Gå til innhold

Taushetsplikt for barnehageansatte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som kan noe om taushetsplikt for ansatte i barnehage? Barnehageloven/forvaltningsloven var ikke tydelig nok.

Hvor mye er lov å fortelle til venner, familie, frisøren osv? Kan man fortelle hva som helst, så lenge man ikke bruker navn? F.eks "en gutt på 4 år på en spesifikk avdeling er helt umulig/ammer fortsatt/er spesielt frekk/sier mye morsomt".

Anonymkode: 6e2c0...2cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare ikke nevn noe som kan bli gjenkjent (navn, avdeling) Er lov å si "åhh en av barna er så utrulig vanskelig og slår og sparker, vet ikke hva vi skal gjøre blablabla" "herregud forledra til en av ungene er såå frekke"

Anonymkode: 7f1f4...5dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnet eller foreldrene ikke kan bli gjenkjent. Du kan for eksempel si at ei mor er et spetakkel, men ikke at ei mor med neongrønt hår som jobber på den lokale coopen og kjører en rød Opel er et spetakkel. 

Anonymkode: 8ad59...f31

• Liker 34
Skrevet

Men hvorfor fortelle noe i det hele tatt? 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi noen ganger trenger man en utblåsning eller noen å snakke med. Med mindre du jobber med mennesker (spesielt innen helse), kommer du aldri til å forstå, dessverre. 

Hvorfor ikke ta det opp med noen på avdelingen. Har en jeg jobber med og vi hjelper hverandre om vi trenger å "tømme" oss. 

Anonymkode: 2ba54...656

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke ta det opp med noen på avdelingen. Har en jeg jobber med og vi hjelper hverandre om vi trenger å "tømme" oss. 

Lol.. Vanlig å klage/ha en utblåsning når man kommer hjem fra jobb, ma trenger å klage litt - spes når man jobber med mennesker

• Liker 11
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi noen ganger trenger man en utblåsning eller noen å snakke med. Med mindre du jobber med mennesker (spesielt innen helse), kommer du aldri til å forstå, dessverre. 

Jobber selv i barnehage, men føler og har aldri følt for å «utlevere» hverken barn eller foreldre. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lol.. Vanlig å klage/ha en utblåsning når man kommer hjem fra jobb, ma trenger å klage litt - spes når man jobber med mennesker

Jobber i barnehage og klarer fint å ikke klage/ha utblåsning når jeg kommer hjem :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage og klarer fint å ikke klage/ha utblåsning når jeg kommer hjem :)

Så bra for deg, for en bragd!

du vet det ikke gjelder alle sant?

8 minutter siden, MzMe skrev:

Jobber selv i barnehage, men føler og har aldri følt for å «utlevere» hverken barn eller foreldre. 

Men mange gjør det.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, MzMe skrev:

Det går an å lufte hodet uten å oppgi sensitive opplysninger, noe som er litt poenget her. Barnet/brukerens/pasientens navn/bosted/alder er jo egentlig ikke relevant til «utluftingen». For eksempel kan man klage over at en unge alltid er frekk, rampete osv, men hvilken rolle har sensitive opplysninger? Ingen. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg synes ikke det skal snakkes om til andre selv om det er er tatt hensyn til personvern , ansatte har kollegaer og også personalmøte og pauser de kan snakke om hendelser . Det er å være proff i sitt yrke . 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i størst grad brukt kolleger til dette. Det handler om profesjonalitet (Jeg jobber med pasienter,  så kjenner til behovet).

Husk også at hvis du forteller mange småting om en person så har du plutselig identifisert personen. Barn X er så krevende! En annen dag, barn X nekter å parkere sin nye sykkel og babler hele dagen om at bare knallgrønn sykkel er fin. Så forteller du at barn X skal flytte til ditt boligstrøk.  Og da vil den andre personen kunne kjenne igjen barnet 

Anonymkode: 66bc1...333

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De fleste rundt deg vil nok vite hvilken bhg barnet går i, siden de vet at du jobber i samme i bhg, tenk litt på det. I tillegg om man jobber i nærmiljøet sitt er det enda lettere for andre å legge informasjon sammen. Er alltid noen som kjenner noen og knytter informasjon opp til hvilket barn eller foreldre du prater om på fritiden. Feks si du jobber i bhg abc med 65 barn. På nettsiden står det ansatte for hver avdeling. Du jobber på avdelingen blå med 17 barn i alderen 2-4 år. Du kommer hjem eller besøker en venn og blåser ut og forteller om et barn du er bekymret over og trenger litt råd. Du følger opp med videre opplysninger at barnet er en gutt. Tilfeldigvis har bhg ei åpen Facebook gruppe og avdeling blå lagt ut et felles situasjonsbilde. Der ser man at det kun er 4 gutter. 

Vær forsiktig når man prater om jobb hjemme! 

Anonymkode: b89bc...063

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er barn som biter, slår og skader andre barn i bhg - hvorfor får ikke vi foreldre vite hvem disse barna er, når de har skadet vårt barn?

Det er som med mobberne, det er offeret som må ta konsekvensene. 

Anonymkode: 639f3...39f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i butikk, måtte jeg stadig ha en utblåsning når jeg kom hjem :) Kan forstå bhg ansatte også, og det er en utfordring å jobbe med mennesker...og andre voksne som man kanskje ikke er enig med :)

Anonymkode: 3ec05...520

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått høre en del, jeg, om både barn og foreldre i barnehagen der tanta mi jobber. Hun har selvfølgelig aldri nevnt navn, men har fortalt om situasjoner hun synes er veldig spesielle, morsomme eller triste. Hun har dog aldri beskrevet forelderen eller barnet, så jeg kunne ikke ha gjettet på hvem noen av de er selv hvis jeg hadde prøvd. Mest foreldre da, de gangene hun har fortalt om barn i barnehagen har det vært morsomme ting de har sagt eller gjort, eller når de har kommet bort med en blomst til henne. Hun fortalte om en situasjon hun hadde med en far engang - han hadde sendt en melding til henne utenom barnehagens åpningstid for å spørre om hun kunne komme å låse opp i barnehagen, da de hadde glemt igjen barnets utedress. Dette var da en fredag kveld, før en langhelg. Hun sa nei til det, og fikk kjeft tilbake. Det er type slike ting hun forteller om. Jeg ser ikke problemet med det, har jo absolutt ingen mulighet er for å vite hvem denne pappaen er, og hun fikk blåst ut sin frustrasjon. 

Anonymkode: f5fe0...dc8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg ikke skjønner, er barn som biter, slår og skader andre barn i bhg - hvorfor får ikke vi foreldre vite hvem disse barna er, når de har skadet vårt barn?

Fordi vi har taushetsplikt din amøbe. Og heldigvis for det, om en 1-2åring biter, så skal den jo ikke straffes for det. Den fortjener å bli møtt på samme måte som alle andre barn uansett, og det hadde nok ikke foreldrene til det barnet som blir bitt gjort... 

Anonymkode: 66cb4...57c

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva hjelper det å vite barnets navn? Hva skal du gjøre? 

Hvis det skjer gjentatte ganger, så er det barnehagen som ikke gjør jobben sin.

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn X er så krevende! En annen dag, barn X nekter å parkere sin nye sykkel og babler hele dagen om at bare knallgrønn sykkel er fin. Så forteller du at barn X skal flytte til ditt boligstrøk.  Og da vil den andre personen kunne kjenne igjen barnet 

Dette går jo ikke under personopplysninger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...