AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #1 Skrevet 5. juni 2020 Orker ikke gå inn på detaljer av saken, da det kun er en ting jeg lurer på. Kan barn bli hørt på noe vis? Via mekling hos familievernkontoret? Dette er ingen rettsak, kun mekling. Jeg ønsker sårt at datteren vår skal høres da det er hun som ikke ønsker samvær med far. Enten av mekleren eller en sakkyndig. Jeg er for samvær og har aldri sabotert! Aldri! Derimot har far ikke fulgt henne opp, ikke dukket opp når han bør og hun føler seg ikke sett når hun først er der osv. Det et ekstremt mange tilfeller. Kan gå 2,5 mnd uten at hun ser han osv. Datteren vår har nå utviklet nekt for å reise til faren sin. Dette er en prosess som har utviklet seg over flere år. Hun gråter i flere dager før, og er hysterisk på selve dagen. Trygler meg om å få slippe, men jeg får dessverre ikke gjort noe og har snakket frem far (da jeg trodde dette var best for henne). Endte opp med at hun en dag stod foran meg og gråt og sa: vil ikke du heller ha meg eller ??! Siden du tvinger meg dit??? Da kjente jeg at nok er nok! Forrige gang han plutselig bestemte seg for at «Nå er det tid for samvær» forklarte jeg han at hun blånekter, og ba om å la henne slippe. Han ble rasende og vil ikke lytte på hvorfor og kalte meg dagen etter inn til mekling. Det er helt i orden for meg, men dette handler ikke om meg! Det handler om henne! Jeg ønsker at min datter skal ha det bra, når og hvor hun er bryr jeg meg ikke om så lenge HUN har det bra! Jeg er for samvær! Derimot er jeg ikke for at et barn skal tvinges til så de grader, når det har blitt så stort som hun er. Hun er 11 år! All hjelp tas i mot, kritikk også om det er noen tanker der Anonymkode: 80235...f4d 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Hun er stor nok til å være med til familievernkontoret, barn skal høres fra de er 7 og fra de er 12 skal det legges stor vekt på hva de sier. Anonymkode: 8f9c8...b8f 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Ja, barn kan bli hørt. Og når hun blir 12, har hun veldig mye å si. Om du tar kontakt med kontoret, forklar for de hva som skjer og at hun vil bli hørt i samtale hos de. Med eller uten deg og faren. Anonymkode: 0aa71...d6a 6
got2go Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Barn skal vel høres etter fylte 12, og jeg kan ikke se at 1 år skal spille noen rolle. Men alt det du skriver her, må du uansett ta opp på meklingen. Det kan være en tung påkjenning for barnet å måtte si dette foran faren sitt påsyn, så tror det er best at du tar føring på praten. Hvilken omsorgsprosent er det dere skal mekles om? For det sier jo seg selv utifra hva du skriver her at det ikke passer far noe mer samvær enn et minimum uansett. Men å stenge han helt ute går ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun er stor nok til å være med til familievernkontoret, barn skal høres fra de er 7 og fra de er 12 skal det legges stor vekt på hva de sier. Anonymkode: 8f9c8...b8f Tusen tusen takk for svar. Kan jeg spørre om du vet hvordan jeg går frem isåfall? Ringer jeg familievernkontoret og forklarer saken kort og spør om hun kan være med? Hun vil selvsagt få valget selv, på hvorvidt hun vil bli med eller ei, men jeg tror nok hun vil. Anonymkode: 80235...f4d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #6 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, barn kan bli hørt. Og når hun blir 12, har hun veldig mye å si. Om du tar kontakt med kontoret, forklar for de hva som skjer og at hun vil bli hørt i samtale hos de. Med eller uten deg og faren. Anonymkode: 0aa71...d6a TS her. Tusen takk. Jeg prøver det! Tenker kanskje jeg og far i første omgang reiser, så kan hun evt være med andre gang eller eller. Evt kan hun snakke med noen uten oss til stede. For meg spiller det ingen rolle så lenge hun blir hørt. Anonymkode: 80235...f4d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk for svar. Kan jeg spørre om du vet hvordan jeg går frem isåfall? Ringer jeg familievernkontoret og forklarer saken kort og spør om hun kan være med? Hun vil selvsagt få valget selv, på hvorvidt hun vil bli med eller ei, men jeg tror nok hun vil. Anonymkode: 80235...f4d Her tenker jeg det er lurt å legge en plan med fvk. Med så høyt konfliktnivå tror jeg ikke det er lurt at du bare plutselig tar henne med. Tror ikke hun burde være med når du og far skal prate sammen men har en egen samtale med saksbehandler Anonymkode: f14c9...d4c 6
Kenelz Skrevet 5. juni 2020 #8 Skrevet 5. juni 2020 Er bare å ringe familiekontoret og fortelle kort om situasjonen. Mener at barnepsykologer blir blandet inn sånn de får snakket med 11-åringen. Om jeg ikke husker helt feil så er det kun foreldrene som møter opp den første gangen og deretter får man tar med barnet så lenge det ikke er en høyt konfliktnivå mellom foreldrene. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, got2go skrev: Barn skal vel høres etter fylte 12, og jeg kan ikke se at 1 år skal spille noen rolle. Men alt det du skriver her, må du uansett ta opp på meklingen. Det kan være en tung påkjenning for barnet å måtte si dette foran faren sitt påsyn, så tror det er best at du tar føring på praten. Hvilken omsorgsprosent er det dere skal mekles om? For det sier jo seg selv utifra hva du skriver her at det ikke passer far noe mer samvær enn et minimum uansett. Men å stenge han helt ute går ikke. TS her. Helt enig. Jeg tenker ikke hun skal måtte sitte å høre på mor og far diskutere, men derimot bli hørt enten med eller uten oss, uten at vi blander oss feks. Håper og tenker de som jobber der vet hvordan de bør gå frem i en slik situasjon med et barn til stede. Vi har skriftlig avtale om annenhver helg fre-søn, og han har nå utrykket at han vil ha henne mer. Ironisk nok klarer han ikke følge henne opp med det lille han har. Men som sagt: jeg er for samvær, og har forsøkt å få avtale om å dele ferier i to osv, men han har nektet. Når han mistet kontrollen nå, tar han meg til mekling. Helt i orden det, men nå har dette pågått så lenge at datteren min bare nekter. Jeg som mamma knakk litt sammen inni meg når hun spør meg rett ut om jeg ikke vil ha henne jeg heller. Da gikk det opp et lys for meg! Hun fortjener å føle seg elsket og velkommen et sted, og aller viktigst trygg! Hos meg er hun trygg, men jeg har prøvd å gjøre det som er best for henne slik at hun fikk ha kontakt med pappaen sin. + jeg har veldig stor respekt for samværsavtalen og har derfor bare tenkt: den følger vi! Men jeg ser jo nå at det ikke går lengre. Han lar ikke høre fra seg på bursdager, 17 mai, ingen foreldremøter etc. Man vet aldri om det blir samvær eller ei. Listen er lang. Anonymkode: 80235...f4d 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #10 Skrevet 5. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tenker jeg det er lurt å legge en plan med fvk. Med så høyt konfliktnivå tror jeg ikke det er lurt at du bare plutselig tar henne med. Tror ikke hun burde være med når du og far skal prate sammen men har en egen samtale med saksbehandler Anonymkode: f14c9...d4c TS her. Helt enig, som jet skrev over her ønsker jeg at hun blir hørt omså uten oss til stede. Evt etter vi har hatt møte. Anonymkode: 80235...f4d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 2 minutter siden, Kenelz skrev: Er bare å ringe familiekontoret og fortelle kort om situasjonen. Mener at barnepsykologer blir blandet inn sånn de får snakket med 11-åringen. Om jeg ikke husker helt feil så er det kun foreldrene som møter opp den første gangen og deretter får man tar med barnet så lenge det ikke er en høyt konfliktnivå mellom foreldrene. TS her. Takk for svar. Det føles litt håpløst. Jeg er i grunn ikke i konflikt med noen. Det er datteren min som er i konflikt med faren sin, om man kan si det sånn. Og jeg støtter nå endelig opp under henne etter å ha sett hvordan dette ødelegger henne psykisk. Hun har det så vondt før hun skal dit, og han kan dra henne med seg osv. Dråpen rant over for min del da datteren min stilte spm ved hvorvidt jeg ønsker å ha henne eller ei da jeg «tvinger» henne av gårde og ikke hører på hennes rop om hjelp. Det hele er bare fryktelig trist. Anonymkode: 80235...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #12 Skrevet 5. juni 2020 Utrolig lei situasjon, uff. Hvorfor vil far i det heletatt ha samvær hvis han aldri har stilt opp? Anonymkode: 3aacf...b12 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #13 Skrevet 5. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig lei situasjon, uff. Hvorfor vil far i det heletatt ha samvær hvis han aldri har stilt opp? Anonymkode: 3aacf...b12 TS her. Dette er en mann med mye penger, bra jobb og som etter MIN mening er maktsyk. I fare for å virke nedlatende mot han så er han skummel sånn. Dette handler nok først og fremst om å skade meg når han ikke lengre kan herje fritt vilt som han vil. Derimot er det datteren vår som lider. Anonymkode: 80235...f4d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #14 Skrevet 5. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Dette er en mann med mye penger, bra jobb og som etter MIN mening er maktsyk. I fare for å virke nedlatende mot han så er han skummel sånn. Dette handler nok først og fremst om å skade meg når han ikke lengre kan herje fritt vilt som han vil. Derimot er det datteren vår som lider. Anonymkode: 80235...f4d Tenkte meg at det var noe slikt ja. «Prinsippsak». Håper din datter blir hørt, dette er ikke kjekt i det heletatt. Sender dere begge en god varm klem ♥️ Anonymkode: 3aacf...b12 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #15 Skrevet 5. juni 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte meg at det var noe slikt ja. «Prinsippsak». Håper din datter blir hørt, dette er ikke kjekt i det heletatt. Sender dere begge en god varm klem ♥️ Anonymkode: 3aacf...b12 Tusen takk ❤️ utrolig hvor mye en klem fra en fremmed kan bety! Klem tilbake ❤️ Anonymkode: 80235...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #16 Skrevet 5. juni 2020 Bare husk at fvk ikke kan bestemme noe. Tror du han kommer til å høre på rådene deres når de ikke har tvangsmidler? Anonymkode: 5049b...58d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #17 Skrevet 5. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk for svar. Kan jeg spørre om du vet hvordan jeg går frem isåfall? Ringer jeg familievernkontoret og forklarer saken kort og spør om hun kan være med? Hun vil selvsagt få valget selv, på hvorvidt hun vil bli med eller ei, men jeg tror nok hun vil. Anonymkode: 80235...f4d De vil helt sikkert snakke med dere foreldre først. Datteren din kan i etterkant få snakke med noen på familevernkontoret alene og forklare hva hun tenker, hun slipper å sitte i møte med dere begge og si det. Så blir det samtale med dere foreldre igjen og den personen hun har snakket med. Anonymkode: 4b8ca...945 1
MollyJones Skrevet 5. juni 2020 #18 Skrevet 5. juni 2020 Har du ting dokumentert? Avtalen er annenhver helg, men du sier at det er helt vilkårlig når det faktisk er samvær, og helt etter hans innfall - har du sms`er på at han avlyser etc? Her må du stå i hjørnet til datteren din! Stor klem! 1
jabx Skrevet 5. juni 2020 #19 Skrevet 5. juni 2020 Hva med å kontakte familievernkontoret og spørre? 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #20 Skrevet 5. juni 2020 Da vi var på familievernkontoret og barna var med, så var han på et eget rom med ei, samtidig som jeg og far snakket med ei anna på et annet rom. Neste gang han var med, så var vi i samme rom. Og da stirret far på han mens han skulle snakke. Og da er det ikke så lett å si det man har på hjertet... Så viktig å ringe på forhånd, så de kan ha kapasitet til å ha barnet og dere hver for seg. Barn skal bli hørt, men hva hjelper det om han ikke hører etter? Uansett lurt at hun får snakke. Så får de hennes side av saken også, og ikke kun hans versjon hvor du er den onde eksen som holder far og datter fra hverandre. Anonymkode: a8698...03c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå