VillAnna Skrevet 5. juni 2020 #1 Del Skrevet 5. juni 2020 Av og til får jeg spørsmålet: har du det bra? Noen ganger spør jeg andre om det samme. Men hva legger folk i det? Jeg spurte noen en gang: Har du det bra? Ja, svarte de. Så spurte jeg videre: Er du lykkelig? Og da begynte vedkommende å gråte. Han hadde det bra (dvs med jobb, økonomisk osv osv, men han var ikke lykkelig). Hva legger dere på KG i spørsmålet: Har du det bra? Bare en tanke på en fredag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Del Skrevet 5. juni 2020 Det kommer litt an på hvem som spør egentlig. Hvis en bekjent spør, så legger jeg ikke ut om triste ting. Men forteller gjerne om siste positive nytt. Ny jobb som jeg trives i, f.eks. Er det en venn/venninne så kan det hende at jeg klager litt om den vanskelige eksen, eller at jeg savner pappa som døde i vinter. Om jeg spør, så mener jeg at de kan svare ærlig. Det er viktig at folk får åpnet seg, og om noen trenger det, selv om vi ikke er særlig nærme, så synes jeg det er godt at jeg kan være der for dem. Anonymkode: 75479...f7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Del Skrevet 5. juni 2020 3 minutter siden, VillAnna skrev: Av og til får jeg spørsmålet: har du det bra? Noen ganger spør jeg andre om det samme. Men hva legger folk i det? Jeg spurte noen en gang: Har du det bra? Ja, svarte de. Så spurte jeg videre: Er du lykkelig? Og da begynte vedkommende å gråte. Han hadde det bra (dvs med jobb, økonomisk osv osv, men han var ikke lykkelig). Hva legger dere på KG i spørsmålet: Har du det bra? Bare en tanke på en fredag. Merkelig nok et litt irriterende spørsmål. Kanskje mest fordi det er importert fra engelsk ("How are you?"). På engelsk er det en frase og det forventes ikke et svar på hvordan man har det. I Norge har vi ingen tradisjon for å bruke "Hvordan har du det" på samme måte. Her føles spørsmålet mer invaderende. De færreste ønsker å stå i kassekø på Rema 1000 og legge ut om hvordan man virkelig har det. Anonymkode: e5cc1...caa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Del Skrevet 5. juni 2020 Ja, det går bra svarer jeg alltid og lar heller de andre klage på trivielle ting. Anonymkode: 73503...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Del Skrevet 5. juni 2020 Nordmenn flest ønsker ikke et veldig dyptgående svar på det spørsmålet. Det ligger dessverre i folkesjela. De aller fleste bryr seg dessverre ikke, og bruker dette spørsmålet som small-talk da de ikke evner å få til bedre small-talk. Anonymkode: debf1...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeAnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Del Skrevet 5. juni 2020 Jeg syns det alltid er vanskelig å svare på, for jeg vet aldri om de spør må den engelske(amerikanske) måten eller om de faktisk bryr seg! Så det blir alltid litt sånn halvveis, jo, jeg har det bra, stresser litt med oppgaven jeg skal skrive og syns det er litt tungt å være i isolasjon, men har vært deilig å få mer tid hjemme... osv. Prøver liksom å balansere svaret litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Del Skrevet 5. juni 2020 Det kommer veldig an på HVEM det er som spør. Noen mennesker er slike som graver og spør om alt enda de ikke har sett og snakket med deg på mange herrens år og dere ikke engang har kontakt. Slike er avskyelige. Å spørre kun for å grave er ikke hyggelig. Noen er slike som spør, særlig nå for tiden, om det går bra og om helsa er fin, og det syns jeg er hyggelig. Fint å føle at noen bryr seg nok til å spørre om vi er friske og har det bra, selv om vi ikke har mer kontakt ut over det enn å være naboer. Men samtidig er mn ikke nødt til å si noe mer enn Ja, det går fint og returnere spørsmålet tilbake for å være høflig. Å spørre om noen er lykkelig.. Det syns jeg er litt for langt. Særlig om man ikke kjenner personen. Anonymkode: 4c59d...c12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #8 Del Skrevet 5. juni 2020 Standard høflighetsfrase, jeg sier alltid nei. Pga alle forventer ja 🙂 Det verste er slike du aldri har sett før som spør om det går bra, når du går inn i en butikk o.l. Anonymkode: fca12...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. juni 2020 #9 Del Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Merkelig nok et litt irriterende spørsmål. Kanskje mest fordi det er importert fra engelsk ("How are you?"). På engelsk er det en frase og det forventes ikke et svar på hvordan man har det. I Norge har vi ingen tradisjon for å bruke "Hvordan har du det" på samme måte. Her føles spørsmålet mer invaderende. De færreste ønsker å stå i kassekø på Rema 1000 og legge ut om hvordan man virkelig har det. Anonymkode: e5cc1...caa Sånn tolker jeg den også. Det er en høflighets frase. Jeg sier det går bra. Kort og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Del Skrevet 5. juni 2020 Det ser ut som du ikke har det bra, så de vil sjekke. Anonymkode: a8b6a...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhgj Skrevet 5. juni 2020 #11 Del Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Merkelig nok et litt irriterende spørsmål. Kanskje mest fordi det er importert fra engelsk ("How are you?"). Altså, det er ganske vanlig å spørre "hvordan går det" (som er det samme som "how are you"). Det er ikke vanlig å spørre "Har du det bra". 1 time siden, VillAnna skrev: Hva legger dere på KG i spørsmålet: Har du det bra? Hører nesten aldri folk bruke det i dagligdags tale. Kun om du har slått deg, gråter eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fragaria Skrevet 5. juni 2020 #12 Del Skrevet 5. juni 2020 Jeg hater å få det spørsmålet, for jeg skjønner ikke hva de mener, og jeg spør aldri andre om det. Når jeg treffer folk spør jeg heller konkret om det er noe jeg lurer på siden sist jeg snakket med vedkommende. Det er en tullete høflighetsfrase som setter motparten i en dårlig posisjon. 😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #13 Del Skrevet 5. juni 2020 Bare en høflighetsfrase, for å vise empati. Det er aldri feil, spesielt ikke i Norge i dag, hvor det meste handler om å være best i empati. Ikke det verste det da. Anonymkode: 1d6fe...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå