Gå til innhold

Leilighet eller rekkehus - når man har småbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor rett utenfor Oslo og ser etter rekkehus (men det er lite på markedet her, og de som er fine, er svært dyre..) Så ser jeg en flott leilighet på 109 kvadratmeter (2. etasje, med balkong men altså ikke hageflekk, og heis). Kan det være et alternativ? Eller "må" man ha hageflekk når man har barn? Vi har en baby på 4 måneder (dette er første, så vi har altså ikke erfaring med hvordan småbarnslivet er ennå, sånn i det daglige, når babyen blir større og begynner å røre seg mer).

Vi er åpen for å få barn nummer to også, men slikt kan man jo ikke forskuttere. Så altså, med småbarn - kan det være et alternativ å bo i leilighet? Denne leiligheten har bedre standard og beliggenhet enn rekkehus for samme pris. I tillegg er vi ikke så handy, så vi ønsker uansett bare en liten hage (og ikke altfor mye vedlikehold). Hva ville dere ha valgt?

Anonymkode: 282aa...45b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde i leilighet til eldste var 3,5 år og vi fikk andremann. Trampoline og mulighet til å gå ut og inn uten å bekymre oss for at han skulle falle ned fra balkongen var helt nydelig. Og å kunne gå til lekeplassen 50 meter unna utallige ganger i løpet av en dag. Og slippe alle de trappene.

Anonymkode: 05fab...595

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi bodde i leilighet til eldste var 3,5 år og vi fikk andremann. Trampoline og mulighet til å gå ut og inn uten å bekymre oss for at han skulle falle ned fra balkongen var helt nydelig. Og å kunne gå til lekeplassen 50 meter unna utallige ganger i løpet av en dag. Og slippe alle de trappene.

Ser at jeg glemte å skrive at vi flyttet i rekkehus.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i samme situasjon, vil ha litt mer plass, men vil ikke ha mye vedlikehold og syntes det er vanskelig å finne et fint rekkehus/enebolig i ok prisklasse.  Vi har en aktiv 2 åring nå og bor i leilighet med veranda og kjempestore fine grønne brl-områder rett utenfor med lekeplass og gård med dyr rett over veien. Vi stortrives her, hun er mye på verandaen og leker - der har vi krukker med planter, baljer med vann hun kan plaske i osv. Det hadde vært ennå mer perfekt om vi hadde bodd i første etasje (bor nå i 3.), for det som er mest slitsomt er opp og ned trapper, men vi ønsker også mer plass da vi ønsker et barn til. Så om vi finner en type leilighet som har enkel adkomst, stor nok og god beliggenhet, så tenker jeg det er vel så aktuelt som et hus. 

Anonymkode: aeae1...977

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er tidsperspektivet her da? En ting er jo barn i sped og barnehagealder, men hva når barnet er i skolealder og tenår. Vil tro at behovet endrer seg da. Kanskje man da ønsker noe større slik at barna kan ta med seg venner hjem etc.
oslo og omegn er ikke det det engang var og man ønsker helst ikke at barna møtes og trekker ut på gata i mangel på plass å oppholde seg hjemme..

Anonymkode: 76af6...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt rekkehus eller halvpart av tomannsbolig 

Anonymkode: d9a00...1dc

AnonymBruker
Skrevet

Vår leilighet er perfekt for de med små barn. Høy førsteetasje med en liten trapp ned fra balkongen til plena. Kan noe slikt være aktuelt?

Anonymkode: 957b9...662

AnonymBruker
Skrevet

For oss, som også startet med lite barn i blokkleilighet (3. etasje, kun trapp), så var det følgende punkter som gjorde at vi foretrekker livet etter at vi flyttet i rekkehus:

• Barnevogna kan trilles rett inn i boligen, også når barnet sover. (Alternativt kan vogna stå ute i hagen til barnet har sovet ferdig etter trilletur, mens vi voksne er inne og kun sjekker jevnlig.)
  • Det er lett å slippe barn ut alene på lekeplassen eller i hagen, når man kan se dem og bare løpe rett ut om det er noe.
  • Det er ingen fare for at barna klatrer over kanten på balkongen.
  • Barna kan ha besøk av venner ute på fellesområdene og/eller i hagen og løpe lett ut og inn uten å måtte ringe på eller låses inn.

Men det er klart det er andre faktorer som også er viktige:

• Gode barnehager
  • God skole
  • Trygg skolevei
  • Trygge og bilfrie uteområder
  • Bra uteområder (fellesområder/skog/park/lekeplasser) tett ved boligen
  • Nærhet til familie og venner (For både barn og voksne)
  • Et bredt utvalg av fritidsaktiviteter så barna kan finne noe de trives med. (Og ideelt sett kan komme seg til selv når de blir større.)
  • Reisetid til og fra jobb for de voksne

Jeg ville ikke hatt hage/ direkteutgang til uteområder for enhver pris.
Jeg kjenner mange familier med barn som har blokkleilighet og som fortsatt har det veldig bra. (Mange er flinkere enn meg til å være ute med barna og bruke tilbudene i nærmiljøet.)
Og jeg kjenner til flere som har valgt å få det store, fine huset med hage, som egentlig angrer seg etterpå. Dels fordi huset er mye arbeid, men også fordi det ofte koster mye og gir lang reisevei til jobb. Mange ender med å velge mellom en litt mindre spennende jobb nærmere hjemme, eller å gi opp huset med hagen for å kunne kombinere den jobben de har med familielivet.

Anonymkode: db475...a97

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...