AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #221 Skrevet 5. juni 2020 Håper de som deltok på demonstrasjonene har lastet ned smittestopp-appen. Jeg har en følelse av at den kommer til å sende ut et par meldinger fremover. Anonymkode: cb6f9...0c0 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #222 Skrevet 5. juni 2020 Det triste med disse demonstrasjonene er at det er de som er i størst risiko for å bli syk og dø som har deltatt. Minoritetsgrupper er jo nektet å jobbe med syke i uk og usa nettop pga dette, og her sto de som sild i tønne i dag. At de er unge er ikke noen garanti for at de ikke blir syke og dør. Anonymkode: 07dce...33e 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #223 Skrevet 5. juni 2020 Vel, da blir det dåp og bryllup som planlagt i sommer. Hvis maks 50 personer uansett er en stor vits, ser jeg ingen grunn til å følge de rådene.. Her har jeg gått glipp av å få gi en siste avskjed til en besteforelder som lå for døden på sykehus, og jeg fikk ikke deltatt i begravelsen til en nær venn som døde i en tragisk ulykke. Begge deler pga koronaregler. Kjøss meg i rævva.. Anonymkode: c5cd6...6f4 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #224 Skrevet 5. juni 2020 Det er mulig de fleste demonstrantene i likhet med meg er avhengig av å ta T-banen i rushtiden og blitt vant til stå i ganske fulle T-banevogner og på stappfulle perronger... Det har vi nå gjort i flere uker, og det ser ut for å gå bra (Det heter så fint at man skal vente på neste bane, men det er like mye folk i en to-timers periode både morgen og ettermiddag. Dessuten er det så mye folk på perrongen at det nesten er "skumlere" å vente). Det er nesten ikke smitte i Norge, vi kan ikke holde på med alle disse forsiktighets-anbefalingene for alltid. Korona-viruset kommer til å blusse opp nå, eller til høsten (eller våren), vi må tørre å leve likevel. Vi kommer ikke til å stenge ned på samme måte flere ganger, det er jeg ganske sikker på! Vask hender, vær hjemme hvis du er syk, og ikke host på folk. Det holder i massevis Anonymkode: 04cce...f67 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #225 Skrevet 5. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig de fleste demonstrantene i likhet med meg er avhengig av å ta T-banen i rushtiden og blitt vant til stå i ganske fulle T-banevogner og på stappfulle perronger... Det har vi nå gjort i flere uker, og det ser ut for å gå bra (Det heter så fint at man skal vente på neste bane, men det er like mye folk i en to-timers periode både morgen og ettermiddag. Dessuten er det så mye folk på perrongen at det nesten er "skumlere" å vente). Det er nesten ikke smitte i Norge, vi kan ikke holde på med alle disse forsiktighets-anbefalingene for alltid. Korona-viruset kommer til å blusse opp nå, eller til høsten (eller våren), vi må tørre å leve likevel. Vi kommer ikke til å stenge ned på samme måte flere ganger, det er jeg ganske sikker på! Vask hender, vær hjemme hvis du er syk, og ikke host på folk. Det holder i massevis Anonymkode: 04cce...f67 Takk. Så da opphever du smittevernsreglene med virkning fra i dag? Anonymkode: 51a6c...4ba 14
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #226 Skrevet 5. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan grine over det så mye dere vil og late som dere er så redd for smitteoppsving (yeah right), faktum er at dette har blitt et spontant og mektig folkeopprør som har spredd seg i flere land. Slik politiske opprør alltid har spredd seg, ingen store endringer har funnet sted uten en form for opprør. Det er noe som opprører folk på tvers av grenser, fordi det dreier seg om en problematikk som har vært der i lang tid og som nå kulminerer. Det som skjer i USA har koblinger til det som skjer med minoriteter i Europa, den råtne behandlingen og omtalen av mange flyktninger, kommentarfelt som har rent over av brunt grums i årtier. Her på aktuelt-forumet har det flommet over av rasistiske tråder rettet mot innvandrere og ikke-hvite. Dere har holdt på sånn som besatte i mange år, likevel hevder dere at dere er "lei av BLM" etter knappe fem dager med nyheter. Cry me a river. Dere er sure fordi brune folk for en gangs skyld slår tilbake og stiller dere til veggs, og det er det like greit å innrømme med en gang. Anonymkode: fc18c...431 Unnskyld meg, men hva som skjer og skjedde i USA er så himla langt fra virkeligheten i Norge. Ja, det finnes rasisme i Norge, men det går da pokke meg begge veier, bare vi "hvite etniske nordmennene" har ikke lov å si noe. Mange mørkhudede i Norge har klagd og krevet lang mer enn det vi nordmenn krever av landet vårt og finner frem rasismekortet så fort de ikke får vilja si. Det er en grunn til at innvandrere/minoritetsgrupper som faktisk oppfører seg, følger regler og lover og respekterer landet vårt flytter vekk fra blant annet Oslo øst og sør. Denne demonstrasjonen er NOK et praktesemplar på hvor egoistisk og selvsentrert enkelte mennesker kan være. Samma faen om resten av befolkningen må lide, så lenge de får gjøre som de vil, akkurat som ellers. Hadde politiet gjort noe i dag, hadde nok rasismekortet blitt brukt nok engang. Nå får det FAEN meg være nok, vi begynne å ta hensyn til hverandre, så kanskje disse folka ser at det ikke er så ille likevel. Anonymkode: ff36f...83b 19
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #227 Skrevet 5. juni 2020 For meg ser det ikke ut som folk generelt bryr seg om smittevern lenger. Senest i dag på vei til jobb i 8-tiden om morgenen kom det en stappfull buss med skoleelever stående som sild i tønne.. Liten vits i å stenge av annenhvert sete da 😂 slik var det til og med i "lockdownen" Anonymkode: 0c490...3b4 3
NorthernLight Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #228 Skrevet 5. juni 2020 Bra svar av Erna til SV politiker Marian Hussein. 24
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #229 Skrevet 5. juni 2020 De burde blitt avkrevd legitimasjon av politiet alle sammen og registrert i et register,slik at de mister retten til sykepenger og andre stønader hvis de blir syke senere,når de frivillig bryter reglene. Anonymkode: 6beab...eae 10
Example Skrevet 5. juni 2020 #230 Skrevet 5. juni 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan grine over det så mye dere vil og late som dere er så redd for smitteoppsving (yeah right), faktum er at dette har blitt et spontant og mektig folkeopprør som har spredd seg i flere land. Slik politiske opprør alltid har spredd seg, ingen store endringer har funnet sted uten en form for opprør. Det er noe som opprører folk på tvers av grenser, fordi det dreier seg om en problematikk som har vært der i lang tid og som nå kulminerer. Det som skjer i USA har koblinger til det som skjer med minoriteter i Europa, den råtne behandlingen og omtalen av mange flyktninger, kommentarfelt som har rent over av brunt grums i årtier. Her på aktuelt-forumet har det flommet over av rasistiske tråder rettet mot innvandrere og ikke-hvite. Dere har holdt på sånn som besatte i mange år, likevel hevder dere at dere er "lei av BLM" etter knappe fem dager med nyheter. Cry me a river. Dere er sure fordi brune folk for en gangs skyld slår tilbake og stiller dere til veggs, og det er det like greit å innrømme med en gang. Anonymkode: fc18c...431 Det som derimot er problemet nå er at dette vil føre til mer hat. Enorme mengder har mistet jobben, mange har mistet sine kjære og mange lever svært begrensede liv pga. de er i risikogruppen. Smittespredningen har vært lav i Norge, men om den øker i Oslo nå, vil denne demonstrasjonen få skylda. Uansett om det er riktig eller ikke. Jeg støtter retten til å demonstrere, men det er en meget idiotisk ting å gjøre. Når man demonstrerer mot noe, er det gjerne fordi man ønske å oppnå noe. Det vil de ikke gjøre her. Vi har ikke et rasistisk politi i Norge. Noen vil sikkert hevde det, men bare fordi man blir stoppet, betyr ikke det at politiet er rasistisk. Hvor man er, til hvilket tidspunkt og hvilken type bil man kjører er faktorer her. Om man også er tidligere straffedømt, vil man nok oppleve at det skjer oftere. Jeg skjønner poenget med å vise solidaritet med svarte amerikanere, men det er vel mange som mener at det ikke er verdt prisen av det. 15
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #232 Skrevet 5. juni 2020 Jeg synes det er kjempe bra ar Politiet i Oslo ikke griper inn! Man ser hvordan det går mange andre steder i verden. Politiet tilstedeværelse ville bare øke provokasjon. Mindre sjanse for opprør i gatene. Anonymkode: 3adf0...354 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #233 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De kunne ha stengt av flere steder, stått klare før de samlet seg, skrevet ut bøter som de gjør med andre, gitt de karantene som de gjør med folk som drar til blant annet Sverige og bøter hvis dette brytes, vært tydeligere på at dette ikke er lov. Hvorfor skal det være unntak for disse demonstrantene og ikke resten av Norge? Hvorfor skal de bidra til smittespredning og potensielt enda strengere smittevernsregler når vi nå begynner å slakke opp? Anonymkode: ff36f...83b men det er lov. Politiet har ikke hjemmel til å gi bøter for noe av dette. Anonymkode: 5311c...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #234 Skrevet 5. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er kjempe bra ar Politiet i Oslo ikke griper inn! Man ser hvordan det går mange andre steder i verden. Politiet tilstedeværelse ville bare øke provokasjon. Mindre sjanse for opprør i gatene. Anonymkode: 3adf0...354 Politet skal altså kjøre samme opplegg som i de utsatte områdene Sverige for å unngå å provosere pøbelen. Tror ikke det er noen god idé, nei. Anonymkode: cc84e...3ad 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #235 Skrevet 5. juni 2020 23 minutter siden, NorthernLight skrev: Bra svar av Erna til SV politiker Marian Hussein. Bra svart!!! Anonymkode: 42ea6...cca 19
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #236 Skrevet 5. juni 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du forklare hvorfor du mener sensur ikke er i strid med ytringsfriheten? Anonymkode: 65fce...5a3 Ytringsfriheten er ikke ubegrenset. Det er ikke lov å komme med ytringer som er krenkende, truende, hatefulle eller diskriminerende eller som oppfordrer til vold for eksemple. Taushetsplikt og personvern er andre begrensninger i ytringsfriheten. https://ndla.no/nb/subjects/subject:1/topic:1:172362/topic:1:162756/resource:1:162707 Anonymkode: 5311c...1a4 4
Example Skrevet 5. juni 2020 #237 Skrevet 5. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ytringsfriheten er ikke ubegrenset. Det er ikke lov å komme med ytringer som er krenkende, truende, hatefulle eller diskriminerende eller som oppfordrer til vold for eksemple. Taushetsplikt og personvern er andre begrensninger i ytringsfriheten. https://ndla.no/nb/subjects/subject:1/topic:1:172362/topic:1:162756/resource:1:162707 Anonymkode: 5311c...1a4 Forhåndssensur vil likevel ikke være lov i dette tilfellet. Du kan straffes for hatefulle ytringer i etterkant, men ikke sensureres i forkant utenom i disse tilfellene: Sitat Forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes med mindre det er nødvendig for å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Brevsensur kan ikke settes i verk utenfor anstalter.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #238 Skrevet 5. juni 2020 35 minutter siden, NorthernLight skrev: Bra svar av Erna til SV politiker Marian Hussein. Bra Erna 👏👏 Anonymkode: 4c95c...59d 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #239 Skrevet 5. juni 2020 Etter en landsomfattende dugnad, der bedrifter har blødd og gått konkurs, og mange enkeltpersoner har tapt en hel del, tillates dette. I verste fall er alt bortkastet. At ikke politiet - og politikerne - for en eneste gangs skyld kan vise at de har litt baller. Og litt sunn fornuft... Anonymkode: cc84e...3ad 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #240 Skrevet 5. juni 2020 Ingen økning i korona etter 17.mai og dere er bekymret for smitte på en liten demonstrasjon? Anonymkode: 3adf0...354 2
Anbefalte innlegg