Betasuppe Skrevet 5. juni 2020 #141 Skrevet 5. juni 2020 3 minutter siden, youcancallmejune said: De må i karantene og kan nektes sykmelding når de jobber med utsatte mennesker og bevisst har brutt smittevernloven. Tror du noen av disse jobber? 5
youcancallmejune Skrevet 5. juni 2020 #142 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, Vhgj skrev: Det er ulovlig å nekte personer i å delta på demonstrasjon. Og nei, det bryter ikke smittevernloven. Demonstrasjon er godkjent av staten, kommunen og politiet. Det finnes et eget regelverk for helsepersonell. 3
Vhgj Skrevet 5. juni 2020 #143 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, youcancallmejune skrev: Det finnes et eget regelverk for helsepersonell. Du må gjerne vise meg det regelverket som lar helsepersonell miste en av sine viktigste rettigheter som menneske. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #144 Skrevet 5. juni 2020 Nå bør det innføres karantene fra Oslo ihvertfall.. Kanskje Bergen også, men såg ikke like ille ut der? Anonymkode: 3f5ca...aad 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #145 Skrevet 5. juni 2020 4 minutter siden, Vhgj skrev: Det er ulovlig å nekte personer i å delta på demonstrasjon. Og nei, det bryter ikke smittevernloven. Demonstrasjon er godkjent av staten, kommunen og politiet. Hvor har du det fra at den var godkjent? Link? De fikk jo ikke dispensasjon til å ha flere enn 50 personer, og de er nå flere tusener, så tviler på at den er godkjent med såpass mange mennesker. "Fikk ikke dispensasjon Arrangørene i Oslo besluttet torsdag at demonstrasjonen mot politivold og rasisme kun skal bestå av 50 personer. I tillegg skal det organiseres enn menneskelig kjede av 750 personer som har meldt seg på arrangementet. – Vi har fått beskjed fra kommunen om at uten en dispensasjon fra Helsedirektoratet kan vi ikke samle flere enn 50 på ett sted, sa Rawha Yohaness da til Klassekampen." https://www.tv2.no/nyheter/11484120/ Anonymkode: ff36f...83b 5
Vhgj Skrevet 5. juni 2020 #146 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra at den var godkjent? Link? De fikk jo ikke dispensasjon til å ha flere enn 50 personer, og de er nå flere tusener, så tviler på at den er godkjent med såpass mange mennesker. "Fikk ikke dispensasjon Arrangørene i Oslo besluttet torsdag at demonstrasjonen mot politivold og rasisme kun skal bestå av 50 personer. I tillegg skal det organiseres enn menneskelig kjede av 750 personer som har meldt seg på arrangementet. – Vi har fått beskjed fra kommunen om at uten en dispensasjon fra Helsedirektoratet kan vi ikke samle flere enn 50 på ett sted, sa Rawha Yohaness da til Klassekampen." https://www.tv2.no/nyheter/11484120/ Anonymkode: ff36f...83b Det var en stor misforståelse. Oslo kommune nektet aldri. Sitat Halvannen time etter at saken er publisert ringer Caroline Bremer, fra helseetaten i Oslo kommune, og sier at de ikke forbyr en demonstrasjon med flere enn 50 mennesker til stede. – Assisterende smittevernoverlege Frode Hagen er litt ny i stillingen og det gikk litt fort i svingene. Oslo kommune har ikke fattet noe vedtak om å forby flere enn 50 mennesker i en demonstrasjon. Vi fraråder det, sier Bremer. https://vartoslo.no/african-students-association-arise-bydel-vestre-aker/oslo-kommune-forbyr-ikke-stor-stottedemonstrasjon-for-george-floyd-fredag/241173 Kommunen (eller stat) må også gjøre et vedtak for at demonstrasjoner skal være ulovlig. De kan ikke bare si "nei". "Nei" er ikke et vedtak. Et vedtak må omfatte alle demonstrasjoner, og ikke en demonstrasjon. Endret 5. juni 2020 av Vhgj 1
Nebel86 Skrevet 5. juni 2020 #147 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 2 hours ago, Vhgj said: Og hvilke lover bryter dem? De kan vel ikke akkurat nekte folk å oppholde seg ute i gatene. 2 hours ago, Vhgj said: Vi har aldri hatt høy smitte. Dødsfallene har vært latterlig lave hele tiden. "Eksperter" sier mye rart. 1 hour ago, Vhgj said: De gjør en bra jobb ettersom de gjør det de skal. 50 personer gjelder ikke demonstrasjoner. 45 minutter siden, Vhgj said: Nei, det er ikke snakk om "akkurat denne demonstrasjonen". Enten må de ha forbud mot demonstrasjoner eller velge å ikke ha forbud. 35 minutter siden, Vhgj said: Det er ulovlig å nekte personer i å delta på demonstrasjon. Og nei, det bryter ikke smittevernloven. Demonstrasjon er godkjent av staten, kommunen og politiet. 32 minutter siden, Vhgj said: Du må gjerne vise meg det regelverket som lar helsepersonell miste en av sine viktigste rettigheter som menneske. Tenker du og de som gikk den demonstrasjonen i dag på alle de som kan bli smittet, alle de som kan miste foreldre, de alvorlig syke som endelig kunne se lyset i tunnelen om å endelig bevege seg ut igjen etter at millioner av mennesker har holdt en internasjonal dugnad etter å ha tatt forholdsregler og forholdt seg til restriksjoner i lang tid? Tenker du og de som gikk i dag at ytringsfriheten deres og grunnloven akkurat nå er viktigere enn folk som må holde seg inne, de i risikogruppa, ja, hele Norge som ser frem til å leve som normalt igjen etter å ha sittet hjemme i flere måneder? Tror du folk som har mistet jobben, er permitterte og slitt økonomisk, og holdt seg hjemme, helsepersonell som har jobbet ræva av seg, bedrifter, reiseselskap og festivaler som har gått konkurs for at det skulle bli en markering akkurat nå der flere tusen skulle stå tett i tett? Mener du fortsatt at det var helt greit dersom en du holder nært blir alvorlig syk? Tenker du og dere som var der i dag eller støttet demonstrasjonen at din ytringsfrihet står over alle andre samfunnet og det alle har stått i for at det har blitt så åpent som det har blitt? Ingen av de som stilte opp i dag er helter! Om ett år? Ja, da hadde de vært det, da hadde man samlet seg for en god og viktig sak, men nå? Langt i fra. Etter i dag så er det et mirakel om ingen blir alvorlig syke eller dør for det var en smittefest fra en annen verden! Hva faen skjer med folk? Er massesuggesjon så sterk at alt av vett går rett ut av vinduet for en markering for å redde liv? Hører du ikke hvor ironisk det er? Hva med livet til alle andre de valgte å sjanse på i dag? Tilfellene fra Italia og Østerrike og hvordan viruset utviklet seg blant folkemengder er tydeligvis blitt en fjern drøm for veldig mange nå. Det er veldig mye som ikke er ulovlig, men som man unngår å gjøre av sunn fornuft. Endret 5. juni 2020 av Nebel86 25
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #148 Skrevet 5. juni 2020 Men altså, han asylsøkeren som kappet av hodet på sin etnisk svenske tenårings kjæreste for kort tid siden, hadde man fått lov å bryte retningslinjer for korona da og? Misforstå meg rett, jeg ble fysisk kvalm av den videoen av Floyd og syns det var helt forferdelig. Men er det bare rasisme en vei som er godkjent grunn for å øke koronadødsfall? Anonymkode: 912be...57d 17
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #149 Skrevet 5. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med det. Koronaen har plutselig på «forsvunnet.» Jeg venter bare på at det skal bli økt smittende... Men bra mange er engasjerte når det kommer til at rasisme ikke er greit i det hele tatt. Jeg synes egentlig at det burde ha foregått digitalt demonstrasjon. Gi penger til organisasjoner osv. Funnet på andre alternativer til å bidra på. Bare synd at nå kommer de fleste til å ta koronaen på «gitt.» Siden det ikke er mange som bryr seg.. Anonymkode: 4c9d7...2d9 Hvorfor må alle være dumme fordi om noen er dumme? Anonymkode: 8eac8...a34
Vhgj Skrevet 5. juni 2020 #150 Skrevet 5. juni 2020 5 minutter siden, Nebel86 skrev: Tenker du og de som gikk den demonstrasjonen i dag på alle de som kan bli smittet, alle de som kan miste foreldre, de alvorlig syke som endelig kunne se lyset i tunnelen om å endelig bevege seg ut igjen etter at millioner av mennesker har holdt en internasjonal dugnad etter å ha tatt forholdsregler og forholdt seg til restriksjoner? Tenker du at ytringsfriheten din akkurat nå er viktigere enn folk som må holde seg inne, de i risikogruppa, de som har gått konkurs, ja, hele Norge som ser frem til å leve som normalt igjen etter å ha sittet hjemme i flere måneder? Tror du folk som har mistet jobben, gått konkurs, og har holdt seg hjemme gjorde det for at det skulle bli en markering akkurat nå der fllere tusen skulle stå tett i tett? Mener du fortsatt at det var helt greit dersom en du holder nært blir alvorlig syk? Tenker du og dere som var der i dag eller støttet demonstrasjonen at din ytringsfrihet står over alle andre samfunnet og det alle har stått i for at det har blitt så åpent som det har blitt? Ingen av de som stilte opp i dag er helter! Om ett år? Ja, da hadde de vært det, da hadde man samlet seg for en god og viktig sak, men nå? Langt i fra. Etter i dag så er det et mirakel om ingen blir alvorlig syke eller dør for det var en smittefest fra en annen verden! Hva faen skjer med folk? Er massesuggesjon så sterk at alt av vett går rett ut av vinduet for en markering for å redde liv? Hører du ikke hvor ironisk det er? Jeg prøver ikke å beskytte demonstrasjonen, jeg sier bare at det er ingen lovbrudd som har blitt begått. Så ikke kom her og pek fingeren på meg. Det er ikke jeg som har skrevet de norske lovene, har gått i demonstrasjonstog eller har godkjent demonstrasjonen. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #151 Skrevet 5. juni 2020 Gamling slått ned av politiet i USA, liggende blødende på gata mens en flokk politifolk vandrer videre. Klar for demonstrasjon mot politivold mot eldre? Anonymkode: 51a6c...4ba 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #152 Skrevet 5. juni 2020 Ytringsfriheten er viktig, kamp mot rasisme er viktig, men vi er fortsatt i en spesiell situasjon i landet! Jeg jobber med smittevern i Oslo og frykter at det blir mye å gjøre den neste uka! Så at mange brukte munnbind, men langt fra alle, og de stod tett lenge! Jeg er delt; ytringsfriheten og saken er viktig, men kunne det vært bedre planlagt? Hvorfor skal andre overholde reglene nå? Anonymkode: bc36d...49f 16
Betasuppe Skrevet 5. juni 2020 #153 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Gamling slått ned av politiet i USA, liggende blødende på gata mens en flokk politifolk vandrer videre. Klar for demonstrasjon mot politivold mot eldre? Anonymkode: 51a6c...4ba Feil hudfarge. Just now, AnonymBruker said: Ytringsfriheten er viktig, kamp mot rasisme er viktig, men vi er fortsatt i en spesiell situasjon i landet! Jeg jobber med smittevern i Oslo og frykter at det blir mye å gjøre den neste uka! Så at mange brukte munnbind, men langt fra alle, og de stod tett lenge! Jeg er delt; ytringsfriheten og saken er viktig, men kunne det vært bedre planlagt? Hvorfor skal andre overholde reglene nå? Anonymkode: bc36d...49f Det som hadde vært typisk nå, er at landet må forlenge nedstengingen fordi Oslo ikke kunne oppføre seg. Endret 5. juni 2020 av Betasuppe 12
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #154 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gamling slått ned av politiet i USA, liggende blødende på gata mens en flokk politifolk vandrer videre. Klar for demonstrasjon mot politivold mot eldre? Anonymkode: 51a6c...4ba Nei. Det er kun voldelige/kriminelle afroamerikanere man skal bry seg om, gamlingene er det ikke så viktig å bry seg med. Anonymkode: 9f972...3a7 16
youcancallmejune Skrevet 5. juni 2020 #155 Skrevet 5. juni 2020 32 minutter siden, Vhgj skrev: Du må gjerne vise meg det regelverket som lar helsepersonell miste en av sine viktigste rettigheter som menneske. De mister selvsagt ikke retten til å demonstrere, men de mister sykepengerettighetene hvis de må i karantene på grunn av et slikt frivillig valg. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #156 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er kun voldelige/kriminelle afroamerikanere man skal bry seg om, gamlingene er det ikke så viktig å bry seg med. Anonymkode: 9f972...3a7 Det viser jo en problematikk som vi ikke har her i Norge, USA må gjøre noe med politiutdannelsen. Dette kan ikke norske demonstranter eller politikere gjøre noe med. Norske antirasister må gjerne demonstrere mot rasisme! - Når pandemien er over! Anonymkode: 51a6c...4ba 10
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #157 Skrevet 5. juni 2020 20 minutter siden, Vhgj skrev: Det var en stor misforståelse. Oslo kommune nektet aldri. https://vartoslo.no/african-students-association-arise-bydel-vestre-aker/oslo-kommune-forbyr-ikke-stor-stottedemonstrasjon-for-george-floyd-fredag/241173 Du skrev: 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Demonstrasjon er godkjent av staten, kommunen og politiet. Det er forskjell på godkjent og ikke nekte. Anonymkode: ff36f...83b 3
Vhgj Skrevet 5. juni 2020 #158 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, youcancallmejune skrev: De mister selvsagt ikke retten til å demonstrere, men de mister sykepengerettighetene hvis de må i karantene på grunn av et slikt frivillig valg. Igjen, har du noen kilde på det? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #159 Skrevet 5. juni 2020 Jeg vil estimere at kanskje 60% av de som har demonstrert i Norge i dag er unge mennesker mellom 15 og 30 år. De tar ikke korona alvorlig fordi de ikke har ikke vært syk selv eller ikke kjenner noen som har vært smittet. Min sønn er russ og de har gitt beng i hele koronaen og oppført seg som normalt. Jeg har ikke gitt han en klem på flere måneder... Anonymkode: 7020e...ad6 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #160 Skrevet 5. juni 2020 Det viktigste er at det ikke blir mer enn 200 som får se Kaptein Sabeltann-show i sommer. Anonymkode: 48691...490 12
Anbefalte innlegg