akkurat nå, er hva det egentlig er som skjer med debatten rundt denne demonstrasjonen? Har vi fått det slik at de som bruker smittevern som argument mot en slik forsamling nå, bruker det som vikarierende argument mot "saken"? Og er det slik at hvis man setter smittevernhensyn foran det å kunne samles fysisk til demonstrasjon nå, så er man udemokratisk, og dessuten i mangel på perspektiv og kunnskap om rasisme? For å dra en sammenligning,faktisk en ganske god en, så gikk Independent Living-festivalen, årets største markering for funksjonshemmedes frihet og likestilling her i landet, av stabelen digitalt 5.-6. juni. Man kan selvsagt argumentere med at dette er et arrangement som er helt ulikt på den måten at det var planlagt i god tid, men jeg har ikke sett en eneste funksjonshemmet (og jeg har kjennskap til mange!) som hevder at dette var undertrykkende, eller som ikke gikk med på smitteargumentet. Men kanskje er det en urettferdig sammenligning uansett, da de fleste med funksjonsnedsettelse er vante til å sette argumenter om fellesskapet foran sin egen frihet til å delta i demokrati, samfunn og alt annet daglig, uansett korona eller ikke. Og hvis noen tror det ikke er mye å kjempe for og at det derfor ikke er "like viktig" om man vil gå ned den gata, så er det greit, men da blir det ganske dobbeltmoralsk å mene at en type frihetskamp er legitim og viktig for demokratiet mens en annen ikke er det, med samme argumentasjon. Ja, jeg stiller meg selv de samme spørsmålene. Men jeg kan uttale meg kun på mine egne vegne og på vegne av de jeg har diskutert de store demonstrasjonene med og vet hva de mener. De aller, aller fleste jeg kjenner er mot store forsamlinger uansett grunn og uansett sak. Meg selv inkludert. Godt eksempel er Independent Living-festivalen som er helt digital i år og det står det mye respekt for. Det var mange som advarte mot de store folkesamlingene og at det kommer til å skade saken og trekke fokuset fra problemstillingen. All ære for de funksjonshemmede som tok hensyn til smittevern og alles beste og holder festivalen sin digitalt. Ingen ære for dumskallene som tok hensyn kun til seg selv og sitt behov å vise seg og samlet seg i store grupper midt i pandemien. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #424 Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, Example skrev: Ser Obos sender sine deltagende ansatte i karantene. Spørmålet er vel om det ikke bør gjelde alle som deltok på disse demonstrasjonene. Det er jo et interessant dilemma. Retten til å ytre seg og demonstrere, men også ansvarligheten over måten det blir gjort på. Sett i lys av hvordan folk har vært i karantene i langt mindre smitterisiko, så burde det vel skje. For egen regning selvsagt. De får full lønn. Anonymkode: 42ea6...cca
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #425 Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, jabx skrev: Jeg ønsker ikke at folk skal bli belønnet for å utsette andre for smittefare under en pandemi. Folk som jobber fra hjemmekontor får lønn for å utføre sitt arbeid. Jeg er fristet til å si skjerp deg 🙄 Anonymkode: 5311c...1a4 4
jabx Skrevet 7. juni 2020 #426 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: å få lønn for å jobbe på hjemmekontor er ikke belønning for å utsette andre for smittefare. Skulle de jobbet uten lønn? hvordan ville du begrunnet det med hjemmel i lov? eller med grunnlag i moral og etikk? Anonymkode: 5311c...1a4 Det å gi faen i pandemien bør få konsekvenser for folk. 1
jabx Skrevet 7. juni 2020 #427 Skrevet 7. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: At demonstrasjonen som samlet så mange mennesker ikke burde funnet sted i covid19-tiden. Anonymkode: 26f0e...f5a Men som vanlig bommer hun med idiotisk og kunnskapsløs argumentasjon.
jabx Skrevet 7. juni 2020 #428 Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk som jobber fra hjemmekontor får lønn for å utføre sitt arbeid. Jeg er fristet til å si skjerp deg 🙄 Anonymkode: 5311c...1a4 Igjen, så synes jeg det ikke bør lønne seg å holde på slik midt i en pandemi. Så får vi bare være enige om å være uenige. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #429 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, jabx skrev: Igjen, så synes jeg det ikke bør lønne seg å holde på slik midt i en pandemi. Så får vi bare være enige om å være uenige. det er fullstendig absurd å blande lønn inn i dette. Det er ikke noe å være uenig om. Du tar rett og slett feiil. Anonymkode: 5311c...1a4 2
ajarRun Skrevet 7. juni 2020 #430 Skrevet 7. juni 2020 På 5.6.2020 den 16.36, NorthernLight skrev: Dette står på VG "– Nei, vi har vært ganske tydelige i forkant på at vi er ikke noe smittevernpoliti. Så det skal mye til for at politiet griper inn med tanke på smittevern. Vi skal opprettholde ro og orden, og sørge for at folk skal få lov til å fremlegge sitt budskap, sa operasjonsleder Gjermund Stokkli til VG tidligere fredag." Ja noe må de vel unnskylde seg med. De har jo ikke sprunget rundt å trakkasert utesteder og brutt opp hjemmefester... 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #431 Skrevet 7. juni 2020 Dette rasisme greiene forsvinner aldri før det er like greit å si hvit som sort. Men i dag så er det kun lov å si hvit, og man blir kalt rasist om man sier sort. Derfor vil ikke rasismen forsvinne før gruppen som kaller andre for rasist slutter å være paranoid. Det er en sirkel, rundgang som går rundt og rundt inntil nok mennesker forstår at rasisme er noe man har bidratt til med å være et offer. Kanskje litt vanskelig for de fleste å forstå dette. Men de med litt innsikt i menneskets sinn vet om dette. Anonymkode: 56cc4...e11 1
Klossmajor Skrevet 7. juni 2020 #432 Skrevet 7. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette rasisme greiene forsvinner aldri før det er like greit å si hvit som sort. Men i dag så er det kun lov å si hvit, og man blir kalt rasist om man sier sort. Derfor vil ikke rasismen forsvinne før gruppen som kaller andre for rasist slutter å være paranoid. Det er en sirkel, rundgang som går rundt og rundt inntil nok mennesker forstår at rasisme er noe man har bidratt til med å være et offer. Kanskje litt vanskelig for de fleste å forstå dette. Men de med litt innsikt i menneskets sinn vet om dette. Anonymkode: 56cc4...e11 Hvit og svart/sort er ikke særlig kontroversielt. Gul og rød oppfattes derimot gjerne som kontroversielle uttrykk.
tussi84 Skrevet 7. juni 2020 #433 Skrevet 7. juni 2020 Rasisme er et begrep en del ikke helt skjønner. Det omhandler ikke bare rasisme mor mørkhudede, men også hvite og gul hudfarge. Begrepet gjelder også også nedvurdering av etniske, religiøse eller kulturelle grupper. Rasisme er noe en del dessverre blir utsatt for uansett hvilken hudfarge man har. Det omhandler ikke bare afroamerikanere i USA feks, men kan like godt omhandle hvite personer blir sett ned på ved et annet tilfelle. Rasisme må bekjempes, men tiden for å holde demonstrasjon akkurat nå var upassende nå som vi skal ta hensyn til smittevern. De kunne funnet andre måter å gjøre dette på, istedenfor å samles tett i tett 15000 stk. 2
Klossmajor Skrevet 7. juni 2020 #434 Skrevet 7. juni 2020 6 minutter siden, tussi84 skrev: Rasisme er et begrep en del ikke helt skjønner. Det omhandler ikke bare rasisme mor mørkhudede, men også hvite og gul hudfarge. Begrepet gjelder også også nedvurdering av etniske, religiøse eller kulturelle grupper. Rasisme er noe en del dessverre blir utsatt for uansett hvilken hudfarge man har. Det omhandler ikke bare afroamerikanere i USA feks, men kan like godt omhandle hvite personer blir sett ned på ved et annet tilfelle. Rasisme må bekjempes, men tiden for å holde demonstrasjon akkurat nå var upassende nå som vi skal ta hensyn til smittevern. De kunne funnet andre måter å gjøre dette på, istedenfor å samles tett i tett 15000 stk. Rasismens kjerne er en idé om at individene tilhørende en rase har til felles at de er bærere av genetiske egenskaper som er avgjørende for deres sosial verdi. Merk at det ingen mennesker er verken hvite, svarte, gule eller røde av hudfarge. Menneskers hudfarge befinner seg egentlig i et fargespekter fra lys beige til mørk brun. Hudfarge er en av flere fenotyper som har blitt brukt for å avgjøre rasetilhørighet. Hudfarge alene har ikke vært avgjørende. Raseinndeling er et forsøk på en grov gruppeinndeling av menneskeheten etter slektskap. Lignende hudfarge kan man finne blant grupper på tvers av rasebåser. Den grove urettferdigheten ved rasisme knytter seg til at folk blir dømt på bakgrunn av medfødte genetiske trekk heller enn hvem de er som individuelle personer og hvilket tankegods de har. Blander man kultur og religion inn i rasismebegrepet, innebærer det at tankegods også blandes inn. Det forandrer innholdet en del, også slik at det vil påvirke folks vurdering av i hvilken grad rasisme er urettferdig.
Kragebein Skrevet 9. juni 2020 #435 Skrevet 9. juni 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, personangrep, spekulasjoner, innhold med opphavsrett, nedsettende innlegg, avsporinger og samtlige svar til dette. Kragebein, adm
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #436 Skrevet 14. juni 2020 Hvor ble det av den spådde bølge nr 2 i kjølvannet av denne demonstrasjonen? I følge enkelte i denne tråden skulle vi jo bare vente og se hva som kom for det var fullstendig krise det som skjedde og nå kom det til å bli ragnarok og sprengt kapasitet. Liten økning i smittede, men fortsatt kun et fåtall innlagt.. Hva blir det neste vi skal vente på? Er det fellesferien som blir neste «vent og se»-begivenhet? Anonymkode: 6b9bf...e75 3
Gjest Optimo Skrevet 14. juni 2020 #437 Skrevet 14. juni 2020 Det er bare en drøy uke siden, kanskje litt tidlig å trekke noen konklusjoner. Men lov å håpe at det gikk bra.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #438 Skrevet 14. juni 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ble det av den spådde bølge nr 2 i kjølvannet av denne demonstrasjonen? I følge enkelte i denne tråden skulle vi jo bare vente og se hva som kom for det var fullstendig krise det som skjedde og nå kom det til å bli ragnarok og sprengt kapasitet. Liten økning i smittede, men fortsatt kun et fåtall innlagt.. Hva blir det neste vi skal vente på? Er det fellesferien som blir neste «vent og se»-begivenhet? Anonymkode: 6b9bf...e75 Det var en tredobling av antall smittede i Oslo forrige uke. Det var før tallene fra de som var på demonstrasjonen kunne rukket å bli registrert. Vet ikke hvor lang tid man må vente før man ser noe resultat jeg 🤷♀️ Anonymkode: 65fce...5a3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #439 Skrevet 14. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor ble det av den spådde bølge nr 2 i kjølvannet av denne demonstrasjonen? I følge enkelte i denne tråden skulle vi jo bare vente og se hva som kom for det var fullstendig krise det som skjedde og nå kom det til å bli ragnarok og sprengt kapasitet. Liten økning i smittede, men fortsatt kun et fåtall innlagt.. Hva blir det neste vi skal vente på? Er det fellesferien som blir neste «vent og se»-begivenhet? Anonymkode: 6b9bf...e75 Det sier seg selv at man ikke kan merke en eventuell effekt av demonstrasjonen etter så kort tid. Det blant annet fordi ikke alle som får korona, får så sterke symptomer at de blir testet. Dermed kan de smitte videre til folk som ikke tåler det like godt. Men det tar altså litt lenger tid. Er du motstander av bilbelte også? Bare fordi det stort sett går fint? Anonymkode: 26f0e...f5a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2020 #440 Skrevet 14. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor ble det av den spådde bølge nr 2 i kjølvannet av denne demonstrasjonen? I følge enkelte i denne tråden skulle vi jo bare vente og se hva som kom for det var fullstendig krise det som skjedde og nå kom det til å bli ragnarok og sprengt kapasitet. Liten økning i smittede, men fortsatt kun et fåtall innlagt.. Hva blir det neste vi skal vente på? Er det fellesferien som blir neste «vent og se»-begivenhet? Anonymkode: 6b9bf...e75 det er litt for tidlig å se en eventuell økning som følge av demonstrasjonene. Nå er det jo uansett en økning i Oslo som begynte før demonstrasjonen. Anonymkode: 5311c...1a4 2
Anbefalte innlegg