LOTR Skrevet 4. juni 2020 #1 Skrevet 4. juni 2020 (endret) Hei, Jeg har en datter som skal begynne på skolen til høsten. Nærskolen hennes ligger 1 km fra huset vårt, men vi har valgt å flytte henne til en skole som ligger rett over 2 km fra huset vårt for at hun skal gå sammen med bestevennen sin. Hun bor da 400 meter utenfor skolegrensen til den skolen hun skal begynne på. Hun kjenner ingen som skal begynne på nærskolen, det var derfor vi valgte å bytte slik at hun skulle få en trygg start på skolen. Jeg er veldig usikker på om vi har gjort riktig valg og er veldig bekymra for at det blir langt å gå til venner, lang skolevei og at det er en dum løsning på lang sikt. Dette har gitt meg endel søvnløse netter, er det noen som har noen tanker rundt dette? Endret 5. juni 2020 av LOTR
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #2 Skrevet 5. juni 2020 Tja. Jeg tenker jo at dere har vært litt kortsiktige. Spørs litt hvor langt det er til medelever og om hun kan frakte seg selv etterhvert. Mye går seg til, både oppstart på skole hvor man ikke kjenner noen og oppstart på skole hvor er andre bort lengre unna. Men den løsningen dere har valgt krever nok mer av dere hvis hun etterhvert er den eneste som bor litt unna de andre hvis dere må initiere besøk og evt følge henne. Men, som sagt går det meste seg til og barnet ditt vil nok trives på begge skolene. Anonymkode: 805dd...4a0 4
Ulrikke Skrevet 5. juni 2020 #3 Skrevet 5. juni 2020 Jeg tenker at det lureste hadde vært å gå på nærskolen. Dette er en kortsiktig løsning. Hun kan bli "den som bor lengst unna" og som ikke har noen fra skolen i nærheten hun kan "stikke innom".... Jeg ville nok valgt det motsatte av deg. Når de begynner på skolen er alt nytt for alle, selv om noen kjenner noen fra før er det ikke gitt at det er de de velger å være sammen med etter to uker på skolen.... Ville tenkt mer langsiktig og latt henne gå på skolen der nærmiljøet har tilknytning. Nærmiljø og venner har utrolig mye å si, mer og mer jo eldre de blir! 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #4 Skrevet 5. juni 2020 Ja, dette var en veldig kortsiktig løsning! Om dere hadde gitt det ei uke inn i skoleåret hadde hun nok allerede blitt kjent med flere. Man har heller ingen garanti for at bestevenner fortsetter å være det når man får mange flere å spille på, og da er hun like langt.. Jeg hadde nok gjort om på det nå mens det er tid. Hun skal gå på barneskolen i 7 år, og da er det supert å ha vennene i nabolaget! Anonymkode: 1338e...16b 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #5 Skrevet 5. juni 2020 Vi ble plassert på en skole som er 3 km unna, og har kjempet med nebb og klør for å få nærskolen som er 1,5 km unna. Det fikk vi heldigvis. Bestevenninnen til vår datter skal begynne på den skolen som er lengst borte, men det var ikke en faktor i regnestykket vårt. Det veide mye tyngre at hun kan gå til skolen, og at det vil lette alle sin hverdag betraktelig. Mest sannsynlig er det ikke dem som kommer til å være mest ned hverandre fremover. Jeg hadde nok byttet hvis jeg var dere. Anonymkode: fb815...974 2
LOTR Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2020 Hei igjen, Tusen takk for innspill. Jeg glemte å si at vi har planer om å flytte om tre år, og vi planlegger å flytte nærmere skolen hun skal begynne på. Det er endel av grunnen til at vi velger å flytte henne til denne skolen. Jeg vet ikke hvor gamle barn er når de begynner å gå alene til hverandre, men slik vi bor nå er det ingen barn i umiddelbar nærhet som hun leker med.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #7 Skrevet 5. juni 2020 Så det er bedre at hun går på skole sammen ei jente som bort et stykke unna, enn alle andre som bor i nabolaget og som blir nye venner på 123? Ja det er ganske rart tenkt. Anonymkode: 9531a...f5d 1
LOTR Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #8 Skrevet 5. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja. Jeg tenker jo at dere har vært litt kortsiktige. Spørs litt hvor langt det er til medelever og om hun kan frakte seg selv etterhvert. Mye går seg til, både oppstart på skole hvor man ikke kjenner noen og oppstart på skole hvor er andre bort lengre unna. Men den løsningen dere har valgt krever nok mer av dere hvis hun etterhvert er den eneste som bor litt unna de andre hvis dere må initiere besøk og evt følge henne. Men, som sagt går det meste seg til og barnet ditt vil nok trives på begge skolene. Anonymkode: 805dd...4a0 Takk for innspill. Grensene for skolene er veldig glidende, slik at hun bor ikke nødvendigvis lenger unna de som bor lengst vekke som går på nærskolen og de som bor nærmest på den skolen vi har valgt. Det er i noen nabolag barn som går på begge skolene, men ikke i vårt nabolag.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #9 Skrevet 5. juni 2020 30 minutter siden, LOTR said: Hei igjen, Tusen takk for innspill. Jeg glemte å si at vi har planer om å flytte om tre år, og vi planlegger å flytte nærmere skolen hun skal begynne på. Det er endel av grunnen til at vi velger å flytte henne til denne skolen. Jeg vet ikke hvor gamle barn er når de begynner å gå alene til hverandre, men slik vi bor nå er det ingen barn i umiddelbar nærhet som hun leker med. Hvis dere skal flytte nærmere den skolen uansett, så går det jo greit. Men kanskje vurdere å flytte dit til kjappere? Anonymkode: 7af0d...3b2
LOTR Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #10 Skrevet 5. juni 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er bedre at hun går på skole sammen ei jente som bort et stykke unna, enn alle andre som bor i nabolaget og som blir nye venner på 123? Ja det er ganske rart tenkt. Anonymkode: 9531a...f5d Takk for innspill. Vi bor ikke i et nabolag med mye barn. Og vi bor 400 meter fra skolegrensen slik at hun vil bo i gåavstand til mange hus innenfor skolegrensen.
Lothlorien- Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 (endret) Ville valgt nærskolen. Om hun kun kjenner bestevenninnen på den andre skolen, kan de jo møtes på fritiden fremover uansett. I løpet av en uke eller to vil vel datteren din bli kjent med flere, samt ha kortere skolevei. edit: Ser Ts la til ny info om å flytte nærmere den andre skolen etterhvert. Da blir det jo noe annet. Endret 5. juni 2020 av Lothlorien-
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #12 Skrevet 5. juni 2020 Jeg ville valgt nærskolen. De får seg raskt nye venner og det er definitivt en fordel å ha vennene i nabolaget og i gangavstand. Jeg tror løsningen din var litt kortsiktig. Ja, hun har da venner med en gang, men over tid, når hun finner seg nye venner, vil det være upraktisk at hun ikke bare kan gå ut i gata og leke med dem. Når de da har alle andre venner rett i nærheten er det fare for at datteren din havner utenfor siden det er mer ork å dra til henne som bor langt unna. Anonymkode: a0a43...913
LOTR Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #13 Skrevet 5. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville valgt nærskolen. De får seg raskt nye venner og det er definitivt en fordel å ha vennene i nabolaget og i gangavstand. Jeg tror løsningen din var litt kortsiktig. Ja, hun har da venner med en gang, men over tid, når hun finner seg nye venner, vil det være upraktisk at hun ikke bare kan gå ut i gata og leke med dem. Når de da har alle andre venner rett i nærheten er det fare for at datteren din havner utenfor siden det er mer ork å dra til henne som bor langt unna. Anonymkode: a0a43...913 Dette er en av tingene jeg bekymrer meg for, men vi bor som sagt 400 meter fra skolegrensen til den skolen vi har søkt oss inn på, slik at jeg tenker det er ikke sikkert at de vennene hun få vil bo nærmere henne på nærskolen. Begge områdene for skolene strekker seg over store områder.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #14 Skrevet 5. juni 2020 Vet ikke om det hjelper deg noe, men vår nærskole(i fht kommunens skolekretser) er 5.2 km unna. Vi bor på en eiendom som familien har fått i arv, og min er 6. Generasjon. Nærmeste barnefamilie bør ca 2 km unna. Vår datter kjente ingen da hun begynte på skolen. Bestevenninnen fra bhg begynte på en annen skole i kommunen, og kommunen var veldig klarvær at bytte av skole skulle ha mere tungtveiende årsaker en det. Poenget mitt er at jeg tenker det kommer til å gå fint for deres datter, og når dere i tillegg skal flytte nærmere skolen blir det også nærmere venner. Lykke til Anonymkode: 8279b...bf7
Gjest Chroma Skrevet 5. juni 2020 #15 Skrevet 5. juni 2020 Jeg tenkte også at dere burde valgt nærskolen, helt til jeg leste at dere skal flytte nærmere den andre skolen om noen år. Tenker at det da ikke er dumt å allerede gå på den skolen dere skal flytte nærmere.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #16 Skrevet 5. juni 2020 Men er det helt sikkert at dere skal flytte? Mye kan skje på tre år. Hvorfor ikke flytte før om tre år? Anonymkode: fb815...974
LOTR Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #17 Skrevet 5. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det helt sikkert at dere skal flytte? Mye kan skje på tre år. Hvorfor ikke flytte før om tre år? Anonymkode: fb815...974 Vi skulle gjerne flyttet før, men jeg er ferdig på studier da slik at det er økonomisk begrunnet.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #18 Skrevet 5. juni 2020 Jeg ville valgt nærskolen nå. Unger i 1-3. klasse er ikke så mobile på egenhånd og de er heller ikke like aktive på telefon/sms som det eldre barn er, så det at jenta di bor lengst unna skolen kommer nok til å oppleves som en større ulempe nå enn senere. Regner med at dere bor relativt tettbygd til, siden skolene ligger så nærme hverandre og min erfaring er at unger som bor tett ikke blir like avhengige av foreldre til kjøring, henting og lage avtaler. De leker heller mer spontant i nærmiljøet og dermed blir det dere som foreldre som må planlegge og ta initiativ for at datteren skal få vært sosial. Vi har kjent mye på det da vi bor i en full skolekrets. Skolen som vi egentlig sogner til hadde plass til så og si alle barna i nabolaget, bortsett fra vår gate og vi fikk da plass på en annen skole. Stor ulempe de første årene, men nå som de går i 5. klasse har det jevnet seg mer ut. Nå kommer det titt og ofte unger på sykkel og ringer på, og dessuten ringer de og avtaler selv ved behov, men de første årene var det veldig kjipt å vite at de fleste andre bare gikk over til nabobarna mens mitt barn ble sittende mye hjemme alene. Hvis dere skal flytte om tre år ville jeg heller tatt sjansen på å være den familien som bor utenfor skolegrensa i 4. klasse enn i 1. klasse. Anonymkode: 02edd...3bb 2
LOTR Skrevet 5. juni 2020 Forfatter #19 Skrevet 5. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville valgt nærskolen nå. Unger i 1-3. klasse er ikke så mobile på egenhånd og de er heller ikke like aktive på telefon/sms som det eldre barn er, så det at jenta di bor lengst unna skolen kommer nok til å oppleves som en større ulempe nå enn senere. Regner med at dere bor relativt tettbygd til, siden skolene ligger så nærme hverandre og min erfaring er at unger som bor tett ikke blir like avhengige av foreldre til kjøring, henting og lage avtaler. De leker heller mer spontant i nærmiljøet og dermed blir det dere som foreldre som må planlegge og ta initiativ for at datteren skal få vært sosial. Vi har kjent mye på det da vi bor i en full skolekrets. Skolen som vi egentlig sogner til hadde plass til så og si alle barna i nabolaget, bortsett fra vår gate og vi fikk da plass på en annen skole. Stor ulempe de første årene, men nå som de går i 5. klasse har det jevnet seg mer ut. Nå kommer det titt og ofte unger på sykkel og ringer på, og dessuten ringer de og avtaler selv ved behov, men de første årene var det veldig kjipt å vite at de fleste andre bare gikk over til nabobarna mens mitt barn ble sittende mye hjemme alene. Hvis dere skal flytte om tre år ville jeg heller tatt sjansen på å være den familien som bor utenfor skolegrensa i 4. klasse enn i 1. klasse. Anonymkode: 02edd...3bb Hei igjen, Vi bor i utgangspunktet i en gate som ligger vekk fra de tettbygde områdene, med ingen barn som er i samme alder. Det er en halv km å gå til tettbygd grense for begge skolene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå