Betasuppe Skrevet 6. juni 2020 #361 Skrevet 6. juni 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: det er en stor forskjell på Oslo og Stavanger, og det er at det har ikke vært ett smittetilfelle i hele Rogaland siden 15. mai, og det var knyttet til et lukket miljø på Karmøy. I Stavanger er det hele 29 dager siden siste smittetilfelle. Så smittebildet her er ganske annerledes enn i Oslo. Anonymkode: 5311c...1a4 We'll see. Kanskje det er tilreisende? Jeg tror ærlig talt at det ikke blir noe voldsomt smitteutbrudd av det her , men hvis myndighetene strammer inn som følger av dette så blir jeg mektig irritert. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #362 Skrevet 6. juni 2020 Jeg skjønner ikke hvorfor de har så strenge regler på alt. Også møter 15000 opp i Oslo sentrum? Hvorfor skal de ha så strenge regler da? Anonymkode: b834d...b0f 1
NorthernLight Skrevet 6. juni 2020 Forfatter #363 Skrevet 6. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor de har så strenge regler på alt. Også møter 15000 opp i Oslo sentrum? Hvorfor skal de ha så strenge regler da? Anonymkode: b834d...b0f Så lenge man kaller seg antirasist kan man oppføre seg så idiotisk man vil. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #364 Skrevet 6. juni 2020 Er det demonstrasjoner både i går og i dag? Anonymkode: b834d...b0f
missmcbeal Skrevet 6. juni 2020 #365 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: det er en stor forskjell på Oslo og Stavanger, og det er at det har ikke vært ett smittetilfelle i hele Rogaland siden 15. mai, og det var knyttet til et lukket miljø på Karmøy. I Stavanger er det hele 29 dager siden siste smittetilfelle. Så smittebildet her er ganske annerledes enn i Oslo. Anonymkode: 5311c...1a4 Det hadde heller ikke vært noe nye smittetilfeller i Bergen siden 19.mai, før det i går ble rapportert om 2 nye tilfeller. 4
Gjest Trykksjakta Skrevet 6. juni 2020 #366 Skrevet 6. juni 2020 De strenge smittevernstiltakene gir store konsekvenser for de som følger dem. Mennesker som ikke får tatt farvel med sine nærmeste. Så driter denne gjengen i alt som heter smittevern for å demonstrere. Det er helt vanvittig og for en gangs skyld er jeg enig med FrP: Sett alle demonstranter i pålagt karantene og la dem ta evt. økonomisk konsekvenser selv. Dette handler ikke om George Floyd og kampen mot rasisme, som er en viktig sak. Viruset spør ikke om årsak før det smitter. https://www.tv2.no/nyheter/11470981/
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #367 Skrevet 6. juni 2020 5 timer siden, missmcbeal skrev: Jeg mener at det er arrangøren og de fremmøtte som skal ta ansvaret her. Jeg synest det var helt riktig at politiet eller myndighetene ikke grep inn. Det er en vanskelig sak, og som flere nevner er det ikke sikkert at politiet har en riktig grunnlag for å gripe inn for noe en rett som er nedfelt i grunnloven. Jeg er redd at en innblanding av politiet hadde skapt harme og opprør blant demonstrantene. Jeg tror vi fort kunne ha fått en situasjon der de fremmøtte hadde blitt rasende av at de ikke fikk demonstrere fredelig, og i de kommende dagene hadde de fortsett å demonstrere, gå i gatene og samles for å få frem sitt poeng. Demonstranter gir seg ikke selv ved politiinnblanding og står på sin rett til å demonstrere. Da virker èn fredelig men stor demonstrasjon mye bedre enn flere dager med forsøk på demonstrere, der det ofte eskalerer til at man blir hissigere og det samtidig oppstår uheldige situasjoner der politiet prøver å gripe inn, og der det fort kan bli situasjoner som tolkes som rasistiske - og dette vil skape uheldige fremstillinger i media - enda mer sinne vil bli vekket og det baller på seg. Man trenger vel egentlig bare å se hvordan innblanding av politiet i andre land på demonstrasjoner skaper uro? Det er å velge mellom pest eller kolera. Politiet oppførte seg helt korrekt etter min mening. Jeg kan ikke helt se hvordan de skulle ha brutt opp demonstrasjonen uten at det hadde gjort mer skade. Altså, man nekter dem ikke å demonstrere, men man kunne nektet dem å samles i grupper på mer enn 50 person i hver klynge. Det er det politiet burde gjort, og om oppgaven hadde vært for stor kunne de f. eks. fått hjelp av forsvaret. Vi har flere styrker i Norge med både tåregass og batonger for å si det sånn. Hvis de ikke gir seg, så får de finne seg i å møte maktbruk. Vold bør selvsagt være siste utvei fra politimyndigheten, men man bør på en annen side heller ikke være redd for å bruke det når det er nødvendig. Hjelper det ikke med batong og tåregass, så får man heller gå over til skarp ammunisjon. Anonymkode: 1b53b...810 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #368 Skrevet 6. juni 2020 17 minutter siden, missmcbeal skrev: Det hadde heller ikke vært noe nye smittetilfeller i Bergen siden 19.mai, før det i går ble rapportert om 2 nye tilfeller. nei, jeg skjønner at pandemien ikke er avblåst, men poenget mitt var bare et Stavanger likevel har et annet smittebilde enn Oslo. Anonymkode: 5311c...1a4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #369 Skrevet 6. juni 2020 20 minutter siden, missmcbeal skrev: Det hadde heller ikke vært noe nye smittetilfeller i Bergen siden 19.mai, før det i går ble rapportert om 2 nye tilfeller. hadde visst litt mer å si om dette siste tilfelle i Stavanger var 8. mai - det er ganske mye lenger siden enn 19. mai i et smitteperspektiv. Leste et sted i går at de normalt regner et område som smittefritt når det har gått to ganger det man regner som smitteperioden - altså to ganger 14 dager. Stavanger har da 29 dager. Men korona er ikke normalt, så jeg sier ikke at vi er kvitt smitten i Stavanger. Men jeg lot sønnen min reise til byen for å delta i demonstrasjonen, på bakgrunn av de tallene. Men - jeg ser at det er et nytt tilfelle på Karmøy i dag, etter 21 dager uten noen tilfeller der, så man er jo ikke sikker. Anonymkode: 5311c...1a4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #370 Skrevet 6. juni 2020 1 time siden, Adrenalina61 skrev: Men de tar ikke forhåndsregler. Skulle ikke tro de er voksne mennesker. 90 prosent av de er ikke det. Derfor burde noen voksne ha satt ned foten, eller myndighetene. Anonymkode: 0c4f7...8e9 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #371 Skrevet 6. juni 2020 Noen som tror dette vil påvirke politiet i USA? Eller vil myndighetene der borte se på demonstrasjonen i Norge og tenke: De har mista kontrollen, sånn skal vi ikke ha det her. Politiet har ikke makt til å sørge for at befolkningen følger myndighetenes retningslinjer for smittevern og ivareta øvrig befolkning. Mens myndighetene stryker demonstrantene på ryggen i full forståelse, men lurer på om de kan tenke seg å kanskje vurdere å bli hjemme? Anonymkode: 51a6c...4ba 4
jabx Skrevet 6. juni 2020 #372 Skrevet 6. juni 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes at demonstrasjonen var helt riktig. Det er nå det forgår, og det funker dermed ikke å vente til pandemien er over. Vi vet tross alt ikke heller hvor lenge den vil vare. Om vi protesterer om ett år, så vil det ikke gi noe mening. Ja, det utsetter en risiko for de i risikogruppen, men jeg antar at de som er i den holder seg unna. Eventuelt også de med pårørende som er i det. La også merke til at flertallet av demonstrantene var yngre mennesker. Mange unge sliter pga alle tiltakene som er innført, og det er heller ikke riktig å la de lide i all evighet for å skjerme de svake. Personlig har Corona gjort livet mitt mye tøffere, og jeg kan da skjønne hvordan mange har et behov for å ytre seg nå. Rasisme kampen vil sannsynligvis vare i flere tiår. Corona vil forsvinne fortere enn det Anonymkode: e0ba5...cef Skammelige holdninger som er direkte dødelige. Demonstrerer over en person som ble drept i USA, men sørger selv for å drepe svakerestilte her hjemme. Du er klar over at i USA er det særlig i afroamerikanske områder at viruset har herjet som verst? Jeg vet ikke om det er noe lignende her i Norge, men jeg ville ikke vært overrasket over det. Endret 6. juni 2020 av jabx 3
Klossmajor Skrevet 6. juni 2020 #373 Skrevet 6. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: 17. mai handler om å feire grunnloven, der menneskerettighetene er nedfelt - både forbudet mot diskriminering og retten til å demonstrere, så 17. mai er i høyeste grad antirasistisk. Anonymkode: 5311c...1a4 17. mai er en feiring av at Norge 17. mai 1814 fikk en grunnlov - en grunnlov som fastsatte den evangelisk-lutherske religionen som statsreligion i Norge og nektet jesuitter, munkeordener og jøders adgang til Norge. Sånt rimer ikke så godt med antirasisme. Nasjonaldager er først og fremst nasjonalistiske.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #374 Skrevet 6. juni 2020 Dropp å skrive om grunnloven i forhold til demonstrasjoner. Denne demonstrasjonen kan drepe mennesker og ingen demonstrasjon med hensikt om å drepe andre kan være lovlig Anonymkode: e3e8b...4a4 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #375 Skrevet 6. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som har bestemt at dette skulle skje nå. Hvis du tror det så lurer jeg på hvem du tror har den makten over mennesker fra hele verden. Det er en spontan reaksjon på en handling som folk er lei av. Derfor måtte det skje nå. det er 72 % hvite i USA og 12 % afro amerikanske. I 2020 ble 172 hvite skutt av politiet og 88 svarte skutt av politiet i USA. Flere hvite er skutt men hvite utgjør også nesten 7 ganger som mange av befolkningen som svarte så antall svarte skutt er ekstremt høyt. Velkommen til virkeligheten. Det er greit at folk ikke vet disse faktaene, men nå vet du det. Det er greit å endre holdning når man blir presentert med nye fakta, men om du velger å ignorere dem er du feig. Det tok meg 20 min å Google meg frem til disse tallene. Anonymkode: 3adf0...354 Og hvem er overrepresentert når det kommer til voldelig kriminalitet og drap? Afro amerikanere sto for over 50% av drapene i USA, tross de er færre en hvite, ca 12-13%. Rundt 40% av annen voldelige kriminelle handlinger som eks vold, voldtekter, ran etc. Da er det kanskje ikke så veldig rart at såpass mange havner i skuddveksling med politiet? Og nei, det måtte ikke skje nå på den måten. Ufattelig tankeløst og respektløst ovenfor resten av befolkningen. Anonymkode: ff36f...83b 5
Majer Skrevet 6. juni 2020 #376 Skrevet 6. juni 2020 (endret) Jeg forstår det bare ikke. Jeg er på venstresiden selv, men her er jeg nok enig med store deler av høyresiden. Hvordan skal det hjelpe mot rasisme at uskyldige dør? Jeg serikke logikken. Det blir bare mer polarisering. Demonstrantene bidrar altså både til å ta liv og til mer rasisme. Jeg synes vannscooter og segway var ille nok. At politiet i 2020 skulle la folk ta livet av andre mennesker trodde jeg ikke kom til å skje. Håper vi får en ordentlig demonstrasjon neste gang. Endret 6. juni 2020 av Majer 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #377 Skrevet 6. juni 2020 19 minutter siden, Klossmajor skrev: 17. mai er en feiring av at Norge 17. mai 1814 fikk en grunnlov - en grunnlov som fastsatte den evangelisk-lutherske religionen som statsreligion i Norge og nektet jesuitter, munkeordener og jøders adgang til Norge. Sånt rimer ikke så godt med antirasisme. Nasjonaldager er først og fremst nasjonalistiske. jeg antar at du er klar over at de bestemmelsene ble opphevet for 150 år siden? Anonymkode: 5311c...1a4 1
Klossmajor Skrevet 6. juni 2020 #378 Skrevet 6. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg antar at du er klar over at de bestemmelsene ble opphevet for 150 år siden? Anonymkode: 5311c...1a4 Det er bestemmelser som var del av grunnloven man feirer at ble innført 17. mai 1814.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #379 Skrevet 6. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dropp å skrive om grunnloven i forhold til demonstrasjoner. Denne demonstrasjonen kan drepe mennesker og ingen demonstrasjon med hensikt om å drepe andre kan være lovlig Anonymkode: e3e8b...4a4 men det er den. Anonymkode: 5311c...1a4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #380 Skrevet 6. juni 2020 På 5.6.2020 den 16.44, deedee_ skrev: Voksne mennesker må da få lov til å demonstrere om de vil det, så lenge de tar nødvendige forholdsregler. Det var nettopp nødvendige forholdsregler som ikke ble fulgt i dette tilfellet. Etter min mening helt tragisk, all de smitteverntiltakene vi har måtte forholdt oss til de siste månedene. Folk som har mistet jobben sin, levebrødet sitt. Nå gir folk faen og strømmer ut i gatene, og risikerer at coronaen blusser opp igjen. Kjempetrist, særlig for dem som har ofret liv, helse og sliter økonomisk nå. Anonymkode: 09379...9db 3
Anbefalte innlegg