Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg fikk mitt første barn for noen måneder siden. Vurderer å gå ned til 50 % stilling når jeg skal tilbake (har hatt samme faste jobb i 15 år). Noen spørsmål:

- Om jeg skulle få mitt andre barn, får jeg da full permisjonspenger? Eller blir denne da basert på min 50 prosent lønn (og dermed mindre utbetalt)? Småbarnsforeldre har jo krav på å jobbe redusert, så vidt jeg vet?

- Har også vurdert å ta permisjon ett år, for å jobbe frilans (er journalist). Hvordan spiller dette ut på foreldrepengene, om jeg skulle få barn igjen? Vil jeg isåfall da ikke ha rett på foreldrepenger for barn nummer to?

Anonymkode: 540cd...aa9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir basert på 50% lønn da, altså mindre utbetalt. Usikker på det andre der men alt dette står på nav sine sider.

Anonymkode: 514b5...73a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- du får utregnet foreldrepenger i permisjonen ut fra inntekten du har når du går ut i permisjon (kort fortalt), så det vil få betydning for foreldrepengene hvis du går ned i stilling, ja. Det går an å få regnet ut gjennomsnittsinntekt de siste tre(?) årene også, sjekk NAVs sider. Men uansett vil den lave inntekten pga 50% stilling redusere foreldrepengene i permisjon nummer to. 
- jo, så lenge du har nok inntekt til å ha rett på foreldrepenger vil du få det. Men vær obs på at hvis du nå har arbeidsgiver som gir full dekning for feriepenger/over 6G i permisjon (f.eks statlig/kommunal arbeidgiver), vil du komme dårligere ut hvis du er frilanser når du går ut i permisjon. Sett deg også godt inn i regelverket rundt sykepenger. 

Anonymkode: 17e7b...792

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...