AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Hei. Er det noen som har tips til hvordan en forhandler om lønn når en har flere jobbtilbud? For eksempel jobb nr. 1 tilbyr 475k og jobb nr. 2 505k, skal jeg si til de på jobb nr. 1 at jeg har høyere tilbud og om de kan matche den? Hvis jobb nr. 1 går for eksempel til 515k, skal jeg tilbake til jobb nr. 2 for å spør om de kan by på mer? skal det fortsette helt til en av dem gir seg? Må jeg også sende bekreftelse på budet fra den andre jobben? Anonymkode: deeb7...b96
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 du står i en posisjon som man opplever noen få ganger i livet hvis man er heldig. Nå gjelder det å spille kortene riktig.. Du kan prøve å snakke med arbeidsgiverne om å få mer i lønn. Deretter takker du nei til det dårligste tilbudet. Da er normalt saken løst. Men.. Noen ganger kommer arbeidsgiverne tilbake med et enda bedre tilbud når man takker nei.. Anonymkode: 4cf42...75b 2
Grandidosa83 Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er det noen som har tips til hvordan en forhandler om lønn når en har flere jobbtilbud? For eksempel jobb nr. 1 tilbyr 475k og jobb nr. 2 505k, skal jeg si til de på jobb nr. 1 at jeg har høyere tilbud og om de kan matche den? Hvis jobb nr. 1 går for eksempel til 515k, skal jeg tilbake til jobb nr. 2 for å spør om de kan by på mer? skal det fortsette helt til en av dem gir seg? Må jeg også sende bekreftelse på budet fra den andre jobben? Anonymkode: deeb7...b96 Nå har jeg ikke vært i akkurat den situasjonen at jeg har hatt to jobbtilbud samtidig, men tenker fra å ha drevet med forhandlinger en stund: Med mindre jobbene er identisk er det smart å ha et bevisst forhold til hvilken jobb du faktisk ønsker mest. I så måte kan du avveie hvor langt du vil strekke «strikken» med den spesifikke jobben. Ti tusen mer i året har begrenset verdi, hvis du hater det du holder på med. Kanskje har den ene jobben flere muligheter enn den andre osv. Deretter er det smart å gjøre en verdivurdering av deg selv. Typisk har jobbene en kandidat som bare er minimalt mindre foretrukket, vil forhandlingsviljen være lavere enn hvis du er en «one of a kind». Deretter handler forhandlinger om å lese motparten litt. Man kan nok trygt bruke hver av jobbtilbudene mot hverandre en gang, men du skal vokte deg litt for å skape et bilde av at du egentlig bare bryr deg om pengene. Litt goodwill er det jo kjekt å ha hos din nye arbeidsplass. Jeg ville nok brukt hver av de mot hverandre en gang og sett hva du eventuelt får. Avhengig av tonen ville jeg deretter vurdert å bruke direkte tale til den arbeidsgiveren jeg helst vil ha. Ping pong forhandlinger (altså sette a og b mot hverandre mange ganger) er en forhandlingsmetode som ofte skaper motvilje og irritasjon. Endret 5. juni 2020 av Grandidosa83 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 9 minutter siden, Grandidosa83 said: Ping pong forhandlinger (altså sette a og b mot hverandre mange ganger) er en forhandlingsmøte som ofte skaper motvilje og irritasjon. Ts: Takk for veldig utfyllende svar. Det er akkurat det jeg også tenker. Jeg vet egentlig at jobb nr. 1 har mye bedre karrieremuligheter (advokatfullmektig), men det innebærer at jeg må flytte til oslo. jobb nr. 2 er også faglig interessant, selv om det ikke gir like gode muligheter ( (jurist i kommunen). Når det er sagt så er arbeidsplassen i rogaland, et steinkast under der jeg bor nå med nærmeste familien rundt meg. Anonymkode: deeb7...b96
Grandidosa83 Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Takk for veldig utfyllende svar. Det er akkurat det jeg også tenker. Jeg vet egentlig at jobb nr. 1 har mye bedre karrieremuligheter (advokatfullmektig), men det innebærer at jeg må flytte til oslo. jobb nr. 2 er også faglig interessant, selv om det ikke gir like gode muligheter ( (jurist i kommunen). Når det er sagt så er arbeidsplassen i rogaland, et steinkast under der jeg bor nå med nærmeste familien rundt meg. Anonymkode: deeb7...b96 Bare hyggelig. Det er jo to vidt forskjellige jobber, så her må jo lyst/motivasjonen din spille inn også. Advokatfullmektig som nyutdannet er mye mer arbeidspress, men selvfølgelig mest spennende om man vil bli advokat. Det spørs selvfølgelig litt hvilket selskap det er også. (Som du sikkert vet) Jurist i kommunen er ofte en fin bakgrunn for å gå videre til det private innenfor de fagområdene du da opparbeider deg mer kompetanse i. Mange jeg kjenner har jobbet med kontrakter/plan- og bygg/innkjøp osv, og gått videre til advokatselskaper senere. Fordelen med den veien er jo at man, selv om man er fullmektig, faktisk stiller med noe - så det blir litt mindre «drittarbeid». Arbeidstider og forholdet til diverse rettigheter er jo selvfølgelig noe helt annet i det offentlige enn private. Et seriøst advokatbyrå følger AML, men presset man legger på seg selv / underliggende blir formidlet av arbeidsgiver gjør ofte at forskjellene blir store i praksis. Vedrørende lønn tipper jeg 500k i Stavanger gir langt bedre kjøpekraft enn 500k i Oslo, så om du vil bli værende i Stavanger hadde jeg ikke tenkt på saken om du skulle ende med et noe lavere lønnstilbud. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå