Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tar det vanligvis fra visning til man kan overta en leilighet? 

Anonymkode: 1e181...34c

AnonymBruker
Skrevet

Når du legger inn bud, kan du samtidig skrive ønsket overtagelsesdato. Men husk at det må være tilstrekkelig tid til både kontraktsmøte og bankens formaliteter ifh til lånet. Så minimum 3 uker. Spørs jo også om selger har en annen bolig klar, eller om de trenger mer tid. Men det vil i så fall megler informere om.

Det blir derfor mer riktig å tenke tid fra budaksept til overtagelse. Visninger kan det jo bli mange av om selger ikke får den prisen de ønsker.

Anonymkode: 6af0f...190

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ønsket dato for overtagelse i budet du gir. Noen trenger tid før de kan overta pga barnas skolegang, egen jobb, må selge/si opp leietid osv. Noen har lett lenge og kan ta over "i morgen". Det er veldig forskjellig. Husk at du må betale husleie/andre faste utgifter enn lån dobbelt de månedene du eier/leier to boliger. 

Anonymkode: f24b1...dac

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt 2 uker og vi har hatt 2 måneder. Vet om noen som hadde 6 måneder, men det er sjelden.

Anonymkode: 3c9b4...149

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt alt fra 1 uke til 3 mnd

Anonymkode: 35097...28c

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det vanligvis fra visning til man kan overta en leilighet? 

Anonymkode: 1e181...34c

Finnes ikke noe «vanlig» tid. Dette kommer helt ann på situasjonen til kjøper. 

Anonymkode: 7577b...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer utrolig mye. Kjenner flere som har overtatt nesten et år etter godtatt bud. Da jeg kjøpte leilighet var det ti dager mellom visning og overtagelse (jeg la inn bud dagen etter visning, så ni dager fra godtatt bud til overtagelse). Ingen bodde i leiligheten (utbygger som solgte) og det var ingen behandlingstid hos banken da jeg ikke tok opp lån. Kunne egentlig overtatt tidligere, men en av de fra firmaet som solgte var på ferie og måtte komme hjem før vi kunne ha kontraktsmøtet.

Da vi kjøpte huset var det nesten tre måneder fra godtatt bud til overtagelse - leiligheten overtok kjøper ca. halvannen måned etter godtatt bud. Vi valgte å kjøpe oss tid ved å ha overtagelse av leiligheten noen uker etter vi selv overtok huset for å ha god tid til å flytte og vaske ut. Vet ikke om dette er likt blant meglere, men megleren vi brukte til å selge leiligheten prioriterte selgers ønsker for overtagelse foran kjøpers ønsker - kjøper må gjerne komme med ønsker, men det er selger som har det siste ordet, om du skjønner.

Anonymkode: 3612c...44a

Skrevet

Da jeg kjøpte leilighet hadde jeg en overtakelsestid på to uker. 

Min søster kjøpte året før, de hadde 4,5 måneder. 

Så det kommer bare an på hva man blir enige om. 

AnonymBruker
Skrevet

Det normale er 1-2 måneder.

Anonymkode: f123e...439

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til 2-3 måneder, men det varierer. Man skriver ønsket overtagelsesdato når man byr og om selger ønsker en annen dato for å godta budet så vil de si det før de godtar budet så man kan legge inn bud med annen dato. 

Anonymkode: b7f34...248

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg solgte hadde jeg allerede flyttet så jeg sa til melger at jeg ønsket rask overtagelse men at jeg ville ta imot bud med lengre også. Megler skrev i annonsen og/eller (husker ikke helt) at det var mulighet for rask overtagelse og sa ifra til de som var på visning/de som skrev seg på liste når han ringte rundt. De som bød kunne overta nesten med en gang så da skrev de 3 uker frem i tid i budet sitt og det ble overtagelse med en gang papirarbeidet og sånt var ferdig.

Andre ganger når jeg har kjøpt så har jeg spurt før jeg bød og megler har sagt at selger ønsket minst X måneder frem i tid så da har jeg skrevet det i budet. 

Oppsummert: Det går fint an å snakke med megler om dette før man byr, megler bør vite hva selger ønsker eller kan godta.

Anonymkode: b7f34...248

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...