Gå til innhold

Danmark-Streiket da de ikke fikk drikke øl i arbeidstiden

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Hehe drikke på jobb ja.

http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did...id_10034900.asp

200 danska bryggeriarbetare vid bryggeriet Harboe gick ut i strejk för att de inte längre fick dricka öl under produktionen - ölen fick bara drickas i kafeterian. Strejken slutade när ledningen åter tillät öldrickande.

Att låta bryggeriarbetarna arbeta utan alkohol i blodet innebar en större olycksrisk än att låta dem dricka i produktionslokalen. Det ansåg alkoholexperter när Harboe ville få sina anställda att låta bli att dricka under tillverkningen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

[ironi]Det er jo klart man skal få bli god og full på jobb. Skjønner de godt jeg [/ironi]

Lurer på hvordan de har funnet ut at ulykkesrisikoen minker ved å drikke? Hvis man slår seg og blir mørbanka kjenner man det kanskje ikke så mye.

Gjest Valhalla
Skrevet

Poenget er at mange av dem har alkoholproblemer etter mange år med 6 gratis pils daglig på jobb. Å nekte dem alkohol blir dermed farlig.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det er vel kanskje avrusning et bedre sted å være.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvis de ønsker å være alkis og fortsatt klarer jobben sin så må de vel ha lov til det.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det er da helt opp til arbeidsgiveren å bestemme. Er jo ikke helt sikkert at de klarer jobben sin like bra, selv om de ansatte går rundt og tror det. Dessuten følger det med helseskader i forbindelse med alkoholisme, noe arbeidsgivern sikkert ikke er så interessert i å sløse penger på. Uansett tåpelig å streike for at de ikke får six-packen sin. Forbanne bortskjemte drittunger.

Skrevet
Hvis de ønsker å være alkis og fortsatt klarer jobben sin så må de vel ha lov til det.

Men er det rett at arbeidsgiver skal betale morroa?

Skrevet

På kastrup lufthavn i københavn gikk "taxi-flyene-operatørene" ut i streik fordi det ble EU-bestemt at det er forbudt å drikke å kjøre ut boeng 747-fly ut på rullebanen samtidig. Men det ble et kompromiss da, - de fikk lov til å drikke 1 enhet alkohol iløpet av dagen, dvs 0.2 i promille.

Denne samme regelen gjelder i norge også, man kan kjøre så lenge man kjører med mindre enn 0.2 i promille, så lenge man ikke er yrkessjåfør vel å merke, da kan ma ikke drikke 8 timer før man skal på jobb.

Men om lovene følges er jeg usikker på, - jeg kjenner en fyr som jobber med å levere ut biler, - han fortalte meg at han hadde noia en gang to majabiler kjørte mellom ham, men heldigvis hadde han en flaske kalinka 0,5 l "spesialdesigna for innelomma" mente ham, - og to slurker vodka roet situasjonen.

Ja for alkiser er det faktisk tryggere at dem drikker.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er vel kanskje avrusning et bedre sted å være.

Nettopp.

Skrevet

Rattlensake, å nekte mennesker å velge sin egen lunsjdrikk er vel enda mer tåpelig? Det minner meg om dengangen på 80-tallet norske myndigheter iversatte tiltak for å få innvandrerkvinner til å drikke mere melk. Men norske myndigheter forsto jo ikke at mange innvandrerkvinner fra vest-øst-asia-afrika tåler ikke melk. Senere ble jo dette opphevet da norske myndigheter skjønte åssen bommert det er å tvinge mennesker å drikke visse drikker.

Skrevet

Nettopp.

Det er snakk om at man har mellom 0.2 og 0.4 i promille, men for norske hysteriske kvinner er jo dette alkolisme.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Rattlensake' date=' å nekte mennesker å velge sin egen lunsjdrikk er vel enda mer tåpelig? [/quote']

Arbeidsgiver gir bort hva de vil, og hvis de ønsker at de ansatte skal ha 0 promille er det opp til de. Det er ingen menneskerett å få øl eller promille på jobb.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det er snakk om at man har mellom 0.2 og 0.4 i promille, men for norske hysteriske kvinner er jo dette alkolisme.

En øl gir over 0.2 i promille. Her er det snakk om en six-pack.

Skrevet

Enig med dere over her at å streike fordi man ikke får en six-pack øl er tåpelig. På en annen side burde vel ikke arbeidsgiver gi sine ansatte gratis øl i utgangspunktet? Det blir ikke helt likt med at tobakksfabrikker gir sine ansatte gratis røyk på jobb, men jeg synes begge tingene er like usmakelige.

Gjest Valhalla
Skrevet
Enig med dere over her at å streike fordi man ikke får en six-pack øl er tåpelig.

Jojo de skulle fortsatt få sin sixpack, men de ble nødt til å drikke øl i pauserom.

Skrevet

Stakkars :roll:

Må bare le av dette jeg....

Skrevet

Jeg mener at når de i utgangspunktet har latt sine ansatte drikke i arbeidstiden, har de selvfølgelig prakket på arbeiderne en uvane. Når de plutselig ikke kan la dem drikke lenger, er det jo klart de protesterer. Ølet blir for dem som bensin på tanken. De blir jo sikkert kjedelig for dem å gå på jobb, når de ikke en gang får seg ei øl!!!

Skrevet

Jeg er jo dansk jeg men kan nu ikke fordrage øl, men ta øllen væk fra danskerne og han vil gøre alt for at få den tilbage. Alkohol problem er stort i danmark men det er ikke minder her i norge, da er det hjemmebrandt som er et problem.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Jeg er jo dansk jeg men kan nu ikke fordrage øl' date=' men ta øllen væk fra danskerne og han vil gøre alt for at få den tilbage. Alkohol problem er stort i danmark men det er ikke minder her i norge, da er det hjemmebrandt som er et problem.[/quote']

Så konklusjonen er: Gi sprit til norske ansatte i lunsjpausen? ;).

Skrevet

Jeg tror iallefall det er en god regel at ikke fok får lov å drikke på jobb. Det kan forlenge utviklingen av alkoholisme. Dessuten er det lettere for tørrlagte alkoholikere å begynne i jobb igjen hvis arbeidsmiljøet er rusfritt.

Mange gleder seg til helga når de skal drikke seg full, lurer på hva disse arbeiderne har brukt å prate om i pausen? At de gleder seg til helga for da kan de være edru ? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...