Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg gikk på internet for å bruke den versjonen før jeg lastet den ned.  Fungerer det bare sånn at jeg bare kan importere referanser? Er det ikke mulig å skrive inn detaljene manuelt, så lager de en liste i fin apa-stil til meg? Jeg så et slikt skjema, men der var det ikke mulig å skrive i feltene.  

Jeg lastet den også ned til Word, uten at jeg helt så hensikten. Er det bare sitater jeg kan bruke den til, eller bare referanser i løpende tekst?

Hva er det jeg ikke har forstått?

Og angående APA. Hvis jeg henviser til kapittel i redigert bok, skal da navnerekkefølges byttes om når jeg skal vise til  det redigerte kapittelet, som  I jan, Andersen  istedenfor Andersen, J. ? 

F4B13065-5275-4868-9FF7-34707FD84C89.jpeg

5FB70771-BDAB-46F3-AD0B-2B8BC3DB9684.jpeg

Endret av Pipaluk
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes EndNote bare ble overflødig til mitt bruk, og holdt meg heller bare til kildestyringen som er innebygget i word, og støtter APA.

Det er jo noen fordeler med å ha et program som har oversikt over alle kildene dine, særlig om du bruker de samme i flere oppgaver, men de relativt få kildene det gjalt valgte jeg bare å skrive inn på ny i word når det var behov.

Den tar seg av hvilken rekkefølge navn skal stå i, og jeg fikk aldri problemer med at det ble feil ved kildehenvisninger noen gang. Hvis jeg lurte på noe var det kildekompasset.no som ga meg svar forresten.

Jeg vet det ikke akkurat var svar på alt du spurte om, men håper det kan hjelpe litt likevel - vurder om det holder for deg å bruke Word til referanser/kilder, under fanen som heter Referanser hvor du finner "Behandle kilder", "Stil" mm.

Anonymkode: da9da...531

• Liker 3
Skrevet

Du kan legge inn manuelt, men vil anbefale deg å ta kurs i regi av høyskolen/universitetet du går på.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, anonymLala skrev:

Du kan legge inn manuelt, men vil anbefale deg å ta kurs i regi av høyskolen/universitetet du går på.

Ja det blir nok aktuelt for større oppgaver eller masteroppgave 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes EndNote bare ble overflødig til mitt bruk, og holdt meg heller bare til kildestyringen som er innebygget i word, og støtter APA.

Det er jo noen fordeler med å ha et program som har oversikt over alle kildene dine, særlig om du bruker de samme i flere oppgaver, men de relativt få kildene det gjalt valgte jeg bare å skrive inn på ny i word når det var behov.

Den tar seg av hvilken rekkefølge navn skal stå i, og jeg fikk aldri problemer med at det ble feil ved kildehenvisninger noen gang. Hvis jeg lurte på noe var det kildekompasset.no som ga meg svar forresten.

Jeg vet det ikke akkurat var svar på alt du spurte om, men håper det kan hjelpe litt likevel - vurder om det holder for deg å bruke Word til referanser/kilder, under fanen som heter Referanser hvor du finner "Behandle kilder", "Stil" mm.

Anonymkode: da9da...531

Kan den transformere til apa en kildeliste jeg allerede har i en annen font?

AnonymBruker
Skrevet

Brukte Endnote på hele masterstudiet, og det var helt uunnværlig når vi jobbet med masteroppgaven! Sparte timesvis med arbeid når vi først hadde satt oss inn i programmet. Du kan fint legge inn manuelt, men det må gjøres i selve programmet før du kan legge referansen inn via koblingen i Word (ref. det siste bildet du viste). 

Jeg tok ikke noe kurs, men brukte en del tid på å lese meg opp. Tar jeg ikke helt feil finnes en del brukerveiledninger på flere universiteters hjemmesider.

Anonymkode: ed500...93e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde å bruke Endnote til masteroppgaven (60 stp, 100 sider). Jeg ble irritert over småfeil den gjorde og endte med å holde styr på kildene selv. 

Anonymkode: b2d56...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

EndNote er helt genialt, men skal du får fult utbytte av det må du ta et kurs så du bruker det rett. 

Anonymkode: be420...792

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

EndNote er helt genialt, men skal du får fult utbytte av det må du ta et kurs så du bruker det rett. 

Men er poenget at du plukker frem referanser som ligger i databaser? Hvis det er tilfelle, så er det vel ikke alle (norske) referanser som ligger der??

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Pipaluk skrev:

Men er poenget at du plukker frem referanser som ligger i databaser? Hvis det er tilfelle, så er det vel ikke alle (norske) referanser som ligger der??

Skjønner ikke hva du mener med alle norske referanser? Du lager din egen liste med referanser som er relevant for deg. Men søker du f.eks opp artikler, bøker eller avhandlinger via Oria kan referansen overføres direkte til EN, og man slipper å bruke tid på legge den inn. Andre kilder kan plottes inn manuelt. Fra databasen kan du legge inn referanser i teksten, og referanser som brukes i teksten legger seg som litteraturliste til slutt i dokumentet. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva du mener med alle norske referanser? Du lager din egen liste med referanser som er relevant for deg. Men søker du f.eks opp artikler, bøker eller avhandlinger via Oria kan referansen overføres direkte til EN, og man slipper å bruke tid på legge den inn. Andre kilder kan plottes inn manuelt. Fra databasen kan du legge inn referanser i teksten, og referanser som brukes i teksten legger seg som litteraturliste til slutt i dokumentet. 

Mener du kan legge inn referanser fra Google Schoolar til Endnote også. Endte med å søke opp de fleste referanser i GS eller Oria og overføre i stedet for å legge inn manuelt. Veldig tidsbesparende når man får det i fingrene!

Anonymkode: ed500...93e

• Liker 2
Skrevet

Brukte den innebygde funksjonen i word. Fungerte bra den også. Får ta i bruk Endnote, når det er snakk om masteroppgave, eller oppgaver med veldig mange kilder

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok! 
får sette meg mer inn i det

Skrevet

Jeg hadde i alle fall stor glede av endnote (ikke online), og brukte en kombinasjon av å importere referanser når der disse var tilgjengelige, og legge til egne referanser der ferdige referanser ikke fantes eller var utilstrekkelige. 

UiO har noen guider på dette:

https://www.ub.uio.no/skrive-publisere/referere/endnote/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...