Gå til innhold

Demonstranter i Oslo i dag bryr seg ikke om 50 personer regelen og smittevern.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, NorthernLight skrev:

Vi har en pandemi og helsedirektoratet har en regel på 50 personer og sier samtidig at de frykter superspredere i Oslo etter dette.  Og du sier at Politiet gjør en bra jobb nå som det er pandemi??? nei vettu hva... 

Du må virkelig prøve å forstå at politiet har ikke lov å gripe inn her. Hadde de gjort det hadde vi hatt en skandale som er nettopp det de demonstrerer mot.

Politiet kan bare håndheve et forbud som er gitt ved lov. De kan håndheve brudd på karanteneregler, for de er gitt ved lov og sanksjonert med bøter.

Dette er en lovlig demonstrasjon. Politiet gjør ikke en dårlig jobb når de respekterer en lovlig demonstrasjon - det motsatte derimot ville vært en dårlig jobb.

Det er arrangørene som gjør en dårlig jobb her.

Anonymkode: 5311c...1a4

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må virkelig prøve å forstå at politiet har ikke lov å gripe inn her. Hadde de gjort det hadde vi hatt en skandale som er nettopp det de demonstrerer mot.

Politiet kan bare håndheve et forbud som er gitt ved lov. De kan håndheve brudd på karanteneregler, for de er gitt ved lov og sanksjonert med bøter.

Dette er en lovlig demonstrasjon. Politiet gjør ikke en dårlig jobb når de respekterer en lovlig demonstrasjon - det motsatte derimot ville vært en dårlig jobb.

Det er arrangørene som gjør en dårlig jobb her.

Anonymkode: 5311c...1a4

Da må politiet ut og si: Vi mener vi bør gripe inn, men vi har ikke hjemmel for det. 

Ikke støtte.

Ikke takke.

Ikke vise at de er på samme lag som de som svikter Norge.

• Liker 10
Skrevet

Lovligheten uttalte vel en av Norges skarpeste seg om på dagsnytt-Ætten igår (for en dame forresten!), så jeg tviler IKKE på at det er lovlig, men jeg personlig synes det er ekstremt "umusikalsk/tonedøvt" å stille opp på noe slikt, når nesten alle i solidaritet har unngått å besøke nær-familie, ikke har gått i begravelser, brukt milliarder som nasjon, og rett og slett har satt livet på vent for holde retningslinjer og ikke spre korona-shiten videre blant folk...  

Heldigvis så er det jo kun "drÅltisser" og unge (og litt "enkle") som stiller opp på dette, så kan jo tildels unnskyldes... 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Lovligheten uttalte vel en av Norges skarpeste seg om på dagsnytt-Ætten igår (for en dame forresten!), så jeg tviler IKKE på at det er lovlig, men jeg personlig synes det er ekstremt "umusikalsk/tonedøvt" å stille opp på noe slikt, når nesten alle i solidaritet har unngått å besøke nær-familie, ikke har gått i begravelser, brukt milliarder som nasjon, og rett og slett har satt livet på vent for holde retningslinjer og ikke spre korona-shiten videre blant folk...  

Heldigvis så er det jo kun "drÅltisser" og unge (og litt "enkle") som stiller opp på dette, så kan jo tildels unnskyldes... 

Man må være skikkelig hjernevasket for å delta i dette.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Drizzt skrev:

Da må politiet ut og si: Vi mener vi bør gripe inn, men vi har ikke hjemmel for det. 

Ikke støtte.

Ikke takke.

Ikke vise at de er på samme lag som de som svikter Norge.

Altså, jeg prøvde å søke litt rundt å se om politiet har stoppet demonstrasjoner før her , siden du nevner dette med ytringsfrihet.

JA, det har dem. Kom over dette.

https://www.nrk.no/norge/arrestert-i-oslo-i-dag-_-dette-er-greg-johnson-1.14766775

Så er dette strid mot ytringsfrihet eller ikke?

Anonymkode: 3f5ca...aad

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg prøvde å søke litt rundt å se om politiet har stoppet demonstrasjoner før her , siden du nevner dette med ytringsfrihet.

JA, det har dem. Kom over dette.

https://www.nrk.no/norge/arrestert-i-oslo-i-dag-_-dette-er-greg-johnson-1.14766775

Så er dette strid mot ytringsfrihet eller ikke?

Han er jo fra ytre høyre, da må han stoppes. Ytre venstre derimot får utfolde seg fritt i koronatider. Molbo land.

613ce968-9353-40d1-ad6c-9afd1e98b316?fit=crop&q=80&w=2048

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Drizzt skrev:

Han er jo fra ytre høyre, da må han stoppes. Ytre venstre derimot får utfolde seg fritt i koronatider. Molbo land.

Så hva er egentlig forskjellen? Fordi jeg har sett samme folka ødelegge butikker i USA og slå ned folk.

Hvorfor tillater vi dette ? Er dette som er ytringsfrihet altså... ''Si bare det vi vil høre, lille puppet''

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man så idag hvorfor munnbind er en falsk trygghet. Hadde jeg som sykepleier brukt munnbind på den måten mange av demonstrantene gjorde idag så hadde jeg mistet jobben.

Jeg tror denne demonstrasjonen hadde vært mange ganger mer effektiv og samlende hvis den hadde foregått i henhold til smittevernsreglene som vi har ellers. Mye man kunne fått til på alternative måter. Se bare på hvor mye kreativitet det var rundt 17- mai feiringen.

Jeg frykter at dette skaper mer hat og splittelse.

Anonymkode: 50c9a...c2a

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, jabx skrev:

Hva tenkte du at politiet skulle gjøre da?

Ja, disse personene er idioter, men det er lite å gjøre fordi det ikke ville vært mulig å gjøre noe uten å bruke mye makt. Det ville blitt fullstendig kaos.

De kunne ha stengt av flere steder, stått klare før de samlet seg, skrevet ut bøter som de gjør med andre, gitt de karantene som de gjør med folk som drar til blant annet Sverige og bøter hvis dette brytes, vært tydeligere på at dette ikke er lov. 

Hvorfor skal det være unntak for disse demonstrantene og ikke resten av Norge? Hvorfor skal de bidra til smittespredning og potensielt enda strengere smittevernsregler når vi nå begynner å slakke opp? 

Anonymkode: ff36f...83b

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Drizzt skrev:

Jeg er dypt skuffet over politiet som ikke gjorde noe. Hva faen? Glemte Oslo tenåringene om koronaviruset så fort? Molbo land som tillater slikt i disse tider. Er det derfor ''alle'' har ofret så mye de siste 3 månedene? For at en gjeng radikale hjernevasket tenåringer får samle seg og protestere? Skal vi øke smittefaren i Norge for noe som skjedde i USA? 

Man kan protestere og utøve sin ytringsfrihet digitalt. Det som skjedde i dag i Oslo, Bergen og alle andre steder hvor flere enn 50 samlet seg og sto tett på hverandre, er skam og ikke noe mindre.

Hva skulle politiet gjøre? Hvorfor kan ingen "HVORFOR GJORDE DE IKKE NOE"-skrålere svare på det?

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, Drizzt skrev:

Det var ikke ytre venstre som demonstrerte i dag, men helt vanlige folk. Sikkert noen fra ytterste venstre også, men de fleste var vanlige folk.

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er egentlig forskjellen? Fordi jeg har sett samme folka ødelegge butikker i USA og slå ned folk.

Hvorfor tillater vi dette ? Er dette som er ytringsfrihet altså... ''Si bare det vi vil høre, lille puppet''

Har noen av de som demonstrerte i Norge ødelagt butikker og slått ned folk?

Og igjen, politiet har beskyttet høyreekstreme demonstrasjoner mange ganger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er et hån mot alle som er permittert, ikke fått sørge gjennom begravelse, ikke fått feiret bryllup, de som har hatt en vanskelig tid med isolasjon, karantene, hjemmeskole. Demonstrantene ignorerer smittevernsregler fordi de mener saken deres er mye viktigere. De snakker om solidaritet! Hvem er de til å bestemme hva som er viktig? Mange mange i vårt land sliter økonomisk og psykisk på grunn av smittetiltakene. Å følge smittevernstiltakene er solidaritet. Vi solidaritet til amerikanere på nett. 

Anonymkode: 51a6c...4ba

• Liker 25
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kunne ha stengt av flere steder, stått klare før de samlet seg, skrevet ut bøter som de gjør med andre, gitt de karantene som de gjør med folk som drar til blant annet Sverige og bøter hvis dette brytes, vært tydeligere på at dette ikke er lov. 

Hvorfor skal det være unntak for disse demonstrantene og ikke resten av Norge? Hvorfor skal de bidra til smittespredning og potensielt enda strengere smittevernsregler når vi nå begynner å slakke opp? 

Stengt av hvilke steder?

Skrive ut bøter for hva?

Politiet gi karantene?!

Hvis politiet skulle tatt hånd om alle demonstrantene så hadde de måttet hente inn mannskaper fra hele landet, og da hadde det fortsatt ikke vært nok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Det var ikke ytre venstre som demonstrerte i dag, men helt vanlige folk. Sikkert noen fra ytterste venstre også, men de fleste var vanlige folk.

Vanlige folk som tenker: Ja rasisme er dumt, jeg blir med!

Anonymkode: 51a6c...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, jabx skrev:

Nei.

Kan du forklare hvorfor du mener sensur ikke er i strid med ytringsfriheten?

Anonymkode: 65fce...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan grine over det så mye dere vil og late som dere er så redd for smitteoppsving (yeah right), faktum er at dette har blitt et spontant og mektig folkeopprør som har spredd seg i flere land. Slik politiske opprør alltid har spredd seg, ingen store endringer har funnet sted uten en form for opprør. Det er noe som opprører folk på tvers av grenser, fordi det dreier seg om en problematikk som har vært der i lang tid og som nå kulminerer.

Det som skjer i USA har koblinger til det som skjer med minoriteter i Europa, den råtne behandlingen og omtalen av mange flyktninger, kommentarfelt som har rent over av brunt grums i årtier. Her på aktuelt-forumet har det flommet over av rasistiske tråder rettet mot innvandrere og ikke-hvite. Dere har holdt på sånn som besatte i mange år, likevel hevder dere at dere er "lei av BLM" etter knappe fem dager med nyheter. Cry me a river. Dere er sure fordi brune folk for en gangs skyld slår tilbake og stiller dere til veggs, og det er det like greit å innrømme med en gang. 

Anonymkode: fc18c...431

• Liker 5
Skrevet

Helt ufattelig. Her sitter jeg som permittert,snart arbeidsledig. Tatt alle forholdsregler i månedsvis og innskrenket livet på alle måter. Så bare bestemmer disse seg for at egne regler gjelder for dem. Helt ufattelig provoserende

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, jabx skrev:

Stengt av hvilke steder?

Skrive ut bøter for hva?

Politiet gi karantene?!

Hvis politiet skulle tatt hånd om alle demonstrantene så hadde de måttet hente inn mannskaper fra hele landet, og da hadde det fortsatt ikke vært nok.

Der det var planlagt å demonstrere. 

Skrive ut bøter for brudd på smittevernsloven. Politiet har allerede gjort dette i flere tilfeller. Bot eller fengsel for blant annet brudd på karantene, hosting på andre, fester som oversteg antall personer som kunne samles og holdt virksomheter som eks frisører åpent. 

Ja, man kan bli pålagt karantene. 

De som stod bak demonstrasjonen sa at informasjonen de hadde fått ang demonstrasjonen var utydelig. Hadde politiet gått ut med klare regler og konsekvensen av brudd på dette, så hadde nok færre møtt opp og færre å håntere for politiet med mindre de holdt seg under 50 stykk. 

Hvorfor skal det være andre regler for disse enn resten av samfunnet? 

• Liker 6
  • Opprett ny...