AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #181 Skrevet 5. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste er at det ikke blir mer enn 200 som får se Kaptein Sabeltann-show i sommer. Anonymkode: 48691...490 Etter dette ønsker jeg Kaptein Sabeltann som statsminister av Norge. Anonymkode: 3f5ca...aad 11
Drizzt Skrevet 5. juni 2020 #182 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, NorthernLight skrev: Ser på nett hvor Dagbladet sender live fra demo ved USA sin ambassade. Folk står tett inntil hverandre og driter i myndighetenes regel på 50 personer maksimum... Ikke bare det.. Politiet gidder ikke å gripe inn engang mot folk som bryter loven om 50 personer max. Helt latterlig! Men det er jo ikke så overraskende at Oslo politiet ikke gjør det. Vi ser jo hvor bra jobb de gjør blant annet på Oslo øst! Jeg er dypt skuffet over politiet som ikke gjorde noe. Hva faen? Glemte Oslo tenåringene om koronaviruset så fort? Molbo land som tillater slikt i disse tider. Er det derfor ''alle'' har ofret så mye de siste 3 månedene? For at en gjeng radikale hjernevasket tenåringer får samle seg og protestere? Skal vi øke smittefaren i Norge for noe som skjedde i USA? Man kan protestere og utøve sin ytringsfrihet digitalt. Det som skjedde i dag i Oslo, Bergen og alle andre steder hvor flere enn 50 samlet seg og sto tett på hverandre, er skam og ikke noe mindre. 17
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #183 Skrevet 5. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: En av demonstrantene som ble intervjuet mente at vi som sitter hjemme burde burde ha dårlig samvittighet for ikke å stille opp når faktisk fler enn femti mennesker hadde møtt opp for å vise sin støtte. Da er vedkommende en sveiseblind idiot. Folk må få lov til å ikke møte opp pga. risikoen for en selv ved å pådra seg en smittsom sykdom med å stå sil i tønne i en så stor folkemengde. Og ikke minst om man får noe så setter det de nærmeste i faresonen også. En kan engasjere seg i bevegelsen på andre måter.. Anonymkode: e67f7...0b7 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #184 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gidder ikke politiet å gripe inn egentlig? Anonymkode: 556a5...29e fordi de mangler hjemmel antagelig Anonymkode: 5311c...1a4 3
Drizzt Skrevet 5. juni 2020 #185 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er riktig at politiet ikke griper inn, kunne lett eskalert og man får «bekreftet» at politiet er fienden. Håper demonstrasjonen blir rolig og vellykket (og at ingen av demonstrantene har korona.) Sist men ikke minst støtter jeg kamp mot rasisme (men jeg høy tillit til politiet i Norge) Anonymkode: 90f48...6b2 Nei, koronaviruset er fienden. Politiet viste seg fra sin verste side i dag og tok koronaviruset sin side mot alle oss som har etterfulgt restriksjonene og gjør det rette for å begrense smitten i landet. Og så takket politiet arrangøren på twitter? Seriøst! Dette er en katastrofe! Jeg ville ha mye mer respekt for kampanjen hadde den vært utført ansvarsfult og etter gjeldende regler. Så kommer Moxnes og snakker om Grunnloven. Grunnloven tar ikke hensyn til koronaviruset og den unntakstilstanden vi er i. De kan protestere og demonstrere digitalt! På nettet! Eller i små grupper, ikke så store forsamlinger. 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #186 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, NorthernLight skrev: Syns det er skremmende at Oslo politiet ikke griper inn når det er en lov om maks 50 personer. Politiet skal jo passe på at folk ikke bryter loven! Se hvordan det ser ut i Oslo nå! https://www.dagbladet.no/nyheter/tusenvis-demonstrerer-i-oslo/72537492 den grensen er ikke lovfestet, og da kan de ikke gjøre noe. Det er bare hytteforbudet og karantenereglene som faktisk var/er lovfestet Anonymkode: 5311c...1a4
Drizzt Skrevet 5. juni 2020 #187 Skrevet 5. juni 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av demonstrantene som ble intervjuet mente at vi som sitter hjemme burde burde ha dårlig samvittighet for ikke å stille opp når faktisk fler enn femti mennesker hadde møtt opp for å vise sin støtte. Anonymkode: 51a6c...4ba Ja, jeg har veldig dårlig samvittighet fordi jeg ikke bidrar med å spre viruset og utsette eldre, syke og andre i risikogruppen for livsfare og norsk helsevesen for kollaps. Jeg har SÅ dårlig samvittighet, virkelig MYE. 🤬 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #188 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, deedee_ skrev: Voksne mennesker må da få lov til å demonstrere om de vil det, så lenge de tar nødvendige forholdsregler. de har lov, men de burde klare å finne andre måter akkurat nå. Vi ofret tradisjonell 17. maifeiring, og fant alternative måter å feire på fordi det er en dugnad. Det burde vært mulig her og. Og dette sier jeg som en som normalt ville deltatt, og støtter saken 100 prosent, men i andre former akkurat nå. Anonymkode: 5311c...1a4 10
Drizzt Skrevet 5. juni 2020 #189 Skrevet 5. juni 2020 Jeg så ikke voksne mennesker på tvskjermen. Jeg så tenåringer og unge mennesker som tenker som barn. Hvor var de voksne? Hvor var foreldrene til disse barna? Hvorfor har de ikke lært dem noe om hvilke tider vi lever i, smittevern og hvorfor vi alle måtte finne en alternativ måte å feire 17.mai, bryllup, bursdag og andre høytider på? 12
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #190 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, Drizzt skrev: Jeg så ikke voksne mennesker på tvskjermen. Jeg så tenåringer og unge mennesker som tenker som barn. Hvor var de voksne? Hvor var foreldrene til disse barna? Hvorfor har de ikke lært dem noe om hvilke tider vi lever i, smittevern og hvorfor vi alle måtte finne en alternativ måte å feire 17.mai, bryllup, bursdag og andre høytider på? Politiet? Anonymkode: 3f5ca...aad
Drizzt Skrevet 5. juni 2020 #191 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Politiet? Anonymkode: 3f5ca...aad Jeg er ikke helt sikker på at de oppførte seg som voksne når de ikke stoppet galskapen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #192 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, deedee_ skrev: Viser vel bare hvor dritt lei folk er av rasistiske boomer-holdinger, at de velger å gå ut å demonstrere mot urett i samfunnet selv MIDT I EN PANDEMI. Nok er nok for de fleste tydeligvis. De som er i riskikogruppen eller kjenner folk som er det holder seg forhåpentligvis hjemme. Jeg er helt sikker på at dette kommer til å gå helt fint. Pust med magen folkens! da har du ikke forstått poenget. Det handler ikke om risikoen for den enkelte. Det helsemyndighetene frykter med en folkemengde på denne størrelsen er at man skal få en s.k. supersprederhendelse. Det viser seg at det er ikke skolene og arbeidsplassene som er de største risikoarenaene - det er de store arrangementene og de store folkemengdene. 80% av koronasmitten er spredt av 10% av de smittede, det vi kaller superspredere, dvs slik at en person smitter veldig mange andre. Anonymkode: 5311c...1a4 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #193 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette kan bli ei nøtt for myndighetene. Hvis det om 2-3 uker ikke er vesentlig økt smitte i Oslo skal man slite med å argumentere for å fortsatt ha restriksjoner. Hvis disse 1000-vis av mennesker ikke forårsaker en ny smittebølge er det rett og slett minimalt med smitte i den norske befolkningen. Anonymkode: 144b8...818 det er ikke mye smitte i den norske befolkningen generelt, men i Oslo er det litt annerledes, for der er det jo faktisk smitte. Men det blir jo veldig interessant å se hva som skjer. Anonymkode: 5311c...1a4 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #194 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge disse antirasistene er altså svarte liv så viktige at de er villige til å gå ut i en pandemi og utsette seg selv og andre for farlig smitte, men hva med hvite liv, hvor er deres verdi? Om du smitter noen med døden til følge fordi du absolutt måtte ut og vifte med en plakat, er det virkelig greit? Jeg er imot rasisme, men jeg er også imot antirasister, for majoriteten av dem viser seg å ikke være annet enn bøller og virkelighetsfjerne raddiser. Anonymkode: 219d8...194 det var et utrolig teit utsagn Anonymkode: 5311c...1a4 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #195 Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: det er ikke mye smitte i den norske befolkningen generelt, men i Oslo er det litt annerledes, for der er det jo faktisk smitte. Men det blir jo veldig interessant å se hva som skjer. Anonymkode: 5311c...1a4 Jaja, viktigste er at det ble demonstrert mot noe som skjedde i et annet land, at folk har mistet livet, jobbene og hjem har tydeligvis ikke noe å si Anonymkode: 912be...57d 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #196 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Smittevernloven. Mer spesifikt §4-1 første ledd bokstav a. Anonymkode: 65fce...5a3 den bestemmelsen gir kommunestyre hjemmel til å forby en forsamling, men der foreligger vel ikke et slikt vedtak her? forbudet følger ikke direkte av loven - det forutsetter et vedtak gjort av den rette myndigheten Anonymkode: 5311c...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #197 Skrevet 5. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: den bestemmelsen gir kommunestyre hjemmel til å forby en forsamling, men der foreligger vel ikke et slikt vedtak her? forbudet følger ikke direkte av loven - det forutsetter et vedtak gjort av den rette myndigheten Anonymkode: 5311c...1a4 Ja, jeg har rettet opp i det senere i tråden. De fikk først ikke lov, så har de tydeligvis "fått lov". Det vil si, de har ikke blitt nektet. Dermed foreligger det ikke noe brudd på smittevernloven i dette tilfellet. Utrolig nok. Anonymkode: 65fce...5a3
Jensine Skrevet 5. juni 2020 #198 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes politiet vurderer helt riktig. Ytringsfrihet, rett til å demonstrere osv. Om det er slik de vil gjennomføre protesten må vi godta det. Jeg tror at en protest som hadde blitt holdt innenfor smittevernsreglementet hadde vært mer kraftfull og fått mer riktig oppmerksomhet. 750 stk med to meters avstand tror jeg hadde vært veldig virkningsfullt. Demonstrasjonen slik den holdes i dag, det virker tankeløst. Anonymkode: 90f48...6b2 Dette. Hvis det hadde vært praktisk mulig uten krenking av persomvernhensyn osv hadde jeg satt pris på karantene i etterkant for disse menneskene, men ellers. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #199 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ytringsfrihet tumfer smittervern. Dette er en engangshendelse i en tid det er veldig lite smitte, selv i Oslo er det lite smitte. De er ute, ikke i ett lukket rom. Sannsynligheten for at en av de som er med er smittet, er veldig liten. Jeg støtter dem. Anonymkode: d465e...9f1 jeg støtter dem og, men ikke måten de gjør dette på. Det er et hån mot alle som har mistet levebrød og livsverk ved å følge reglene, barn som ikke har fått skolegang og vern mot vold i hjemmet fordi vi har en dugnad, og en befolkning som fant en annen måte å feire grunnloven på enn å samles i store folkemengder. Anonymkode: 5311c...1a4 14
Drizzt Skrevet 5. juni 2020 #200 Skrevet 5. juni 2020 (endret) https://www.aftenposten.no/norge/i/lA6A9e/nakstad-demonstrasjon-i-oslo-oeker-risikoen-for-spredning-betydelig? Vel sagt! De som er der for å demonstrere, bør også ha litt respekt for oss som ikke vil dø av sykdommen, sier Claussen. Jeg har flere rundt meg som er i risikogruppen av forskjellige grunn og slik uansvarlighet kan jeg aldri akseptere. De skader saken de sier de støtter. Livet til folk her i Norge er viktigere enn å samle så mange på et sted. Uansett politisk agenda. Endret 5. juni 2020 av Drizzt 9
Anbefalte innlegg