Gå til innhold

11 år og første mens. Ustabil syklus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter fikk mensen for 1 måned siden, og har ikke fått den igjen. Er på dag 34. Er det unormalt? 
Synes forresten det er veldig tidlig å få den når 11 år? 

Anonymkode: 99e25...c81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min datter fikk mensen for 1 måned siden, og har ikke fått den igjen. Er på dag 34. Er det unormalt? 

Begge deler er helt normalt.

Anonymkode: d69f4...991

• Liker 11
Skrevet

Helt normalt at mensen er ustabil i starten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ustabil syklus er veldig normalt de første årene! 11år er tidlig men absolutt innenfor normal alder for mens-debut.

Anonymkode: 19723...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Jeg hadde nylig fylt 12 år når jeg fikk den. 

Anonymkode: 4eb28...776

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og flere venninner fikk det litt etter vi hadde fylt 11

Anonymkode: 04608...f7f

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk min første mens da jeg var 10,5år. Blødde i en dag bare også gikk det en mnd før jeg blødde noen dager. Siden da var min mens "til å stole på". 

Er helt vanlig at mensen er ustabil i starten. Noen har mensen en gang når de får den for førstegang, også får de den ikke på ett år. Andre kan blø hver andre uke, også ha to mnd opphold før de blør en uke. 

Like vanlig som å få sin første mens når man er 16-17år

• Liker 4
Skrevet

11 år er HELT normalt 😊 Både jeg og de fleste av mine venninner fikk mensen da vi var 11/12 år. Første året er det veldig uregelmessig. Kan få mensen annenhver uke, eller plutselig 1 gang også 40 dager etter. Blir mer regelmessig når de blir større. Ingenting å frykte eller å tenke på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk mensen i juli mnd npr jeg var 11, var uregelmessig i ett par år normalt

Anonymkode: 1aa62...d0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Fikk mensen i juli mnd npr jeg var 11, var uregelmessig i ett par år normalt

Født april

Skrevet

Helt naturlig å få den i elleveårsalderen og at den er ustabil i starten. Noen kommer tidligere i puberteten rett og slett. Det er også normalt å utvikles mentalt enten raskere eller senere. Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 23. Noen kan være mentalt 17 år som 23 åring, f.eks, og det er like normalt. Litt avsporing der, men poenget er det finnes ingen eksakt fasit. Vi er individer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min i en alder av 10, så unormalt er det vel ikke.. jeg fikk regelmessig ganske med en gang da, men mine venninner gikk både 1,5 mnd og 3 mnd uten mens den første tiden..

Anonymkode: 13ff3...ae0

Skrevet

Helt normalt! Både alder (kanskje litt tidlig, men ikke unormalt!) og at den er uregelmessig.

Jeg husker faktisk fortsatt at jeg hadde 6 mnd mellom min første og min andre mens.... Datteren min hadde vel 3 mnd, hvis jeg husker riktig. Hennes stabiliserte seg ganske kjapt etter det (ikke på dagen, men sånn +/- en uke ca, kaller det "regelmessig" i den alderen), tok lenger tid med meg. Både hun og jeg var nøyaktig 12,5 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde sykluser som vekslet mellom en og to måneder i lengde i flere år før det ble mer stabilt. Fikk mensen når jeg var 10,5.

Anonymkode: 80938...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mens som 9. Helt normalt.

Anonymkode: fd080...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke stabil menstruasjon før jeg var nærmere 20 år. Er helt frisk og legen sa den gangen at dette ikke var unormalt.

Anonymkode: 5f3f3...cf3

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

34 dager er da ikke unormalt, uansett alder. Og om den blir ustabil er jo umulig å vite etter bare en gang. 11 år er også innenfor normalen.

Anonymkode: 744bc...bf6

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke forvente at mensen blir stabil med det første, 11 år er heller ikke unormalt tidlig. 

Anonymkode: 9f7a0...9af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også 11. Husker ikke helt, men tror den var ganske regelmessig helt fra starten. Har sykluser på 32 dager. 

Anonymkode: ec758...92a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...