AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Her er et ganske vanlig skue fra Finn, en polyesterkjole som beskrives som en silkekjole: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=181040336 Jeg ser så utrolig mye syntetklær på Finn og Tise som kalles silke. Jeg vet ikke om det er uvitenhet eller sleiphet eller litt av begge deler som gjør det, men det provoserer meg uansett. Det kan da ikke være lov? Anonymkode: aff64...f4d 15 1
Miss-Grey Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er et ganske vanlig skue fra Finn, en polyesterkjole som beskrives som en silkekjole: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=181040336 Jeg ser så utrolig mye syntetklær på Finn og Tise som kalles silke. Jeg vet ikke om det er uvitenhet eller sleiphet eller litt av begge deler som gjør det, men det provoserer meg uansett. Det kan da ikke være lov? Anonymkode: aff64...f4d Nå ble jeg nesten litt glad! Har vært litt oppgitt over det samme (og skrevet om det tidligere her inne). Men da er det ikke bare meg som reagerer på dette! Det kryr jo av syntetiske plagg fra outleten til Nelly.com og NAKD som markedsføres som silke. Noen ganger har jeg tenkt at 90% av plaggene som er avertert som «silke» på Tise egentlig er syntetplagg. Jeg tror at det er mest uvitenhet, at folk tenker at glatte, skinnende stoffer er «silke». Tar alltid bilde av vaskelappen når jeg selger klær selv, slik at potensielle kjøpere kan se hva plagget er laget av. Ber som regel også om bilde av vaskelappen før jeg kjøper. Mener at det bør vær grunnlag for refusjon fra selger dersom man kjøper noe som er beskrevet som «silkebluse» og mottar noe av 100% polyester i posten. Da er det helt åpenbart at varen er noe annet enn man kunne forvente. For det første har plagg i silke et helt annet prisnivå i butikk, og for det andre er det et materiale som har en helt annet funksjonalitet enn polyester etc. Dersom selgeren har skrevet «silkemyk» eller «silkeaktig» er det selvfølgelig én ting, men dersom det står «silkebluse» eller «silkekjole» forventer jeg at plagget er laget av silke, med mindre noe annet er oppgitt i annonsen. 22
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er et ganske vanlig skue fra Finn, en polyesterkjole som beskrives som en silkekjole: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=181040336 Jeg ser så utrolig mye syntetklær på Finn og Tise som kalles silke. Jeg vet ikke om det er uvitenhet eller sleiphet eller litt av begge deler som gjør det, men det provoserer meg uansett. Det kan da ikke være lov? Anonymkode: aff64...f4d Det er helt sikkert uvitenhet. Jeg tviler på at folk flest vet at polyester og silke er to ulike materialer, eller aner noe om hvor fe kommer fra. Og det tviler jeg på fordi vi i min familie har matallergier. Du må alltid forklare folk som jobber i kafe og bakeri at skinke og bacon kommer fra gris og at smør og ost kommer fra kua. Når du har forklart det så himler de med øya i oppgitthet over hvor komplisert verden er og spør "men hva med yoghurt, da?" eller den vanlige klassikeren: "men pølse er jo uten gris?" Folk flest aner ikke hva silke er. Be om å få se et bilde av lappen før du kjøper bruktklær. Anonymkode: 78b30...867 10
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Eksisterer egentlig silke? Skulle likt å hatt et sokkepar eller strømpebukse i silke. Da må det holde resten av livet Anonymkode: 36d8b...a42
Miss-Grey Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksisterer egentlig silke? Skulle likt å hatt et sokkepar eller strømpebukse i silke. Da må det holde resten av livet Anonymkode: 36d8b...a42 Jeg skjønte veldig lite av innlegget ditt, men tolker deg dithen at du er ironisk. Altså; det er klart at silke ikke er et slitesterkt materiale sammenlignet med en del syntetstoffer. Ulike materialer har ulike funksjoner. Jeg har en strålende løpejakke i polyester. Men har du prøvd å gå med en polyesterbluse på en varm sommerdag? En genser av silke, kasjmir eller lin koster som regel mye mer enn en genser av polyester eller akryl. Dersom jeg kjøper en «kasjmirgenser» på Finn og mottar en genser som er laget av 100% akryl i posten, har jeg god grunn til å være misfornøyd. Det er et helt annet produkt, selv om form og farge stemmer med bildene i annonsen. 15
Miss-Grey Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt sikkert uvitenhet. Jeg tviler på at folk flest vet at polyester og silke er to ulike materialer, eller aner noe om hvor fe kommer fra. Og det tviler jeg på fordi vi i min familie har matallergier. Du må alltid forklare folk som jobber i kafe og bakeri at skinke og bacon kommer fra gris og at smør og ost kommer fra kua. Når du har forklart det så himler de med øya i oppgitthet over hvor komplisert verden er og spør "men hva med yoghurt, da?" eller den vanlige klassikeren: "men pølse er jo uten gris?" Folk flest aner ikke hva silke er. Be om å få se et bilde av lappen før du kjøper bruktklær. Anonymkode: 78b30...867 Det er ganske trist, egentlig. Folk er opptatt av pris, og av hvordan ting ser ut. Men sjelden hva produktene er laget av, eller hvordan de er produsert. Har ofte dårlig samvittighet over at jeg ikke vet hvem som har produsert klærne jeg går i, og om de har en rettferdig lønn. Sånn sett er jeg også litt ignorant. Synes at det er vanskelig å finne ut av, med mindre klærne er merket «fairtrade» eller lignende. Dessuten kjøper jeg nesten alle klærne mine brukt. Men at folk ikke har helt grunnleggende kunnskaper om mat og tekstiler, synes jeg er ganske trist. Det viser at vi er veldig lite kvalitetsbevisste. 11
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #7 Skrevet 6. juni 2020 Jeg tror det skyldes uvitenhet, eller bare at folk ikke bryr seg. Folk betaler gjerne dyrt for noe som ser dyrt ut, selv om det står 100% polyester på vaskelappen. Jeg har vært her inne i årevis, og har heldigvis sett en liten, men positiv endring siste årene. Veldig hyggelig å se dere andre som og interesserer dere for klær laget av noe annet enn plast 😊😊 Anonymkode: cc3e7...fb5 10
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #8 Skrevet 6. juni 2020 Det står ikke at det er en silkekjole, det er en silke kjole. Hva enn å være silke er.... Anonymkode: 5e70e...576 3
Morpheus Skrevet 6. juni 2020 #9 Skrevet 6. juni 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksisterer egentlig silke? Skulle likt å hatt et sokkepar eller strømpebukse i silke. Da må det holde resten av livet Anonymkode: 36d8b...a42 Var jeg som skrev innlegget over og var ironisk. Silke er jo som edderkoppspinn laget av insekter som lager pupper. Det er helt uslitelig. Veldig dyrt. Men lager du sokker eller strømpebukse av edderkoppspinn som er 100ganger sterkere enn stål eller kevlar, må jo være en konsirmasjonsgave som varer livet ut? Har ingen ting med syntetiske stoffer å gjøre som er laget av plast. https://no.wikipedia.org/wiki/Silke 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #10 Skrevet 7. juni 2020 Og her har vi det samme på Miinto: https://www.miinto.no/p-5584728-shirt-nany-fluid-crepe Det står riktignok ikke silke i beskrivelsen, og ikke noe annet heller, men den ligger i kategorien silkeskjorter, og da forventer jeg at det skal være en silkeskjorte, ikke en blanding av acetat og polyester. Anonymkode: aff64...f4d 7
Gjest Blondie65 Skrevet 7. juni 2020 #11 Skrevet 7. juni 2020 Og de som en gang har eid et plagg laget av silke - deilig myk og tykk silke - vil aldri forveksle silke med syntetiske materialer igjen. Jeg har et skjerf med 10 % silke og resten ull. Veldig fint.
Miss-Grey Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Og her har vi det samme på Miinto: https://www.miinto.no/p-5584728-shirt-nany-fluid-crepe Det står riktignok ikke silke i beskrivelsen, og ikke noe annet heller, men den ligger i kategorien silkeskjorter, og da forventer jeg at det skal være en silkeskjorte, ikke en blanding av acetat og polyester. Anonymkode: aff64...f4d Håpløst! Dersom jeg hadde bestilt den skjorta du lenker til, og mottatt en skjorte i acetat og polyester, ville jeg ha følt meg lurt. Den er jo «tagget» som «silkeskjorter», «silkeskjorter - beige» og «J. Lindberg - silkeskjorter». Det er i beste fall misvisende! Har også gått på en smell fordi noen klesprodusenter setter navn på plagget, f.eks «Hannah Silk Shirt». Og så viser det seg at plagget er 100% acetat. Endret 8. juni 2020 av Miss-Grey 7
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #13 Skrevet 10. juni 2020 Ikke bare silke. Moren min har visstnok kjempemye i "chenille". Nei, det er polyester, sier jeg. Og så skal hun varme seg i fleecejakka i stedet for ullgenseren. Ullgenseren er for fin til å brukes ofte. Og så blir hun aldri varm. Så jeg sier at fleecejakka er også polyester, og det er i bunn og grunn plastikk. Hun må bruke ull. Etter 10 år har hun enda ikke skjønt at alt hun har er polyester. Og hun fryser enda. Når vi snakker om silke, jeg fant en kjole med jakke på bruktbutikk, der der står 100% silke. Men det er ikke glatt, skinnende stoff, men minner mer om fløyel. Bare innsida (liningen?) som er glatt. Og kjolen er ganske tung. Noe man kanskje må regne med ved organiske materialer. Og en ting til! Bruk av ordet "vintage" på Finn! Fuck off alle dere tåpelige duster. Har ikke kunnet vintage-surfe der inne på årevis. Si "retro" heller, en blomsterkjole fra 2014 er ikke vintage. Anonymkode: b0fd7...355 8
Miss-Grey Skrevet 10. juni 2020 #14 Skrevet 10. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare silke. Moren min har visstnok kjempemye i "chenille". Nei, det er polyester, sier jeg. Og så skal hun varme seg i fleecejakka i stedet for ullgenseren. Ullgenseren er for fin til å brukes ofte. Og så blir hun aldri varm. Så jeg sier at fleecejakka er også polyester, og det er i bunn og grunn plastikk. Hun må bruke ull. Etter 10 år har hun enda ikke skjønt at alt hun har er polyester. Og hun fryser enda. Når vi snakker om silke, jeg fant en kjole med jakke på bruktbutikk, der der står 100% silke. Men det er ikke glatt, skinnende stoff, men minner mer om fløyel. Bare innsida (liningen?) som er glatt. Og kjolen er ganske tung. Noe man kanskje må regne med ved organiske materialer. Og en ting til! Bruk av ordet "vintage" på Finn! Fuck off alle dere tåpelige duster. Har ikke kunnet vintage-surfe der inne på årevis. Si "retro" heller, en blomsterkjole fra 2014 er ikke vintage. Anonymkode: b0fd7...355 Helt enig i alt du skriver. Synes at det er litt morsomt at det er du som forklarer moren din forskjell på polyester og ull - det er jo ofte omvendt! Det er klart at silke kan variere i utseende og tekstur. «Råsilke» var jo veldig populært i en periode, har selv plukket opp en kjempefin kåpe i råsilke på Fretex, som jeg bruke til pentøy. Den puster like godt som glatt silke, men slitasje synes ikke på samme måte. Poenget mitt med «glatt, skinnende stoff» er at folk assosierer det med silke, fordi de har lite kunnskap om råmaterialer. Akkurat som strikkede akrylgensere ofte markedsføres som «ullgenser» i butikk og på bruktmarkedet, istedenfor «strikket genser». 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #15 Skrevet 10. juni 2020 Jeg skyr polyester som pesten, og sliter med å kjøpe klær uten å bruke en evighet på å sjekke hvilke materialer det er laget av, siden selv forholdsvis «dyre» klær gjerne lages av syntetiske møkkamaterialer. 🤦♀️ Gikk på en smell nylig og kjøpte en nydelig bluse til 2400,- eller noe, og den var laget av polyester 🤦♀️ Havner i Fretex-dunken neste gang jeg tar en opprydning, for jeg tåler virkelig ikke klær av polyester. Anonymkode: a1c26...5f2 2
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 På 8.6.2020 den 12.19, Miss-Grey skrev: Håpløst! Dersom jeg hadde bestilt den skjorta du lenker til, og mottatt en skjorte i acetat og polyester, ville jeg ha følt meg lurt. Den er jo «tagget» som «silkeskjorter», «silkeskjorter - beige» og «J. Lindberg - silkeskjorter». Det er i beste fall misvisende! Har også gått på en smell fordi noen klesprodusenter setter navn på plagget, f.eks «Hannah Silk Shirt». Og så viser det seg at plagget er 100% acetat. Det er vel ulovlig markedsføring, er det ikke? Forbrukerrådet neste stopp?
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Og en ting til! Bruk av ordet "vintage" på Finn! Fuck off alle dere tåpelige duster. Har ikke kunnet vintage-surfe der inne på årevis. Si "retro" heller, en blomsterkjole fra 2014 er ikke vintage. Anonymkode: b0fd7...355 Verken retro eller vintage passer på et plagg fra 2014 - det der er virkelig bare falsk markedsføring. Jeg så forresten retro stil brukt om en leilighet som var et oppussingsobjekt. Det eneste "retro" med den boligen var at den ikke hadde vært pusset opp siden den ble bygget. Alt måtte tas, det var fullstendig utslitt. Jeg har samme forhold til "hjemmelaget". "Smak vår hjemmelagede saus" - som de har laget i butikken! Det er ikke hjemmelaget!
Gjest YtreYtterst Skrevet 11. juni 2020 #18 Skrevet 11. juni 2020 Jeg husker da jeg var barn på 90-tallet at alle snakket om "silkepysjamas" til oss jentene og "silkebokser" til guttene. Det var vel i beste bomullssateng, og helt sikkert ofte polyester. Det er nok ren uvitenhet, men man skulle tro at voksne mennesker hadde rukket å lære seg hva silke faktisk er.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #19 Skrevet 11. juni 2020 Sjukt at folk ikke vet forskjell. At de tror en strikket genser i akryl er god og varm. Sjukt. Anonymkode: 9ec34...31c 1
Gjest Aniita Skrevet 22. juni 2020 #20 Skrevet 22. juni 2020 På 10.6.2020 den 14.45, AnonymBruker skrev: Jeg skyr polyester som pesten, og sliter med å kjøpe klær uten å bruke en evighet på å sjekke hvilke materialer det er laget av, siden selv forholdsvis «dyre» klær gjerne lages av syntetiske møkkamaterialer. 🤦♀️ Gikk på en smell nylig og kjøpte en nydelig bluse til 2400,- eller noe, og den var laget av polyester 🤦♀️ Havner i Fretex-dunken neste gang jeg tar en opprydning, for jeg tåler virkelig ikke klær av polyester. Anonymkode: a1c26...5f2 Nei, det trenger du ikke gjøre. Det er også flere variasjoner av polyester. Har du betalt såpass mye for en bluse er det sikkert bra kvalitet. Favorittmerket mitt, for store damer, begynte plutselig med masse polyester tidlig på 2000 tallet. Jeg snakket med hun som eide butikken og hun sa at det er ikke den gamle billige polyesteren som var før, men såkalt "luksus polyester". Den skal visst både puste og ikke rynke. Jeg har god erfaring med de. Det beste er holdbarheten. Må ikke forveksles med klær fra Cubus som ikke tåler mer enn 3 vask. Jeg har hatt polyester genserene mine i ti år, de ser helt nye ut. Bruker dem ikke for ofte. Men kun ved spesielle anledninger. Ikke en ripe i dem. Så polyester er ikke KUN det billigste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå