Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Roundup og dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har en gårdsplass med mye ugress og har vurdert å spraye med round-up. Jeg er redd for at katten vår skal gå på dette og deretter slikke seg på potene. Vil dette gå bra, eller kan vi ikke bruke middelet så lenge det er en risiko for at dyr går på det?

Anonymkode: b89ff...f62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri gjort det. Det er særdeles giftig! 

Anonymkode: 97055...dd5

• Liker 1
Skrevet

Bruk heller eddik. Fullstendig trygt og temmelig effektivt. Roundup inneholder stoffer man bør unngå så langt som mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller ha uhorvelige mengder med ugress enn roundup i nærmiljøet mitt😳 

Det er vel opplest og vedtatt (rettsak i USA) at dette er giftig og farlig for mennesker. Så antar at det ikke er særlig bra for katten og ulike andre dyr😳😳😳😡

Anonymkode: 17d14...b60

• Liker 1
Skrevet

Virkestoffet glyfosat er mye mer giftig for planter enn for dyr og mennesker. Hvis du kjøper ferdig blandet Roundup så er dette så svakt at det skal være ufarlig. Da Roundup kom på markedet hevdet produsenten at det kunne drikkes, det ble vel påvist i ettertid at det ikke akkurat var helsebringende.

Med andre ord så hadde jeg ikke vært bekymret for katten hvis jeg var deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glyfosat forsvinner aldri helt fra miljøet, det henger igjen og påvises overalt. Katter har lav kroppsvekt og kan lettere påvirkes negativt ved eksponering for glyfosat. Nye studier har vist at katter har i snitt 8 ganger høyere glyfosatkonsentrasjon i urinen enn mennesker. Jeg ville droppet den Roundupen i gårdsplassen.

Anonymkode: c0521...e7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk Kokende vann og eddikk.

Anonymkode: 6efd3...08d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glyfosat forsvinner aldri helt fra miljøet, det henger igjen og påvises overalt. 

Anonymkode: c0521...e7a

Mattilsynet sier noe annet...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...