AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Da jeg vokste opp hva det vanlig skikk og bruk at foresatte ble holdt ansvarlig for ting barnet deres ødela eller skadet. Det vil si at hvis ungen din knuser en vase hos en venninne skal du erstatte eller betale for gjenstanden. Men denne ideen er på vei ut, virker det som. Jeg har ofte observert barn, ødelegge, herje, grise ned ting som er andres eiendom, foresatte bare later som ingenting og går sin vei. For en stund tilbake griste en unge ned vinduet på dagligvarebutikken med yoghurt, moren bare gikk sin vei uten å rydde opp etter seg. På skolen til datteren min er det en elev som stadig knuser ting, iPad, en glassdør, river ned jakker og ødelegger til og med andre barns ting. Min datter har også fått penalet sitt ødelagt samt fått kastet den ene skoen sin ned i et vann slik at den ble ubrukelig. Har enda til gode å få en telefon fra foresatte der i heimen, der de spør om de skal betale for ett nytt skopar eller ber om unnskyldning på vegne sønnen deres. Det virker som de mener oppførselen er «innafor» fordi gutten har ADHD. Så jeg spør dere foreldre der ute, betaler dere for ting barna deres ødelegger? Eller forventer dere at vi andre skal bare «ta en for laget»? Anonymkode: 977c7...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Selvfølgelig skal man betale. Skjønner at det kan være vondt å måtte forholde seg til barnets ødeleggelser, men unger kan gjøre masse dumt og det er vitterlig foreldrenes ansvar. Tenker det også er godt for selvfølelsen til barn og foreldre å gjøre opp for seg. Hadde dog ikke orket å be om det fra noen om de ikke tilbød det selv. Hvis ikke det var noe fryktelig dyrt da. Anonymkode: 21a2b...381 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Altså, datteren min ødela noe som var medelever sitt, ikke stor verdi. Men jeg fikk ikke vite det før ca 4-5 måneder senere på foreldresamtale 😂 men vil kanskje tro at om det hadde høy verdi så ville vi fått en telefon. Skolen har forsikring, men om barna mine hadde ødelagt noe så hadde jeg betalt for det, evt egen andel på forsikring 👍 Men igjen, når venninnen min nektet (!) å fjerne en dyr gjenstand før vi kom enda jeg ba om det, så hadde jeg nok ikke giddet å betale for den. Det gikk bra, men hadde ikke lyst til å betale flere tusen for en gammel verdifull bok hun MÅ ha fremme lett tilgjengelig når jeg kommer med kids. Hun hadde ikke rukket å forsikre den på den tiden.. Anonymkode: 30293...739 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Da jeeeeg var uuuung, så var alt så myyye bedre. Unger nå til dags! Ja, jeg hadde betalt. Nei, jeg har ikke opplevd noe av dette enda. Anonymkode: f0552...e14 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dog ikke orket å be om det fra noen om de ikke tilbød det selv. Hvis ikke det var noe fryktelig dyrt da. Jeg ringte heller ikke for å få erstattet pennalet eller skoene. Synes det er ubehagelig å ta sånne telefoner, men synes fremdeles at foresatte til gutten burde ta kontakt. De visste om dette, da læreren hadde ringt hjem samme dag og fortalt foreldrene det. Anonymkode: 977c7...9e9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Foreløpig har jeg betalt for det sønnen min har ødelagt, men det har bare skjedd én gang, han kastet stein på en bil da han var 3 år, han er 9 nå. Men hadde han ødelagt dyre ting hele tiden, så hadde jeg nok ikke hatt råd til det... Hjemme kunne jeg jo passet på ham, evt holdt ham inne eller fotfulgt ham hvis han ikke var i stand til å la være å ødelegge ting, men jeg vet liksom ikke hva jeg kunne gjort om han gjorde det på skolen. Om denne gutten stadig knuser ting, så bør det vel settes inn ressurser, så man kan passe på at han ikke gjør det? Foreldrene har kanskje ikke en utømmelig lommebok heller... Anonymkode: 24289...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Foreløpig har jeg betalt for det sønnen min har ødelagt, men det har bare skjedd én gang, han kastet stein på en bil da han var 3 år, han er 9 nå. Men hadde han ødelagt dyre ting hele tiden, så hadde jeg nok ikke hatt råd til det... Hjemme kunne jeg jo passet på ham, evt holdt ham inne eller fotfulgt ham hvis han ikke var i stand til å la være å ødelegge ting, men jeg vet liksom ikke hva jeg kunne gjort om han gjorde det på skolen. Om denne gutten stadig knuser ting, så bør det vel settes inn ressurser, så man kan passe på at han ikke gjør det? Foreldrene har kanskje ikke en utømmelig lommebok heller... Anonymkode: 24289...0ac Det er satt inn ressurser. Men assistenten hans greier ikke alltid å stoppe gutten både fra å ødelegge ting og skade andre. Gutten er for sterk og for utagerende til at skolen greier å håndtere ham Anonymkode: 977c7...9e9
Skogkløver Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 På skolen er det jo skolen som er ansvarlig økonomisk, ikke foreldrene. På fritiden derimot kan foreldre måtte erstatte inntil 5000 kr for ting barnet har ødelagt.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 Dette har du skrevet om for bare noen uker siden. Hvor mye indignasjon skal du opparbeide deg over barn i dag?? Anonymkode: 8de54...58c 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 Hadde tenkt å svare ja på overskriften (selv om det ikke har skjedd), men synes innlegget handlet om noe helt annet... Anonymkode: fc23e...0f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå