Gå til innhold

Er det virkelig noen vits med solfaktor for å forebygge rynker året rundt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter en ny tråd her, ettersom jeg foreløpig ikke har fått svar/respons på innlegget mitt i en annen tråd. Innlegget mitt var altså slik:

"Jeg skjønner ikke helt dette med å bruke solfaktor året rundt for å forebygge rynker, for det er vel slik at virkningen går over etter et par timer, sånn at man må smøre seg annenhver time hele dagen for at det skal være noen vits? Selv bruker jeg dagkrem med solfaktor hver dag, men regner med at det ikke har stort å si, spesielt i hele den tiden med hjemmekontor, hvor jeg som regel ikke har gått ut før etter flere timer etter at jeg har smurt meg inn.

NB, jeg snakker ikke om det å beskytte seg i sola for ikke å bli solbrent, for det er noe helt annet, og det regner jeg med at de aller fleste passer på."

Man blir jo tutet ørene full om hvor viktig det er med solfaktor, også utenom de tilfellene hvor man kan bli solbrent - altså hver dag, året rundt, og selv når det er overskyet og mørketid eller når man holder seg inne. Men hvem i all verden er det som smører seg med solkrem annenhver time hele dagen? Nå som det er sommer, gjelder det dessuten nesten hele døgnet, i hvert fall fra man står opp og helt til man legger seg.

Anonymkode: 2755b...897

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder rynker, viser forskning at såkalt fotoaldring er det som har størst betydning for utvikling av rynker i ansiktet. Fotoaldring er resultat av solens virkning på huden. Dette er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker i ansiktet. Det er særlig det langbølgede ultrafiolette lyset (UVA) som går ned i lærhuden og skader bindevevet, som forårsaker slike rynker.

Du trenger m.a.o. ikke ta på solkrem hver annen time innendørs og om vinteren. Behovet for solbeskyttelse kommer i stor grad an på UV-indeksen, som er et mål på hvor intens UV-strålingen fra solen er og måles vanligvis midt på dagen når solen står høyest på himmelen. Når indeksen er tre eller høyere bør man bruke solkrem hvis man skal oppholde seg mye ute. Selv bruker jeg høy solfaktor om vinteren også hvis jeg f.eks. skal være ute en stund på dagtid.

Dette med hver annen time har sammenheng med at det er så ofte du må ta på solkrem for at du skal oppnå angitt solbeskyttelse. Det betyr ikke at beskyttelsen er null hvis du lar det gå lengere tid mellom hver påføring. 

Tabellen under (fra Apotetk1) er ganske informativ, og UV-varsel finner du her: https://uv.nilu.no/

Sammenhengen mellom UV-indeks og risiko for solforbrenning er avhengig av hudtype. Tabellen under tar utgangspunkt i en utsatt (lys) hudtype.

Styrke
UV-indeks
Sikker soletid
Tiltak
Tilsvarer
Lav
1-2
1 dag
Ingen. Vær ute og nyt sola.
Vinter i Norge.
Moderat
3-5
1-2 timer
Klær, solhatt og solbriller gir god beskyttelse. Solkrem kan være nødvendig. Ta pause fra solen.
Påske i Norge. Vår/høst i Sør-Norge, perioden mai-august i Nord-Norge.
Sterk
6-7
½-1 time
Ta pause fra solen mellom kl 12-15. Bruk klær, solhatt, solbriller og smør deg med høy faktor (minst faktor 30)
Sør-Norge i juni og juli. Høyfjellet i mai. Spania vår og høst.
Svært høy
8-10
15-30 min.
Unngå solen mellom kl 12-15 og søk skygge. Bruk klær, solhatt og solbriller og smør deg ofte med en solkrem med høy faktor (30-50)
Isbre/høyfjell med snø i juni og juli. Middelhavet om sommeren.
Ekstrem
>11
5-15 min.
Unngå solen mellom kl 12-15 og søk skygge. Klær, solhatt og solbriller er absolutt nødvendig. Smør deg ofte med solkrem med høy faktor (30 eller 50). I visse tilfeller bør man vurdere å unngå solen helt.
Kanariøyene og Alpene om sommeren. Områder nær Ekvator. Grenseverdier for solarier.
Tabellen er laget som et samarbeid mellom Statens strålevern, Meteorologisk institutt, Kreftforeningen, Norsk institutt for luftforskning og Statens Forurensningstilsyn. Informasjonen i tabellen, samt daglige UV-varsler finnes på yr.no.

Ga dette mening, TS?
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for utførlig  og hjelpsomt svar, Roci! :)

Altså, innlegget mitt handlet ikke om det med å beskytte seg i sola for å unngå å bli brent, men utelukkende om det med å unngå fotoaldring. Er det da altså sånn at dersom man smører seg med solfaktor om morgenen, så er man beskyttet mot UVA hele dagen? Hvis ikke, hvor lenge er man beskyttet mot UVA etter at man har smurt seg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen:
Når jeg tenker meg om, lurer jeg kanskje på om det med å smøre seg med solfaktor året rundt for å beskytte seg mot UVA/forebygge fotoaldring, ikke egentlig gjelder i særlig grad her i Norge. Vi bor jo mye lengre nord enn de aller fleste mennesker her i verden. En såpass nordlig (i amerikansk sammenheng) by som New York, ligger f.eks. på samme breddegrad som Napoli, og det er klart at de som bor såpass langt sør, må passe seg for solstråling i betraktelig mye større grad enn oss her langt oppe i nord. Og antar dermed at rådene om solfaktor på overskyede dager om vinteren, ikke gjelder i det hele tatt for oss, men er laget for folk i USA og i Mellom-/Sør-Europa.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ihvertfall ikke det. Smører meg når jeg skal være i sola over tid, ellers lar jeg være. Er ikke så redd for litt rynker uansett 😊

Anonymkode: 2f566...1a4

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utførlig  og hjelpsomt svar, Roci! :)

Altså, innlegget mitt handlet ikke om det med å beskytte seg i sola for å unngå å bli brent, men utelukkende om det med å unngå fotoaldring. Er det da altså sånn at dersom man smører seg med solfaktor om morgenen, så er man beskyttet mot UVA hele dagen? Hvis ikke, hvor lenge er man beskyttet mot UVA etter at man har smurt seg?

Det du spør om er nesten umulig å svare på, tror jeg. Jeg vet ikke om det går an å beregne hvor mye solfaktoren "svekkes" i løpet av dagen dersom du bare påfører èn gang, og det vil nok uansett være individuelt pga ulik hudtype osv. 

Du må ikke lese tabellen med utgangspunkt i "sol fra skyfri himmel", det som er interessant er UV-indeksen, som angir graden av UV-stråling uavhengig av vær og årstid. Og oppdater UV-indeks for ditt område finner du i lenken jeg la ved sist. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Roci skrev:

Det du spør om er nesten umulig å svare på, tror jeg. Jeg vet ikke om det går an å beregne hvor mye solfaktoren "svekkes" i løpet av dagen dersom du bare påfører èn gang, og det vil nok uansett være individuelt pga ulik hudtype osv. 

Du må ikke lese tabellen med utgangspunkt i "sol fra skyfri himmel", det som er interessant er UV-indeksen, som angir graden av UV-stråling uavhengig av vær og årstid. Og oppdater UV-indeks for ditt område finner du i lenken jeg la ved sist. 

Takk :) (UV-varslene var forresten flyttet fra siden du lenket til, men jeg fant det her: http://www.meteovista.no/Europe/UV-indeks-Norway/133).

Solbrent blir jeg aldri - ikke fordi jeg har hud som tåler sol spesielt godt, jeg tipper at jeg er som en gjennomsnittsnordmann når det gjelder hudtype - men fordi jeg alltid er svært påpasselig.

Og så konkluderer jeg med at rådet man ser overalt om å bruke solfaktor året rundt for å forebygge tidlig aldring av huden, stort sett er et råd som opprinnelig kommer fra amerikanske hudeksperter og som dermed forholder seg til et veldig mye sydligere klima enn det vi har i Norge, ettersom USA jo stort sett ligger på samme breddegrader som middelhavslandene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en dokumentar en gang om kremer som skal «motvirke» rynker/aldring. Ekspertene var ganske klare i sin tale. Det huden trenger er fuktighet og solfaktor når det er UV stråling/sol. Som noen sier er rådene kommet fra f.eks. Amerikanske hudeksperter, og det gjelder ikke bare sydligere klima, men at disse er kjøpt og betalt av firmaer som skal selge hudkremer og solkremer. 
 Ingen kremer kan stanse rynker eller lignende. Det er bare overfladisk og følelsen er deilig den første halvtimen kanskje. 

Anonymkode: eded2...4dd

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så en dokumentar en gang om kremer som skal «motvirke» rynker/aldring. Ekspertene var ganske klare i sin tale. Det huden trenger er fuktighet og solfaktor når det er UV stråling/sol. Som noen sier er rådene kommet fra f.eks. Amerikanske hudeksperter, og det gjelder ikke bare sydligere klima, men at disse er kjøpt og betalt av firmaer som skal selge hudkremer og solkremer. 
 Ingen kremer kan stanse rynker eller lignende. Det er bare overfladisk og følelsen er deilig den første halvtimen kanskje. 

Anonymkode: eded2...4dd

Disse kremene er ikke deilig nei, de skaper mye tørr hud, utbrudd og irritasjon.

Anonymkode: 5429a...0e0

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok an på hvem man spør. Syns ikke det er vits, men mulig jeg tar feil. Selv bruker jeg aldri solkrem. Heller ikke på sommeren. Unngår heller direkte soling, og tiden på dagen hvor sola er sterkest. Solkrem syns jeg dessuten er klissete, ekkelt, lukter vondt, og er dyrt.

Anonymkode: 5c4b6...ce9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har smurt meg i fjeset en gang i timen når jeg ute, mer eller mindre hver eneste dag siden jeg var 18 (så snart i ti år). Får stadig høre jeg ser yngre ut. Jeg takker solkremen for det, i hvert fall. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Oktobr skrev:

Jeg har smurt meg i fjeset en gang i timen når jeg ute, mer eller mindre hver eneste dag siden jeg var 18 (så snart i ti år). Får stadig høre jeg ser yngre ut. Jeg takker solkremen for det, i hvert fall. 

Oi, så opplyst og flink du er! Regner med du ikke bruker sminke, da blir det vanskelig. Heldig du som er naturlig pen!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så opplyst og flink du er! Regner med du ikke bruker sminke, da blir det vanskelig. Heldig du som er naturlig pen!

Vet ikke hvor naturlig pen jeg er, men jeg har sluttet fullstendig med hudsminke. Før smurte jeg bare på en miks av ny BB krem med solfaktor blandet med solkrem 30+ SPF flere ganger for dagen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da en lite hyggelig og unødvendig kommentar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da en lite hyggelig og unødvendig kommentar.

Da mistolker du den. Den er ment hyghelig! Skjønner ikke hva du leser som er uhyggelig. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mistolker du den. Den er ment hyghelig! Skjønner ikke hva du leser som er uhyggelig. 

Åja, unnskyld, jeg leste det som en sarkastisk kommentar.

Så beklager igjen! Ikke alltid så lett å tolke skriftlige kommentarer, ettersom man ikke har tonefall, ansiktsuttrykk til å hjelpe seg. :)  Og her var det dessuten ingen emoticons heller (noe som for øvrig ikke er kritikk, ettersom jeg sjelden bruker det selv).

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, unnskyld, jeg leste det som en sarkastisk kommentar.

Så beklager igjen! Ikke alltid så lett å tolke skriftlige kommentarer, ettersom man ikke har tonefall, ansiktsuttrykk til å hjelpe seg. :)  Og her var det dessuten ingen emoticons heller (noe som for øvrig ikke er kritikk, ettersom jeg sjelden bruker det selv).

Det er sant😊

AnonymBruker
Skrevet

Bruker solkrem spf 50 hver dag hele året.

Syntes godt når man blir eldre hvem som har smurt seg og ikke.

Anonymkode: 69ed4...26a

• Liker 2
Skrevet

Bruker foundation med solfaktor 30 hver dag, hele året (med mindre jeg ikke skal gå ut).

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke smurt meg med solfaktor på..vet ikke hvor mange år. Har kanskje fått en dusj av en venn sån tre-fem ganger. Har oppholdt meg mye i sørlige/varme land og er gammel nok til at venner av meg har mye rynker, men jeg har knapt noen i det hele tatt, ser anelse av noe men nei, virkelig ikke. Røyker gjør jeg også. Tror det ligger i genene jeg.

Anonymkode: 76b28...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...