julijuli Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Etter å ha mailet og chattet til diverse skoler og forbund prøver jeg meg her. Jeg har allerede en 3 årig vgs utdanning som hudpleier og kvalifiseres derfor til siste året som helesekretær, men jeg er 31 år, så vet ikke helt hvo jeg skal få tatt denne utdanningen. Alternativ her jeg funnet dette på en fagskole. problemet da er at man ikke kan bli autorisert. Noen som vet hvor viktig denne autorisasjonen er? Kan jeg eventuelt ta utdanningen på fagskole, men eksamen som privatist på vgs og videre autorisasjon?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Du blir ikke helsesekretær uten autorisasjon. Du kan søke medisinsk sekretær, men det er dårligere betalt. Har du sjekket om du kan ta fagene som privatist - og så gå opp til en fagprøve? Anonymkode: 4c285...40a 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Du må ta fagene som privatist. Og ha en muntlig praktisk prøve på slutten med blodprøver osv. Gjorde dette selv i fjor. Umulig å få jobb, men er autorisert. Anonymkode: 7a1b4...705
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Vet ikke om det er noe som tilbys - men har du sjekket voksenopplæringen? Folkeuniversitetet? Anonymkode: 07cb6...75c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Helsesekretær er en beskyttet tittel, er du ikke autorisert så kan du ikke kalle deg det (eller jobbe som det). Du kan jobbe som «legesekretær» eller «medisinsk sekretær», men det er dårligere betalt og sannsynligvis ekstremt vanskelig å få jobb som. Det er vanskelig nok å få jobb som autorisert helsesekretær. Du kan ta fagene som privatist? Hva du gjør for å lære deg dem (som fagskole feks) spiller ingen rolle så lenge du tar «offentlig» eksamen gjennom fylkeskommunen som privatist. Anonymkode: 8b56c...775
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 Jeg tok kurs på opk-instituttet for å bli klar for den praktiske prøven. Jeg var veldig fornøyd med det opplegget (er vel en 5-6 år siden nå). Du melder deg bare opp til eksamenene via privatistweb og leser på egen hånd eller følger undervisning ved f.eks opk. 😊 tips for å komme seg inn på jobbmarkedet er å søke sommerjobb på sykehuset, de utlyser sommervikar-stillinger allerede i februar/mars er min erfaring. Lykke til! Anonymkode: 483b7...668
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå