AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Hei! Hvordan håndterer jeg at min datter har begynt å røyke? Ønsker ikke at hun skal røyke, har selv røyket i flere år men sluttet for 5 år siden. Hun har nettopp fylt 19 år, og jeg synes det er så utrolig irriterende at hun røyker!! Hun sa det til meg selv når vi var på hyttetur for to uker siden når vi skulle ha en tur bare oss to. Redd hun skal påvirke sine yngre søsken på 13 og 16 også:( hva bør/kan jeg gjøre? Noen med lignende erfaring? Anonymkode: 8a9f9...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Det er ingenting du kan gjøre hun er myndig. Anonymkode: 175c7...6dc 12
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Alt du kan gjøre er å oppmuntre henne til å slutte, ikke mas. Jeg røyket selv i 10 år, sluttet for 5 år siden. Startet å røyke som 15 åring. Mamma og pappa røyket selv den gangen. De sa bare at det var dumt jeg røyket, men de sa det var mitt eget valg. De presset meg ikke. De finner nok ut av det selv. Det som oppmuntret meg mest var penger spart, sluttet å lukte røyk av meg og jeg var ikke så mye syk lengre. Slet mye med bronkitt og halsbetennelse som følge av røyken. Nå er jeg aldri syk nesten 😊 Da jeg sluttet så fikk jeg foreldrene mine til å slutte også. Uten at jeg maset på de. Jeg sa bare at jeg ønsket å ha de rundt meg lengst mulig. Anonymkode: 0f677...5f3 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Jenta er myndig så det er ikke så mye du kan få gjort med det. Er du ikke redd for hvordan du selv har påvirket henne eller kan ha påvirket søskene hennes?Du har jo tydeligvis røkt foran dem mesteparten av livene deres siden de er 13,16 og 19 år og du selv kun har vært røykfri i 5 år. Sånn går det når dere foreldre på død og liv må sutte på den derre jævla kreftpinnen fra barna er små. Den røyken skulle du ha stumpet samme dag du fant ut du var gravid med førstemann, og aldri plukket opp igjen. Anonymkode: 19052...55f 17
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Ikke gi henne penger i hvertfall Anonymkode: fcd2c...34d 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenta er myndig så det er ikke så mye du kan få gjort med det. Er du ikke redd for hvordan du selv har påvirket henne eller kan ha påvirket søskene hennes?Du har jo tydeligvis røkt foran dem mesteparten av livene deres siden de er 13,16 og 19 år og du selv kun har vært røykfri i 5 år. Sånn går det når dere foreldre på død og liv må sutte på den derre jævla kreftpinnen fra barna er små. Den røyken skulle du ha stumpet samme dag du fant ut du var gravid med førstemann, og aldri plukket opp igjen. Anonymkode: 19052...55f Stygt gjort! Dette var veldig stygt gjort! Du gjør ikke meg til en syndebukk altså! Jeg synes dette er trist og kjipt også kommer du med dette. Skam deg! Jeg har ikke påvirket henne, viste ikke at jeg røyket de siste 6-7 årene. Anonymkode: 8a9f9...5fd 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt du kan gjøre er å oppmuntre henne til å slutte, ikke mas. Jeg røyket selv i 10 år, sluttet for 5 år siden. Startet å røyke som 15 åring. Mamma og pappa røyket selv den gangen. De sa bare at det var dumt jeg røyket, men de sa det var mitt eget valg. De presset meg ikke. De finner nok ut av det selv. Det som oppmuntret meg mest var penger spart, sluttet å lukte røyk av meg og jeg var ikke så mye syk lengre. Slet mye med bronkitt og halsbetennelse som følge av røyken. Nå er jeg aldri syk nesten 😊 Da jeg sluttet så fikk jeg foreldrene mine til å slutte også. Uten at jeg maset på de. Jeg sa bare at jeg ønsket å ha de rundt meg lengst mulig. Anonymkode: 0f677...5f3 Takk! På hvilken måte kan jeg oppmuntre uten å virke masete? Jeg har allerede vært skuffet, sint og irritert:/ Anonymkode: 8a9f9...5fd
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 Ikke gi henne noe som helst og kast henne på dør, så får hun klare seg selv. enten å selge kroppen for tobakk eller mat eller husly. Anonymkode: ae6f8...198 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke gi henne noe som helst og kast henne på dør, så får hun klare seg selv. enten å selge kroppen for tobakk eller mat eller husly. Anonymkode: ae6f8...198 Dette virket useriøst, hold deg for god til sånt tull synes jeg. Anonymkode: 8a9f9...5fd 2
Shackle Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stygt gjort! Dette var veldig stygt gjort! Du gjør ikke meg til en syndebukk altså! Jeg synes dette er trist og kjipt også kommer du med dette. Skam deg! Jeg har ikke påvirket henne, viste ikke at jeg røyket de siste 6-7 årene. Anonymkode: 8a9f9...5fd Liker hvordan DU helt åpenbart ikke har påvirket eldste datter til å begynne røyke men du presterer å nevne hvor bekymret du er for at hun skal påvirke dine 2 yngre barn - At du har røykt i 6-7 år uten barnas viten ser jeg på som høyst usannsynlig. Men for å svare på spørsmålet ditt, du kan ikke tvinge din myndige datter til å stumpe røyken så her står du fast. Når det kommer til hvor bekymret du er for at hun skal påvirke dine yngre barn så kan du ta en prat med eldste dattera om hun kan skjerme de for det faktumet at hun røyker, ser ingen grunn til hvorfor hun skulle slått seg vrang her. 13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stygt gjort! Dette var veldig stygt gjort! Du gjør ikke meg til en syndebukk altså! Jeg synes dette er trist og kjipt også kommer du med dette. Skam deg! Jeg har ikke påvirket henne, viste ikke at jeg røyket de siste 6-7 årene. Anonymkode: 8a9f9...5fd Noen som følte seg truffet ser jeg La jenta være i fred. Du har virkelig ingenting du skulle ha sagt om hennes vaner når du har røkt selv. Hun bestemmer over seg selv, på samme måte som du bestemte deg for å røykte de siste 6-7 årene 😘 Anonymkode: 19052...55f 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #12 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, Shackle skrev: Liker hvordan DU helt åpenbart ikke har påvirket eldste datter til å begynne røyke men du presterer å nevne hvor bekymret du er for at hun skal påvirke dine 2 yngre barn - At du har røykt i 6-7 år uten barnas viten ser jeg på som høyst usannsynlig. Men for å svare på spørsmålet ditt, du kan ikke tvinge din myndige datter til å stumpe røyken så her står du fast. Når det kommer til hvor bekymret du er for at hun skal påvirke dine yngre barn så kan du ta en prat med eldste dattera om hun kan skjerme de for det faktumet at hun røyker, ser ingen grunn til hvorfor hun skulle slått seg vrang her. 👏 Min far mente også at vi aldriiii visste at han røkte de siste årene han levde. Tro meg, vi som ikke røyker fast merker det. Anonymkode: 19052...55f 14
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #13 Skrevet 5. juni 2020 Man røyker ikke i smug i 7 år uten at andre veit, det lukter LANG vei 😀 Anonymkode: 2fd09...794 15
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #14 Skrevet 5. juni 2020 Altså... Jenta di er blitt et myndig og dermed voksent menneske som bestemmer over hennes eget liv og kropp. Du kan ikke gjøre noen verdens ting med dette. Sånn er det med den saken.. Anonymkode: 47045...84f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #15 Skrevet 5. juni 2020 Hadde sagt klar ifra at det ikke skal røykes i mitt hjem, på hytten eller så lenge vi er sammen på tur, shopping osv. Jeg tror faktisk at jeg hadde nektet å gitt pengegaver/hjelp og også nektet å la henne komme på besøk så lenge hun røyker. Nå har du kjempa for å slutte, så skal ikke hun dra den fristelsen og lukta/møkka med seg tilbake inn i ditt hjem og din hverdag. Spør henne om hun syns det var gøy når du røykte, og slet med å slutte og hva hun tenker på med å begynne å røyke nå som det ogs er Korona, og røyking nedsetter lungefunksjonen. Du kan hvertfall nekte henne å ta med seg røyk og røyke i ditt hjem, ute som inne. Anonymkode: 8da52...c66 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #16 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde sagt klar ifra at det ikke skal røykes i mitt hjem, på hytten eller så lenge vi er sammen på tur, shopping osv. Jeg tror faktisk at jeg hadde nektet å gitt pengegaver/hjelp og også nektet å la henne komme på besøk så lenge hun røyker. Nå har du kjempa for å slutte, så skal ikke hun dra den fristelsen og lukta/møkka med seg tilbake inn i ditt hjem og din hverdag. Spør henne om hun syns det var gøy når du røykte, og slet med å slutte og hva hun tenker på med å begynne å røyke nå som det ogs er Korona, og røyking nedsetter lungefunksjonen. Du kan hvertfall nekte henne å ta med seg røyk og røyke i ditt hjem, ute som inne. Anonymkode: 8da52...c66 Herlighet 😏 snakk om overdrivelse. Det er ikke som at datteren tar heroin heller... Og uten at jeg verken røyker eller snuser selv så har det vist seg at røyking faktisk har en posetiv effekt med korona... igjen dette du skriver, å nesten slå hånden av sitt eget barn pga røyk er jo helt sykt skrudd... Anonymkode: 47045...84f 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #17 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herlighet 😏 snakk om overdrivelse. Det er ikke som at datteren tar heroin heller... Og uten at jeg verken røyker eller snuser selv så har det vist seg at røyking faktisk har en posetiv effekt med korona... igjen dette du skriver, å nesten slå hånden av sitt eget barn pga røyk er jo helt sykt skrudd... Anonymkode: 47045...84f Hadde jeg vært røyker og min tidligere røykende mor hadde truet med å ikke la meg komme på besøk eller lignende for å gjøre noe hun har gjort i årevis så hadde jeg ledd høyt og hun hadde ikke vært velkommen hjemme hos meg heller med den holdningen der. Snakk om overdrivelse, og snakk om tåpelighet når de har sittet der og sutta på den pinna i årevis selv. Anonymkode: 19052...55f 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #18 Skrevet 5. juni 2020 Du bestemmer ikke hva hun skal gjøre Anonymkode: 65f27...f39
norw Skrevet 5. juni 2020 #19 Skrevet 5. juni 2020 Unnskyld meg, men hun har begynt å røyke i 2020? Blir ikke det generelt sett ned på? Man kan lure på hvilke fordeler hun ser ved å røyke. 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #20 Skrevet 5. juni 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Herlighet 😏 snakk om overdrivelse. Det er ikke som at datteren tar heroin heller... Og uten at jeg verken røyker eller snuser selv så har det vist seg at røyking faktisk har en posetiv effekt med korona... igjen dette du skriver, å nesten slå hånden av sitt eget barn pga røyk er jo helt sykt skrudd... Anonymkode: 47045...84f Ja du får nå bare tenke det. Som allergiker har jeg absolutt nultoleranse for røyking, så da blir det slik om min datter finner på å gjøre noe så dumt som å utsette meg for farlig risiko kun fordi hun velger å patte på en hvit pinne. Anonymkode: 8da52...c66 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå